UUSIMMAT

Witcher 2 Enhanced Edition – CD Projekt hellii roolipelaajia

13.03.2012 17:10 | Jukka O. Kauppinen

Puolalaisen CD Projekt Redin tekemät Witcher-roolipelit ovat syystäkin ihastuttaneet pelaajia. Upeat roolipelit ovat tarjoilleet omaperäisen ja poikkeuksellisen julmankin pelimaailman, joka uskaltaa säväyttää ja räväyttää. Witcher 2 olikin ihan syystä yksi vuoden 2011 parhaimmista roolipeleistä, ehkä peleistä ylipäätänsäkin.

Monien mielestä ensimmäinen Witcher jalostui parhaimmilleen myöhemmin ilmestyneen Special Edition -päivityksen myötä. Samaa Special-herkkua on luvassa myös Witcher 2:lle, mutta vähän erilaisessa paketissa. Witcher 2 Special Edition on näet samalla ensimmäinen Witcher-roolipeli, joka julkaistaan konsoleille.

Kertakäyttökunkkuja

Witcher 2 -pelin koko nimi on Assassin of Kings. Kyyti on kylmää, teoksen nimen veroisesti. Heti alkuun Special Edition lämää pöydälle introksi elokuvan, joka pohjustaa tulevan tarinan jokseenkin hyytävällä tavalla. Ja ahaa-hetkiä myöhemmin, kun tarina etenee.

Elokuvan on muuten luonut Platige Image -yhtiö ohjaajanaan Tomasz Baginski, joka on ollut niin Oscar-ehdokkaana parhaasta animaatioelokuvasta ja voittanut lukuisia palkintoja elokuvafestivaaleilla ja kilpailuissa.

Tästä tarina jatkuu tutulla tyylillä, ainakin niille jotka ovat jo Witcher 2:nsa PC:llä pelanneet. Ensin vähän opetellaan meininkejä, taistelemista ja taikajärjestelmiä. Sitten siirrytään varsinaiseen prologiin, jossa kerrataan pelattavien kohtausten kautta syyt päähenkilömme aika perhanan paskaan jamaan. Ei näet ole mitenkään kivaa, jos istuu kahlittuna sellissä kuninkaan murhasta syytettynä. Syyttömänä, tietenkin.

Tarinallisesti Witcher 2:n Special Edition on sekä PC:llä että Xbox 360:llä pääosin entisensä. PC-pelaajat tietävät missä ollaan ja missä mennään, mutta silti Special Edition tarjoaa vanhoillekin pelaajille uusia valintoja, hetkiä ja tarinoita. Ensimmäiseen Witcheriin verrattuna SE:ssä on noin neljän tunnin verran lisää pelattavaa kahdessa uudessa tarinakokonaisuudessa. Prologissa ja ensimmäisessä näytöksessä tehdyt päätökset voivat enimmillään heijastua niinkin, että toisen näytökset tarinat ja kohtaukset voivat erota eri pelikerroilla jopa 35 prosentilla.

Se tarina? No, Witcheriä pelanneet tietävät kuviot ja muita en raaski spoilata. Mutta kurkistellaan ensin sinne taustakuvioihin. Witcher-pelithän pohjautuvat puolalaisen Andrzej Sapkowskin romaaneihin, joita on julkaistu suomeksi tähän mennessä kaksi kappaletta: Viimeinen toivomus (WSOY 2010) ja Kohtalon miekka (WSOY 2011). Kolmas teos Haltiain verta ilmestyy kesäkuussa 2012.

Alkuperäisteos Ostatnie życzenie ilmestyi 1993 ja sen suomennos sai vuoden 2011 Tähtifantasia-palkinnon parhaasta fantasiakirjasta. Syystäkin. Luin vastikään sen englanninkielisen version ja ihastuin kovasti. Teos oli erinomaista fantasiaa aikuiseen makuun, tarinoiden ja hahmojen ollessa hienosti jotain muuta kuin mitä keskiverrosta fantasiahutusta yleensä löytää. Kirjoissa oli jopa tietynlainen ironinen taustasävy, sillä toinen toistaan kierrätetymmät fantasiakliseet hyödynnettiin herkullisen uusilla tavoilla.

Kirjan ja samalla Witcher-pelienkin päähenkilö Geralt of Rivia on myös tavanomaista kiinnostavampi sankari. Millä tavoin? Pelaa peliä, jos et ole jo. Mutta kyllä Geralt ylsi ihan syystäkin vuoden 2012 paras pelihahmo -äänestyksessä kärkikolmikkoon.

