UUSIMMAT

The Secret World: toinen ja kolmas päivä

06.07.2012 18:00 | Miikka Lehtonen

Matkamme The Secret Worldin salaisessa maailmassa jatkuu. Viimeksi ihastelin pelin tarinankerrontaa ja seikkailupelimäisiä tehtäviä ruusunpunaiset lasit silmilläni. Nyt vastaan on tullut myös ongelmia ja epäselvempää settiä.

Muistutuksena kaikille: tämä ei ole vielä arvostelu. Vaikka esitän toki mielipiteitäni ja kerron kokemuksistani, ne voivat vielä muuttua radikaalisti suuntaan jos toiseenkin. Ideana on pikemminkin paitsi jäsennellä ajatuksiani, myös puhua pelistä nyt kun se on vielä ajankohtainen, sillä arvostelun paikka on todennäköisesti vasta muutaman viikon päässä. Ja sitten asiaan!

Pidän yhä The Secret Worldin maailmasta ja tarinasta. Se on mielestäni selvästi pelin parasta settiä. Parin päivän aikana ehdin tekemään vielä edellistä muikeamman investigationin Kingsmouthissa. Sitten tarina heitti eteenpäin Savage Coastille, jossa tulee ensimmäisenä vastaan Batesin motelli, joka näyttää yllättävän tuliselta paikalta. Sitten käykin ilmi, että sinne on auennut portti suoraan helvettiin. Tylyä menoa. Paikalla olisi myös instanssi, mutta minun kamoillani sinne ei taida olla asiaa.

Ja tästä pääsemmekin pelin ensimmäiseen ongelmaan. Varusteisiin. Niiden hankkiminen on The Secret Worldissa aivan liian hankalaa kun huomioidaan, että ne ovat käytännössä 50% hahmonkehityksestä. Käytän tällä hetkellä rynnäkkökivääriä, jonka sain pari päivää sitten toimittajakollegalta. Parempaa ei ole tullut vastaan. Eikä kyllä monta huonompaakaan, sillä aseita ei yksinkertaisesti tunnu olevan käytännössä lainkaan tehtävien palkintoina.

No mutta ainahan niitä voi craftata. Kaipa. Mutta jos The Secret Worldista pitäisi nimetä yksi ominaisuus, joka on täysi susi, se olisi craftaus. Se on aivan liian sekavaa, hidasta ja resurssi-intensiivistä puuhaa, jotta monikaan jaksaa vaivautua.

Homma toimii näin: craftaus itse sujuu kuin Minecraftissa. Avaat työpöydän, pudottelet sen ruutuihin oikeassa muodostelmassa raaka-aineita, tuloksena on vaikka hattu tai rynnäkkökivääri. Teoriassa siis helppoa ja hauskaa, mutta käytännössä ei.

Erilaisia raaka-aineita tuntuu olevan noin miljoona. Aseisiin, varusteisiin ja muihin tarvikkeisiin on omat raaka-aineensa, joita kutakin on useita eri laatuluokituksia. Ainakin minun pelissäni pystyn hankkimaan vain niitä nollatason raaka-aineita, joista ei ole ollut minulle hyötyä enää 15 tuntiin, sillä niillä voi tehdä vain nollatason kamoja. Itse olen jo kakkostasolla. Raaka-aineita voi kuitenkin yhdistellä. Viisi nollatason raaka-ainetta tuottaa yhden ykköstason raaka-aineen ja niin edelleen.

Okei, puretaan sitten aivan helvetillinen pino romua alkutekijöihinsä, yhdistellään niitä bugaavan käyttöliittymän kanssa ja koitetaan arpoa, mikä pino on mikäkin (pelin UI väittää tällä hetkellä että kaikkien materiaalinen taso on 0) ja etsiä jostain minun raaka-aineitteni tasoa vastaava kokoamiskitti (kertakäyttöinen), jotta voin yleensäkään rakentaa mitään. Sitten koittaa totuuden hetki: tehdään käteen sopiva QL2-tason rynkky. Mutta tämähän on aivan paska! Huono vahinko, ei mitään +crit rating –tyylisiä buffeja, eikä saumaakaan korvata 10 tuntia kädessäni ollutta asetta!

