Uusimmat

Thief-haastattelu – sarjan sielu on säilytettävä

14.11.2013 18:00 Jukka O. Kauppinen

Minne Garrett matkaa? No varjosta varjoon, kuin Mikki, mutta ei merihädässä. Dome kävi äskettäin ottamassa tuntumaa uuteen Thief-peliin ja hyvältähän se vaikutti. Ei täydelliseltä, mutta sen verran hyvältä, että sitä jo odottaa innoissaan.

Siinä samalla tietysti juttelimme Eidos Montrealin Thief-jehu Joe Khouryn kanssa pelin olemuksesta. Mitä herra meille paljasti? Kohta tiedät sinäkin!

Joe Khoury:

”Thief-sarjalla on paljon faneja, myös meidänkin tiimissä. On mukavaa mutta samalla myös hieman ahdistavaa olla sellaisessa tiimissä, jonka peliä kaikki ihmiset odottavat

kärsimättömästi. Samalla kuitenkin tietää, että ihmiset ovat uteliaita ja haluavat pelistä todella hyvän. Mekin haluamme lopputuloksen olevan todella hyvä.”

Kuinka päädyitte tekemään synkän tarinan epätoivosta ja vaikeista ajoista?

”Aikaa on mennyt eteenpäin edellisestä pelistä ja ajat ovat muuttuneet huonompaan. Halusimme antaa Garrettille enemmän syvyyttä. Hahmosta pystyy tuomaan esille asioita, mitä ei ole aikaisemmin tehty. Garrettin tarinalla tuodaan  hahmon teoille ja hänen persoonalleen paljon enemmän arvoa. Garrett myös oppii kiintymään ihmisiin ja oppii tuntemaan heitä paremmin, kuten Erin, Orion ja Basil. Tällä kertaa peli ei keskity pelkästään Garrettiin, vaan mukana on muitakin hahmoja.”

Tapahtumapaikasta tulee hyvinkin vahvasti mieleen viktoriaanisen ajan Lontoo, hyvässä ja pahssa.

”Otimme paljon vaikutteita emmekä pelkästään visuaalisia vaan kirjallisuudesta, elokuvista ja televisiosta. Halusimme pelaajan tuntea kaupungin huokuvan pelon ja vihan, joten perehdyimme niin arkkitehtuuriin, valaistukseen ja visuaalisiin efekteihin. Siten loimme kaupungin, joka kertoo sen vaikeista ajoista ja siitä miten ihmiset tarvitsevat toivoa elämäänsä. Joten kaupunki ja yleistunnelma on hyvin synkkä ja kolkko, mutta pelin edetessä asiat muuttuvat.”

Mitä otitte huomioon kaupungin suunnittelussa? Mistä otitte vaikutteita?

”Tutkimme myös tarkoin edellisiä pelejä, jotta onnistuisimme säilyttämään sarjan sielun. Muun muassa kenttäsuunnittelu oli tämän kannalta tärkeää, mutta päivitämme

kaiken uudelle konsolisukupolvelle. Uusi sukupolvi mahdollistaa muun muassa

suuremmat kartat, paremmat valot ja varjot, pelimaailmaa voi tutkia enemmän niin

ulkoilmassa kuin sisätiloissa…”

”Teimme paljon työtä selvittääksemme mikä teki Thiefeistä niin erikoisen kenttäsuunnittelun kannalta kuin ne olivat, mutta nykypäivänä pystymme paljon parempaan. Voimme laajentaa pelikokemusta.”

Eikä siinä suinkaan kaikki. Katso lisää Khouryn haastattelusta alla!

 

 

Osa 1: päätyminen Thiefin pariin, fanien reaktiot, synkkää epätoivoa, pelimaailman suunnittelu, ääninäyttelijä, kenttäsuunnittelu

 

Osa 2: suosikki-Thiefisi, pelisarjojen herättäminen henkiin, Thiefin paluusta ja ajankohdasta, vapaa sana        

 

Thief

Tekijä: Eidos Montreal

Julkaisija: Square Enix

Tulossa: PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One

Pelaajia: 1

Pelin kotisivu: http://www.thiefgame.com

Haastattelu: Jukka O. Kauppinen

Videoeditointi ja puhtaaksikirjoitus: Teemu Viemerö

 

 

Thief-ensikosketus – Garrett palaa varjoihin [osa 1]

Kiitos Square Enixin, uusi Thief on taas kerran mukavalla tavalla pakkaa sekoittava reboottaus. Meille ei tarjota Thief 4:ää, vaan ihan vain Thief.. Kuten Tomb Raider aiemmin, Thief ei ole jatko-osa vaan uusi, itsenäinen tulkinta tunnetusta teoksesta.

 

Lisää aiheesta

Wiikon wanha: Thief 

Looking Glass Studiosin kehittämä ja Eidosin 1998 julkaisema Thief: The Dark Project muistetaan omaperäisyydestään. Näppäräsorminen Garrett ja hänen seikkailunsa keskiaikaa henkivän yön pimeydessä lumosi monet. Peli perustui varjoissa piileskelyyn ja tavoitteena oli herättää mahdollisimman vähän huomiota tehtävien aikana. Pelaaja haastettiin käyttämään älykkyyttä ja oveluutta, sillä Garrett ei ollut Ezion kaltainen tappokone. Kuolo korjasi pienestäkin virheestä ja useampi vastassa oleva vihollinen tiesi varmaa kuolemaa.

The Dark Mod – hei, me hiivitään – seikkailuja alkuperäisen Thief-pelin hengessä 1

The Dark Mod on Thief-pelisarjan fanien muodostaman Broken Glass Studiosin ilmainen, avoimeen lähdekoodiin perustuva hiippailupeli vanhojen Thiefien hengessä. Peliä on työstetty jo yhdeksän vuotta, ensin Doom 3 -modifikaationa ja sittemmin kokonaan itsenäisenä julkaisuna. Dome uutisoi modin julkaisusta pari viikkoa aiemmin, ja nyt on aika raapaista peliä pintaa syvemmältä.

Lue myös

DigiExpo 2013 – Playstation 4 vs. Xbox One

Eclipse (Lautapeli)

Razer Anansi MMO Keyboard – makroja kansalle

Suomalaisen pelialan varhaiset vuodet ja ensimmäiset suomalaiset pelit

Wiikon wanha: Formula One Grand Prix

XCOM: Enemy Within – ihmiskunnan äärimmäistä selviytymistaistelua