Kaiken kaikkiaan Witcherien maailmassa on omanlaisensa sävy, jota englanniksi kutsutaan dark fantasyksi. Täällä eivät tanssi iloiset haltiaveikkoset, vaan tapahtumissa on enemmänkin synkkää sävyä ja julmia kohtaloita. Maailmakaan ei ole mustavalkoinen, vaan enemmänkin harmaasävyinen – hyvä ja paha, oikeus ja vääryys sekoittuvat tavoilla, jotka voivat tuntua huttufantasiaan tottuneilta hyvinkin dramaattisilta.

Mutta näillä eväillä voi myös luoda upeita tarinoita, joiden päälle voidaan tehdä reipas hardcore-roolipeli. Kuten Witcher 2.

Nyt myös Xboxilla

Xbox 360:lle julkaistava Enhanced Edition on CD Projektin ensimmäinen konsolipeli koskaan. Ei tosin ihan ensimmäinen yritys sellaisen tekemiseen. The Witcher: Rise of the White Wolfin piti ilmestyä vuonna 2009, mutta homma meni reisille. Ulkoisen studion kehittämä konsoliversio kun ei pysynyt aikataulussa ja oli CD Projektin mukaan teknisesti päin peetä ja muutenkin huonolaatuinen.

Tällä kertaa firma otti konsoliversion omalle vastuulleen, sen sijaan että peliä tehtäisiin etätyönä toisessa maassa sijaitsevan studion kanssa. Vähemmän yllättäen se osoittautui hyväksi ratkaisuksi, kun ihmiset näkevät toisiaan koko ajan, pystyvät kommunikoimaan sulavasti ja teknologiankin hyödyntäminen onnistuu sulavammin.

Sitäpaitsi, kun firma tekee yhtä ainoaa peliä, josta hienosäädetään kaksi versiota, niin oman pelitekniikan ja muiden resurssien hyödyntäminen on paljon tehokkaampaa.

”Tämä ei ole pelin viemistä uudelle alustalle eikä se ole mikään käännös”, Marek Ziemak alleviivaa ja jatkaa kertomalla, että pelin vieminen Xbox-ympäristöön oli iso urakka, mikä oli yksi syy kun firman oma pelimoottori suunniteltiin ja koodattiin isoilta osin uusiksi.

Witcher 2 ja Enhanced Edition käyttävätkin firman omaa REDengine-pelimoottoria, jossa on huomioitu alusta alkaen monialustakehittäminen. Uusi moottori tehtiin aikoinaan Witcher 2:ta varten, mutta sen kehityksessä huomioitiin alusta alkaen konsolikehittäminenkin. Vaikka peli tehtiinkin ensin vain PC:lle, niin Special Editionin kohdalla engineä viritettiin toden teolla myös Xboxille. Miksikö?

”Me halusimme tehdä yhden Xboxin upeimmista peleistä.”

Enhanced Editionin kohdalla CD:n kaverit tuppaavat usein painottamaan sen upeaa uutta alkuintroa ja uusia välivideoita, joita piisaa kokonaisen 33 minuutin verran.

”Välivideot laajentavat tarinaa, taustoja ja pelaajien päätöksiä, jonka jälkeen uudet sisällöt aukeavat pelin viimeisessä näytöksessä.”

Ja uutta pelattavaahan oli siis sen kaksi tarinaa ja neljä tuntia, uusien paikkojen, hahmojen ja kohtaloiden kera.

”Siellä on paljon kiinnostavia juttuja emmekä vielä edes paljasta mitä kaikkea Enhancedissa onkaan.”

 

Ihan sujuvaa seikkailua

Mutta miltä se Enhanced Edition sitten oikein tuntuu käytännössä?

Pirun hyvältä ja toki hieman erikoiseltakin. Olen näet jättänyt aikaisemmin Witcherit pelaamatta ihan siksi, että tiedän jo etukäteen olevani kohderyhmää. Eikä minulla ole yksinkertaisesti elämää ja aikaa pitkille peleille. Niinpä en osaa varsinaisesti sanoa miten pelin alkuvaihe eroaa alkuperäisteoksesta.

Sen osaan kuitenkin sanoa, että tässä on todellakin sitä koukkua, jota tiesin pelätä etukäteen. Väkeviä tarinoita ja kohtaloita, hämmästyttäviä hetkiä ja dramatiikkaa. Tosin sillä erolla kirjoihin, että pelit eivät ole oman tuntuman ja kavereilta kysellyn perusteella niinkään sarkastisia ja kuivan humoristisia kuin vakavia ja jopa järkyttäviä tarinoita, vaikka maailmaa kuvataankin molemmissa mustavalkoisen sijaan harmaasävyisenä.

