Wiikon wanha: American McGee’s Alice
Juuri teattereihin saapunut Liisa ihmemaassa -elokuva omaa upeat, historialliset juuret kaukaa, kaukaa vuosikymmenten takaa. Liisahan on paljon, paljon muutakuin kuin jonkun Burton/Deppin elokuva. Se on jo vuonna 1865 julkaistu fantastinen kirja, joka on innoittanut sittemmin monia sukupolvia ja satuilijoita.
Se kaikkien aikojen hämmentävin, pelottavin ja huimin Liisa-tulkinta ei kuitenkaan ole uusin elokuva. Ehei. Sen pokaalin vie kevyesti vuonna 2000 julkaistu PC-peli American McGee’s Alice.
Rogue Entertainmentin luoma surrealistinen toimintaseikkailu käytti Quake III:n runkoa, kuvaten Liisan paluuta Ihmemaahan. Liisa ei ole kuitenkaan perusliisa eikä Ihmemaakaakaan ihan totutunkaltainen. Teoksen näet loitsi iD Softwaren legendaarinen suunnittelija American McGee, jonka mielikuvituksen häikäisevät visiot, synkät kuvitelmat ja painajaiset yhdistyivät Liisassa vanhan sadun uskomattoman rikkaaseen perinteeseen.
Peli alkoi hämmentävästi. Tosimaailmaan palannut Liisa on näet suljettu mielisairaalaan toistuen itsemurhayritysten jälkeen. Liisalla ei siis mene hyvin. Lukkojen takana Liisa riutuu, nääntyy, kuihtuu hiljalleen pois. Mutta sitten valkoinen jänö loikkii paikalle ja pyytää Liisan apua. Ihmemaassa asiat ovat näet vielä huonommin.
Herttakuningatar on tehnyt Ihmemaasta raskaan kassaransa alla elävän pelottavan maailman, jota ei ole enää entisekseen tunnistaa. Ihmemaa on nyt jatkuvan pelon ja ahdistuksen valtakunta. Pystyykö Liisa palauttamaan asiat entiselleen?
Synkkätunnelmainen ja painajaismainen 3D-toimintaseikkailu pimeässä, vääntyneessä maailmassa kuvasi Liisan, Irvikissan, Hatuntekijän ja monet muut hahmot Burtoniakin värikkäämmin. Ja se pelimaailma, ne kentät, tunnelma. Hui. Musiikitkin olivat Nine Inch Nails -yhtyeen perustajajäsen Chris Vrennan luomia.
Synkkä peli teki huikean vaikutuksen myös muun muassa Nightmare on Elm Street- ja Scream-elokuvien luojaan Wes Craveniin, joka ehti tehdä sopimuksenkin McGeen pelin pohjalta tehtävästä uudesta pelielokuvasta. Elokuvaversio sai alkunsa lähes sattumalta kun tuottajayhtiön edustajat olivat vierailemassa Electronic Artsilla, ja näkivät ohimennen Alice-pelin hahmoja ja tekstuureita. Käsikirjoitusta työsti muun muassa Charlien Enkeleitä kirjoittanut John August. Elokuvan juonen oli määrä seurata peliä, mutta tuotanto jäi kesken, syystä tai toisesta.
American McGeen näkemys on kuitenkin jäänyt elämään pelihistoriassa, sekä ainutlaatuisen tunnelmallisena toimintaseikkailuna että kaikkien aikojen synkimpänä näkemyksenä Ihmemaasta ja Liisasta.
Lisätietoja:
American McGee’s Alice @ Mobygames
Liisan seikkailut ihmemaassa -kirja
American McGee’s Alice
Suunnittelija: American McGee / Rogue Entertainment
Julkaisija: EA
Alustat: PC, 2000
Jukka O. Kauppinen
Lisää retroilua
Wiikon wanha -retropeliartikkelisarja
Retrokolikkopelien ääressä -artikkelisarja
Aarteita pelihistorian hämäristä -artikkelisarja
Lue myös
Bayonetta-haastattelu: ”halusimme tehdä jotain erilaista ja seksikästä”
Creative Sound Blaster Wireless Music System – langatonta musiikinkuuntelua
Darwinia+ – haastattelussa brittien indie-tähti Introversion
DSi XL – Nintendon jättitaskukonsoli pikakokeessa
God of War 3 – häikäisevä taidegalleria
God of War 3:n tekijät haastattelussa – ”se oli valtava haaste – ja onnistuimme”
Xbox Live Arcade -pelit testissä (osa 9)