Uusimmat

Toimituksen vuoden pelit 2015: toisella sijalla…

30.12.2015 18:00 Heikki Mustonen

Vuosi 2015 lähestyy loppuaan ja Dome hiljentyy joulun ajaksi miltei kokonaan. Ei kuitenkaan täysin, sillä välipäivinä juhlimme vuoden parhaita pelejä.

Jokaisen henkilökohtaisten suosikkilistojen lisäksi palkitsemme myös yhteisesti ne mielestämme vuoden parhaat pelit. Jokainen Domen avustaja ja toimittaja sai ehdottaa mielestään vuoden merkittävimpiä pelejä lyhyiden perustelujen kera. Tämän jälkeen äänestimme yksinkertaisella kaavalla: jokainen sai antaa yhdelle pelille kolme pistettä, yhdelle kaksi ja yhdelle yhden pisteen. Pisteet päättivät sitten lopullisen järjestyksen.

Virallisen palkintonsa saavat vuoden viisi parasta peliä, mutta niiden lisäksi aivan palkintopallin kupeessa kykkii kolme merkittävää peliä tasapisteissä, joten ne saavat myös virallisen kunniamaininnan. Sijoitukset käydään läpi yksi päivässä, joten se vuoden paras peli paljastetaan uudenvuodenaattona.

Tänään vuorossa on Fallout 4, jonka esittelee meille Heikki Mustonen.

 

Fallout 4 (PC, PlayStation 4, Xbox One)

fallout4_arv-gall-0030

Pelit ovat taidetta. Ne eivät ole pelkästään teknisiä suorituksia, joissa lasketaan ruudunpäivitystä, pikselien määrää ruudulla, sisällön suorittamiseen tarvittavaa aikaa tai bugien määrää. Lopulta kyseessä on teos, jolla pyritään herättämään tunteita. Aivan kuten elokuvien, musiikin ja kirjojenkin osalta, myös pelien lopullisen arvon määrittää sen yleisö. Ei palkintojen tai hypen määrä. Fallout 4 on malliesimerkki siitä, miten peli voi olla enemmän kuin osiensa summa.

Fallout 4 on yksi vuoden kärkijulkaisuista, koska se kykenee tekemään jotakin, mihin monilla muilla ei ole ollut edes mahdollisuuksia. Fallout kuljettaa pelaajat takaisin sinne, minne heillä on ollut ikävä jo monta vuotta. Takaisin raunioihin, joissa ryöstäjät tavoittelevat pelaajan päänahkaa ja missä tappaminen on aina hyvä vaihtoehto. Kun tuttu musiikki tulvii korviin ja holvin ovi aukeaa, tuntee olevansa jälleen kotona. Kotiin palaamisen täyttymys ylittää kirkkaasti pelin tekniset ongelmat.

Vaikka Bostonin rauniokaupungin reunamilla välillä sorrutaankin craftailemaan kuin esipuberteetit Minecraftissa, ei se pysty pidättelemään tuttujen asioiden tulvaa. Kaupankäynti, taistelut, hakkeroitavat tietokoneet ynnä muut ovat sitä samaa, mitä pelaajat tietämättään halusivat. Kun vanhaa on riittävästi, se pieni määrä uutta menee huomaamatta kuin makkarassa oleva pilleri koiralle. Joskus pelin kohdalta huomaa vasta lopputekstien pyöriessä, että olipa mahtava kokemus. Fallout 4 oli mahtava kokemus jo siinä vaiheessa, kun teemamusiikki alkoi soida latauksen taustalla.

Mahtavuutta edellisiin osiin verrattaessa lisäsi power armorien vahva mukana olo. Voimahaalarit, jotka ovat kuin puettava pienoispanssarivaunu, toivat mukanaan isompaa jytinää heti pelin alkumetreillä. Joidenkin mielestä tarpeellinen progressio ritsasta jousipyssyyn ja siitä revolveriin hypättiin yli liian nopeasti, mutta väärässä voi olla vakavammissakin asioissa. Raskas askel ja minigun pitävät mielen reippaana ja raiderit kaukana. Taistelusysteemiä ei myöskään ole juuri ”paranneltu”, mikä on kukkuvan kellon ja pelien kanssa hyvä ohjenuora. Jos se toimii, älä näpelöi.

Vaikka ilmatorjuntatulta Fallout sai osakseen karsitusta roolipelimäisyydestä, ei sen puutteita ainakaan ensimmäisellä pelikerralla huomaa. Sankaria vedetään vastakkaisiin suuntiin eri ryhmittymien osalta, eikä oikeaa ja väärää ole tarinan edetessä enää niin helppo erottaa. Henkilöt ja heidän suhtautumisensa ympäröivään maailmaan eivät ole mustavalkoisia, ja lisäksi niihin vaikuttavat pelaajan puheet ja teot. Avoin maailma tuntuu peleissä tarkoittavan nykyään vain isoa aluetta. Onneksi Fallout jälleen muistuttaa joitain kilpailijoitaan siitä, että maailma voi elävä ja muuttuva paikka, jossa itse mennään virran mukana, eikä päinvastoin.

Harvaan peliin on kohdistunut näin valtaisaa etukäteishehkutusta jo vuotta ennen julkaisua, mutta vielä harvemmassa ovat pelit, jotka eivät ole murtuneet hype-paineen alla. Fallout lunasti monien fanien odotukset ja se on temppuna erittäin kova. Aina voi jossitella siitä, miten joitain asioita olisi voinut tehdä eri tavalla tai listata pelistä löytyviä bugeja ja ongelmia, mutta Fallout pitää pintansa. Se on yksi niistä peleistä, jonka kaikki tulevat muistamaan, kun puhutaan pelivuodesta 2015.