Uusimmat

Speedball 2 ja Bitmap Brothers – legendojen paluu pelikentille

28.05.2007 17:57 Jukka O. Kauppinen

Legendaarinen brittiläinen pelistudio Bitmap Brothers työstää parhaillaan uutta versiota kenties suosituimmasta pelistään koskaan. Futuristinen ja erinomaisen väkivaltainen urheilu palaa pelikentille, kun Bitmap ja saksalainen Frogster Interactive tuovat pelin uudessa muodossa pc-pelaajien ulottuville.

Haastattelussamme Bitmap Brothersin Mike Montgomery kertoo pelin olemuksesta ja kehitystyöstä.

Jutun kuvat alkuperäisestä Amiga-pelistä.

Kertoisitko näin alkuun kuka olet ja miten liityt Speedball 2:een?

Olin aikoinaan yksi Bitmap Brothers –studion perustajista. Aloitin pelialalla jo varhain 80-luvulla ja ohjelmoin edelleen, kuten myös suunnittelen pelejä ja toimin studiomme johdossa.

Missä Bitmap Brothers sijaitsee?

Nykyään asun ja työskentelen Britannian Northamptnissa. Työskentelen yhdessä John M. Phillipsin ja Mark Colemanin, kahden pitkäaikaisen bitmappilaisen kanssa.

Teistä ei ole kuultu paljoakaan pitkiin aikoihin. Mitä oikein olette tehneet?

Olen viime vuosina työskennellyt muun muassa Empire Interactiven kanssa ja tehnyt esimerkiksi Taito Legends 1:n ja 2:n, Double Dragonin Xbox 360 Live Arcadeen ja Segalle Ford Racing Full Blown –kolikkopelin. Samalla olen lisensoinut eri tahoille Bitmap Brothersin pelejä.

Keitä muita on mukana tekemässä uutta Speedball 2 –peliä?

Ranskalainen Kylotonn Entertainment tekee sitä kanssamme. Lisäksi projektissa on mukana erilaisten työkalujen ja järjestelmien valmistajia. Esimerkiksi pelin tekoälyn tekee SpirOps. Samaa tekoälyä on käytetty muun muassa Splinter Cell – Double Agentissa. Motion capture –tekniikka tulee ATOPOS-yhtiöltä ja moninpelijärjestelmät pohjautuvat Rakkarsoftin RakNet Network Middlewareen.

Entä mitä pelejä uuden Speedballin tekijät ovat luoneet aikaisemmin?

Bitmap Brothers on tehnyt vuosien mittaan lukuisia klassikoita, kuten Xenon Megablast, The Chaos Engine, Gods, Cadaver, Magic Pockets ja Z. Kylotonn puolestaan tunnetaan räiskintäpeleistään Iron Storm ja Bet on Soldier. Speedballia heillä työstää täysin uusi tiimi, jossa on muun muassa Ubisoftin ja Wanadoon vanhoja tekijöitä.

Millainen Speedball 2 ylipääpään on, uudelle pelaajalle?

Speedball 2 julkaistiin alkujaan vuonna 1990 ja se levisi nopeasti eri pelikoneille. Kyseessä on nopeatempoinen, futuristinen urheilulaji, jossa kaksi joukkuetta kilpailee erilaisissa turnauksissa. Pelin edetessä voit koulia pelaajiasi ja kehittää näiden taitoja. Pelissä on myös erillinen manageritila.

Mistä saitte päähänne tehdä siitä uuden version?

Saan viikoittain paljon sähköpostia Bitmapin verkkosivujen kautta. Lähes kaikki haluavat pelata uutta versiota Speedball 2:sta. Eikä turhaan, onhan se kaikkien aikojen paras futuristinen urheilupeli.

Milloin aloititte työt pelin parissa?

Pelikonseptin hiominen ja suunnittelu aloitettiin kesällä 2006.

Millaisille pelaajille peli on tarkoitettu? Ketkä voisivat kiinnostua siitä?

Peli soveltuu erittäin laajalle ryhmälle pelaajia. Vanhat Amigalla ja ST:llä pelanneet ovat varmasti mukana menossa. Myös esimerkiksi jalkapallopelien ja minkä tahansa nopeatempoisen kilpailemisen ystävät innostuvat siitä. Speedball 2:een on helppo päästä mukaan ja sitä on hauska pelata kaverien kanssa kotona tai netin yli.

Pitkän linjan pelaajat muistavat Speedball 2:n hengensalpaavana toiminta-urheilupelinä. Mitä he voivat odottaa uudelta versiolta?

Pelissä säilytetään alkuperäisversion fiilis. Tärkein uusi ominaisuus on verkkopeli. Muutoin pelissä on sama vanha välitön tartuttavuus ja meininki.

Entäpä miten sen pariin houkutellaan uusia pelaajia?

Yritämme luonnollisesti houkutella uusia pelaajia erilaisin markkinointitempuin. Pelistä kerrotaan sähköpostitiedotteessamme ja verkkosivuilla. Julkaisemme pelistä materiaalia eri sivustoilla, tarjoamme taustakuvia ja skinejä tietokoneisiin, iPodeihin ja Winampiin ja niin edelleen. Julkaisemme myös soittoääniä kännyköille ja olemme yhteydessä moninpelaajayhteisöihin. Ja luotamme tietysti myös vanhojen Speedball-fanien kertovan pelistämme muillekin.

Miten peliin rakennetaan jatkuvuutta? Erityisesti verkkopeliin?

Speedball 2:n verkkopelitilat päästävät pelaajat kisaamaan toistensa kanssa välittömästi. Aiomme järjestää suuria turnauksia sekä maittain että maanosittain. Aiommekin tehdä pelistä suorastaan massiivimoninpelin, jolla on verkkotilastot ja –yhteisöt. Pelin sivuille kirjautuvat pelaajat näkevät peli- ja yhteisöuutisia, ketkä heidän tutuistaan ovat linjalla ja niin edelleen. He voivat perustaa Speedball-klaaneja, kaupata esineitä ja kustomoida hahmojaan.

Speedball 2 ilmestyy pc:lle syksyllä 2007.

www.speedball2.com

Mikä Speedball 2, mikä Bitmap Brothers?

Speedball oli alkujaan vuonna 1988 julkaistu tietokonepeli, jonka ideana on futuristista amerikkalaista jalkapalloa muistuttava väkivaltainen urheilulaji. 1990 julkaistu jatko-osa nousi erittäin suureen suosioon ja viskasi tekijänsä, Bitmap Brothersin, pelitalojen kärkiliigaan

1987 perustettu Bitmap Brothers oli kuitenkin Amiga-aikakauden luomus. Yhtiön pc-pelit eivät yltäneet toivottuun menestykseen ja toiminta hiipui hiljakseen.

Lisätietoja:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Bitmap_Brothers

http://en.wikipedia.org/wiki/Bitmap_Brothers

http://www.mobygames.com/game-group/speedball-series

 

 

Odotatko Speedball 2:n uusioversiota?

Katso tilanne vastaamatta