Tribes 2 – heimosoturien paluu

12.08.2001 12:19 | Kalle Lahtinen | 51

Suurta ennakkokohua saanut Tribes 2 on saapunut kaupan hyllyille; mikä pelissä oikein viehättää?

Vuonna 1998 saapunut, netissä pelattava, joukkuepeliä vaativa Starsiege Tribes pamautti potin moninpelien saralla. Modeemiystävällisellä nettikoodilla varustettu Tribes tarjosi pelaajille ennen näkemättömän laajat ulkoalueet, futuristiset taisteluhaarniskat ja hyvin balansoidut aseet yhdistettynä mehukkaaseen tiimipeliin. Ahtaisiin sisätiloihin sijoittuneet pelit saivat purra pölyä Tribesin tarjotessa monia erilaisia pelimuotoja aina suosiotaan säilyttävästä lipunryöstöstä alueiden valtaamiseen ja objekteiden tuhoamiseen saakka. Panssaroidut sotilaat eivät olleet sidotut maan pinnalle, rakettireppu ja erilaiset lentoalukset tarjosivat nopsaa liikkumista kolmiulotteisesti liitäen.

Tribes tarjosi jokaiselle pelaajalle sopivan roolin: panssariluokat eivät olleet sidotut standardivarusteisiin: jokaisen pystyi aseistamaan ja varustamaan mieleisellään tavalla. Tämä avasikin monia kokoonpanoja aina nopeista lipunryöstäjistä raskaisiin assault-körmyihin ja keskiluokan engineereihin, jotka varustivat tukikohtaa sensoreilla ja miniturreteilla.  32 pelaajan mittelöihin suunniteltu peli, ja suurimpien servereiden tarjotessa 64 yhtäaikaisen taistelijan kädenväännöt, sai aikaan erittäin mielenkiintoisen yhdistelmän strategiaa, räiskintää, refleksien koitosta ja joukkuepeliä aivan uudella tasolla. Nopeimmat pelaajat huomasivatkin pelin tarjoaman potentiaalin ja perustivat omat klaaninsa yhteiskoitosten tueksi. Heimoina tunnetut joukkueet mittelivät sitten keskenään hyödyntäen pelaajiensa parhaita ominaisuuksia ja yhteistyötä, nousten tunnetuiksi peliyhteisöiksi, joissa viihtyneet pelaavat vieläkin vanhojen tuttavuuksien kanssa. Suomalaisten heimojen pohjoismainen sisu tuli tunnetuksi myös laajemmilti: tiimipelinsä huippuunsa hionut Suomalaisheimo voitti Euroopan mestaruuden tiukan väännön jälkeen.

Peli esitteli kehittyneen systeemin myös komentajan harteille. Karttaa tutkimalla ja sensoreita asettamalla oli tämän mahdollista valvoa omaa aluettaan vihollisten iskujoukkoja vastaan ja koordinoida hyökkäystä sekä puolustusta haluamallaan tavalla. Tätä edesauttoi kätevä pelinsisäinen kommunikointijärjestelmä, joka toi muutaman napin painalluksella valmiiksi nauhoitetut viestit tiimin korville tilannetta selvittämään tai vihollisille sekaannusta ja hämmennystä lietsomaan. Siirreltävät ammustentäydennysvarikot ja inventaariot punoivat oman juonensa vihollisten linjojen taakse tankkauspisteiksi varusteltuna: isot ja raskaat haarniskat pystyivät jauhamaan vihollisen tukikohtaa vuorten takaa järeällä mortar-kanuunalla ampuen. Kevyet spotterit maalasivat etäisyysmittarilla halutut kohteet, jolloin tähtäysdata välittyi odottaville tykistöjoukoille. Oman panoksensa toivat myös joukkojenkuljetusvälineet, nopeasta scoutista hitaaseen mutta kestävämpään neljän henkilön APC:hen asti.

Vaikka Starsiege Tribes ei ollut menestyksellinen myyntihitti, niin pelaajien suosion se on säilyttänyt näihin päiviin asti. Sierra kertookin yhteenlasketuista pelaajista vain noin 30 %:n omistavan alkuperäisen version pelistä. Estääkseen näiden pitkäkynsien rosmoamiset Tribes 2:ssa on peliin luotu tuttu serveripohjainen tarkistuskoodi.

Onneksi tuotteessa oli tarpeeksi potentiaalia jatko-osan luomiseen, sillä nyt kaupoissa oleva Tribes 2 uudistaa peliä paikaten pikkuominaisuuksia, tasoittaen epäkohtia ja hioen pelimekaniikkaa. Mitä uutta ja mullistavaa tämä tuo tullessaan?

