Uusimmat

Sensible Soccer tulee vihdoin – haastattelussa Jon Hare ja kehitystiimi

11.12.2007 14:00 Miikka Lehtonen

Sensible World of Soccer kuuluu niihin ajattomiin klassikkopeleihin, joita eDomen toimituksen futisparrat pelailevat edelleen. Vaikka Pro Evolution Soccerilla ja FIFAlla on omat hyvät puolensa, mikään ei voita Sensin klassista meininkiä.

Hartaasti odotettu Xbox Live Arcade -versio on vihdoin ilmestymässä ensi keskiviikkona, joten XCN:n toimittajat istahtivat haastattelemaan Sensible Softwaren legendaarista Jon Harea ja uusintaversiota kehittäneen tiimin edustajia.

Ensin vauhtiin pääsee Jon Hare, tuo Englannin lahja hevileteille, huonoille juomatavoille ja legendaarisille peleille. Miehen näppäimistöstä ovat lähtöisin Sensin lisäksi Cannon Fodderien kaltaiset klassikot. Mitä mieltä mies itse on uusintaversiosta?

Mikä on paras muistosi alkuperäisen Sensible Soccerin kehitysvaiheista?

Kaikkihan se hauskaa oli! Homma meni loistavasti alusta loppuun ja kehitysaikakin oli todella lyhyt – vain yhdeksän kuukautta. Myöhemmät versiot väännettiin kasaan Sensin kulta-aikoina, joten niidenkin tekeminen oli hauskaa. Nautin ehkä eniten musiikkivideoiden tekemisestä, se vasta oli lystiä.

Milloin tajusitte, että Sensible Soccerista oli tulossa ilmiö? Miltä se tuntui?

Tajusimme, että peli oli rautaa jo parin kuukauden kehitystyön jälkeen. Siinä vain oli sitä jotain. Se oli kuin sellainen ”Heureka!”-hetki. Kaikki peliä pelanneet rakastivat sitä ja saimme vapaasti valita julkaisijamme. Ja kaikki tämä ilman sivunkaan ennakkosuunnittelua.

Miksi uskot juuri Xbox Live Arcaden olevan mahtava tapa tuoda Sensible World of Soccer takaisin niin veteraanien kuin aloittelijoidenkin käsiin?

Uskon, että se antaa meille mahdollisuuden tehdä alkuperäiselle uskollisen version, vaatimatta kuitenkin nykyajan kilkkeitä, jotka nostaisivat kehityskustannuksia ja veisivät peliä pois juuriltaan. Sensi-veteraanit tulevat varmasti rakastamaan peliä, mutta odotamme innolla aloittelijoiden reaktiota. Se tulee olemaan joko palavaa rakkautta tai jäätävää vihaa, se on ainakin varmaa.

Pelaatko Pro Evolution Soccerin tai FIFAn kaltaisia, moderneja jalkapallopelejä? Mitä ne voisivat mielestäsi oppia Sensible Soccerilta?

Pelaan PESiä enemmän kuin FIFAa, mutta en kyllä sitäkään hetkeen. Mielestäni ne voisivat oppia Sensiltä reaktioiden välittömyyttä, ohjauksen intuitiivisuutta, laukausten suuntaamista ja näkökenttän toteuttamista. Myös liigojen ja jalkapallomaailman syvyydestä voisi ottaa oppia, mutta sen lisäksi uskon Sensillä olevan vähän tarjottavaa niille.

Uskotko, että Sensible Soccerin huumorintajulla oli merkittävä osa sen menestykseen? Entä onko huumori yhä voimissaan Xbox Live -versiossa?

Sensin ainutlaatuinen – ja vanhentunut – huumori on yhä kaikkien ihailtavissa. Sanoisin ehkä kuitenkin, että huomattavinta on pelin brittiläisyys ja brittiläinen huumorintaju.

Piinapenkkiin istahtivat myös uusintaversiosta vastaavan Kuju Gamesin ja Codemastersin edustajat. Paikalla olivat Tim Hodges ja Jim Brown Codemastersilta, sekä Roger Godfrey Kujulta.

Tärkein ensin – miksi Sensible Soccerin Xbox Live Arcade -version tuloa on jouduttu odottamaan näin pitkään?

JB: Peli on ollut miltei julkaisukunnossa jo pitkään, mutta emme ole olleet aivan tyytyväisiä verkkopelin suorituskyvyn kanssa, joten pistimme suuren osan siitä uusiksi.

Sensible Soccer on meille tärkeä brändi, mutta myös peli, joka on lähellä sydämiämme. Olemme kaikki elinikäisiä pelaajia ja uskomme vakaasti, että kaikkien aikojen parhaan futispelin tittelin pitäminen vaatii ensiluokan online-vakautta. Sensible World of Soccerin pelattavuus pelkästään vaatii sitä.

Nyt olemme myös saavuttaneet sen tason. Internet-testilaboratoriossamme pyörivä versio suorastaan lentää. Korjaamme enää pieniä bugeja koodistamme ja optimoimme lisäysten aiheuttamia verkko-ongelmia, mikä ei ole helppoa kun pohjalla on Amiga-peli 90-luvun alusta.

