UUSIMMAT

Vuoden 2014 aliarvostetuin peli: Lichdom: Battlemage

19.01.2015 14:00 | Jukka O. Kauppinen

Pyysimme lukijoitamme äänestämään joulun ja uudenvuoden välissä kymmenessä eri äänestyssarjassa muun muassa vuoden 2014 aliarvostetuinta peliä, parasta pelihahmoa, parasta käsikirjoitusta ja yllättävintä peliä. Vuoden 2014 aliarvostetuimmaksi peliksi lukijat valitsivat Lichdom: Battlemagen.

Tulokset on laskettu lukijoiden antamien äänten yhteenlaskun perusteella. Voittajan ja muiden hyvin pärjänneiden lisäksi olemme listanneet perusteltuja ja kategoriaan soveltuvia ehdokkaita.

Pelikuvaukset ovat lainauksia Domen aihetta käsittelevästä jutusta.

Vuoden 2014 aliarvostetuin peli: Lichdom: Battlemage

Valittu perustelu:

Tämä keskisuuren pelitalon kehittämä fantasiaräiskintä on aliarvostettu jo siksi, että kukaan ei tunne sitä. Kyseessä on lyhyesti selitettynä Painkillerin ja Skyrimin risteytys, jossa ainoa tavoite on vihollisten kaataminen mutta jossa ainoa ase on taikuus. Nolla suomenkielistä arvostelua, keskustelutopiikkia ja uutisartikkelia – hypetyksestä Lichdom ei ainakaan kärsi. Steamin kauppasivulla Lichdom on saanut ristiriitaista palautetta. Vähintään joka toinen arvostelija käyttää universaalia taikasanaa ”repetetive”, eli käyttäjien mielestä peli toistaa liikaa itseään. Valittaminen perustuu kuitenkin vain siihen, etteivät pelaajat hyväksy Lichdomin erikoista perusideaa: fantasiakonseptista huolimatta peli on puhdasta räiskintää, jossa roolipelielementit loistavat poissaolollaan. Eikö taikuutta tosiaan voi olla muualla kuin roolipeleissä? Painkillerin ja Shadow Warriorin ohella Lichdom kelpaa minulle sellaisenaan ilman avoimen maailman koluamista ja sosiaalista jorinaa. Eniten arvostan tätä peliä siksi, että sen Early access -kampanja oli reiluin ikinä. Heti kun ensimmäinen alphaversio julkaistiin maaliskuussa, kehittäjät lupasivat valmiille pelille tarkan julkaisupäivän eli 26. elokuuta. Uskomatonta mutta totta, sekä beta että valmis peli ilmestyivät sovittuina päivämäärinä ja sisälsivät myös luvatut ominaisuudet. Aikainen ostaja säästi rahaa, sillä pelin hinta nousi betan ja valmiin julkaisun yhteydessä. Ottakoot laiskat Early access -rahastajat mallia!

-Nahkiaanen

Lisätietoja: http://store.steampowered.com/app/261760/

 

Loppusuoralle ylsivät myös mm.: Assassin’s Creed: Unity, The Elder Scrolls Online, The Crew, Driveclub, Wolfenstein The New Order  ja The Vanishing of Ethan Carter.

 

Lukijoiden  valikoituja perusteluja ehdotuksilleen:

Assassin’s Creed: Unity / Jorma:

Kaikesta haukkumisesta huolimatta yksi kaikkien aikojen parhaista AC peleistä.   

The Crew / Arttu L.:

Joka puolella tuntuu, että arvostelut solvaavat peliä/sen mekaniikkaa: tämä on toisaalta ihan totta, mutta mikään ei ole sellaista mitä mielestäni ei voisi vielä päivityksillä korjata! Perimmiltään peli on erinomaista viihdettä moniksi tunneiksi niin tarinan osalta kuin sen jälkeen pvp-puolella, taitotestejä tehdessä, maamerkkejä kerätessä, kunhan ihmiset tajuavat sen tehdä tarkoituksen mukaisesti oman Crewinsä kanssa!

The Elder Scrolls Online / Pelemane:

Launchi oli bugista ja muutenkin nihkeetä, mutta Zenimax on tehnyt mainiota työtä ja pelin tulevaisuus näyttää oikein valoisalta.                

The Vanishing of Ethan Carter / Marko S.:

Visuaalisesti aivan järisyttävän upea peli, ja myös itse pelissä on uusia jippoja näissä peleissä usein nähtyihin peruskaavoihin. Loistava kokonaisuus.   

Wolfenstein The New Order / -ST-:

Odotin Call of Wolfensteinia. Peli näytti CoWilta. Alehyllystä sainkin yllättäin positiivisesti palan täydellistä miksiä sekä uutta että vanhaa. Palan 90-lukua tai 00-luvun alkua.                

 

Lisää aiheesta

Näin valitsitte vuonna 2013:

 

Muropaketin uusimmat