Uusimmat

Sebastien Loeb Rally Evo -haastattelu: ”Loimme rallit metri metriltä”

26.01.2016 14:15 Jukka O. Kauppinen

Tällä viikolla rallikansa pääsee ajamaan yhdeksänkertaisen rallin maailmanmestari Sebastien Loebin jalanjäljillä. Mutta sitä ennen, ennakoidaanpa mitä tuleman pitää pelisuunnittelija Andrea Basilion kera.

Basilio muistuttaa haastettelun lomassa muun muassa siitä, kuinka peli antaa pelaajille mahdollisuuden kokea itse Loebin uran eri vaiheita – niin rallia kuin rallicrossiakin.

Tärkeitä kysymyksiä olivat myös rallipolkujen mallinnus, sääolosuhteet ja autojen vauriomallinnus. Näistä Basilio kertoi, että…

”Kehityksen alussa halusimme luoda peliin ikonisimmat, tunnetuimmat rallit, joita sitten loimme metri metriltä. Milestonen väkeä kiersi maailmaa ajamassa, mittaamassa ja kuvaamassa rallireittejä ja tallentamassa GPS-dataa, joiden pohjalta rakensimme reitit peliin parhaamme mukaan. Suurin osa kaikkien rallietappien datasta on meidän omaamme.”

”Kätevästi suurin osa ralleista tapahtuu julkisilla teillä, joten meidän oli mahdollista käydä ajaa ja mitata niitä.”

Radat on muuten valittu sekä Loebin omien mieltymysten että fanien toiveiden mukaan.

Vauriomallinnuksesta herra pääsuunnittelija ynnää, että se on hyvin tärkeä osa rallikokemusta.

”Voit menettää maailmanmestaruuden yhden kiven takia! Tämä puoli on ehdottomasti esiteltävä myös pelissä, ja teimmekin uuteen pelimoottoriimme aivan uuden vauriomallinnusjärjestelmän.”

Koodillisesti Loeb on tehty aivan nollapisteestä lähtien uusiksi. Vanhojen WRC-pelien koodia ei ole enää kierrätetty, koska ”vanha pelimoottorimme oli jo saavuttanut maksiminsa, sitä ei kannattanut kehittää enää. Loeb on uutta koodia uudella systeemillä.”

Haastattelussa jutellaan myös pelin autoista, tulevista laajennuksista, rallifanien odotuksista, pelin vaikeustasoista ja niiden säätämisestä – ja totta kai herra pelisuunnittelija kertoo myös omista suosikkiautoistaan ja -ralleistaan!

 

Joten olkaapa hyvä, nyt se haastattelu:

Andrea Basilio, pelisuunnittelija, Milestone: Loeb, reitit, niiden rakentaminen, autot, DLCt, suosikit, koodipuoli, rallifanit, rattituki, vaikeustasot, vauriomallinnus…

 

Saippualaatikolla – viesti faneille

 

 

Sébastien Loeb Rally Evo

Tekijä: Milestone

Julkaisija: Bandai Namco

Tulossa: PC, PlayStation 4, Xbox One – 29.1.2016

Pelaajia: 1, 2-?

Pelin kotisivu: http://sebastienloebrallyevo.com/

Jukka O. Kauppinen

 

Lopuksi hieman rallipelikuvaa:

 

Lisää aiheesta

Basilio muistuttaa, että firmallahan on historiaa jo yli 20 vuotta. Pohjois-Italiassa Milanossa toimiva studio julkaisi ensimmiäsen pelinsä jo 1994 SNES-konsolille, ja vuonna 1995 saapunut PC-kaahaus Screamer nosti firman ajopelien maailmankartalle. Liki 50 julkaistuun peliin mahtuu muun muassa paljon moottoripyöräsimulaatioita, samoin WRC-rallyjä ja muita autopelejä.

Sebastien Loeb Rally Evo -haastattelu: halusimme todellisen rallikokemuksen

 

“Emme halunneet, että hän on vain hahmo pelin kannessa, vaan että Loeb olisi sekä mukana kehityksessä että pelissä. Hänen tarinansa on pelissä interaktiivinen dokumentti, joka sisältää kilpailu-uran tärkeimmät, hienoimmat hetket. Meillä on kaikilla elämässämme niin huippuhetkiä kuin huonompiakin tilanteita, ja me loimme niistä pelaajille kilpailuja”, Basilio selittää.

Sebastien Loeb Rally Evo -ensikosketus – legendan jalanjäljillä