Päätimme jo varhain perustaa työmme alkuperäisen koodin ja muuttumattoman pelattavuuden varaan ja uskomme tehneemme oikean ratkaisun. Työ on ollut välillä turhauttavaa, mutta uskomme että Sensible Soccerissa on voittajan ainesta ja haluamme pelin muistuttavan alkuperäistä niin paljon kuin mahdollista.

Xbox 360:lle on jos jonkinlaisia futispelejä. Mitä tarjottavaa Sensible World of Soccerilla on?

TH: Xbox 360 laajentaa jatkuvasti konsolipelaajien kantaa räjähdysmäisesti ja konsoli on siirtynyt puhtaasta hardcore-pelaajien lelusta houkuttelemaan enemmän ja enemmän satunnaispelaajia, pitkälti kiitos Xbox Live Arcaden tarjonnan. Sensible World of Soccer on kuin syntynyt Xbox Live Arcadea varten – se sopii erinomaisesti nopeisiin sessioihin, mutta siitä löytyy myös valtavasti syvyyttä. Se tulee lisäksi olemaan Xbox Live Arcaden ainut futispeli, joten uskomme ajan olevan mitä otollisin.

Sensible World of Socceista on julkaistu monia eri versioita Amigalle, Atari ST:lle ja PC:lle. Miten Xbox Live Arcade -versio yhdistelee näiden ominaisuuksia?

RG: Xbox 360 -versio hyödyntää koodia sekä Amigan että PC:n versioista, tarjoten näin autenttisimman mahdollisen Sensible Soccer -kokemuksen. Sensible Soccer -yhteisön yleinen mielipide on, että Amiga-versio oli PC-versiota parempi. On kuitenkin huomattava, että PC-version ruudunpäivitysnopeus oli korkeampi, joten peli oli pehmeämpi.

Halusimmekin siis tehdä kaikkemme, jotta peli perisi Amiga-version mahtavan pelattavuuden ja PC-version silkkisen ruudunpäivityksen. Otimme PC-versiosta myös sen paremman ääniraidan ja lisäksi autenttisen PC:n valikkosysteemin. Pelaajat saavat näin parhaan mahdollisen Sensible Soccer -kokemuksen.

Miten Xbox Live Arcade -versio eroaa viime vuonna Xboxille julkaistusta uusintaversiosta?

RG: Sensible Soccer 2006 oli täysin uusi peli, joka yritti vangita alkuperäisten vauhdikkaan tuntuman ja hauskan meiningin. Peli oli toteutettu sarjakuvamaisella 3D-grafiikalla, jolla yritettiin vangita vanhojen Sensi-pelien tunnelmaa. Sensible World of Soccer sen sijaan on se aito ja alkuperäinen Sensible Soccer, joka on käännetty 360:lle ja päivitetty ottamaan kaikki hyöty irti 360:n herkuista.

Aikanaan brittiläisten Amiga-lehtien mukana julkaistiin kaikenlaisia Sensible Soccer -sivuprojekteja. Tulemmeko näkemään Unsensible Socceria, Cannon Socceria tai Sensible Soccer Meets Bulldog Blightyä 360-versioon kätkettyinä?

RG: Ette valitettavasti. Mutta kukapa osaa sanoa, mitä kaikkea tulevaisuus tuo tullessaan Sensible Soccerin tiimoilta?

Löytyykö legendaarinen Goal Scoring Superstar Hero -biisi pelistä? Onko se remixattu?

RG: Eihän tämä olisi Sensible Socceria ilman Jon Haren ja Richard Josephin legendaarista biisiä! Yritämme saada peliin mukaan sekä Amiga-originaalin, että Sensible Soccer 2006:n remix-version.

Miten Sensible World of Soccerin pelattavuus kestää mielestänne vertailun moderneihin futispeleihin?

RG: Vaikka pelaamiseen vaaditaan vain yksi nappi, Sensible World of Soccerista löytyy yllättävän paljon syvyyttä. Ja tämä vielä ennen kuin astut pelin vapaa-aikaa syövään uratilaan. Pelistä löytyy sen verran puhdasta futis-ilon potentiaalia, että muiden on paha pistää kampoihin.

Voivatko pelaajat tehdä omia joukkueitaan? Löytyykö pelistä jo valmiiksi kustomoituja joukkueita, ja mikä niistä on suosikkinne?

RG: Amiga-originaalin tavoin pelaajat voivat kustomoida joukkueita aivan oman mielensä mukaan. Meillä on myös kokoelma hassuja valmisjoukkueita, joista monet ovat Sensible World of Soccer -nettiyhteisön keksimiä. Oma suosikkimme on silti ehkä omaan futisjoukkueeseemme perustuva ”Vanhat kujulaiset”.

Voisitko puhua hieman pelin Xbox Live -pelitiloista ja siitä, miten hauskoja ne tulevat olemaan?

