Uusimmat

Toimittajan puheenvuoro: ”Olisikohan nyt jo aika päästää irti Lara Croftin tisseistä?”

14.09.2018 09:00 Skye Borg

Päivänä, jona Shadow of the Tomb Raider -peli julkaistaan, voi olla iloinen siitä, että normaali länkytys Lara Croftin ulkonäöstä on jäänyt ainakin toistaiseksi väliin. Tomb Raider (2013) ja sitä seurannut Rise of the Tomb Raider (2015) esittelivät entistä realistisemman ja rankkojakin asioita kokevan naishahmon. Pääosaan nostettiin kuitenkin täysin toissijaiset asiat, joita ei jostain kumman syystä nouse esiin miessankareiden tähdittämistä peleistä puhuttaessa.

Jättimäisiin ja hyvin epäkäytännöllisiin rintoihin tottuneet pelaajat aloittivat kohkaamisen heti Tomb Raiderin (2013) ensimmäisten promokuvien jälkeen. Missä kurvit ja tasapainoa horjuttava rintavarustus? Monen pelaajan mielestä pelit oli jälleen kerran pilattu turhalla korrektiudella. Eikö normaali heteromies saa enää edes kuolata kuvitteellisten naishahmojen perään, mitä?

Alunperin Lara Croftin hahmoa suunniteltaessa kyseessä oli kuitenkin aito kömmähdys, kun Laran kuppikokoa 50%lla suurentamaan lähtenyt Toby Gard typotti kooksi hulvattomat 150%. Kukaan ei ole yllättynyt siitä, että kehittäjätiimi piti vahingon ulkonäöstä, ja tästä ulkomuodosta luovuttiin vasta sarjan reboottauksen myötä. Erheestä tuli legenda. Jos jostain niin perinteistä pelaajat eivät halua luopua.

Saman valituksen kohteeksi joutui myös Alicia Vikanderin tulkitsema valkokankaan Lara Croft, kun internetin soturit pettyivät atleettiseen ja uskottavaan toimintasankarin ulkomuotoon. Ketään ei tuntunut kiinnostavan, että Vikander treenasi roolia varten neljä kuukautta, keräten lihasmassaa noin viiden kilon verran. Siinä missä miestähtiä ihaillaan moisesta omistautumisesta, tiivistettiin Angelina Jolien seuraaja vääräksi Laraksi, jolla ei ole lainkaan rintoja. Mieskuoro muisteli kaiholla Jolien esittämää Laraa, unohtaen että Jolie itse ei halunnut käyttää pelisarjasta tuttuja mikroshortseja alunperin lainkaan. Samoin vuoden 2003 Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life -elokuvaan lisättiin täysin tarpeeton suihkukohtaus palvelemaan kuolaavia miesfaneja. Lisäksi Jolie käytti roolissaan vahvasti topattuja rintaliivejä ensimmäisen elokuvan ajan.

Onneksi ajat muuttuvat.

Jossain on vikaa, kun pelien naishahmoista puhuttaessa huomiota kiinnitetään enemmän tämän ulkonäköön kuin mihinkään muuhun. Nostalgian kaipuu ja kalkkiutuneet käsitykset siitä, että pelien naishahmot ovat olemassa ainoastaan miesten katseita miellyttämään, tuntuvat tunkkaisilta ja vaivaannuttavilta.

Uutta Tomb Raider-pelisarjaa ei päästetty tietenkään muutenkaan helpolla. Kritiikkiä aiheuttivat erityisesti synkempi tunnelma, raaemmat kohtaukset ja – kun ei muuta keksitty – jopa Laran jousen käyttö. Haluamme aina vain hienompia temppuja ja elämyksiä, mutta samalla äänekäs joukko haluaa hahmojen polkevan paikoillaan sekä tarjoavan tutun turvallisia elämyksiä vuodesta toiseen.

Lara Croftin muuttuminen hilpeästä ja rutinoituneesta seikkailijasta omaa kasvutarinaansa läpikäyväksi ja rankkojakin asioita kokevaksi ihmiseksi on ollut monelle kova pala purtavaksi. Aiheellistakin kritiikkiä on ollut paljon. Samalla kun pyyhkeitä ovat saaneet liian paljon toimintaan keskittyvä tarina sekä Laran hahmon pinnallisuus, kaipaillaan kuitenkin menneiden aikojen pyssyn paukkeen ja hurlumhei-tyylisen kerronnan perään. Vaikka odotamme pelien sankarien tarinoiden kehittyvän ja hahmojen kasvavan, Laralle ei ole haluttu antaa tilaa aitona ihmisenä tunteineen kaikkineen.

Tarinan tummemmat sävyt ja rankemmat vastoinkäymiset eivät ole elementtejä, joiden pitäisi olla varattuja vain miessankareille. Lara Croft on ansainnut oman sankaritarinansa ilman että joku tulee huutamaan hyllyvän rintavarustuksen perään. Toivottavasti olemme jo ohittaneet ajat, jolloin oletamme naissankarin joko hymyilevän tai olevan seksikäs koko ajan. Uusimman Tomb Raider -elokuvan vastaanotto osoittaa, että vielä on tietä tallattavana.

Jostain syystä suurelle joukolle pelaajia naissankarin täytyy miellyttää jotain utopistista ihannetta ollakseen hyväksyttävä peleissä, ja tästä syystä joudumme käymään samaa keskustelua uudestaan ja uudestaan. Samalla uusi Shadow of the Tomb Raider antaa huvittavan myönnytyksen vanhaa kaipaaville. Pelaajan pysähtyessä leirinuotiolle, voi Laran ulkonäköä muuttaa. Tarjolla ovat niin Angel of Darkness kuin vuoden 1997 Tomb Raider II -pelinkin hieman rujot kuoret. Niille, joille tämäkään ei riitä, voidaan suositella paluuta takaisin vanhojen pelien pariin.