Uusimmat

XCOM: Enemy Within – ihmiskunnan äärimmäistä selviytymistaistelua

05.11.2013 22:03 Jukka O. Kauppinen

XCOM: Enemy Unknown oli viime syksynä todella upean ilahduttava yllätys. Uuden X-COM/UFO-pelin pelättiin putoavan taas kerran sinne samaan jämäkuonan epäonnistumiskasaan, minne suurin osa muinaisten klassikoisen uusioversioista yleensä häviää. Mutta flopin sijaan saimmekin helmen.

Pian herkkua on luvassa lisää, sillä XCOMin lisäri XCOM: Enemy Within on lähes täällä.

Ufoja. Scifiä. Sotaa. Ihmiskunnan äärimmäistä selviytymistaistelua. Upeuden huipentumaa ja strategista parhautta. Siinä ainekset, joista Enemy Within rakentuu. Tuttua Firaxis-laatua, mutta enemmän.

Lisäri hittipeliin ei luonnollisestikaan karkaa kovin kauas juuriltaan, vaan tuo emopeliin lisää sisältöä, uusia hahmoluokkia, aseita ja rankempaa vaikeustasoa. Näistä merkittävintä nannaa lienevät exoskeleton-voimapuvut, joiden ansiosta sotureilla on mekaanisesti väännettyä lisävoimaa. Jos se ei riitä, niin tarjolla on myös kaksi biosoturia, joita on muokattu geneettisesti aiempaa nopeammiksi ja ketterämmiksi. Biosoturit pystyvät muun muassa loikkimaan ketterästi rakennusten katoille ja muihin paikkoihin, joihin muut eivät pääsisi lainkaan.

Lisäriin tutustuttiin kahden tehtävän mittaan, jossa toisessa nähtiin heti alkuun tietynlainen kunnianosoitus vanhalle kunnon Star Trekille. Punapukuiset soturit kun saivat pahasti pataansa, tietenkin. Sitten paikalle tulevat bio- ja exoskeletonsoturit, jotka eivät niin helposti nöyrrykään – geenimanipuloinnilla kun on kasvatettu myös ukkojen mielenhallintahyökkäysten vastustuskykyä. Mikäs sen hauskempaa kuin feedbackata mielihyökkäys takaisin alienkomentajan päähän? No, tietenkin se, kun alien saa exosoturin teräsnyrkistä ja lentää huiskis pitkän maahan päähän niskansa teloen.

Aseistuksessakin on toki uusia jippoja, ja esimerkiksi eräässä aseessa on käytännöllinen räjähdemoodi, jossa ammuksen voi määritellä räjähtämään halutulla paikalla. Räjähdyksen paine ja sirpalepilvi tekevät selvää sekä vastustajista että vaikutusalueen objekteista, millä voi aiheuttaa damaa useammalle alienpirulaiselle ja raivata tulitussektoria muille omille jampoille. Neulaskranaatti puolestaan ei tehoa niinkään ympäristöön, mutta sitäkin paremmin pehmeään muukalaislihaan.

Mutta mitäs mitäs… Alienit eivät pelaa reilusti! Niilläkin on uusia ja kovempia soturityyppejä kyberpukuineen!

Toisessa tehtävässä tutustuttiin yhteen pelin tärkeämmistä uutuuksista, uuteen meld-nimiseen alkuaineeseen. Meld-tonkkia löytää esimerkiksi alasammuttujen ufojen jäännöksistä, mutta pelaajan on pidettävä kiirettä – aine on näet kovin kriittistä. Jos sitä ei ehdi sieppaamaan ajoissa, kanisteri räjähtää suurella voimalla ja tekee pahaa jälkeä, jos lähellä on omia solttuja. Vaikka aine on vaarallista, on siitä myös hyötyä – meldistä kun voi tislata aineksia, joilla voi boostata omien sotilaiden kykyjä, muokata näitä geneettisesti tai kasvattaa uusia supersotilaita. Geneettisiä muokkauksia voi ympätä solttuparkoihin muun muassa aivoihin, silmiin, jalkoihin, rintakehään ja ihoon.

