Suomen CS-tyttöklaanien historia
Suomessa pelataan paljon verkkopelejä. Todella paljon. Mutta verkkopelien ja klaanien maailma ei ole pelkästään teinipoikien hallussa. Suomessa on myös kasvava joukko naispelaajia, jotka pelaavat verkkopelejä aktiivisesti.
Tässä artikkelissa kerrotaan Suomen Counter-Strike -tyttöklaanien ja -pelaajien historiasta. Artikkeli on koostettu lähinnä kirjoittajan oman kokemuksen pohjalta, joten paljon jää varmasti mainitsematta.
Ajanlaskuni alkaa ClanBasen Female NationsCupista vuoden 2002 lopulta, jolloin Suomi keräsi tyttötiimin puolustamaan mainettaan. Valitettavasti viidettä pelaajaa ei koskaan saatu serverille saakka, joten turnaus tyssäsi ensimmäiseen peliin ja luovutusvoittoon Belgian tiimille. Suomen joukkueessa pelasivat tuolloin ainakin SuzZ, moongirl, Evee ja o-ona, jotka ilmeisesti lopettivat aktiivipelaamisen pian kohta turnauksen jälkeen.
Tarina jatkuu jo seuraavan vuoden (2003) lopulla, kun X-lien luki ClanBasesta tyttöturnauksen matsiraportteja ja päätti alkaa etsiä muita tyttöpelaajia mahdolliseen uuteen maajoukkueeseen. Joulun tienoilla löytyi NapuliXin yhteystiedot, ja järjestelmällisempi yhteistyö sai alkunsa. Tammikuussa 2004 NapuliX sai tarjouksen TiltGamesien järjestäjiltä tulla pelaamaan näytösottelu maaliskuussa järjestettäviin TiltGameseihin Helsingin Kaapelitehtaalle. Kutsu otettiin innokkaana vastaan ja kuumeinen haku paikalle pääsevistä tytöistä aloitettiin.
Varmoja lähtijöitä olivat jo NapuliX, X-lien ja Snow^Girl, mutta esimerkiksi Gold(ih) ei päässyt tulemaan työkiireiden vuoksi. Useita enemmän tai vähemmän tunnettuja sen aikaisia tyttöpelaajia (Kiti, Wanda, enppu, salsu) yritettiin houkutella mukaan, mutta useat olivat jo lopetelleet pelaamista tai eivät muuten olleet kiinnostuneita. Useamman kerran löydetty ”tyttöpelaaja” osoittautui lähemmän tarkastelun alla pojaksi, joka luuli olevansa hauska feikatessaan tyttöä. Lopulta joku muisti tuntevansa joskun, jota pelitaitojen osalta useampi piti poikana.
TiltGameseista luvattiin, että pääsisimme tapahtumaan vain neljälläkin pelaajalla, joten harjoituksia voitiin jatkaa vajaalla line-upilla.
NapuliX, X-lien, josku ja Snow^ kaapelitehtaan ulkopuolella.
TiltGamesin näytösottelun jälkeen tiimistä päätettiin perustaa klaani. Muutaman viikon väännön jälkeen nimeksi valittiin Beyond Redeem (suomeksi pelastamattomissa, toivoton tapaus).
Kevään aikana porukkaan bongattiin publilta myös Tonttutypy (pelaa myös nimillä tyPY^, csbitch ja Tofuice). TiltGameseilla tavattu Hupe pyöri joukkueen kanavalla ahkerasti. Kesän aikana alkoi olla lieviä ongelmia aktiivisuuden ja tavoitteidenasettelun kanssa, mutta tilanteen pelastivat loppukesästä NapuliXin löytämät NotSoBad.girlsit, jotka lyhyestä peliurastaan huolimatta tuntuivat olevan loistava lisä klaaniin. hyrra^, mAJii, Lilli^ ja Noota^ olivat aloittaneet lähinnä yhdessä lanittamalla, samasta kaupungista kun olivat.
Syksyn 2004 mittaan aktiiviseksi osoittautui kuitenkin vain hyrra^. Samaan aikaan NapuliXilla ja X-lienillä tuli erimielisyyksiä Hupen ottamisesta klaanin harkkoihin mukaan. X-lien lähti protestiksi klaanista. Lähtö jäikin pysyväksi ja X-lien liittyi ruotsalaiseen tyttöklaaniin.
Syksyn 2004 aikana klaaniin liittyi Jen^ (Wintly) ja myöhemmin talvella perustettiin uusi rennompi klaani pääosin samoista pelaajista, joskin uutena pelaajana mukaan tuli Chasessy. Klaani kuitenkin lakkautettiin myöhemmin. Kevään aikana Beyond Redeem lisäsi rivistöönsä TulZun ja pelasi ansiokkaasti pohjoismaisessa tyttöliigassa nimeltä Nordic Games League.
Syksyllä 2005 NapuliX päätti, ettei klaani ole saavuttanut asetettuja tavoitteita ja lopetti Beyond Redeemin. Jäljelle jääneet pelaajat perustivat Snow^n johdolla uuden klaanin, jonka nimeksi tuli Beg For Me. Tässä vaiheessa myös Kiti suostui vihdoin pelaamaan klaanimatseissa ja uutena pelaajana lisättiin vaizki. Kaikkien suureksi harmiksi josku päätti poistaa itsensä klaanista lähinnä muiden kiireiden takia.
