Uusimmat

Advanced Tactics: World War II (PC)

07.03.2008 14:28 Jukka O. Kauppinen

Matrixin Advanced Tactics oli saada harvinaisen tylyn kohtalon. Tutustuin uuteen strategiapeliin kulmakarvat uteliaisuudesta väristen, mutta parin satunnaisesti valitun skenaarion tarjoama ensivaikutelma oli jopa vastenmielinen. Hei, nyt on vuosi 2008, ei 1988. Miksi kukaan viitsii julkaista enää mitään näin rumaa ja hankalakäyttöistä?

Viikon tauon jälkeen uskaltauduin kokeilemaan peliä uudelleen. Nyt valittu skenaario yllätti värikylläisyydellään. Skenaariokin toimi aiempia paremmin – ja yhtäkkiä Advanced Tacticsista paljastui virkistäviä ja mukaansatempaavia ominaisuuksia. Tämähän onkin kiva pikkustrategia!

Aika perusteellinen mielenmuutos, täytyy sanoa. Harva peli antaa itsestään näin väärää ensivaikutelmaa, mutta onneksi uteliaisuus voitti ja sai palaamaan sen ääreen uudestaan.

Kevyttä vuorosotaa

Advanced Tacticsissä on monta puolta. Se näyttää päällepäin verrattain yksinkertaiselta pikkustrategiapeliltä, mutta aikansa tongittuaan siitä löytyy myös mittavasti mielenkiintoisia ja vaativia ominaisuuksia.

Jotkut skenaariot ovat hyvinkin vaatimattomia taktisia mittelöitä, joissa eri osapuolet kamppailevat ennalta määrätyillä ja rajoitetuilla joukoilla täsmällisistä tavoitteista. Toisissa skenaarioissa on laaja strateginen puoli, teollista tuotantoa ja tutkimusta. Lisäksi huoltojärjestelmät ja päämajojen ketjutus monipuolistavat ja -mutkaistavat kokemusta.

Peli onkin monimuotoisuudessaan jopa yllättävä. Tosin monet pelien hienouksista paljastuvat vasta hiljalleen – itse bongasin hauskoja ominaisuuksia vielä viikonkin pelaamisen jälkeen, mikä piti pelin tuoreena. Eihän niitä manuaaleja kukaan lue…

Pelaaminen on miellyttävää. Maa-, meri- ja ilmajoukot kuvataan abstraktilla, silti helposti käsitettävällä tasolla. Käytettävissä oleva kalusto vastaa jotakuinkin toisen maailmansodan aikaisia aselajeja, mutta skenaarioita ei ole sidottu kyseiseen aikakauteen. Skenuja on helppo sovittaa menneisyyteen, nykyaikaan ja tulevaisuuteen käytettävissä olevien aselajien ja yksiköiden listoja muokkaamalla, minkä päälle tarvitsee ropsauttaa vain hieman tarinallista mielikuvaa. Esimerkiksi USA:n sisällissota syntyy helposti muokkaamalla maiden rajoja ja jättämällä varustelistoista pois kuormurit, panssarit sun muut. Hiiteen hienoudet, konekivääri on nyt uusinta uutta.

Missä muona ja ammukset?

Joukko-osastojen liikuttaminen ja taisteluttaminen sujuvat vaivattomasti, mutta esimerkiksi suuremmissa skenaarioissa joukko-osastojen komentoketjujen ja päämajojen sekä huollon ja täydennysten ketjuttaminen vaatii harkintaa. Missä kaupungissa tuotetaan millaisia uusia yksiköitä? Minkä päämajojen kautta ne toimitetaan rintamalle? Onko käytettävissä riittävästi kuljetuskalustoa, vai jumivatko täydennykset ja huoltotarvikkeet päämajojen varustekeskuksiin – jolloin rintamajoukkojen taisteluteho putoaa lähelle nollaa?

Pikkustrategiaksi Advanced Tactics onkin nimensä veroinen – siinä on innovaatioita ja mielenkiintoisia ominaisuuksia riittämiin. Sotiminen vaatii uudenlaista harkintaa ja jopa suunnittelua.

Vastus on kuitenkin aika vaihteleva. Paikoitellen tekoäly kykenee pistämään hyvin hanttiin ja riepottelee ihmispelaajaa perusteellisesti. Joissakin skenaarioissa se on taasen autistinen – eräskin erittäin laaja kolmen osapuolen strategisen tason skenaario päättyi joka pelikerralla, kaikilla kolmella osapuolella voittooni. Tekoäly vain ei kyennyt vastaamaan liikkeisiini tai muokkaamaan teollista tuotantoaan tai tieteellistä tutkimustaan riittävästi.

Tämä osoittautuikin pidemmällä aikavälillä pelin suurimmaksi ongelmaksi. Yksinpelinä se viihdyttää jonkin aikaa mutta tekoälystä ei ole tälläkään kertaa pitkäjänteistä vastustajaa. Moninpelinä tämä voi olla laatuviihdettä, etenkin kun pelaaminen etenee näinkin rivakasti. Vähän isompikin skenaario voi hoitua kaksinpelissä yhden päivän pelaamisella.

Erityiskiitokset hyville kartta- ja skenaarioeditoreille. Omien skenaarioiden luominen on varsin suoraviivaista ja selkeää. Netissä löytääkin paljon lisää pelattavaa, mikä luo pelille tuntuvasti lisäarvoa.

Positiivinen ja omaperäinen pieni strategiapeli. Soveltuu hyvin myös vähemmän kokeneille strategisteille.

 

Tekijä: VR Designs
Julkaisija: Matrix Games
Testattu: PC Windows XP, Athlon 64 X2 3800+, 2 Gt muistia, GeForce 7900GT
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: 1,5 GHz prosessori, 512 Mt muistia
Pelaajia: 1-9 (PBEM, samalla koneella)
Pelin kotisivu: http://www.matrixgames.com/games/game.asp?gid=345

 

Lue lisää eDomesta

Battlefront (PC)

Carriers at War (PC)

Close Combat: Cross of Iron (PC)

Combat Mission: Shock Force (PC)

Commander: Europe at War (PC)

Space Empires V (PC)

UFO: Extraterrestrials (PC)

Warhammer 40K: Squad Command (DS, PSP)

World in Conflict (PC)