Nyt käykin ilmi, että jos haluaisin aseeseeni jotain järkeä, minun olisi pitänyt korvata joitain palasia seitsenosaisesta palapelistä riimuilla. Mitä palasia? En tiedä. Jotkut väittävät, että sillä on väliä, toiset taas että ei. En itse kokeillut, koska en jaksanut viettää paria tuntia etsien niin paljon nollatason riimuja, että olisin saanut yhdisteltyä niistä kakkostason riimuja, jotka siis olisivat sopineet kakkostason raaka-aineisiini, joita minun täytyy käyttää, koska minulla on kakkostason kokoamiskitti.

Uskomattoman kamala systeemi.

Taistelun hurmaa?

The Secret Worldin taistelusysteemi on saanut ennakkoon paljon shittiä niskaansa ja ymmärrän hyvin, miksi. Siinä kun on ongelmansa. Systeemi itsessään on ihan hyvä, vaikkakin siltä kestää joitain tunteja pyörähtää käyntiin. Alkutasoilla kykyjä ei ole paljon, eikä pelin vahvuutena olevaa synergiaa pääse juuri käyttämään. Ideana kun on, että pelaaja saa itse valita vapaasti aseensa kauheasta valikoimasta, josta löytyy haulikoita, rynkkyjä, miekkoja, nuijia, magiaa ja ties mitä muuta.

Jutun juju on se, että jokainen asetyyppi tekee vihollisiin jonkinlaisia efektejä. Monet rynkyn kyvyt vaikka tekevät penetrate-efektejä, verimagia taas affliction-debuffeja. Monet muut kyvyt taas hyötyvät siitä, että kohteessa on tietynlainen efekti. Niinpä ideana olisi valita käyttöön toisiaan tukevat asetyypit ja niihin sopivat kyvyt. Minulla alkaa nyt olla kykyjä jo mukavasti. Hieman liikaakin.

Käytössä voi yhdellä kertaa olla seitsemän aktiivista kykyä, sekä seitsemän passiivista buffia, jotka parantavat kukin jotain kykyä. Ja tämä tuntuu vähän vesittävän sitä kahden aseen juttua. Saisin kyllä juuri mahdutettua kykypalkkiini parin aseen juttuja (aktiivikäytössäni on viisi rynkkykykyä), mutta niitä passiivikykyjä saa ottaa aivan liian vähän.

Saisin esimerkiksi rakennettua hienon combon, jolla pystyn ensin blood magic -kykyjeni avulla heittämään kohteeseen ”affliction”-debuffin. Tämän jälkeen kun ammun vihollista yhdellä rynnäkkökiväärin kyvyistäni, se paitsi parantaa ystävällistä kohdettani, myös kaikkia liittolaisia tämän ympärillä. Aika tärkeä combo, mutta mitään muuta en sitten kykypalkkeihini oikeastaan saakaan, sillä se vaatii niin monta erilaista passiivista ominaisuutta toimiakseen.

Hahmoaan voi specailla lennossa uudelleen siirtelemällä kykyjä paletista palkkiin ja takaisin, joten ideana olisi ilmeisesti varustaa hahmonsa kunkin edessä olevan tilanteen mukaan. Ei tämäkään ihan luontevalta tunnu, mutta ehkäpä siihen tottuu. Ja joka tapauksessa kyseessä on positiivinen ongelma: hyvää valittavaa on liian paljon, eikä niin, että suurin osa kyvyistä tuntuu turhilta ja on pakko turvautua vain pariin toimivaan.

Kokonaisuutena pidän yhä kovasti The Secret Worldista. Maailma on ollut alusta saakka todella mainio, tehtävät paljon perustason MMO-mössöä parempia ja taistelukin on lähtenyt vihdoin rullaamaan. On kuitenkin selvä, että parannettavaakin riittäisi, lähinnä juuri aika huonon UI:n osalta.

Lisää aiheesta

The Secret World: ensimmäinen päivä

Lue myös

Dwarf Fortress – iloiset kääpiöt uppoavassa vuoristoluolassaan

Gears of War (Lautapeli)

Turtle Beach XP 400 – hyvät kuulokkeet

Muropaketin uusimmat