Uusimmat

Suunnittele oma DS-peli -kilpailun voittajat valittu

26.04.2005 12:14 Jukka O. Kauppinen

eDomen ja Nintendon järjestämään kilpailuun, jossa pelaajien täytyi suunnitella oma Nintendo DS -käsikonsolilla pelattava peli, tuli odotettua suurempi määrä vastauksia. Kymmenien pelisuunnitelmien tutkiminen vaati aikansa ja harkintaa eDomen raadilta, joka koostettiin sekä eDomen toimitustiimistä että Nintendon edustajista.

Suunnittele oma DS-peli -kilpailun voittajat valittu Saaduissa vastauksissa oli paljon erinomaisia peli-ideoita ja -suunnitelmia. Kärkikolmikon valinta oli kuitenkin loppumetreillä helppoa. Kolme tiettyä peliä esiintyivät useimmissa raadin suosikkilistoissa. Kilpailun voittaja oli ainut, joka löytyi jokaisen raatilaisen listalta, useimmiten ykkössijalta. Sijoille kaksi ja kolme nousseet peliehdotelmat nousivat samoin selvästi toisten yläpuolelle, vaikka muutama muukin peli nousi selvästi esille hyvien ideoiden tai designin ansiosta.

Kilpailun voittaja saa palkinnoksi vaivannäöstään oman Nintendo DS -pelikonsolin. Toiselle ja kolmannelle sijalle nousseet saavat Nintendo DS -paidan. Voittajat voivat odottaa posteljoonia lähiaikoina.

Raadin valitsemat parhaat kolme pelidesignia esitellään tällä sivulla. Näiden lisäksi julkaisemme valikoiman muiden peliehdotusten parhaimmistosta perjantaina, 29.4.

eDome ja Nintendo kiittävät kaikkia osanottajia ja toivottavat hyvää kevättä kaikille lukijoille!

I sija

Helsinkiläisen Hans Lehtelän suunnistuspeli oli kiistaton ykkönen. Peli oli ainut, joka löytyi jokaisen raatilaisen listalta, kaiken lisäksi jopa useimpien ykköspaikalta.

Raadin kommentteja:

  • Reippaasti ideaa ja käytti hyvin DS:n ominaisuuksia. Olen myös sitä vanhaa koulukuntaa, jonka mielestä oppiminen on hienoa.
  • Hauska, jopa sekopäinen idea joka hyödyntää DS:n liikuteltavuutta.
  • Innovatiivinen. Hyödyntää DS:n ominaisuuksia muuhunkin kuin perinteiseen pelaamiseen.
  • Loistava idea, joka vie pelaajat ulos ja liikkumaan – ja samalla viihtymään. Voisi olla myös erittäin viihdyttävä ja mielenkiintoinen tietopaketti. Jos konsolissa tai pelimodulissa olisi vieläpä paikannuslaite, niin peli tietäisi koko ajan missä pelaaja liikkuu ja voisi kenties laukoa yllättäviä tietopaketteja määrättyjä paikkoja ohitettaessa. Tästä saisi todellisen mobiilin matkaoppaan.
  • Opetuspeli, loistavaa! Ainoa ehdotus joka hyödyntää DS:n liikutettavuutta!
  • Erittäin hauskalta kuulostava idea. Sopisi mielestäni mainiosti Nintendo DS:lle. Hyödyntää hyvin Nintendo DS:n kannettavuutta.

Hans Lehtelän suunnistuspeli:

Nintendo DS -peli voisi olla suunnistuspeli, jossa suunnistetaan vihjeiden / karttanäytön perusteella esimerkiksi Helsingin keskustassa. Pelissä hyödynnetään kosketusnäyttöä sekä laitteen Wi-Fi ominaisuuksia. Ideana pelissä olisi löytää vaikka tietyt patsaat ja tärkeimmät turistikohteet kävellen Helsingin keskustassa. Peli olisi tarkoitettu lähinnä turisteille, jotka tulevat pääkaupunkiseudun ulkopuolelta.

