Wiikon wanha: Stardust

11.12.2008 15:15 | Jukka O. Kauppinen

Stardust on mielenkiintoinen tapaus suomalaisen pelikehittämisen historiasta. Peli osui juuri siihen dramaattiseen käännekohtaan, jossa 80-luvun suomalaisten pelikehittäjien ensimmäinen sukupolvi oli kadonnut kuvioista. Nyt eturintamaan astelivat demoskenen kasvatit, jotka olivat muuttumassa perinteisistä peräkammarikoodereista oikeiksi pelintekijöiksi ja yrittäjiksi.

Stardust on mitä kaunein esimerkki yhden miehen visiosta, josta syntyi kaupallinen peli – ja ihan oikea suomalainen pelibrändi. Stardust julkaistiin vuonna 1993 – ja tänään torstaina 11.12.2008 vietetään Super Stardust Portablen julkaisubileitä.

Astumme taas aikakoneeseen. Miltä Stardust näytti vuoden 1994 silmin?

Allekirjoittaneen arvostelu pelistä vuodelta 1994:

Julkaistu MikroBitti-lehdessä 1994.

Armaan Bloodhousemme ensimmäinen peli on viimein valmistunut. Joulukuun numeron täpärästi missaten jäi joulumyynti ennakkokohun ja muun propagandan varaan, mutta toivottavasti kansalla on vielä pistää pennosia jonoon, sillä Stardust on kaikkea sitä mitä on odotettukin.

Prinsessamme Voi Levi (pyhä pamaus!?) on vaarassa, pelaajan jyristäessä itse rakentamassaan (käsityö kunniaan) aluksessa tuhoamaan tuhmaa professori Schaumundia (where’s Batman?). On vaarassa galaksikin, joka pelastuu siinä samalla. Ennen sitä pelaajan on kuitenkin selviydyttävä läpi laumoista rohvessorin apureista (genre), jotka ovat naamioituneet asteroideiksi (SA INT-naamiointikoulun priimuksia?).

Kauden juoni. Kyllä siinä britit raapivat päätään Voi Leviä pelastaessaan… Eli kuten MB 11/93:ssä esiteltiinkin sivuilla 58-59, on kyseessä Asteroids-klooni, paksulla rappauksella omia ideoita ja vinkuroita.

Ja kuinka se komeus iskeekään silmään. Siristyttää vallan. Stardustin 3D-grafiikka on täsmälleen niin muikeata kuin väitettiinkin, mitä nyt luonnossa sitäkin sulavampaa ja vaikuttavaa. Kyllä Suomessa osataan, sekä tehdä renderointisoftaa, renderoida että hyödyntää aikaansaatua jälkeä. Mikäs siinä kun 3D-lohkareet vierivät ruudulla, kimaltaen ja säihkyen, alusten lipuessa siinä lomassa odottaen ampumistaan.

Suuresta lohkareesta tulee tietenkin pienempiä lohkareita. Vilskettä riittää kun ruudulla porhaltaa laumoittain pieniä asteroidinmurusia. Niinpä hyvä huomiokyky ja nopeat refleksit ovatkin Stardust-pilotin parhaat avut, vahvavartisen tikun kera. Myös asteroideja tuhottaessa ilmestyvät lisälaitteet auttavat, tuoden mukanaan suojakenttiä, energiaa, tulivoimaa, moottoritehoa ja uusia aseita. Mutta vihollisiakin riittää. Asteroidit ovat pikku epeleitä verrattuna vaikkapa jo ensimmäisen kentän Fire Spilleriin tai kunkin tason loppumonsteriin.

Jotta peli ei olisi pelkkää kivenmurskaamista, löytyy kaksi välipeliäkin: tunneli ja aluksella vilistäminen.

Siinä missä grafiikka on ainutlaatuista, on musiikki tavanomaisempaa mutta siltikin erittäin rankkaa pitkin ja poikin. Pelitunnelmasta irtoaa kolmannes grafiikasta, kolmannes musiikista ja loput pelattavuudesta ja muista yksityiskohdista, kuten tulivoimasta. Efekteineen kaikkineen pelaamisessa on harvinaisen hyvä meininki.

Stardust on kevyesti genrensä paras edustaja. Loistava grafiikka, audio ja pelattavuus yhdistettynä vanhan idean uudelleenlämmitykseen tuoreemmilla ideoilla on ulostanut yhden parhaista shoot’em’upeista mitä millekään koneelle on saatavissa.

Ja harras pyyntö kaikille Amigastansa välittäville: osta, älä kopioi. Etenkään kotimaisia tuotteita, Suomalainen peliohjelmointi tarvitsee kaiken tuen minkä se vain voi saada.

 

Bloodhouse
Grafiikka: 95
Äänet: 90
Pelattavuus: 92
Vetovoima: 87
Arvosana: 93

Stardust-pelin julkaisi pelin suunnittelijan ja ohjelmoija Harri Tikkasen perustama Bloodhouse-pelitalo. Bloodhouse yhdistyi myöhemmin toisen nuoren pelitalon, Terramarquen, kanssa luoden nykyäänkin vaikuttajan Housemarquen.

Lisätietoja:

Stardust @ Mobygames

Stardust @ Wikipedia

 

Pääsuunnittelija, ohjelmoija: Harri Tikkanen
Tekijä/julkaisija: Bloodhouse
Alustat: Amiga (1993)

Lisää retroilua

Wiikon wanha -retropeliartikkelisarja (mm. Jet Set Radio, Willy Beamish, Warhawk, Dune 2…)

Retrokolikkopelien ääressä -artikkelisarja (mm. NARC, Tetris, Space Harrier, OutRun, Arkanoid…)

Aarteita pelihistorian hämäristä -artikkelisarja

Lue myös

Creative Zen X-Fi – digisoitinten aatelia, pikkupulmista huolimatta

LocoRoco 2 (PSP)

Prince of Persia -videohaastattelu – prinssin räväkkä peluu

Scene It? Box Office Smash (360)

Tietokonerasismi kumpuaa vuosien ja vuosikymmenten takaa

Trauma Center: New Blood (Wii)

Verbatim Rapier V1 Laser – kohtuuhintainen pelihiiri

 

Muropaketin uusimmat