Uusimmat

Wiikon wanha: Planetary Raiders – se ensimmäinen Elite Online…

14.04.2008 13:10 Jukka O. Kauppinen

David Brabenin alkuperäistä Elite-avaruusseikkailua on kopioitu lukemattomat kerrat kuluneiden yli kahden vuosikymmenen aikana. Erityisesti suosittua avaruussimulaatio Eve Onlineä pidetään onnistuneena Eliten henkisenä jälkeläisenä.

Harva kuitenkaan muistaa erästä jo kauan sitten kuollutta verkkopeliä nimeltään Planetary Raiders. Se oli ensimmäinen yritys viedä Elite-tyylinen avaruusseikkailu internetin ihmemaailmaan, jo 1997-1998.

Amerikkalainen ICIgames oli eräs aikansa ihmefirmoista. Pieni firma teki internetin välityksellä toimivaa lentosimulaattoria nimeltään WarBirds, joka oli tiettävästi maailman ensimmäinen kaupallisesti menestynyt verkkopeli. Kyllä, jo ennen Ultima Onlinen julkaisua.

ICIgames keksi hyödyntää tekniikkaansa useammassakin pelissä ja loi lentosimulaattorinsa pohjalta myös Planetary Raiders –nimisen avaruusseikkailun. Siitä piti syntyä kokonainen ympärivuorokautinen virtuaaligalaksi, jonne mahtui yhtaikaa tuhansia pelaajia ympäri maailmaa. Pelaajat pystyivät vaikkapa käymään kauppaa, taistelemaan tai ryöstelemään toisiaan. He saattoivat ostaa parempia avaruusaluksia ja viritellä niitä.

Kuulostaako tutulta? Kuulostaako Eveltä? Eipä vähän.

Valitettavasti homma kuitenkin kusi. Interactive Creations osti ICIgamesin ja tähtiin kurkotteleva Planetary Raiders katsottiin aivan liian massiiviseksi peliksi. Uudet pomot leikkasivat pelistä pois kaiken turhan ja jättivät jäljelle avaruustaistelusimulaattorin nimeltään Raider Wars.

Yllättävää kyllä, Raider Wars oli hyvä peli. Se oli pieni, sähäkkä ja taitavasti toteutettu avaruustaistelusimulaatio. Paino sanalla simulaatio – siinä ei kieputtu päättömästi, vaan tekijäfirman lentosimulaattorijätkät loivat myös avaruuspeliinsä uskottavat, silti pelattavat lentomallit fysiikoineen. Erityisesti alusten järjestelmät ja asepuoli viehättivät monipuolisuudellaan.

Silti Raider Warsinkin kohtalo jäi pelihistorian hämärään hautautuminen. En ole varma julkaistiinko peliä koskaan täysimittaisesti. Luulisin. Mutta verkkopelaaminen oli vielä verrattain lapsenkengissään. WarBirdsin ja Air Warriorin kaltaiset satojen pelaajien verkkolentosimulaattorit olivat jo löytäneet pienen ja uskollisen pelaajakuntansa. Ultima Online löi itseään upeasti läpi, kaikista teknisistä ongelmistaan huolimatta. Mutta tuhansien pelaajien reaaliaikainen avaruussimulaatio vain oli aivan liikaa aikaansa edellä.

Moni yritti ympätä monin- ja verkkopeliä avaruussimulaatioihin, vaihtelevalla mutta yleensä huonolla menestyksellä. Vasta nykyinen EVE Online onnistui yhdistämään avaruusseikkailemisen, sotimisen ja verkkopelaamisen palaset riittävän hyvin yhdeksi peliksi.

Katso toki molempien pelien kuvat galleriasta.

Markkinointimateriaalia…

Löysinpä vielä kaupan päälle kätköistäni Raider Warsin esitemateriaalia. Lainauksia Interactive Magicin tuoteteksteistä:

Introducing an immersive, action-filled on-line experience where players will pit their combat skills against hundreds of real, human opponents around the world in a fantastic extraterrestrial environment. Space combat was never as involving before the arrival of Raider Wars.

Starman’s arrival had put an end to the near apocalyptic wars on the Homeworld. Now people are beginning to move out into the system and exploit the resources there. Jump drives are still big and complex, requiring monstrous ships around them. The corporations battle among themselves to establish a dominant presence in space. Large jump-capable corporate transports supply smaller mining and fighter fleets scattered throughout the system.

Out in the Hast asteroid belt, three corporations are slugging it out: Osis Consolidated Industries (OCI), the commercial giant of the Homeworld space station, Vaught Systems Corporation (VSC), the most innovative technology consortium, and Hast Mining Group (HMG), the pioneer in working the hot asteroid sea.

You fly one of 8 ships, each with unique capabilities and armament, from light knife-fighters to heavy brawlers, plus an ”Assault” ship designed to capture carriers.

Battle for control of an asteroid belt against the members of two rival corporations using any of the 8 different ship types. Play online against hundreds of other players from around the world using I-Magic On-Line’s unique MEGAplayer technology. Capture the carriers of the enemy fleets to win control of the belt.

Lisätietoja:

Business Week: Pit your wits against ther cybernauts

Raider Wars Epilogue

Raider Wars Everything

Lisää aiheesta

Kuvasetti Namco Museum Remix –retrokokoelmasta

Retrohuikeutta: 20 sivua Atarin historiaa 1971-1977

Retropelaamiselle omistettu Retro Gamer –lehti – hyvää luettavaa pelisedille

Seuraavan sukupolven kuusneba-retroilua

Tiedekeskus Heurekaan peliautomaattimuseo

Retrokolikkopelien ääressä -juttusarja

Lue lisää eDomesta

Hitman-miehet perustivat uuden firman

Konsolihakkeri teki kannettavan PlayStation 3:n

Sony yllätti Japanissa: PSP ykkösenä sekä konsoli- että pelimyynnissä