The Secret World: toinen viikko ja maailman huonoin tankki

10.07.2012 15:00 | Miikka Lehtonen

Matkamme The Secret Worldin parissa jatkuu. Tällä kertaa vilkuilemme pelin kykysysteemiä ja pohdimme sen hyviä puolia. Sitten kohtaamme elävän esimerkin siitä, miksi kykysysteemissä on ongelmansa. Tämä ongelma kulkee nimellä ”maailman huonoin tankki”.

Eräs The Secret Worldin puhutuimpia ja sen fanien eniten hypettämiä ominaisuuksia on se, että pelissä ei ole ollenkaan hahmoluokkia tai kokemustasoja. Sen sijaan kaikki määräytyy sen mukaan, mitä aseita valitsee käyttöönsä. Kullakin asetyypillä on omat efektinsä ja kykynsä, jotka määrittävät, mihin tehtäviin ne soveltuvat. Rynnäkkökiväärin monet kyvyt imevät vihollisista kestoa puolustuskohteeseen ja täten rynkyllä heiluva tyyppi sopii parantajaksi. Haulikko debuffaa ja kerää aggroa, joten haulikkomies on hyvä tankki.

Ratkaisut eivät ole mitenkään pysyviä, sillä kiinteän ”kykypiste / taso” –kaavan sijaan The Secret World jakelee kyky- ja ominaisuuspisteitä kuin karkkia. Niillä voi sitten vapaasti ostella kykyjä mistä tahansa puusta. Näin totaalinen aseen ja roolin vaihto on vain parin tunnin pelailun päässä ja usein huomaa, että monissa kykypuissa on passiivisia kykyjä, jotka eivät vaadi mitään erityistä asetta, vaan hyödyttävät kaikkia sen ottajia.

Rajoituksena on se, että vaikka kykyjä voi ostaa miten monta haluaa – ja tarpeeksi pelaamalla saa myös pisteet kaikkien kykyjen ostamiseen – käyttöön saa kerrallaan seitsemän aktiivista ja seitsemän passiivista kykyä. Seitsemän aktiivia riittävät oikein hyvin, seitsemän passiivia eivät niinkään.

Jutun juju on se, että monet aktiivikyvyt ovat lähtökohtaisesti todella pliisuja, joten niistä hyödyn saamiseksi pitää napata passiivikyky tai pari. Ne voivat vaikka parantaa kaikkia rynnäkkökiväärin vampyyriefektejä 15% tai heittää kaikkiin kohteen lähellä oleviin pelaajiin healeja, jos kohteella on niskassaan tietty debuff.

Tässä vaiheessa peliä koitankin itse juuri rakennella sitä omaa ihannebuildiani ja olen tulossa siihen tulokseen, että realistisesti ei kannata pitää kykypalkissaan seitsemää kykyä, vaan keskittyä enemmänkin parin aktiivikyvyn valitsemiseen ja sitten buffata niitä ja itseään sopivan synergisillä passiiveilla. Mutta mikä tämä hyvä buildi sitten olisi? Sen kun tietäisi. Pohdittavaa ja ihmeteltävää riittää, enkä ole vieläkään aivan varma, onko systeemi mahtavan monipuolinen ja syvällinen vai tarpeettoman sekava ja kömpelö.

Maailman huonoin tankki?

Kävinpä toissailtana juoksemassa myös pelin ensimmäisen instanssin melko sokkona. Olin ennakkoon hieman skeptinen omasta healausbuildistani, joka perustuu käytännössä kokonaan vampyyriefekteihin. Otetaan ystävällinen kohde talteen ja sitten paukutetaan menemään: jokainen osuma parantaa kaveria noin 80 pistettä ja lisäksi rakentaa komboa, jonka voi laukaista isommaksi healiksi.

Mutta hyvinhän se toimi, ainakin niin kauan kuin tiimikaverit osaavat pelata. Ja se olikin sitten suurempi ongelma. Ryhmäämme nimittäin osui tankki, joka oli häpeäksi kaikille itseään ikinä tankiksi kutsuneille. Ihmettelimme erään DPS-pelaajan kanssa yksityisviesteissä, miten tankilla ei pysynyt aggro lainkaan lapasessa. Pari healia ja hirviöt juoksivat jo minua kohti – elleivät olleet sitä ennen liimautuneet jo DPS-pelaajiin.

Tankki otti myös aivan hirveästi vahinkoa ja tuntui kestävän sitä paljon huonommin kuin monet muut pelaajat. Selvitimme kuitenkin instanssin miltei loppuun asti suuremmitta ongelmitta, sillä alkuinstanssina se on todella helppo ja kunhan pelaajat osaavat välttää maahan piirrettyjä tulevien suurhyökkäysten ääriviivoja, kaikki menee kivuttomasti. Loppupomoon saakka.