Meld ei muuta dramaattisesti pelin tutkimus- ja tekkipuita, mutta se avaa niiden rinnalle oman bio- ja kybersolttuihin liittyvän sivujuonteensa.

Kakkostehtävä oli kaikkineen ensimmäistä räväkämpi ja jännittävämpi, monenlaatuisten alieneiden riekkuessa aiemmin niin rauhallisella maatilalla. Perinteiset XCOM-taktiikat vaativat vähän uutta harkintaa, kun seassa oli myös boostattuja sotilaita, jotka olivat kyllä muita tehokkaampia, mutta karkasivat helposti pääsakin tuen ulottumattomiin. Ja sitten tuppasi käymään huonosti. Perus-sectoidien lisäksi kentällä rymysi myös ilkeitä mectoideja, joiden kanssa piti välillä käydä käsirysyynkin ja tarjota pataan isolla kybernyrkillä. Uskoivat, silloin kun osuin. Joskus tosin ohilyönti saattoi ihan vähän rikkoa ihan muita paikkoja kuin vihollisia. Ja jos mikään muu ei auta, niin sitten siivotaan avaruuden pirulaiset liekinheittimellä. Sitä ne kaikki kyllä uskovat.

Lisäri tuo mukanaan myös uudenlaisia hiiviskelytehtäviä, muitakin aseita ja varusteita, moninpelikarttoja ja epämääräisen uuden vihollisorganisaation nimeltään EXALT.

Kyllä, Enemy Within on ehtaa XCOMia. Se viihdyttää, toimii ja vie tutun pelin astetta isommalle kalustovaihteelle. Uudet sotilaat ja aseet ovat aiempaa väkevämpiä ja hurjemmin aseistettuja, ja vanhat tutut pikku sectoidut lakoavat vaivatta uusien supermiesten ja –naisten edessä. Mutta koska elämä ei ole reilu, ovat alienitkin tuoneet taistelukentälle uutta teknologiaansa, jota ihmiskunta yrittää taas kerran jäljitellä epätoivoisesti. Eipä siinä mitään – kyllä tämä on oikein hyvä tekosyy tarttua taas XCOMin herkkuun ja pelastaa meidät kaikki.

XCOM: Enemy Within julkaistaan PC:lle ja Macille lisälevynä. Konsoleille Enemy Within saapuu itsenäisenä XCOM: Enemy Within – Commander Edition –pelinä, joka sisältää myös Enemy Unknown –pelin lisäreineen.

 

XCOM: Enemy Within

Tekijä: Firaxis

Julkaisija: 2K Games

Tulossa: Mac, PC, PlayStation 3, Xbox 360 – 15.11.2013

Pelin kotisivu: http://www.xcom.com/enemywithin

Jukka O. Kauppinen

 

XCOM: Enemy Unknown (PC, PS3, Xbox 360)

Kysymys joka kaihertaa mieltäni on tämä: Olisiko eversti Heikki ”The Hulk” McTakala hengissä jos hänen nimensä olisi vaikkapa Tykinruoka? Enteilevän nimensä myötä kolmannessa tehtävässään kuollut Tykinruoka toteutti vanhaanomen est omen sanontaa, eikä häntä kaivattu.

 

Lisää aiheesta

The Bureau: XCOM Declassified (PC, PS3, Xbox 360) 

UFO: Extraterrestrials (PC) 

Wiikon wanha: UFO: Enemy Unknown 

Lue myös

Assassin’s Creed IV: Black Flag – merirosvojen aikakausi on harmaata vyöhykettä, kertoo historioitsija

Kerbal Space Program – indiepelien aatelia

Razer Anansi MMO Keyboard – makroja kansalle

Suomalaisen pelialan varhaiset vuodet ja ensimmäiset suomalaiset pelit

Thief-ensikosketus – Garrett palaa varjoihin [osa 1]

Wasteland 2 –ensikosketus – kaikkien ydintuhoseikkailujen esi-isän pojan paluu