Tribes 2 palauttaa pelaajan heimomiesten ja -naisten joukkoihin. Valittavana on vanhojen tuttujen joukkueiden lisäksi myös uusi tuttavuus: biomekaaninen BioDerm-heimo. Peli tarjoaa mahdollisuuden yli 50 heimolaisen yhtäaikaiselle mittelölle joko LANissa tai Internetissä. Lisäksi mahdollisuutena on taistella tekoälyn ohjaamia botteja vastaan, tutustua peliin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin ennen onlinekoitosta. Tribesistä tutut laajat ulkonäkymät saumattomasti sisätiloihin yhdistävä pelimoottori on kokenut reilun kasvojenkohotuksen. Detaljien määrä on kasvanut huimasti ja hahmojen liikkeisiin on panostettu vaivaa ja polygoneja. Osaavia rakentajia varten tarjolla on kenttäeditori, mikä mahdollistaa muutamalla hiiren napsautuksella ja liikutuksella omien karttojen luomisen tulevia pelejä varten. Sääefektien määrää on lisätty ja ympäristöstä löytyy vaarallista laavaa ja upottavaa vettä lentohiekkaan asti. Sisäänrakennettu clientti mahdollistaa klaanien aktiviteetit aina IRC:iä, emailia, forumeita ja kotisivuja myöten. Myös Tribes 1:stä tuttu, yli 100:n valmiiksi nauhoitetun puheparren viestintäjärjestelmä tekee tilaa kokonaan uusitulle, reaaliaikaiselle puheelle pelaajien kesken.

Pelimuotoina esitellään:

  • Normaali harjoittelu, jossa uusien pelaajien on mahdollista bottien avustuksella tutustua pelin mekaniikkaan ja hienouksiin.
  • Rabbit. Kaniiniksi ristitty pelaaja omii lipun ja pomppii pakoon keräten pisteitä muiden havitellessa tämän selkänahkaa ja lippua omakseen.
  • Capture and Hold. Tehtävänä on kaapata erilaisia rekennuksia oman lipun alle ja puolustaa näitä vihollisen hyökkäyksiä vastaan ja kerätä samalla pisteitä pelin voittamiseksi.
  • Capture the Flag. Lipunryöstö on vanha tuttu; tehtävänä on kaapata vastustajan lippu ja viedä se omaan tukikohtaan.
  • Siege. Toinen joukkue puolustaa ja toinen hyökkää. Kohteiden tuhoutuessa vaihtavat joukkueet puolia.
  • Deathmatch. Tässä ei turhia kursailla, vaan katsotaan kenen haarniska kestää ja kenen aseissa on eniten potkua.
  • Bounty. Tuhoa ennalta määrätty vihollinen, väärista uhreista menetät pisteitä.
  • Flag hunters. Tehtävänä on kaapata joukko lippuja ja viedä ne joko omaan tukikohtaansa tai erikseen näille varattuun paikkaan, välttää samalla vihollisia ja yrittää kaapata näiden lipunkuljettajat.

Vaihtelunvaraa riittää, kyllästyminen tuskin pääsee iskemään tehtävien kanssa.

Aseita ja kulkuneuvoja

Entäpä aseet? Kunnon soturi vaatii kunnon tykit ritsojen sijaan, onneksi Tribes 2 tarjoaa kattavan valikoiman paukkurautaa aina normaalista blasterista reteään ohjuksenlaukaisimeen.

  • Blaster. Peruspislari, joka toimii myös veden alla. Erona ykkösen versioon kimpoilevat kudit.
  • Chaingun. Konetykki jauhaa lähietäisyydeltä vihollisen panssarin reikäjuustoksi, mutta hajonta on pidemmälle suuri.
  • Plasma Gun. Ylikuumennettua, räjähtävää blasmaa hönkivä kanuuna sulattaa viholliset sekä läheltä että keskipitkältä. Loistoase sisäpuhdistukseen.
  • Laser Rifle. Vihattujen tarkkuusampujien mielikivääri. Vaatii kaverikseen energiarepun ja kevyen haarniskan.
  • Pitkä kantomatka, joka kompensoituu latausajalla.
  • Spinfusor, joka myös Stormhammerina tunnetaan, on kätevä perusase, joka ampuu räjähtävän kiekon. Tarjoaa myös aluevahinkoa liian lähelle erehtyville.
  • Grenade Launcher. Kranaatinheitin mujauttaa tehokkaita räjähdyspanoksia joko epäsuorana tulena tai kulman taakse kimmottaen. Se on jokaisen heimosoturin perusase, joka on tehokas mutta ammuksistaan riippuvainen.
  • Shock Lance. Lähimatkan sähköpeitsi, joka tiputtaa jopa raskaaseen haarniskaan pukeutuneen heimolaisen edellyttäen, että pääset tarpeeksi lähelle.
  • ELF. Electronic Flux Gun tarjoaa lähietäisyydelle energiaa imevän vaikutuksen. Kätevä vihollisen suojakenttää vastaan sekä liitävien lipunryöstäjien hidastamiseen.
  • Mortar. Tosimiesten tosikanuuna, tehokkain sarjassaan, mutta vaatii osaavan soturin käsittelemiseensä. Soveltuu hyvin lasermittarin kaveriksi.
  • Targeting Laser. Maalaa kohteet kertoen etäisyyden taustalla vaaniville tykistöjoukoille.
  • Missile Launcher. Uusi ohjuslaukaisin tiputtaa lukituksen vingahtaessa koppavat taivaanliitäjät. Vaatii raskaan tai keskiluokan haarniskan.

