Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier – haastattelu – teimme todellisen spec ops -pelin
Vierailimme taannoin Ubisoftin Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier -räiskintäpelin ennakkotilaisuudessa. Olemme julkaisseet tapahtumasta jo ensikosketuksen sekä pääsuunnittelijan haastattelun, mutta päästetäänpä nyt ääneen pelin ohjaaja, peliveteraani Eric Couzian.
Eric Couzian on työskennellyt pelialalla 90-luvun lopulta saakka, osallistuen muun muassa Rayman-, Red Steel- sekä useiden Clancy-pelien tekemiseen. Future Soldierin ohjaajaksi puolitoista vuotta sitten astelleella Couzianilla oli heti alussa iso haaste: miten kääntää ihan pipariksi menevän peliprojektin suunta takaisin raiteilleen.
Couzian kertoi muun muassa, että hänen tullessaan projektin pariin oli peli sillä hetkellä vähän pielessä. ”Se oli mennyt liian pitkälle futuristiseen näkemykseen, vaikka siinä olivatkin kaikki nykyisenkin pelin elementit. Tänään uskaltaa kuitenkin jo sanoa, että olimme menneet liian pitkälle, vaikka vain yritimme tuoda peliin jotain uutta.”
Projektin kääntäminen scifiräiskinnästä huomispäivän sotasimulaatioksi ei kuitenkaan ollut mikään sormennapsautuksen homma, kun 300 tyyppiä on tehnyt peliä tiettyyn suuntaan jo lähemmäs kolmen vuoden ajan.
”Ei se aika silti mennyt hukkaan. Opimme paljon ja paljon on säilytettykin tai tehty uudestaan eri tavalla. Olemme nyt hyvin ylpeitä siitä pelistä, joka meillä on tarjottavanamme. ”
Couzian kertoo haastattelussa myös pelialan nopeasta kehittymisestä, ideoiden kierrättämisestä, omasta roolistaan pelin parissa sekä erikoisjoukkojen kirjoittamisesta osaksi peliä.
”He ovat eläviä ihmisiä, hyvin älykkäitä kavereita, todella pitkälle koulutettuja ja erikoistuneita. Samalla he ovat todellisia tappokoneita – ja he tietävät sen. Tämä kaksijakoisuus on jopa skitsofreenistä. Olikin kiinnostavampaa mennä tarinan sisään heidän kauttaan kuin rakentaa uutta maailmansotaa.”
”He ovat niitä piilossa pysytteleviä, nimettömiä näkymättömiä sankareita.”
Entä millaisella lähtökohdalla peliä itseään suunniteltiin? Millaiseksi sitä tehtiin, millainen lähestymistapa peliin otettiin kun sen kurssi käännettiin tulevaisuustoiminnasta nykyajan erikoisjoukkojen simulaatioksi? Katso haastis!
Osa 1: pelin kehitysvaiheet, ideat, peliohjaajan rooli ja Couzianin vaikutus
Osa 2: Erikoisjoukot aiheena ja ihmisinä, Future Soldier vs. CoD/BF3, haastava ja positiivisen vaikea peli…
Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet
Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier
Tekijä: Ubisoft
Julkaisija: Ubisoft
Tulossa: PC, PlayStation 3, Xbox 360 (toukokuu 2012)
Pelaajia: 1, 2-? (internetissä)
Pelin kotisivu: http://www.ghostrecon.com
Jukka O. Kauppinen
Lisää aiheesta
Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier – haastattelussa räiskintäpelin pääsuunnittelija
Ghost Recon: Future Soldier -ensikosketus – soturit kuin kummitukset
Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier -ensikosketus: uskalla olla erilainen
Lue myös
Far Cry 3 -ensikosketus osa 1 – terveisiä täältä paratiisisaarelta, painajaissaarelta
Far Cry 3 -ensikosketus osa 2: Massive tykkää liekeistä ja räjähdyksistä
MechWarrior: Living Legends on huikea ’Mech-moninpeli
Resident Evil: Operation Raccoon City -haastattelussa tuottaja Masachika Kawata
SteelSeries 6Gv2 – jämäkkä ja tarkka mekaaninen pelinäppis
Witcher 2 Enhanced Edition -haastattelussa pelisuunnittelija Marek Ziemak