Lopussa oleva mötkäle – jonka nähdessäni kiroilin spontaanin järkyttyneenä pitkään ja hartaasti – sen sijaan otti ryhmältä luulot pois. Tankki ei saanut pidettyä sitä lainkaan hallussaan ja niin se säntäili pelaajasta toiseen tehden suuria AOE-hyökkäyksiään.

Tilanne oli aika hektinen ja tasapainottelimme veitsen terällä niin, että kunhan kukaan ei töpännyt lainkaan, sain pidettyä kaikki suunnilleen pystyssä. Mutta kun niitä töppejä väistämättä tulee. Ja sitten wipettiin. Ja ihmeteltiin. Ja wipettiin.

Siinä viidennen wipen kohdalla ryhdyimme vihdoin selvittämään ongelman syytä tankin aloitettua perinteisen ”paska healeri, mikset osaa healata?” –whinen. Kävi ilmi, että tankilla ei ollut päällään ainuttakaan tankkausesinettä, jotka siis olisivat parantaneet hänen mahdollisuuksiaan väistää ja torjua vahinkoa. Mies oli vain heitellyt niskaansa mahdollisimman paljon HP:ta antavia kamoja välittämättä siitä, mihin tarkoitukseen ne oli tehty. Ja jokainen näitä meat shield –tankkeja healannut tietää, että se ei ole hyvä idea, ellei pomomatsi nimenomaan ja erityisesti vaadi mahdollisimman paljon HP:tä.

Mutta tämäkään ei selitä sitä, miksi aggro ei pysynyt lainkaan. Kyselimme, käyttääkö mies aggro-ominaisuuksiaan. Ei. No miksei? Koska hänellä ei ole niitä. Ei ainuttakaan tankkikykyä. Ei niitä, jotka pitävät aggroa. Ei niitä, jotka laskevat vihollisten vahinkoa 30%. Ei niitä, jotka suojaavat tankkia. Ei mitään.

Tästä huolimatta kaveri oli sitkeästi sitä mieltä että healeri oli megapaska ja jos kaikki muut megapaskat paskapelaajat eivät suostu tunnustamaan ongelmien todellista syytä, hän lähtee. Ja haistakaa paskat. Ja niin hän sitten lähti. Hankimme tilalle tankkispecatun tankin ja tapoimme pomon ekalla yrityksellä.

Tämän urpon tarina ei varmasti ole mitenkään ainutlaatuinen. En syytä siitä peliä, sillä onhan näitä ilman kilpeä ja puolissa spell plateissa raideille tunkevia ”tankkeja” nähty World of Warcraftissakin, josta on vuosien varrella karsittu kaikki valinnanvapaus ja vaikeus pois. Se on toki pieni ongelma, että peli ei sisällä mitään varsinaista työkalua ryhmän kasaamiseen, vaan kaikki tapahtuu viestejä heittelemällä. Jos urpo väittää olevansa tankki ilman tankkikamoja tai -speciä, sitä ei mikään mekaniikka estä. Mutta ei sekään LFG-työkalulla ratkeaisi, sillä jälleen: on näitä WoWissakin nähty.

Enemmänkin ongelma on siinä, että peli ei tarjoa ainakaan minun nähdäkseni mitään mahdollisuutta esimerkiksi tarkastella toisten buildeja. Niinpä se perinteinen ”miksi yrität tankata raidipomoa retributionina?” –tarkastus on mahdotonta suorittaa. Tähänkin tietenkin auttaa se MMO-pelien perinteinen kultasääntö: pelaa hyvässä kaveriporukassa.

Näin se The Secret World siis etenee. Mitä enemmän pelaan peliä, sitä enemmän pidän siitä tarinallisesta puolesta ja tehtävien tekemisestä ja sitä vähemmän oikeastaan kaikesta muusta. Ensimmäisenä päivänä todella kypsältä ja fiksulta vaikuttava pelaajaporukka on jäänyt vähemmistöön pelin täytyttyä päätään aukovilla ja mitään osaamattomilla idiooteilla, joiden kanssa ryhmäpelaaminen  on täyttä tuskaa.

Ainakaan oma buildini ei myöskään ole kovin hauska: painelen vihollista vahingoittavaa ja minua parantavaa kykyä, kunnes kasassa on viisi kombopistettä. Sitten teen joko AOE:n tai ammun kranaatin. Toistetaan, kunnes hirviö lepää 30 sekuntia tai minuuttia myöhemmin. Täytyy koittaa vähän erilaisia buildeja ja selvittää, josko niillä peli hieman hauskentuisi. Heitelkääpä tipsejä!

Lisää aiheesta

The Secret World: toinen ja kolmas päivä

The Secret World: ensimmäinen päivä

Lue myös

Far Cry 3 – piinapenkissä pelisuunnittelija Daniel Berlin

Gears of War (Lautapeli)

Dwarf Fortress – iloiset kääpiöt uppoavassa vuoristoluolassaan