Samalla tavalla tässä olisi alipeleinä / tai itsenäisinä peleinä museoiden tai näyttelyiden koluamista, ja niiden katsottavien teosten ja esineiden etsintää vihjeiden avulla. Tässäkin alipelissä hyödynnetään kosketusnäyttöä sekä Wi-Fi ominaisuuksia.

Peli antaisi jonkinlaisia kunnollisia palkintoja kohteiden löytymisestä, nopeasta läpimenosta, oikeista vastauksista jne. Palkinnot olisivat esim. 50 – 100% alennus tavaroista / palveluista, joita turisti tarvitse kohdemaassa. Esimerkiksi ”maksamme puolestasi seurueesi yhden hotelliyön + aamiaisen; max. 4 henkilöä”; ilmaisia lippuja turistikohteisiin kuten Linnanmäki, Korkeasaari, Heureka jne. Tai turistilippuja kiertoajeluille. Palkinto ilmoitetaan: olet voittanut palkinnon n:o 20. Näytä tämä turisti-infossa tms. pisteessä sen saadaksesi. DS:n näytölle tulee teksti tyyliin ”palkinto n:o 20 löydetty 6.6.2005 klo. 12.16 Kansallismuseossa Kalevala-osastolla kohteen n:o 17 edestä”. Palkinto n:o 20 voi olla vaikkapa kaksi kpl rannekkeita Linnanmäelle.

Peli olisi tietysti monella eri kielellä toimiva! Samaa peli-ideaa voidaan käyttää myös muiden eurooppalaisten, Aasian ja USA:n kaupunkien turistikohteiden tunnistamisessa siten, että peli lokalisoidaan aina maan ja kielialueen mukaiseksi.

Pelin tekeminen olisi kohtuullisen halpaa, mikäli monien maiden turistiviranomaiset tekisivät yhdessä pohjatyöt, sekä hankkisivat yhdessä samanaikaisesti vuokrattavat / myytävät Nintendo DS -koneet sekä Wi-FI hotspot-pisteet, joita pelissä tarvitaan. Käsittääkseni samalla pelilevylle menisi useamman kaupungin / museon / pysyväisnäyttelyn pelit, esimerkiksi Helsinki museoineen ja näyttelyineen, Vantaa, Espoo, Tampere, Turku, Kuopio, Pori, ja niin edelleen, samalla lailla. Loppujen lopuksi tästä pelistä voisi tulla Suomen esittely- ja infopaketti DS-pelin muodossa!

Itse pelin saisi ostaa / vuokrata kohdemaan / kaupungin turisti-info-pisteistä Nintendo DS laitteen kera. Muina vuokraus / myyntipaikkoina voisi olla isoimmat hotellit, satamat, lentokentät!

Tässäpä ajatukseni uudenlaisesta pelistä, joka hyödyntäisi Nintendo DS:n Wi-FI- ja kosketusnäyttöominaisuuksia aivan uudella ja ennen kokemattomalla tavalla. Uutena kohderyhmänä olisivat lisäksi ihmiset, jotka eivät muutoin ko. laitteella pelaisi.

II sija

Turkulaisen Albert Laineen Reality! DS -peli ei ollut raatilaisten ykkösvaihtoehto, mutta se sai niin monta kakkossijaa että sijoitus oli väistämätön. Lisäksi se oli toinen niistä peleistä, jotka olivat lähes kaikkien raatilaisten top-listalla.

Raadin kommentteja:

  • En voi sietää tosi-tv:tä, mutta hyvin tehtynä tällainen peli voisi olla todella hauska, varsinkin kun pääsisi örveltämään kaverien kanssa Wi-Fi:n kautta.
  • Simsiä, tirkistelyä ja tosi-tv:tä – täydellinen resepti? Jakso jaksolta koveneva vaikeustaso, häröilevät esiintyjät ja pelaajan reagointi näiden tekemisiin lupaavat erikoista tirkistelypeliä.
  • Loistava idea!
  • Tässä voisi olla potentiaalia mahdolliseksi peliksi. Uusi peli-idea, jota ei tietääkseni ole vielä hyödynnetty pelimaailmassa.