Lisäksi tarjolla on erilaisia kranaatteja sekä maahan porautuvia miinoja, joilla on kätevää järjestää puolustusta kuntoon. Ainakaan aseiden valikoimaan peli ei kaadu, hyväksi havaitut ja keskenään tasapainossa olevat kättä pidemmät tarjoavat jokaiselle omat lempiyhdistelmänsä.

Pelin tarjoamat kulkuneuvot ovat suurin uudistus Tribes 1:een verrattuna. Normaalia, aseistamatonta scouttia on paranneltu ja nykyisin Shrikenä tunnettu kiitäjä tarjoaa kahden konetykin verran tulivoimaa vihollisien kiusaksi. Thundersword-pommittaja kantaa pilotin lisäksi taka-ampujan ja pommittajan sekä 40 pommia puolustuksen lamauttamiseen. Thundersword sisältää myös kevyen kanuunan omasuojaa antamaan. Raskas joukkojenkuljetusalus, Havoc, mahdollistaa pilotin ja taka-ampujan lisäksi neljän kyytiläisen liikuttamisen ilmateitse. Yhdistettynä täyslastilliseen raskaita panssareita, tarjoaa havoc murhaavaa tulivoimaa maakirppujen menoksi.

Maanpinnalla kiitävä Wildcat tarjoaa petomaista nopeutta lipunkaappajien turvaksi. Köörin nopein alus vaatii kuskiltaan taitoa ohjaamiseen, muuten edessä voi olla kohtaaminen vuoren kanssa. Raskas Beowulf-hyökkäystankki tarjoaa melkein läpäisemättömän panssaroinnin yhdistettynä mortar-kanuunaan tai raskaaseen blasmatykkiin. Vihollisen linjojen taakse on mahdollista perustaa oma pienoistukikohta hyödyntäen Jerichoa. Ajajansa ja panssarointinsa turvin tämä mobiilitukikohta vie sensoreiden vaimentajat ja inventaarioasemat sinne missä tarve on suurin. Ajajan hypättyä pois kuskinpaikalta muuttuu tämä hetkessä suojin varustelluksi etätukikohdaksi.

Tarkastelemalla näiden uusien alusten perhettä voi vaativakin komentaja hahmottaa mielessään tulevat taistelusuunnitelmat. Raskaiden tankkien, nopeiden ilma-alusten ja joukkojenkuljetusvälineiden yhteistyö rakettirepuilla varustettujen pintaliitäjien kera avaa aivan toisenlaiset mahdollisuudet verrattuna edeltäjäänsä. Uuden Cloaking Packin turvin voi viekas vakooja liikkua turvallisesti vihollisen joukossa ja kerätä tietoa välittäen näkemäänsä tiimipelaajille. Viisaat vastustajat käyttävät tietysti liikkeenpaljastimia moisen parasiitin tunnistamiseen ja kalteville pinnoille asennettavia Spider Clamp Turretteja näiden eliminoimiseksi. Raskaat panssarit voivat käyttää apunaan suojakenttää tai korjausreppua, ja nopeat kevyet liitävät keveämmin ”hiihtäen” energiavarustuksen turvin.

