UUSIMMAT

Vuoden pelit 2013: vuoden kolmanneksi paras peli

30.12.2013 16:00 | Miikka Lehtonen

Vuoden lähestyessä loppuaan Domen toimitus ja lukijat palkitsevat vuoden parhaita (ja huonoimpia) pelejä. Saitin kirjoittajien omien listojen ja lukijoiden jakamien palkintojen ohella valitsimme myös toimituksen kolme suosikkipeliä. Tässä on niistä ensimmäinen. Meidän mielestämme vuoden kolmanneksi paras peli.

Äänestys tapahtui näin: kaikki Domen toimittajat ja avustajat — sekä pari vierasta — saivat ehdottaa vuoden parhaan pelin tittelille kolmea peliä järjestyksessä. Sijoitusten perusteella peleille jaettiin pisteitä, jotka määrittivät lopullisen sijoituksen. Kolmannelle sijalle ylsi peli aivan vuoden alusta. Aliarvostettu JRPG-helmi, jota useampien olisi pitänyt pelata ja jolle menetin itse totaalisesti sydämeni.

Ni No Kuni (Level-5)

”Kuin piirroselokuvaa pelaisi”. Näin maineikkaan Level-5:n tuoreinta JRPG:tä, Ni No Kunia, minulle ennakkoon kuvailtiin. Legendaarisen Hayao Miyazakin animaatiostudio, Studio Ghibli, oli mukana luomassa pelin yleisilmettä sekä tuottamassa siihen noin 20 minuuttia alkuperäistä animaatiota tarinankerrontaa varten.

Ennakkopuheet eivät sinänsä olleet harhaanjohtavia, sillä Ni No Kuni näytti – ja näyttää – hämmentävän hyvältä. Mutta sen viehätys ei pääty siihen. Kikin lähettipalvelun, Henkien kätkemän ja Liikkuvan linnan tapaisista animaatioklassikoista tunnettu Studio Ghibli kun on lainannut peliä varten paitsi hovisäveltäjänsä tehtailemaan siihen vuoden parhaisiin kuuluvan soundtrackin, myös osallistunut selvästi tarinan luomiseen ja tunnelman virittelyyn. Tuloksena onkin peli, joka ei niinkään vain näytä Studio Ghiblin elokuvalta, vaan myös tuntuu siltä.

On todella harvinaista, ellei jopa miltei ainutkertaista, että näin pitkään peliin ei mahdu yhtään tylsää jaksoa. Ainakaan sellaista, jota siis olisi pakko pelata. Missään kohtaa ei tullut sellainen olo, että Level-5 olisi yrittänyt keinotekoisesti kaunistella takakannen pelimääriä tunkemalla mukaan puisevaa settiä.

— Domen arvostelu

Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että tarjolla on koskettavaa tarinankerrontaa, joka puhtaan magian ja ihmetyksen avulla pureutuu yllättävänkin kipeisiin asioihin. Tällä kertaa tarinan keskipisteessä on nuori poika, joka traagisessa onnettomuudessa menettää äitinsä. Ihmeellisen seikkailun kautta tarjoutuu kuitenkin tilaisuus ehkä herättää äiti henkiin ja niin poika lähtee taianomaiselle matkalle satujen maailmaan.

Tästä alkaa helposti 100 tuntia kestävä JRPG-seikkailu, jonka aikana koetaan yllättäviä ja hurmaavia käänteitä koko rahan edestä. Milloin sankariporukka sammuttaa purkautumassa olevaa tulivuorta, milloin taas pelastaa keijulapsukaisten päiväkotia pahan meduusan hyökkäykseltä. Olipa työn alla mitä tahansa, Ni No Kuni hurmaa, liikuttaa ja viehättää aivan jatkuvasti.

Kuten pitkäaikaiset lukijat tietävät, en ole mikään JRPG-fanipoika. Harvassa ovat ne genren pelit, joita olen oikeasti jaksanut pelata, ja Ni No Kuni on selvästi yksi niistä. Upea tunnelma, jatkuvat hauskat yllätykset ja oikeasti kiinnostava taistelusysteemi tekevät siitä yhden lajityyppinsä todellisista valioista.

— Domen arvostelu

Se kolikon toinen puoli taas on tunnettu toisesta japanilaisesta animesuosikista, Pokémonista. JRPG:stä kun on kyse, Ni No Kuni sisältää paljon taistelua. Onneksi se on sentään sen verran hauskaa ja viihdyttävää, että sen parissa jaksaa koko eeppisen urakan ajan.

Taistelu yhdistelee hauskasti perinteiseen toimintaropeiluun Pokémon-elementtejä hirviöiden keräämisen ja koulutuksen muodossa. Näitä hirviöitä sitten komennetaan toiminallisessa taistelussa, jossa kykyjen oikea-aikainen käyttö, blokkaukset, suojautumiset ja muut erikoiskikat ovat avain voittoon. Voisin hehkuttaa taistelua paljon enemmänkin, mutta eiköhän se suurin kehu ole tämä: sitä oikeasti jaksoi ilomielin koko pelin ajan. Ja olihan se toki myös aika pahuksen haastavaa puuhaa.

Pelissä on toki paljon muutakin hyvää. Taistelusysteemiä avataan pelaajalle hitaasti, mutta varmasti. Tutoriaaleja näkyy ruudulla vielä monta tuntia pelin alkamisen jälkeen ja ne alkavat paikoin jopa rasittaa. Myös uusia pelimekaniikoita esitellään pelaajalle pitkin matkaa, minkä ansiosta pelaaminen pysyy raikkaana hyvin pitkään. Ulkoasun perusteella peliä voisi luulla helpoksi, mutta näin asia ei ole. Etenkin pomovastuksien aikana tulee pitää kieli keskellä suuta ja omia pelitaktiikoita on hyvä pohtia tarkkaan.

— Domen toinen mielipide

Kokonaisuutena Ni No Kuni oli selvästi vuoden iloisimpia yllätyksiä ja myös parhaita pelejä. Veikkaan, että se olisi voinut päästä tällä listalla korkeammallekin, jos useammat pelaajat olisivat antaneet sille aikanaan tilaisuuden. Mutta toisaalta nyt sen saa jo kaupasta jos toisestakin pilkkahintaan, joten jos PlayStation 3 vielä on kytkettynä televisioon, nyt jos koska hurmaavalle ja uniikille animeseikkailulle kannattaa antaa tilaisuus.

 

 
Lisää aiheesta

Ni No Kuni (PS3)

Muuta vuoden peli -kamaa

Vuoden pelit 2013, osa 1: Huolestuttavin trendi, pahin PR-katastrofi, suurin pettymys…

Muropaketin uusimmat