Albert Laineen Reality! DS:

Elämme tosi-tv:n ”reality-tv” huippuaikaa ja tv:stä ohjelmia tulee jokaisen ”tirkistelijän” makuun. Mutta onko pelimarkkinoilla jalansijaa sille?

Vastaus on Reality! DS

Reality! DS on peli, jossa jokainen pääsee itse tekemään tosi-tv:tä! Pelin perusideana on strategiapeli Big Brother -sarjan kaltaisessa ympäristössä, jossa on kiinteästi asennettuja kameroita, live-kuvaajia sekä ohjaaja/kuvamiksaaja.

Peli tapahtuu täysin kolmiulotteisessa ympäristössä, jossa ylemmässä näytössä on scrollaava pohjapiirustus tilasta, jossa näkyy ”näyttelijöiden”, sekä kiinteiden kameroiden / kuvaajien sijainti. Pelaaja valitsee kamerat ylemmässä näytössä, siirtää kuvaajia sekä säätää kameran asetuksia Advanced-tilassa. Alemman näytön yläreunassa on nopeasti valittava lista, josta valitaan kuvaava kamera. Näkyvää kameraa suunnataan point-of-view -tyyliin kosketusherkällä kynällä.

Pelin alkaessa valitaan kenttä, eli ympäristö joka voi olla sisä- tai ulkotila rajatulla alueella. Tälle sijoitetaan kiinteät kamerat ja alustavasti kuvaajat. Tämän jälkeen painetaan Live!, jonka jälkeen ”näyttelijät” esimerkiksi heräävät ja päivän tapahtumat alkavat.

Ensimmäiset kentät voisivat olla helpompia, jossa kameroita ohjataan automaattisesti pelaajan opetellessa vaihtamaan kameroista tulevaa kuvaa livenä.

Zoomaus voisi toimia kamerakuvan yläpuolella olevasta + – merkeistä. Ristiohjaimella voidaan liikuttaa kameramiehiä, kuten shoot-them-up – peleissä (eteen-taakse-sivuille). Molempia näyttöjä täytyy tarkkailla, koska karttanäkymästä pitää katsoa henkilöiden sijaintia vaihtaakseen kuvaavaa kameraa.

Yhden kentän kesto olisi esimerkiksi 15 min. Ajan loputtua pelaaja näkee kuvaamansa ohjelman tai skippaa suoraan katsojalukutilastoon, jonka mukaan ohjelma arvioidaan. Pisteet muodostuvat em. seikoista: tärkeän tilanteen (konflikti, riita, tunteiden tunnustus tms.) taltioiminen sekä kameran rajauksesta kuvattavaan kohteeseen (perusasioilla: huomiopiste ja sommittelusäännöt). Voisi olla hyvä myös arvioida myös ohjaajan kykyä vaihtaa johdonmukaisesti kamerasta toiseen, välttäen tylsät tapahtumat.

Mitä paremmat katsojaluvut, sen enemmän pisteitä (tai rahaa) saa, joilla hankkia kalustoa (kameroita, kuvaajia, valoja?) seuraavaan kenttään.

Peli tarjoaa moninpelimahdollisuuden, jossa yksi pelaaja on kuvamiksaaja ja muut pelaajat kameramiehinä. Kuvamiksaaja ja kameramiehet voisivat kommunikoida mikrofonilla.

Mielestäni tämä peli olisi erilainen, verrattuna niihin räiskintä / tasohyppely / strategia peleihin, jotka ovat ulkoista olemustaan lukuun ottamatta pysyneet samanlaisina jo yli 10 vuotta.

