UUSIMMAT

Ghost Giant

09.04.2019 20:00 | Joonas Pikkarainen

Yksi New Yorkin PSVR-tilaisuuden ehkä omaperäisimmistä ja virtuaalitodellisuutta omintakeisimmin hyödyntävistä peleistä saapui humoristisista tuotoksistaan tunnetun Zoink Gamesin tehtaalta. Studion uusi Ghost Giant nojaa nimenomaan läsnäoloon, jonka se luo pelaajan virtuaaliavatarilla, pelin nimensä mukaisella aavejättiläisellä.

Ghost Giant sijoittuu lapsellisen suloiseen kartongista rakennettuun maailmaan, joka herättää jo ensisilmäyksellä lämpimät muistot PlayStation Vitan erinomaiseen tasoloikintapeliin Tearaway. Loikkimisen sijaan kyseessä on kuitenkin eräänlainen interaktiivinen satu, jossa pelaaja muodostuu eloon yksinäisen Louis-pojan kyynelistä. Alkujärkytyksestä selvittyään – olemmehan sentään valtava aavejättiläinen – ja auttavan käden annettuaan Louis uskaltautuu luottamaan uuteen ystäväänsä – eli meihin – ja ryhtyy paljastamaan lisää elämästään samalla, kun me autamme tätä erinäisten ongelmien parissa.

Avainsana on juurikin meissä, sillä Ghost Giant tuntuu kietovan koko ideansa suorastaan upealla tavalla virtuaalitodellisuuden ehkäpä tärkeimmän ominaisuuden ympärille: kykyyn astua lähes kirjaimellisesti toisen ihmisen nahkoihin. Pelaajan ja Louisin välinen side luodaankin välittömästi hellyttävin ottein, kun pienen piiloleikin jälkeen piskuinen Louis pyytää pelaajaa kumartumaan, jotta tämä pääsisi koskettamaan tätä. Harmillisesti PSVR:n olematon haptinen palaute ei ole vielä sitä tasoa, että moinen kosketus voitaisiin välittää todelliseen maailmaan, mutta muutoin Ghost Giant onnistuu luomaan miltei käsin kosketeltavan siteen pelin pieneen päähenkilöön.

Varsinainen peli koostuu tosiaan Louisin touhuja seuratessa ja tämän näkymättömänä kätenä toimiessa. Demon aikana autettiin muun muassa avaimen etsimisessä sekä sillan laskemisessa, johon tarvittiin käpyjen heittämistä kaukaisuudessa siintävään kohteeseen – PSVR:n kameraongelmat tulivat tässä vastaan, kun heittorata ylitti toistuvasti kameran seuranta-alueen. Toimet olivat yksinkertaisia, mutta sellaisenaan ne tukivat hyvin pelin satukirjamaista luonnetta.

Koska tapahtumat toimivat samalla eräänlaisina sarjakuvaikkunoina päähenkilön elämään, pelaaja pääsee kuikuilemaan näkymättömän jätin roolissa tämän edessä avautuvaan maailmaan asteen konkreettisemmin. Erinäisiä rakennuksia pystyy pyörittelee ja näiden asukkaita pelottelee, minkä lisäksi alun kumarruksen lailla talojen sisuksiin voi tirkistellä ikkunoiden kautta ja kulmien taakse kurkkaamalla. Jostain syystä minulle heräsi pelatessa hyvin vahvat lapsuusmuistot Mauri Kunnaksen ikimuistoisten lastenkirjojen parissa vietetyistä ajoista, mutta ulkopuolisen lukijan sijaan tällä kertaa todella olin osa Tassulan tarinoita.

Ennen kaikkea jään kuitenkin odottamaan mielenkiinnolla Louisin ja pelaajan välille syntyvän siteen hyödyntämistä ja sen ympärille rakennettua tarinankerrontaa. Demon pienen maistiaisen perusteella kyseessä voi nimittäin olla hyvin uudenlainen tapa kertoa interaktiivisia ja opettavaisia satuja jälkipolvelle.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Trover Saves the Universe
  3. Blood & Truth
  4. Concrete Genie
  5. Ghost Giant
  6. Everybody’s Golf
  7. No Man’s Sky Beyond
  8. Five Nights at Freddy’s: Help Wanted
  9. Yhteenveto