Uusimmat

Xbox 360 Muropaketin syynissä

05.01.2006 00:00 Muropaketin toimitus
Xbox 360

Xbox 360 on tekniikan osalta ensimmäisen sukupolven Xboxin tapaan hyvin läheinen PC-puolen kanssa. Konsolissa on northbridge, joka on integroitu ATIn Xenos-koodinimelliseen grafiikkapiiriin vastaavalla tavalla kuin PC-puolella integroidut grafiikkaohjaimet northbridgeen. Näin ollen keskusmuistin virkaa toimittaa samalla grafiikkapiirin yhteydessä oleva 512 megatavun muistikapasiteetti. Lisäksi grafiikkapiirillä on käytössä 10 megatavua erittäin nopeaa eDRAM-muistia, joka sijaitsee grafiikkapiirin vieressä samassa koteloinnissa. Luonnollisesti Xbox 360:n emolevyllä on myös southbridge hoitamassa mm. DVD-aseman liikennettä sekä prosessori, joka on IBM:n räätälöimä kolmeytimellinen versio PowerPC:stä.

Ensimmäiseen Xboxiin, joka julkaistiin syksyllä 2001, prosessorin valmisti Intel. Se perustui suoraan Pentium III -arkkitehtuuriin, toimi 733 MHz:n kellotaajuudella ja kykeni käsittelemään yhtä säiettä kerrallaan. Vaatimukset ovat sittemmin kasvaneet rajusti ja Microsoft on prosessorin osalta hylännyt Intelin ja allekirjoittanut IBM:n kanssa yhteistyösopimuksen prosessorista. IBM ja Microsoft ovat suunnitelleet Xbox 360:n PowerPC-pohjaisen prosessorin yhteistyössä ETS-yksikön (Engineering And Technology Services) alla ja siihen kuului mm. IBM:n piirisuunnittelijoita ja tuotantoinsinöörejä. Prosessorin valmistuksessa käytetään parhaiten AMD:n K8-arkkitehtuurin myötä tunnetuksi tullutta SOI-prosessia ja 90 nanometrin viivaleveydellä valotetut prosessorit koostuvat 165 miljoonasta transistorista. Prosessorit valmistetaan IBM:n East Fishkillin, Yhdysvaltojen tehtaassa ja Chartered Semiconductorin tehtaassa Singaporessa.

Varta vasten pelikäyttöön suunniteltu prosessori sisältää kolme fyysistä ydintä, joista jokainen kykenee käsittelemään kahta yhtäaikaista säiettä. Prosessori pystyy siis käsittelemään yhtäjaksoisesti yhteensä kuutta säiettä. Suurin osa aluksi julkaistavista peleistä käyttää ainoastaan yhtä tai kahta säiettä itse pelin pyörittämiseen ja loput säikeet ”kulutetaan” mm. äänen pakkaamiseen/purkamiseen ja tiukaksi paketiksi pakatun datan purkamiseen DVD-levyltä. Prosessorin jokainen ydin toimii 3,2 gigahertsin kellotaajuudella, omaa yhden VMX-128-SIMD-yksikön ja tukee nykypäivän mittapuiden mukaisesti 64-bittisyyttä. L2-välimuistia prosessorissa on yksi megatavu ja se on jaettu kolmen ytimen kesken. Tämä on prosessorin ehkä selvin heikoin lenkki, sillä yhden – kahden säikeen peleillä megatavu riittää vielä kohtalaisen hyvin, mutta tulevaisuudessa on varmasti odotettavissa pelejä, joiden pelienginen pyörittämiseen vaaditaan useampia säikeitä. Vertailuksi voisi mainita nykyiset Intelin ja AMD:n työpöytäkäyttöön suunnatut kaksiytimelliset prosessorit, joissa yhtä ydintä kohti on parhaimmillaan kahden megatavun L2-välimuisti. Toisaalta esimerkiksi megatavun L2-välimuisti per ydin kasvattaisi ytimen kokoa huomattavasti ja samalla se vaikuttaisi prosessorin valmistuskustannuksiin. Nykyinen megatavu haukkaa piiristä noin 20 prosentin osuuden.

Xbox 360 jatkaa samaa perinnettä, kuin aiemmatkin konsolit, pitämällä prosessorin ja grafiikkapiirin tiukassa yhteissovussa. Prosessorille on pyhitetty kaksisuuntainen 10,8 Gt/s nopeudellinen väylä, kun taas laiteohjaimia hoitava southbridge on kahden PCI Express -väylän päässä, siirtonopeuden ollessa 500 Mt/s molempiin suuntiin. Nopea väylä prosessorin ja grafiikkapiirin välillä on tärkeää, sillä grafiikkapiiri kykenee lukitsemaan prosessorin L2-välimuistin lukeakseen sieltä dataa, eikä siis tarvitse tähän operaatioon välikädeksi keskusmuistia.

Northbridgen ja 500 MHz:n kellotaajuudella toimivan grafiikkapiirin yhteensulautumisen lisäksi Xbox 360 jakaa myös 512 megatavun muistikapasiteetin grafiikkapiirin ja laitteiston kesken. Muisti on GDDR3-tyyppistä ja toimii 700 MHz:n (1,4 GHz DDR) nopeudella. Muistipiirit on Samsungin valmistamia ja 1,4 nanosekunnin 64 megatavun GDDR3-piirejä on ripoteltu emolevylle kahdeksan kappaletta. Muistiväylä on 128-bittinen, joten grafiikkapiirin/northbridgen sekä muistien välinen nopeus on 22,4 gigatavua sekunnissa.

Lainaus yhteenvedosta…

Xbox 360 säväytti suurimmilta osin, mutta huonoakin sanottavaa tuotteesta on. Pelikonsolin ja -ohjaimen muotoilu on virtalähdettä lukuun ottamatta viety äärimmilleen ja miellyttää ainakin allekirjoittaneen silmää huomattavasti enemmän kuin mustan ja kirkkaan vihreän sekoitusta edustava aiempi Xbox. Peliohjainten langattomuus on myös selvä parannus aiempiin versioihin, mikä säästää olohuoneen useiden metrien kaapelihelvetiltä.

Xbox 360:n rautapuoli on teknisesti hyvässä jamassa, sillä pelit näyttävät aiempaan Xboxiin verrattuna huomattavasti paremmilta. Tulevaisuudessa tullaan varmasti näkemään ensimmäisenä julkaistavia pelejä näyttävämpiä teoksia, kun pelinkehittäjät oppivat ottamaan raudasta kaiken irti. Supistettuna yhteenvetona Muropaketti suosittelee Xbox 360:tä siihen mihin se on pääasiallisesti suunniteltu – pelaamiseen. Monipuoliseksi viihdekeskukseksi laitteesta ei ainakaan toistaiseksi ole, mutta aika näyttää, mitä kaikkea Xbox 360:n rauta yhdistettynä harrastelijoiden osaamiseen mahdollistaa.

Ville Suvanto