Tammikuussa 2006 klaani lisäsi listaan vielä yhden pelaajan, diprin. Tällä hetkellä klaanissa on siis yhteensä yhdeksän tyttöä: Snow^, Goldih, csbitch, hyrra^, Wintly, Kiti, Tulzu, vaizki, ja dipri.
BegForMe Level7-pelikahvilassa Helsingissä 16.10.2005.
Keväällä 2006 FeminaGaming-pelisivusto järjesti lähinnä hauskanpitomielessä naisten MM-turnauksen, johon osallistui yhteensä 21 maata Suomi mukaan luettuna.
Suomen joukkueen kapteenina toimi X-lien, joka sai valita joukkueeseen itsensä lisäksi yhdeksän tyttöä. Tiimiin oli tarkoitus saada mahdollisimman vahva line-up, joka toimisi hyvin yhteen joka tilanteessa, joten kutsu harkkoihin lähti kaikille tunnetuille tyttöpelaajille.
Muutaman harjoitusmatsin jälkeen ’ydintiimin’ kokoonpano alkoi selkiytyä lähes yksimielisesti, ja harjoituksia jatkettiin innokkaana muutama viikko, kunnes turnauksen järjestelyjen takkuaminen karsi motivaatiota ja harjoittelurytmi palasi vanhaan tuttuun ’kattellaan nyt’ -meininkiin.
Harkoissa taitoa, peliälyä, tiimipeliä, hermoja ja frägäämistä osoittivat josku, hyrra^, Kiti, Snow^, TulZu, Goldih, tyPY, Jen^ ja [cheeta (weronica, selene), joka oli kysellyt Beg For Me:hen pääsyä jo aiemmin keväällä. Useita aktiivisia tyttöjä jäikin kokonaan joukkueen ulkopuolelle. Suurin osa tytöistä kokoontui bootcamppaamaan Level7-pelikahvilaan Helsinkiin 18.3.
TulZu, Snow^, Goldih, Kiti, X-lien, NapuliX, hyrra^ ja josku. Kuvasta puuttuu Chasessy ja vaizki.
Turnaus lähti kuukauden jahkaamisen jälkeen vihdoin käyntiin ja Suomen tiimi pelasi ansiokkaasti ja yllättävänkin hyvin kaikki alkulohkojen matsit jättäen taakseen Puolan ja Viron. Espanja, Bulgaria ja Venäjä osoittautuivat kuitenkin vielä toistaiseksi vahvemmiksi ja jatkopaikka pudotuspeleihin jäi saavuttamatta.
Suuri osa tytöistä nähtiin myös Assembly’06-tapahtumassa.
Miksi tyttöklaaneja edes pitäisi olla erikseen?
Monet kritisoivat tyttöklaanien perustamista pelin todellisuuden vuoksi: pelaajan fyysisellä olemuksella ei ole suorituskykyyn mitään huomattavia vaikutuksia. Tosin teoriassa naisilla on erilainen virtuaalitodellisuuden hahmotuskyky; he erottavat kokonaisuuden miehiä paremmin, mutta tässä ja muissa biologisissa tekijöissä yksilölliset erot saattavat olla suuremmat kuin sukupuolten väliset. Tyttöklaanien syntyyn vaikuttavat kuitenkin enemmän käytännölliset seikat kuin teoreettiset faktat. Esimerkiksi:
– Suljetussa ja tarkkaan rajatussa yhteisössä on huomattavia etuja. Kun kaikki tuntevat toisensa hyvin, usein myös henkilökohtaisesti, pelissä huijaamista ja muita väärinkäytöksiä ei käytännössä tapahdu. Huono maine seuraa helposti mukana ja vaikeuttaa kaikkea tulevaa toimintaa, varsinkin, kun koko yhteisö on jatkuvasti suurennuslasin alla.
– Tyttöklaanin on helppo saada sponsoreita ja apua kaikennäköisissä pikkuasioissa, esimerkiksi nettisivujen teossa tai lanikyytien järjestämisessä.
– Pelissä on myös huomattavasti enemmän panosta kun vastustajalla on kasvot ja historia. Tyttötiimeille järjestetään omia turnauksia ja keskinkertaisetkin klaanit saavat treeneihinsä huomattavaa lisäpotkua, kun voitonmahdollisuus on huomattavasti korkeampi vähemmästä osallistujamäärästä johtuen. Laniturnaukset pelataan usein isoilla näyttämöillä, joten pelkästään osallistumalla pääsee osaksi maailmanluokan humua. Hyvä esimerkki tästä on kesäkuussa Pariisissa järjestetyt ESWC-finaalit, johon valittiin esikarsintojen ja hakemusten perusteella 24 tyttöklaania.
Aiheeseen liittyviä linkkejä:
Suomen 2002 CBNC tiimi: http://www.clanbase.com/claninfo.php?cid=244336
NotSoBad-klaanin kotisivu: http://make.emdia.fi/notsobad/index.php?nsb=crew
Nordic Games League: http://www.nordicarts.net/league/?page=home
Beg For Me: http://www.clanbase.com/claninfo.php?cid=1023764
#BegForMe (QuakeNet)
FeminaGaming: http://www.feminagaming.com
FGNC maajoukkueiden seedaukset: http://www.feminagaming.com/index.asp?fg=Spotlight&id=60
Raportti ESWC-finaaleista kuvien kera: http://www.feminagaming.com/index.asp?fg=Spotlight&id=76