Uusimmat

Silent Hunter Online -haastattelu – yhdessä kohti aavaa merta

13.09.2012 16:30 Jukka O. Kauppinen

Ubisoftin massiivinen panostus kohti F2P-ilmaispelien maailmaa on ollut jopa yllättävän voimallista. Firma on myös tarttunut moniin tuttuihin pelisarjoihinsa, joita tuodaan suuren yleisön eteen aivan uudenlaisilla konsepteilla. Yllättävin kaikista on kuitenkin Silent Hunter -sukellusvenesimujen tuominen MMO-tyyliseen ilmaispelimaailmaan. Mitä ihmettä?

Silent Hunter Onlinen maailmaa valottaa meille pelisuunnittelija Piero Cioni.

 

Millainen taustatarina Silent Hunter Onlinella on? Mihin sukellusvenesodan aikakauteen se sijoittuu?

SHO sijoittuu toisen maailmansodan Atlantille. Pelaajat aloittavat uransa nuorena sukellusvenekapteenina, joka suuntaa merelle taistelemaan liittoutuneita vastaan. Peli ei sijoitu mihinkään tiettyyn historialliseen hetkeen tai tapahtumiin, vaan etenee pikemminkin pelaajan aikaansaannosten perusteella johonkin suuntaan autenttisten ”mitäpä jos” -skenaarioiden kautta.

Pelissä on rajoittamaton määrä tehtäviä, sillä Atlantin sota on dynaamista. Pelaajat voivat myös osallistua erityisiin tehtäviin, joissa täytyy esimerkiksi etsiä kohteita ja upottaa niitä, jahdata erityisiä maaleja tai tiedustella merialuetta. Uusia tehtäviä luodaan jatkuvasti ja veteraaneja kannustetaan auttamaan uusia pelaajia, yhteisen sodan eteen.

Sotaa käykään yhdessä, yhteisen tavoitteen eteen. Yritämme kuvata tilannetta, jossa kaikki pelaajat, saksalaisina sukellusvenekapteeneina, taistelevat saman päämäärän puolesta.

Miksi pelisarja syntyy uudelleen nettipelattavana ilmaispelinä?

Emme näe SHO:ta sarjan uutena alkuna, sillä se on pikemminkin ihan uudenlainen peli, jossa on sama fiilis ja tapahtumat aiempien Silent Hunter -pelien kanssa. Ymmärrämme toki brändin vahvuudet ja yritämme tuoda ne uudenlaisena pelikokemuksena selainpelikenttään. Siirtyminen ilmaiseen selainpelikuvioon mahdollistaa pelaamisen ilman maksuja tai asentamista, minkä ansiosta pelaamaan pääsee paljon useampi ihminen kuin aiemmin.

Mikä sitten tekee SHO:sta erilaisen?

Siirtyminen MMO:n suuntaan tuo peliin uusia tasoja. Keskitymme nyt moninpeliin ja meillä on dynaaminen pelimaailma, joka simuloi taistelujen vaikutuksia ja sodan kulkua kaikkien pelaajien kannalta. Meillä on myös uudenlainen strateginen pelitaso, sillä pelaaja ei komenna vain omaa sukellusvenettään vaan kokonaista sukellusvenelaivuetta. Tämä luo taisteluihin uudenlaista strategista ulottuvuutta, sillä voit lähettää saattuetaisteluun useammankin veneen. Voit myös hallinnoida ja laajentaa laivuettasi samaan aikaan kun suoritat tehtäviä pelimaailmassa.

Pelaajat eivät voi komentaa pinta-aluksia, mutta voit komentaa enimmillään kuutta sukellusvenettä yhtaikaa. Alussa sinulla on tietenkin vain yksi alus.

Onko SHO yhä simulaatio vai…?

SHO ei ole mikään kasuaali- tai arcadepeli. Sen ytimessä on olennaisesti Silent Hunterin simulaatio, josta pidimme tiukasti kiinni kun samalla loimme uusia pelimekaniikkoja ja teimme pelistä helpommin lähestyttävän. Simulaatioaspekti on tavallaan ”kevytsimu” sarjan aiempiin peleihin verrattuna, mutta se on silti simulaatio, jossa on uusia strategisia ja moninpeliominaisuuksia luomassa uutta pelielämystä.

Samalla peli on tietysti sellainen, että kuka tahansa jota sukellusvenesota kiinnostaa pääsee mukaan.  Simuveteraanit ovat toki heti kotonaan, mutta me haluamme tietenkin tuoda genreen uusia pelaajia. Eli noudatamme ”helppo oppia, haastavaa taitaa” -periaatetta.

F2P-pelissä on myös maksullinen puoli. Mitä rahalla saa?