Ensimmäisen Tribesin ongelmaksi ja samalla myös suolaksi nousivatkin nuo taitavat ”skiiauksen” osaajat: hyödyntämällä maaston muotoja oli näiden mahdollista edetä nopeammin kuin scoutilla pääsi kaasu pohjassa, liitää hetkessä omasta tukikohdastaan vihollisen puolelle, kaapata lippu ja hypätä samantien takaisin. Monet modit toivat tullessaan epämääräisiä aseita, joita hyödyntämällä raskaiden panssareiden oli mahdollista edetä yhden hypyn varassa kartan päästä päähän. Kehittäjätiimi kertookin suunnitelleensa uudet kartat siten, että moinen hiihtäminen ei mene kuljetusvälineiden edelle. Lisäksi jatkuvaa spacen rämpytystä vaatinut tai scriptillä toteutettu skiiaus on muutettu helpompaan muotoon madaltaen liikkeeseen tutustuvien oppimiskynnystä.

Tulevaisuus näyttää valoisalta Tribes 2:n osalta, ykkösen suosio oli hyvä ja kakkosen uudistukset vain parantavat tuotetta. Laitekannan uusiutuminen tarjoaa mahdollisuuden entistä näyttävämpään heimosotaan ja muistaa samalla heikompien kokoonpanojen omistajia säädettävällä detaljien tasolla. eDome tarjoaakin nyt ensimmäisenä Suomessa aidot ja viralliset Tribes 2 -serverit:

  • ymir.t2.edome.net:28000 (CTF)
  • charybdis.t2.edome.net:28000 (CnH)
  • bloodjewel.t2.edome.net:28000 (Bounty)
  • ganges.t2.edome.net:28000 (Team Hunters)
  • kepler.t2.edome.net:28000 (Siege)

Haastattelussa muutama heimosodan veteraani

Haastattelussa muutama heimosodan veteraani. Miltä peli tuntui aikanaan, mitä se tarjosi muiden vastaavien sijasta, ja mitä odotuksia heillä on kakkososan suhteen?

1) Kerro hieman itsestäsi, milloin tutustuit Tribesin maailmaan?

2) Mitä peli tarjosi tuolloin, millainen kokoonpano oli käytössäsi?

3) Mitkä olivat mielestäsi Tribesin vahvuudet ja heikkoudet?

4) Miltä tuntui, kun sait tietää Tribes 2:n olevan työn alla?

5) Mitä odotat jatko-osalta kaiken hypen jälkeen, jääkö käteen muuta kuin paranneltu ykkönen?

6) Millainen kokoonpano käytössäsi on nyt, Tribes 2:sta varten?

7) Millä tavoin olet valmistautunut heimojen uudelleen kohtaamiselle?

8) Millä tavoin parantaisit peliä?

9) Suosikkipanssarisi?

10) Kiitos ajastasi, hyviä heimoveljen hetkiä. :-)

Heimokonkari OverDose kertoo:

1) Tribesin maailmassa minut tunnettiin monilla eri nimillä. Varmaankin tunnetuin oli ”OverDose”. Tribesin, laillisen version, hankin heti kun Akateeminen sai toimitettua jenkkipainatuksena.

2) Tribes toi tullessaan täydellisen tiimipelin sen ajan tarjontaan. Sopivan machomaiset panssarit yhdistettynä reteään 50-luvun lookkiin loi oman tunnelman. Jokaiselle löytyi jotain ja kaikki tiimin jäsenet olivat tärkeitä. Kokoonpano? Muistaakseni alla oli silloin AMD:n K62-300 MHz Voodoo 2:lla varustettuna.

3) Vahvuus oli ehdottomasti laaja ulkomaasto ja vahva tiimipeli. Heikkoutena…hmm, moninpelien ylivoimaisesti heikoin tekijä: huonot häviäjät ja tahallaan muiden pelaamista vaikeuttavat nappulat.

4) Mikäs siinä, paranneltu versio ykkösestä kelpaa aina.

5) Jatko-osalta odotan tietysti samaa kuin ykköseltä, ainoastaan voimakkaasti hyöstettynä.

6) Käytössä on edelleen AMD:n prosessori, mutta megahertsejä on tullut muun krääsän kanssa reilusti lisää.

7) Ovet lukkoon, puhelin kiinni, juotavaa, syötävää ja kaverit voicen päähän.  : )

8) Vaikea sanoa, vielä en ole ehtinyt testata.

9) Heavy, ehdottomasti. Raskas tankki kun lompsii vihollisen generaattorihuoneessa tuhoa kylväen suojien kanssa on jotain ennenkuulumattoman hauskaa.

10) No prob, taistelukentällä kohdataan. ;-)

Lipunryöstöön erikoistunut Astraali valistaa:

1) Kuulin pelistä sattumalta tammikuussa ’99 netin kautta. Hankittuani pelin

huomasin sen olevan loistava. Innostukseni kesti ainakin vuoden, ja

pelailen sitä edelleen satunnaisesti. Aktiivipelaamisen taisin lopettaa

vuoden ’99 lopussa. Jotkut saattavat vielä muistaakin minut nimellä Astral.