Yksi uusista tehtävistä esimerkiksi herätti paljon kysymyksiä pelimaailman poliittisesta kuviosta, sen lisäksi että Geralt joutui monenlaisten pienten ihmiskohtaloiden keskelle. Kuka, miksi? Haluammeko takaisin Vanhan Temerian, kunnon pohjoisen? Tai haluammeko valtaistuimelle hänet, joka sinne eniten haluaa?

Enhancedissa on myös aiempaan verrattuna ”entistä älykkäämpi kamera, uusittu tähtäyssysteemi, parempi hahmolomake sekä toimivampi ohjaussysteemi”, mutta en taaskaan osaa sanoa miten nämä käytännössä eroavat PC:llä alkuperäisestä Witcher 2:sta. Eniten siksi, että testasimme pelin Xbox 360 -versiota, jolle pelin käyttöliittymä on suunniteltu uusiksi. Yritin kyllä kysyä asiaa pelisuunnittelijalta, mutta kaverilla oli vähän liian hyvä hypevaihde päällä, eikä vastaus oikein osunut kysymykseen.

Silti, sehän toimi ihan hyvin. Liikkuminen, keskustelut, tutkimusmatkailu ja taisteleminen olivat ainakin Xboxilla sujuvia, samoin hahmolomakkeiden ja inventaarioiden käyttö oli tuskatonta. Pelaaja voi esimerkiksi jättää liikuskellessaan kameran automaattitilaan, jolloin se kääntyilee Geraltin kulkemisten mukaan. Itse kuitenkin käytin refleksinomaisesti perinteistä ”vasen peukku ohjaa ja oikea katselee” -tekniikkaa, sillä luonnollisesti halusin samalla ihailla ympäröiviä kauniita maisemia.

Kamera osaa myös kääntää kulmiaan sen mukaan mihin viholliseen pelaaja lukittautuu, mitä on myös hiottu luistavammaksi. Konsolilähitaistelut ovatkin sen myötä sujuvia.

PC-taustaa ja monimutkaisempaa taika- ja vekotinjärjestelmää näkyi kuitenkin ennen kaikkea taisteluissa, kun pelaajan piti ehättää vaihtaa käyttämäänsä taikaa kesken toiminnan. Kun käytettävissä oli kerrallaan yksi taika ja yksi apuväline, niin niitä piti käydä aina vaihtamassa kesken toiminnan valikossa, pelin toiminnan hidastuessa samalla murto-osaan.

Loppumetreillä tämä ei sinänsä haitannut, mutta kiinnitti kuitenkin huomiota. Jos käytettävissä on kasa taikoja ja erilaisia aseita, niin niiden välistä vaihtelua on vähän vaikea toteuttaa konsoliohjaimella millään helpommalla tavalla.

PC-pelaajien hyvänäpitoa

Special Edition jatkaa CD Projekt Redin perinteistä pelaajaystävällistä linjaa. Etenkin PC-versiossa. Siinä missä SE-versio on tietysti maksullinen Xbox 360:llä, onhan se Xboxilla täysin uusi peli, tarjotaan SE PC-pelaajille ilmaisena päivityksenä. Ja siis ihan täysmittaisena sellaisena, PC-pelaajat eivät jää mistään paitsi, vaikka saavatkin saman versio maksutta.

CD Projektin Marek Ziemak muistuttaa lisäksi, että ei heillä ole firmassa mitään ristiinvetoa eri alustojen välillä – tai oikeastaan preferenssiäkään.

”Se on sama peli”, Marek alleviivaa.

”Meidän filosofiamme on tarjota paljon ilmaista kivaa pelaajille”, hän jatkaa firman yleistä politiikkaa.

Ehkä siinä on yksi syy Witcherien menestykseen. Ja tietysti sekin, että CD Projektilla ei perinteisesti hirveästi perusteta pelaajille vittuilevien kopiosuojausten päälle, vaan halutaan tarjota mukava käyttö- ja pelikokemus. Moni kiittää siitä rahalla.

”Me olemme vastuullisia vanhempia ja haluamme pitää huolta lapsistamme”, Marek jatkaa tiivistäen firman asiakaspalvelulähtöisyyttä ja pelien pitkään jatkuvaa tukea.

Mutta onko peli nyt ihan mättötoimintaa, kun se on konsoleillakin?

”Ehei! Vaikka Witcherissä on toimintaakin, se on sydämeltään yhä hardcore-roolipeli!”

Hyvältä vaikuttaa. Niin CD Projektin asenne kuin pelikin. Ja aika herkkuahan nuo boksipainoksetkin näyttivät olevan, kirjoineen, painettuine karttoineen ja krääsineen.

