Transworld Snowboarding – suomalaista snoukkaamista

18.05.2001 15:58 | Jukka O. Kauppinen

Helsingissä majaileva pelikehittäjä Housemarque ilmoitti tänään virallisesti hypänneensä Microsoftin Xbox-konsolin kelkkaan ja jatkavansa snoukkalinjalla myös uusimman pelinsä suhteen. Firma on upeasti mukana ensirivin Xbox-kehittäjien joukossa ja tarkoituksena on saada uutukainen Transworld Snowboarding valmiiksi Xboxin julkistukseen.

Housemarque aloitti Transworld Snowboarding työstämisen heti Supreme Snowboardingin jälkeen mutta on pitänyt suunsa tiukasti supussa projektin suhteen. Niinpä peliä onkin esitelty ensi kertaa julkisuudessa vasta parhaillaan käynnissä olevilla E3-messuilla. Peli on osa kustantamo Infogramesin urheilusarjaa, ja toivottavasti sen suhteen on tällä kertaa hieman parempaa onnella. PC:lläkin erittäin hyviä arvosteluja keränneen pelin Dreamcast-käännös oli nimittäin milliä vaille valmis, kun julkaisija veti maton alta ja hylkäsi pelin. Asiasta kuultiin muun muassa katkeria lausumia viimevuotisilla Gameworld-pelimessuilla.

Antakaamme suunvuoro Housemarquen tiedottajille:

Kotimaiset pelivelhot ovat loihtineet TransWorld Snowboardingissa koko lumilautailun maailman pelaajan eteen äärimmäisen taidokkaasti. Aidoista ympäristöistä mallinnetut maisemat neitseellisine puuterilumirinteineen (muun muassa USA, Suomi, Sveitsi, Itävalta, Japani), omilla nimillään pelissä esiintyvät lumilautailupiirien ammattilaishahmot (muun muassa Barrett Christy, Andrew Crawford, Tina Basich sekä suomalaiset Jussi Oksanen ja Wille Yli-Luoma) sekä monipuoliset yksin- ja moninpelitehtävät temppuratoineen, vapaalaskuineen, paippeineen ja pelin etenemisen myötä aukeavine uusine tasoineen ja piilo-ominaisuuksineen ovat vain pintaraapaisu siitä, mitä kaikkea TransWorld Snowboarding pelaajalle tarjoaa.

TransWorld Snowboarding on ensimmäinen julkaistava suomalainen konsolipeli, ja Infogrames aikoo levittää sitä maailmanlaajuisesti näyttävän mainoskampanjan tukemana. Yhdysvaltalaisille markkinoille peli lanseerataan tulevana syksynä, eurooppalaisten kauppiaiden on odotettava paikallisen myynnin alkua vuoden 2002 puolelle.

”Infogramesin myyntiodotukset ovat päätä huimaavat, joten meillä on edessämme työntäyteisiä kuukausia luodessamme parhaan mahdollisen pelin. Lumilautailu on maailmalla jatkuvasti suosiotaan kasvattava laji ja monet peliharrastajat kokevat lumilautailupelit rentoine elämäntapa-asenteineen miellyttäväksi viihdykemuodoksi. TransWorld Snowboarding on samanaikaisesti sekä viihdyttävä sekä myös tarkimpia snoukkaguruja kiinnostava simulaatiopeli ilman niitä kompromisseja, joihin yleensä törmätään kahden pelityypin yhdistelmissä”, kertoo Housemarquen toimitusjohtaja Ilari Kuittinen.

Housemarquen asema virallisena Xbox-pelikehittäjänä julkistettiin viime vuoden syyskuun lopulla Microsoftin Xbox-tapahtumassa San Franciscossa. TransWorld Snowboarding -pelin kehityksen ohella Housemarque on tehnyt viime ja tänä vuonna ansiokasta tutkimusta pelikehitystyökalujen teknologisessa suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi yritys on järjestänyt ensimmäisen uraauurtavan, tulevaisuuden suomalaisille peliohjelmoijille suunnatun koulutuskurssin.

Keskustelimme pelistä lisää Housemarquen toimitusjohtaja Ilari Kuittisen kanssa, ja hän tiivisti lähitulevaisuuden näkymät ”kyllä tämä vaatii kovaa työtä tulevina kuukausina”. Samalla Ilari puhkui luottamusta peliin ja sen potentiaaliin.

Housemarquen edellinen pelijulkaisu Supreme Snowboarding pitää kärkipaikkaa maailmalla myydyimpänä suomalaisena nykyajan peliohjelmana. Peliä on myyty vuoden 1999 jälkeen yli 100 000 kappaletta. Väitettä kaikkien aikojen myydyimmästä suomalaispelistä en aivan suoralta kädeltä tosin allekirjoita, koska 80-luvulla Stavros Fasoulaksen ja Jukka Tapanimäen pelit olivat sentään melkoisia hittejä pitkin Eurooppaa.

Onnea ja menestystä Housemarquen projektille. Jospa tässä olisi viimein Housemarquellekin se kauan haettu läpimurtohitti. 1995 Bloodhouse- ja Terramarque-pelistudioista yhdistämällä perustettu yhtiö on kehittänyt koko joukon tasokkaita ja arvostelumenestyksiksikin nousseita pelejä eri koneille, mutta Se Suuri Jättihitti vain on lipsunut aina käsistä. Yhtiö työllistää nykyään 21 ihmistä.

Housemarquen aiempia julkaisuja

Supreme Snowboarding (US: Boarder Zone), PC 1999
The Reap, PC 1997
Con Quest
Alien Incident / Muukalaisten yö, PC 1996
Super Stardust, Amiga 1200, CD32, PC 1995
Elfmania, Amiga 1994
Stardust, Amiga 1993

Lisätietoja: www.housemarque.fi