Sims-pelien menestys antaisi ymmärtää, että kysyntää olisi myös erilaisille peleille. Ehkä olisi hyvä olla Sims-tyyppinen Reality tv-peli, jonka tapahtumia taltioitaisiin Reality! DS -pelissä verkkopelissä.

III sija

10-vuotiaan Sara Kälvälän Apinapeli nousi selvästi raatilaisten suosikkilistalle. Se oli lähes jokaisen raatilaisen top-listalla ja sai kehuja sekä kivasta ideastaan että huolellisesta kenttien suunnittelusta.

Saran vastauksesta puuttuu kuitenkin postiosoite, johon palkinnon voisimme lähettää. Olisitko ystävällinen ja lähettäisit koko postiosoitteesi eDomelle osoitteeseen kerro@edome.net?

Raadin kommentteja:

  • Liikuttava idea :´)
  • Hellyttävää, todellakin, 10-vuotiaalta todella hyvä esitys.
  • Mielikuvituksellinen. Hauskoja ideoita ystäviksi ja vihollisiksi, mm. kilpakilpikonnat ja koiranpäiset alligaattorikoirat
  • Virkeästi ideoitu seikkailupeli, jonka joihinkin sinänsä tuttuihin elementteihin on keksitty myös omaperäisiä ideoita. Kokonaisuus tuntuu vetävältä ja MonkeyChat-moninpeli, jossa pelaajien apinat kisaavat, kuulostaa hullunhauskalta. Kenttäkohtainen suunnitteluun nähty varmasti huimasti vaivaa.
  • Hellyttävä, Georg-lintu ystävänä on hienoa

Sara Kälvälän Apinapeli:

Apinapeli, jossa seikkaillaan metsissä ja etsitään kadonnutta kaupunkia. Pelissä täytyy löytää viisi avainta ja selvittää 20 erilaista tehtävää, joista saa rahaa avaimiin. Sitten täytyy vain löytää kadonnut kaupunki merestä, päästä sisään ja voittaa loppuvastus Dragofilus, joka on paha merikäärme. Kaikissa maissa voi tutkia paikkoja kosketusnäytön avulla. Kun koskettaa näyttöä, niin apina hyppii sinne. Erilaiset rumputehtävät täytyy selvittää niin, että kosketusnäytössä on rummut. Sitten sellainen virtahepo rummuttaa ensin, sitten täytyy itse sama tehdä perässä.

Laulutehtävät suoritetaan mikrofonin avulla laulamalla siihen, kun ruudulla olevat valkeat sanat alkavat muuttua kirkkaan punaisiksi. Jos sävel menee oikein saa pisteitä, jos taas väärin, niin saa vähemmän pisteitä.

Langattomassa verkossa voisi olla MonkeyChat, jossa myös voi puhua mikrofoniin. Alussa voi myös muokata oman apinansa. Sille voi tehdä esimerkiksi vaaleanpunaiset rusetit, kukkamekon ja timanttikorvikset. Jokaiseen avaimeen tarvitsee 20 pistettä eli ”rahaa”. Oikein menneestä tehtävästä saa 15 pistettä. Laulu ja rumpujutuista saa 30 pistettä.

Maissa on erilaisia asukkeja. Joistain kylistä voi saada uusia taitoja, kuten superhyppy, lisää elämiä, tulipallo, apinanpotku, karate yms. Apinoiden torilla voit vaihtaa muiden kanssa erilaisia juttuja, joita olet löytänyt matkallasi, ja hankkia tarvittavat tavarat ja rahat. Kaikissa maissa on salakäytäviä, ansoja ja vihollisia. Jos pelaat MonkeyChatilla, niin muiden apinatkin ovat vastuksinasi.