RG: Kun aloitimme projektin, tavoitteenamme oli saada mahdollisimman suuri siivu alkuperäisestä Sensistä pelattavaksi Xbox Liven kautta. Näin ollen pelissä voi pelata ystävyysotteluita, rankattuja pelejä, kaikkia turnauksia ja jopa itse suunnittelemiaan sarjoja. Uskommekin, että monet vanhat Sensible Soccer -kaunat heräävät kytemään uuden pelin myötä!

Millaisia yksinpelitiloja voimme odottaa? Onko legendaarinen 20 kauden uratila mukana pelissä?

RG: Joka ainut alkuperäisen Sensible World of Soccer ’97:n pelitiloista on mukana. Kaikki ystävyysotteluista aina 20 sarjakauden uratilaan saakka löytyvät siis pelistä. Jos tämä ei riitä, voit myös tehdä omia turnauksiasi ja peluuttaa niitä kavereillasi.

Millaisia Achievementeja olette kehittäneet Sensible Socceria varten? Oliko niiden ideoiminen hauska kokemus?

RG: Saavutusten kehittäminen on lystiä puuhaa. Kehitimme aluksi viitisenkymmentä saavutusta, jotka jouduimme sitten karsimaan Xbox Live Arcade -pelien maksimimäärään, eli kahteentoista. Suuri osa saavutuksistamme liittyy siisteihin juttuihin, joita voit tehdä jalkapalloa pelatessasi.

Oma suosikkini on ehkä Flying Header Hero, jonka saat tekemällä syöksypuskumaalin. Simon Humphreys, eräs Codemastersin tuottajistamme, kehitti tuon saavutuksen, eikä kumpikaan meistä ole vielä onnistunut siinä.

Miten uusitut grafiikat eroavat alkuperäisen klassisesta tyylistä?
 
RG: Alkuperäisen Amiga-version grafiikat oli tehty 15 pikseliä korkeilla, 16-värisillä pikku-ukoilla. Koska tiesimme, että Sensiä tultaisiin vertaamaan moderneihin futispeleihin, halusimme tarjota upouudet 2D-grafiikat, jotka saisivat pelin näyttämään ystävälliseltä, värikkäältä ja siistiltä. Ensimmäiseksi lähestyimme Stoo Cambridgeä, joka oli yksi alkuperäisen pelin graafikoista, ja pistimme hänet päivittämään kaikki pelaajamallit.

Uusitut pelaajat ovat 30 pikseliä korkeita ja 32-bittisellä paletilla väritettyjä. Tämä ei välttämättä kuulosta kummoiseltakaan, mutta pelaajista löytyy uskomaton määrä persoonallisuutta. Xbox 360 -versio tukee myös laajakuvanäyttöjä ja mukavana yksityiskohtana kenttä muuttuu pelin edetessä mutaisemmaksi.

Miten suostuttelisit jonkun Sensiä ikinä koittamattoman antamaan pelille tilaisuuden?

RG: Yksi Sensible World of Soccerin parhaista ominaisuuksista on sen helppo pelattavuus. Kaikki mahdollinen onnistuu ristiohjaimen ja yhden nappulan avulla, joten peli on todella intuitiivinen. Huomaat kuitenkin pian, että kun kilpailu kaverien kanssa alkaa, pelaamista on hyvin vaikea lopettaa.

Voimmeko odottaa ladattavaa lisäsisältöä Sensible World of Socceriin?

RG: Moinen ei ole tällä hetkellä suunnitelmissa.


 
Aiotteko kääntää lisää Codemastersin klassisia pelejä Xbox Live Arcadea varten?

TH: Eihän sitä ikinä tiedä! Sensible World of Soccer on ensimmäinen Xbox Live Arcade -pelimme ja näin ollen mainio koekaniini. Meillä on korkeat odotukset pelin suhteen emmekä malta odottaa pelaajien reaktioita.

Codemastersilla on kattava katalogi vanhoja pelejä, jotka sopisivat mainiosti Xbox Live Arcadeen. Tulemmekin varmasti käymään koko luettelon läpi nähtyämme, miten Sensi pärjää verkossa. Jos menestystä tulee, voimme toki tuoda vanhoja legendoja taas pelaajien ihailtavaksi. On aina hauska kuulla palautetta pelaajilta, joten tulen varmasti pitämään pelifoorumeja silmällä käännösehdotusten varalta.

Lopuksi – mitä tulevaisuus tuo tullessaan Sensible Soccer -sarjalle?

TH: Sensible Soccer -sarjalla on pitkät ja jalot perinteet, joihin odotamme lisäystä Xbox Live Arcade -versiolta. Peli on uskomattoman pitkäikäinen ainutlaatuisen ja sympaattisen ilmeensä, sekä helpon mutta kiehtovan pelattavuutensa ansiosta. Uskallamme siis odottaa Sensible Soccer -sarjalle pitkää ikää ja toivomme hartaasti, että pääsemme tekemään lisää yhteistyötä Microsoftin kanssa tulevaisuudessa. Tällä hetkellä odotamme innolla, että Sensible Soccer pääsee valloilleen Xbox Live Arcadessa. Tiedossa on klassisia hetkiä!

Sensible World of Soccer julkaistaan Xbox Live Arcaden välityksellä 19.12. Kiitämme XCN-verkostoa haastattelun toimittamisesta.