Raha säästää aikaa, yksinkertaisesti sanoen. Voit nopeuttaa monia pelin prosesseja käyttämällä niihin pelin premium-valuuttaa. Mutta joka ikinen asia, jonka voit ostaa oikealla rahalla, on hankittavissa myös taitavalla pelaamisella. Rahalla ei voi ostaa mitään epäreiluja etuja.

Voivatko pelaajat sotia keskenään?

Eivät, PvP:tä ei ole. Keskitymme puhtaasti coop-moninpelisotaan, jossa kaikki pelaajat osallistuvat serverinlaajuiseen dynaamiseen kampanjaan, jossa jokaisen pelaajan menestys vaikuttaa Atlantin sodan kulkuun. Jokaista pelin yksittäistä tehtävää voi pelata enimmillään neljän ihmispelaajan kanssa.

Pelin coop toimii niin, että pelaaja voi kutsua susilaumaansa kolme muuta kaveria. Heidän sukellusveneensä ilmestyvät taktiselle kartalle ja pelaajat käyttävät samaa chattikanavaa. Susilaumassa pelaajat voivat käyttää ryhmätaktiikoita, joilla he voivat tuhota suurimmatkin vihollisen saattueet.

Kuinka kampanjajärjestelmä, Theatre of War, toimii?

Dynaamisissa kampanjoissa pelaaja kokee Atlantin sodan nousut ja laskut. Kaikki pelaajat sotivat yhteisen päämäärän eteen:  voittaakseen Atlantin taistelun, jossa Saksa hallitsisi meriä.

Pelaaja tienaa voittopisteitä, jotka lisätään kaikkien pelaajien yhteiselle voittopistetilille. Globaali pistetili kuvaa kuinka saksalaiset sukellusvenekapteenit ovat sotineet. Kun yhteisiä voittopisteitä on tarpeeksi, taistelu etenee uusiin vaiheisiin, mutta vihollinen saattaa hänkin päästä niskan päälle, mikä vaikuttaa sekä senhetkisen että seuraavan kampanjavaiheen taisteluihin.

Pelaajan onkin oltava koko ajan selvillä vihollisen toiminnasta ja vahvuudesta. Jos soditte huonosti, niin sota muuttuu paljon vaikeammaksi ja haastavammaksi kaikille sotanäyttämöllä operoiville pelaajille.

Millä tekniikalla SHO on tehty?

Peli ohjautuu Flash 11 -tekniikkaan. Sen avulla voimme luoda selaimen ikkunaan 3D-maisemia ja laivoja. IPadilla peli ei kuitenkaan toimi, mutta julkaisemme myöhemmin millä tahansa mobiililaitteella toimivan mobiiliversion.

Kuinkas pelin historialliset aspektit?

Laivat ovat tietysti historiallisia. Ja vaikka SHO pohjautuukin todelliseen taisteluun Atlantista, pelin skenaariot ja kampanjat voivat edetä ihan mihin suuntaan tahansa.

Julkaisussa pelissä on 11 erilaista sukellusvenetyyppiä, joita pelaaja voi rakennuttaa ja lisätä laivueeseensa. Alukset tietysti eroavat monin tavoin, eikä sotaa voiteta seilaamalla rannikkovesillä Type II -purtiloilla. Vastassa on tietysti koko se arsenaali, millä liittoutuneet sotaa kävivät: rahtialuksista aina sukellusveneitä jahtaaviin lentotukialuksiin, kaikkiaan 27 alustyyppiä.

Miltäs pelin tulevaisuus näyttää?

Julkaisu on tietenkin vasta lähtölaukaus. Alkuun keskitymme pelin tekniikan hiomiseen ja bugien korjaamiseen, mutta meillä on runsaasti ideoita tulevan sisällön ja ominaisuuksien suhteen. Toki kuuntelemme myös yhteisöämme, jolla on jo nyt paljon ajatuksia pelin tulevaisuuden suhteen.

 

Silent Hunter Online

Tekijä: Ubisoft

Julkaisija: Ubisoft

Tulossa:  PC (selainpeli) – 2012 lopussa

Pelaajia:  1-4, tuhansia

Pelin kotisivu: www.silenthunteronline.com

Jukka O. Kauppinen

 

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lisää aiheesta

Silent Hunter 5 (PC)

Silent Hunter 4 (PC)

Silent Hunter IV – valtamerten saalistajat syynissä (osa 1/3)

Silent Hunter III – harmaiden susien aikakausi

Lue myös

LittleBigPlanet tavoittelee Vitalla kuuta

Rocksmith -ensikosketus – lopultakin todellista kitarapelaamista

SteelSeries Sensei on käsittämättömän tarkka pelihiiri

Tritton Detonator -pelikuulokkeet: johdossa löytyy

Wii U – Nintendon uusi konsoli peleineen ensitestissä – osa 2