Pienet selostukset eri maista (osa maista poistettu tilan takia, toim. huom):

1.Vihernurmen laakso.
Viholliset: Valkoiset sarvikuonot, muiden pelaajien apinat
Ansat: Lihansyöjäkasvi, jättimäinen hiirenloukku
Salakäytävät: Tunneli vuoressa, jonka sisällä on jousipyssy
Ystävät: Pikkuiset ponit

2. Varjojen metsä
Viholliset: Varjoratsastajat, muiden apinat
Ansat: Elävät puut, suokuopat
Salakäytävät: Louhoksessa oleva kuoppa jossa on retkireppu.
Ystävät: Pienet pyöreät, pörröiset nallet

4. Arabianaavikko
Viholliset: Suuret myrkkykäärmeet, muiden apinat
Ansat: Kangastukset (oikea on selvä, kangastus on läpinäkyvähkö.)
Salakäytävät: Keitaat, joista saa vettä.
Ystävät: Kamelit

5. Viidakko
Viholliset: Muiden apinat, tiikerit, jaguaarit.
Ansat: Juoksuhiekka, Oksien alla oleva suuri jaguaarien pata.
Salakäytävät: Ontto puu, jonka sisältä löytyy elämä.
Ystävät: Tapiirit.

7. Maatila
Viholliset: Hullut koirat, muut apinat.
Ansat: Upottavat heinäpaalit, pettävät lankut varastossa.
Salakäytävät: Pusikossa oleva kolo, jossa on haisunäädän tekohajupullo.
Ystävät: Lehmät, Hevoset ja muut eläimet, paitsi hullut koirat.

8. Afrikan safari
Viholliset: Leijonat, Siperiantiikerit ja muiden apinat.
Ansat: Karhunraudat, salametsästäjien ansat.
Salakäytävät: Heinikossa oleva hellehattu.
Ystävät: Seeprat, gasellit, kirahvit.

10. Mount Everest
Viholliset: Karvaiset puffelit, joilla on norsun syöksyhampaat, muiden apinat.
Ansat: Lumivyöry
Salakäytävät: Jääluola, josta löytyy jäämiekka
Ystävät: Lumimiehet

12. Suuren meren ranta
Viholliset vedessä: Hait, muiden apinat
Viholliset maalla: Suurensuuret ravut ja muiden apinat.
Ansat vedessä: Imuaukko, joka imee syvälle meren uumeniin.
Ansat maalla:-
Salakäytävät: Rinteessä olevassa kolossa oleva elämä.
Ystävät: Delfiinit ja Nopeat kilpparit, eli kilpakilpikonnat

15. Kaupungin portti 1.
Viholliset: Merenneidot, joilla on harppuunat.
Ansat: Verkkoansoja kaikkialla.
Salakäytävät: Arkku, josta löytyy ensimmäinen avain (arkun avaamiseen tarvitaan pisteet)
Ystävät: Neuvokas delfiini Piku

16. Portti 2.
Viholliset: Aseistetut haikalat
Ansat: Verkkoja ja sulkijasimpukoita
Salakäytävät: Toinen avain arkussa.
Ystävät: Piku

17. Portti 3.
Viholliset: Merienkelit (kala)
Ansat: Verkkoja ja yllätysrapuja
Salakäytävät: Kolmas avain arkussa.
Ystävä: Piku

18. Portti 4.
Viholliset: Pahat Paholaisrauskut, joilla piikki pyrstössä.
Ansat: Verkkoja
Salakäytävät: Neljäs avain arkussa. Aarkkua vahtii kaksi merenneitoa, joilla on harpuunat
Ystävät: Piku

19. Portti 5.
Viholliset: kaikki, jotka olivat edellisissä porteissa.
Ansat: Verkkoja ja simpukoita
Salakäytävät: Viides avain arkussa ja vartio.
Ystävä: Piku ja Reku-valaanpoikanen

20. Loppuvastus
Vihollinen: Dragofilus
Ansat:-
Salakäytävät:-
Ystävä: Georg-lintu, joka pudottelee Apinallesi erikoisaseita