2) Peli tarjosi mielestäni uusia ideoita suhteellisen hyvällä toteutuksella,

varsinkin suuret ja avarat ulkoilmakartat olivat hienoja verrattuna

quakemaisiin sokkeloihin. Samaten pelin taistelutyyli (jetpack jne) erosi

valtavirrasta. Grafiikka ei ollut mitenkään mullistavaa, mutta täytti

tarkoituksensa silti hyvin. Ja mikä tärkeintä, peli oli melkein bugiton.

Käytössäni oli tuolloin P2-266, 64mb, Voodoo Banshee -näytönohjain.

3) Mielestäni vahvuus oli juuri tuo erilaisuus, joka erottaa sen sinkohippojen

joukosta. Sama asia on ehkä myös sen suurin heikkous, mahdollisesti juuri

sen vuoksi Tribes jäi Suomessa aika vähälle huomiolle. Pelillisesti siinä

ei suurempia heikkouksia ollut poislukien muutama balanssia muuttava

pikkujuttu (miinadiski, hiihtäminen). Tosin noiden lukeminen heikkoudeksi

riippuu täysin keneltä kysytään.

4) Aloin välittömästi odottaa sitä ja toivoin, että se parantaisi jo ennestään

hienoa peliä.

5) Ykkönen itsessään on jo sen verran hyvä saavutus, että odotukseni kakkosen

suhteen ovat kovat. Tietojeni mukaan siinä on paljon uutta, ja balanssia on

parannettu.

6) Käytössäni on Pentium 3 500, joka luultavasti tulee pian vaihtumaan uuteen

(ehkä osittain juuri Tribes 2:n vuoksi!).

7) Olen käynyt läpi rankan henkisen ja fyysisen valmennusohjelman ;)

8) Näin nopeasti sanottuna mieleeni ei tule paljon mitään, mutta balanssi on

tärkeää saada kohdalleen. Toivotaan myös että Tribes 2 selviää

myyntiversion pahoista bugeista (UE-bugi!) pian.

9) Kevyt. Aseina disk launcher, chaingun ja grenade launcher.

10) Jeps, toivotaan että jorinasta oli apua :)

Emperor kertoo tarinansa:

1) Aloitin nettipelaamisen loppuvuodesta 1997 QuakeWorld Deathmatchin

merkeissä. Kesästä 1998 alkaen pelasin myös Team Fortressia. Tribesiin

tutustuin alkuvuodesta 1999, kun suuri ja mahtava Clan Vallasherra

muodosti [V]-nimisen Tribes-klaanin.

2) Heti alusta alkaen peli näytti uskomattoman kauniilta suurine

ulkoilmakenttineen. Lisäksi peli pyöri komeuteensa nähden varsin

sulavasti. Kokoonpanoni oli tuolloin Pentium II 400MHz 128MB:n

muistilla, mutta koneeni näytönohjaimena toimi TNT:lla varustettu Viper

V550. Dynamixillahan tunnetusti oli ongelmia saada Tribes tukemaan

OpenGL:aa, joten asensin koneeseeni TNT:n rinnalle Voodoo 2 3D-kortin,

jolla pelistä tulikin varsin nautittava aiempaan software-tilaan

verrattuna.

3) Monipuolisuus ja tietynlainen raikkaus verrattuna perinteisiin

Quake-tyylisiin tunneliräiskintöihin. Jokaiselle löytyy jotain

askarreltavaa. Ensimmäisen Tribesin heikkoutena olivat

yksinkertaistetut, varsin karut kentät, joista ei löytynyt pisaraakaan

vettä.

4) Eipä ensireaktio ollut mitenkään ihmeellinen, tuo kun oli melko pitkälle

odotettavissa, että Tribesille tulee jatko-osa. Tieto siitä, että Tribes

2:sta ei tulekaan ikuisuusprojektia Team Fortress 2:n tapaan sen sijaan

yllätti positiivisesti.

5) Aivan varmasti jää. Vaikka T2:sta on odotettu ja hypetetty, ei ainakaan

allekirjoittaneen mielessä siinnä epärealistiset pilvilinnat itse pelin

suhteen.

6) AMD Thunderbird 1000MHz, 512MB RAM, GeForce 2 Ultra.

7) Olen tuttavani kanssa käynyt pitkillä sparrausmatkoilla Siperiassa.

8) Laivasto puuttuu! :)

9) Vaihtelee. Yleistäen ehkä kevyt kuitenkin mieluiten.

10) Kiitos ajastasi, hyviä heimoveljen hetkiä. :-)

Kalle Lahtinen