Toimituksen vuoden pelit: melkein palkintosijoilla
Viime viikolla Domen toimitus jakeli komediapalkintoja parhaille hahmoille, tiukimmille ääninäyttelyille sun muille mielikuvituksellisille kategorioille. Nyt hiljennytään arvokkaisiin tunnelmiin, sillä on aika palkita ne vuoden oikeasti parhaat pelit. Reissu alkaa niistä peleistä, jotka melkein pääsivät listalle.
Joku fiksu sanoi joskus, että ehdolle pääseminenkin on kunniakas saavutus. Lohduttaako se näiden pelien kehitystiimejä? Tuskin, sillä en usko heidän edes lukevan tätä, mutta siltä varalta että luette, olitte lähellä. Domen toimituksen äänestäessä vuoden peleistään hajaäänten yläpuolelle nousi kaksikko, joka oli vain parin äänen päässä palkinnoista. Ja tässä ne ovat.
Jaetulla neljännellä sijalla: Legend of Grimrock
Almost Human
Suomalaisen Almost Humanin retrorope ei sinänsä yllättänyt, sillä tiimi piti alusta saakka yleisön hyvin ajan tasalla siitä, miten kehitystyö edistyi. Mutta se olikin sitten yllätys, miten Grimrock otettiin vastaan. Me wanhat peliparrat Dungeon Master – ja Eye of the Beholder -muistoinemme toki pelasimme joystick rutisten (tulkitkaa, miten tulkitsette), mutta emme yksin. Yllättävän moni kasuaalimpi ja nuorempi pelaaja nimittäin hukkasi myös keväänsä Grimrockin luolastoissa.
Se ei suinkaan ollut vahinko, sillä pelihän on laidasta laitaan A-luokan työtä. Erinomainen soundtrack, jonka tunnarin melodian pystyisin tältäkin istumalta hyräilemään, hehkeä ja pelin pariin vetävä grafiikka, sekä hyvin nouseva vaikeuskäyrä. Mukaan pääsee helposti ja sitten huomaakin olevansa pelin parissa jumissa.
Nykyisessä työssäni opettajana turhaudun välillä kun “jonnet ei muista”. Liian moni pelialan ammattilaiseksi havitteleva nuorukainen ei tunne niitä klassikkopelejä, joista aina puhutaan. Ehkä Grimrock voisi olla maitoparroille sellainen kevyt huume, josta porttiteorian myötä päätyy pian pelaamaan alkuperäistä Dungeon Masteria. Tiedä häntä, mutta ainakin itselleni jäi sellainen nälkä päälle, että taidan asennella Lands of Loren pitkästä aikaa koneelleni.
— Henri arvostelussaan
Todellisena pelivetona Almost Human otti myös Valven Steamworks-rajapinnan syleilyynsä ja tarjosi peliinsä niin achievementeja kuin Steam Workshop -tuenkin. Tiedän kokemuksesta, että moni piraatti päätyi ostamaan pelin Steam-version nimenomaan achievementien takia ja Workshopin kautta jo pyörivä modituki taas piti monet pelin parissa vielä kauan sen jälkeen, kun vähäisempi peli olisi heidät jo menettänyt.
Joitakin se varmasti voi turhauttaa, mutta sellaisille tämä peli ei olekaan suunniteltu. Minä henkilökohtaisesti nostan hattua tekijöille ja kiitän tyylipuhtaasta pelistä joka on juuri sitä mitä sen pitikin olla, rakkaudella tehty vanhan ajan dungeon crawler.
— Nimimerkki Maade
Varsinkin pienen tiimin debyyttipeliksi Legend of Grimrock on erinomainen suoritus, enkä malta millään odottaa Almost Humanin seuraavaa peliä.
Jaetulla neljännellä sijalla: Borderlands 2
Gearbox Software / 2K Games
Borderlands 2:n kehitysprosessia ohjasi yksi keskeinen ajatus: ”enemmän”. Enemmän aseita, enemmän vihollisia, enemmän räjähdyksiä, enemmän kaikkea. Ja kuinka ollakaan, tämä oli juuri se resepti, jonka avulla vuoden 2009 hauskimpiin tuttavuuksiin kuulunut Borderlands muuttui entistä ehommaksi.
Borderlands 2 on täyttä rautaa. Alkuperäinen pelikin oli, mutta jatko-osa parantaa kaikilla osa-alueilla. Pelasin itse arvostelua varten peliä yli 30 tuntia noin puolen viikon sisään, mutta olo ei ole läheskään sellainen, että olisin pelannut kaiken haluamani. Kun peli julkaistaan ja kaverini hankkivat sen, sama proggis alkaa uudelleen moninpelinä.
— Miikka arvostelussaan
Syksyn aikana nähtiin parikin suuren budjetin jatko-osaa, joista Borderlands 2 nousi selvästi Assassin’s Creedien ja Darksidersien yläpuolelle yksinkertaisella idealla: pidetään edellisen pelin hyvät jutut ja korjataan ongelmat. Muiden kompuroidessa Borderlands 2 puski vahvasti niin vastaanotosta kuin myynneistäkin puhuttaessa. Ja jos jakaisimme erityisen palkinnon vuoden parhaalle co-opille, se menisi todennäköisesti myös Borderlandsille.
Vuoden odotetuin pelihetki on nyt koettu, ja se jatkuu tästä vielä ainakin muutaman vuoden, sillä peliin on luvattu jo ainakin neljä laajennuspakettia. Hieno juttu, sillä Borderlandseilla on kummallinen kyky pitää pelaaja otteessaan ja saada tämä etsimään uusia, yhä oudompia aseita ja asioita Se on myös erilainen pelielämys, mikä tuskin jättää ketään kylmäksi.
— Kallen toinen mielipide
Borderlands 2:n ja sen laajan DLC:n parissa riittää pelattavaa kesään saakka.
Näin äänestimme:
Jokainen Domen peliosaston toimittaja ja avustaja sai nimetä muiden ääniä näkemättä vuoden kolme suosikkipeliään. Tämän jälkeen peleille jaettiin pisteitä sijoitusten mukaan. Jokainen ykkössija toi viisi pistettä, kakkossija kolme pistettä ja kolmossija pisteen. Pisteet laskettiin yhteen, tässä ovat tulokset.
Huomenna on kolmossijalle pääseen pelin vuoro!
Muuta vuoden peli -setitystä:
Osallistu myös vuoden pelit -äänestykseen: Vuoden 2012 parhaat pelit -äänestys – nimeä ehdokkaat!
Äänestä vuoden epäonnistujia:Vuoden 2012 suurimmat epäonnistujat
Vuoden pelit:
Toimituksen suosikit:
Toimituksen suosikit 2012: Miikka
Toimituksen suosikit 2012: Tero
Toimituksen suosikit 2012: Kalle
Toimituksen suosikit 2012: Jukka