Wiikon wanha: Formula One Grand Prix

07.11.2013 14:00 | Kalle Laakso

Formula-pelit ovat olleet suosittuja eri pelikoneilla jo aikojen alusta. Vasta viime viikolla Dome arvosteli Formula 1 -kauden tuoreimman näkemyksen F1 2013 -pelin muodossa, mutta F1-peleillä on pitkä historia sitä ennenkin. Pelikansan sydämiä ovat pärisyttäneet niin Pole Position, Pitstop kuin ensimmäisen 3D-kokemuksen tarjonnut Indianapolis 500. Formuloiden voima ja vauhti kiehtoi pelaavaa kansaa ja sen huomasivat myös pelikehittäjät. Ei ollut kuin ajan kysymys koska Formula 1:set saisivat ansaitsemansa, mahdollisimman realistisen 3D-kokemuksen.

Indy 500:n jälkeen kesti kuitenkin vielä kolme vuotta, ennen kuin Formulat kiisivät radoille vuoden ’92 alussa. Eräs Geoff Crammond tuli ja otti tilanteen haltuun legendaarisen MicroProse-firman kanssa. Peli oli Formula One Grand Prix.

Grand Prix oli julkaisunsa aikoihin kilpailijoitaan edellä niin visuaalisesti kuin teknisestikin. Pelistä löytyivät kaikki silloiset Formula-radat mahdollisimman tarkasti esikuvistaan tehtyinä, mutta siitä ei kuitenkaan löytynyt lisenssiä aitoihin kuljettajiin taikka talleihin. Lisenssin puuttumisesta huolimatta uskottavuutta yritettiin luoda autojen värityksillä ja suurin piirtein esikuviaan muistuttavilla kuljettajien nimillä. Ovelana jippona pelistä löytyi editori, jolla pystyi muuttamaan kuljettajien ja tallien nimet oikeiksi. Tämä oli näihin aikoihin suhteellisen uusi ja iso juttu.

Editorin lisäksi peli tarjosi ensimmäistä kertaa koskaan mahdollisuuden ajaa täyden F1-kauden kokonaisilla kisaviikonlopuilla haluamallaan tallilla. Pelkkä mahdollisimman aito kauden ajaminen ei kuitenkaan riittänyt herra Crammondille, mikä tarkoitti sitä, että sen hetkisten koneiden tehojen ja mahdollisuuksien puitteissa Grand Prixin pelattavuuden oli myös oltava mahdollisimman realistinen. Crammondin tinkimättömän halun ansiosta pelaajat kokivat Grand Prixin kanssa intensiivisen Formula-kokemuksen, jollaista ei oltu koskaan aiemmin nähty.

Tinkimätön pelattavuus toi kuitenkin myös mukanaan ongelmia. Vaikka Grand Prix oli tehty ennen kaikkea ratilla pelattavaksi, olivat ne vielä tuolloin todella harvinaisia. Näppäimistöllä ja silloisilla ilotikuilla pelaaminen teki ohjaamisesta on/off-tyyppistä nykimistä, mikä teki ajamisesta hankalaa ja oppimiskynnys oli suhteellisen korkea. Realismista ei kuitenkaan haluttu tinkiä edes kipurajaa koettelevan pelattavuuden kustannuksella, vaan peliin tehtiin näppäimistöllä ja joystickeillä pelaaville alkeellisia ajoapuja, esimerkiksi ajolinjan näyttämisen sekä ohjaus- ja jarrutusavustukset. Crammond ei varmaan itsekkään osannut kuvitella, että Grand Prix oli apuneineen kanssa aikaansa edellä ja niitä löytyykin nykyään lähes jokaisesta autopelistä.

Pelaaminen sujui myös hotseat-tyylistä moninpeliä, jossa jokainen osallistuja ajoi vuorotellen saman koneen ääressä. Kun yksi pelaajista oli ajovuorossa, ajoi tietokone muiden autoja suhteellisen varmasti yrittäen pitää sen hetkisen sijoituksen, kunnes oli taas seuraavan pelaajan vuoro. Alkujaan Grand Prixin PC-versiossa ei ollut moninpeliä, mutta se päivitettiin mukaan myöhemmin. PC-versio sai myös v1.05-pätsissä vuonna 1993 myös moninpelituen modeemille. Internetin yli ei tuolloin vielä pelattu, vaan se sujui joko soittamalla modeemilla (eli lankapuhelinlinjan kautta, näin kännykkäaikakauden nuorisolle käännettynä) kaverille tai kytkemällä vierekkäiset PC:t toisiinsa nollamodeemikaapelilla. Nykyään vastaava pelituki tunnetaan paremmin lähiverkkona.

Kiitos Geoff Crammondin, MicroProsen ja näiden Formula One Grand Prixin. Pelillä oli uskomaton vaikutus nykypeleihin, eikä vähiten ajoapujen kanssa, vaan niin teknisesti kuin visuaalisestikin. Grand Prix oli aikoinaan iso ja rohkea harppaus kohti tuntematonta tulevaisuutta, mikä osoittautui jatko-osineen tuhkimotarinaksi. Räkä poskella on helppo muistella ensimmäistä Grand Prix -peliä ja vuotta ’92. Peli oli huikea kokemus, se oli tulevaisuus.

Formula One Grand Prixin varhainen edeltäjä oli Revs:

 

Geoff Grammondin BBC Microlle ja C-64:lle tekemä F3-simulaattori Revs (1985)

 

Lisätietoja:

Formula One Grand Prix @ Mobygames

Formula One Grand Prix @ Wikipedia

 

Formula One Grand Prix

Suunnittelija: Geoff Crammond

Tekijä: MicroProse

Julkaisija: MicroProse

Alustat: Amiga, Atari ST, PC DOS (1991-1992)

Kalle Laakso

 

Lisää retroilua

Wiikon wanha -retropeliartikkelisarja

Retrokolikkopelien ääressä -artikkelisarja

Aarteita pelihistorian hämäristä -artikkelisarja

Lisää aiheesta

F1 2013 (PC, PS3, Xbox 360) 

F1 Race Stars (PC, PS3, Xbox 360) 

Race On (PC) 

Lue myös

Assassin’s Creed IV: Black Flag – merirosvojen aikakausi on harmaata vyöhykettä, kertoo historioitsija

Razer Anansi MMO Keyboard – makroja kansalle

Suomalaisen pelialan varhaiset vuodet ja ensimmäiset suomalaiset pelit

Tähtiretki sieluttomaan rahastukseen – Star Trek trekkien silmin

XCOM: Enemy Within – ihmiskunnan äärimmäistä selviytymistaistelua

 

Keskustelu

Ihan hyvä peli, mutta enemmän tykkäsin hieman myöhemmin ilmestyneistä IndyCar Racing ja Nascar Racing -peleistä. Niissä oli esimerkiksi selvästi parempi grafiikka (teksturoitua vektorigrafiikkaa).

Kehitys oli niin huimaa tuohon aikaan, että vuonna 1992 tällainen teksturoimaton grafiikka vielä kelpasi, mutta vuonna 1993 enää ei. :)

Tätä pelasin tikulla aikoinaan (gravis analog). Kyllähän realismin sai säädettyä niin, että auto esim. spinnasi downshifteissä. Olin yllättynyt, että täällä puhuttiinkin tästä ”ykkösestä”, =D

Muropaketin uusimmat