 

Witcher 2 Assassins of Kings Enhanced Edition

Tekijä: CD Projekt RED

Julkaisija: Namco Bandai

Tulossa: PC, Xbox 360 – julkaisupäivä 17.4.2012

Pelaajia: 1

Pelin kotisivu: http://en.thewitcher.com

Jukka O. Kauppinen

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lisää aiheesta

The Witcher (PC)

The Witcher 2 (PC)

The Witcher Enhanced Edition (PC) 

Witcher 2 Enhanced Edition -ensikosketus: kaunis hardcore-rpg myös konsoleilla

Lue myös

3DS Circle Pad Pro – veivaa tattia tuplana

Assemblyn järjestäjät saivat suomalaisen pelialan kunniamaininnan

I Am Alive – uskottava, aikuismainen selviytymisseikkailu

Mass Effect 3 -haastattelu – eeppistä seikkailua ja tykitystä

PS Vita – julkaisupelit testissä – Uncharted ja Wipeout iskevät lujimmin

uDraw GameTablet on susi lelun vaatteissa

Wiikon wanha: Meridian 59

 

Keskustelu

Kyllä tää peli lähti nyt ostoon, tällaista toimintaa ei voi olla tukematta. Pelin olen jo kerran pelannut läpi, eli about puolet pelistä näkemättä + uudet kamat.

@5

Ei nyt ihan kaikkea joudu kuvittelemaan, huom. Geraltista ei tosin näytetä edes kahvaa, joten tuohon hahmoon voi kukin sijoittaa mielikuvitustaan miten haluaa.

Hardcorehan tarkoittaisi sitä että Geralt painaisi muijia ihan avoimesti omassa minipelissään… Joten siinä mielessä aika softcorea tämä on. Nythän ropeltajat joutuvat kuvittelemaan kaiken omassa likaisessa mielessään.

Jukka. Tuo ”Xbox 360 gameplay” on kyllä ihan PC versiosta. Tekijät vahvistivat sen virallisella sivustolla. Ja jos huomaat niin tuossa 4: ssä videossa näkyy hiiren kursorikin dialogi tilanteessa. Ja pelihän tukee PC:lläkin 360 ohjainta virallisesti.

”MM360, CD Projekt Red”

”Hi guys,”

”Just to clear things up, this particular material comes from the PC version, it was released to the media to show the new content that will be available for both platforms (please keep in mind that Enhanced Edition will be released for both Xbox 360 as well as PC). We never said this footage was taken from an Xbox 360 console. However I can assure you that The Witcher 2 looks absolutely stunning on Xbox 360. I’m a long-time 360 gamer myself and can vouch for its highest graphics standards.”

[url]http://en.thewitcher.com/forum/index.php?/topic/28242-need-something-cleared-up-website-claims-its-a-360-gameplay-video-and-that-namco-bandai-confirmed-this-but-its-clearly-pc[/url]

@1

Jos hc tarkoittaa Grimrockia tms. statsipistehuorausropea, niin Witcher ei ole HC.

Jos HC tarkoittaa peliä, jossa pelaajan valinnat vaikuttavat pelimaailmaan niin sitten Withcer on yksi hooceimmistä peleistä.

HC on suhteellinen käsite. Eniten hc ei välttämättä ole absoluuttista hard corea, vaan suhteutettuna muiden peli hard core-tasoon.

Geralt muuten omistaa Skyrimin random-generoitua-sankanrinalkua 100-0. Ihan oikeasti! Skyrimin sankari on täysin tusinatuote. Geralt on puolestaan aidosti moniuloitteinen.

@ 1

”Paskat on. Pelissä ei ole mitään hardcorea. Ja nyt en tarkoita, että peli olisi huono, mutta jos CDP ja toimittajat lopettaisivat kutsumasta peliä siksi, mitä se ei todellakaan ole.”

Jaahas… mikäköhän sitten täyttäisi sun hardcore-ROOLIPELIN määritelmät, jos ei Witcher 2? Oikeasti, olen todella kiinnostunut kuulemaan. (Ja Demon’s Souls ja Dark Souls ei todellakaan ole oikea vastaus, vaikka muuten ovatkin erittäin hardcoreja pelejä haastavuudessaan. Niissä kun ei paljoa ole sitä itse ROOLIpelattavaa, toisin kuin tässä.) Omasta mielestäni lähiaikojen ROOLIPELI-tarjonnasta Witcher 2 on aikalailla sitä hardcoreimpaa RPG:tä. Sori painotukset, mutta nyt oli vain pakko. :P

”Ehei! Vaikka Witcherissä on toimintaakin, se on sydämeltään yhä hardcore-roolipeli!”

Paskat on. Pelissä ei ole mitään hardcorea. Ja nyt en tarkoita, että peli olisi huono, mutta jos CDP ja toimittajat lopettaisivat kutsumasta peliä siksi, mitä se ei todellakaan ole.

Muropaketin uusimmat