Arvostelu: Apex Legends on battle royale -taivaan uusin tähti, jonka loistetta saadaan katsella vielä pitkään

10.02.2019 17:00 | Ilari Hauhia

Viime viikolla saapunut Apex Legends oli varsin erikoinen pelijulkaisu. Siinä missä yleensä julkaisijat ennakkohypettävät uusia pelejä kuukausia tai jopa vuosia etukäteen, ilmestyi Apex Legends kirjaimellisesti tyhjästä. Pelin kehittäneen Respawnin mukaan näin pelille annettiin mahdollisuus puhua itsensä puolesta ilman turhaa ennakkokritiikkiä, ja ratkaisu näyttää olleen täysin oikea. 


Julkaistu / Tekijä: Respawn Entertainment /  Julkaisija: EA / Saatavilla: PC (testattu), PlayStation 4, Xbox One / Pelaajia: 1, moninpelissä max 60 / Ikäraja: 16 / Peliä pelattu arvostelua varten: noin 12 tuntia


Apex Legends yhdistää battle royalejen perusidean hieman Blizzardin Overwatchia muistuttavaan hahmoluokkapohjaiseen räiskintään. Taustatarinan mukaan kyse on Titanfall-universumissa tapahtuvasta futuristisesta ”nälkäpelistä”. Toisin kuin useissa muissa battle royale -peleissä, pelataan Apex Legendsissa aina kolmen hengen joukkueina, ja erään osallistuu yhteensä 60 pelaajaa.

Peli on lopullisesti ohi vasta silloin, kun viimeinenkin joukkueen jäsen on kaatunut saappaat jalassa. Yksikin pelaaja pystyy nimittäin herättämään henkiin muut joukkuetoverit ehtimällä näiden luo 90 sekunnissa, ja elvyttämällä nämä takaisin peliin. Mikäli ajastin ehtii umpeutua, voi välikuoleman tehneen kaverin ”beaconin” napata mukaansa ja kantaa respawn-pisteelle, jonka jälkeen joukkuetoveri pääsee niin ikään takaisin mukaan.

Apex Legendsissa pelimaailmaan on muista battle royale -peleistä tuttuun tapaan ripoteltu aseita, aseiden päivitysosia kuten tähtäimiä, suojia sekä lääkintäpakkauksia. Apex Legendsin kartta on PlayerUnknown’s Battlegroundin alkuperäistä Erangel-karttaa ja Fortniten pelikarttaa pienempi, ja erät kestävät pisimmilläänkin vain noin puoli tuntia. Nopeampi tempo on varsin tervetullutta vaihtelua, sillä Apex Legendsin pelaamiseen tarvitse varata yhtä paljoa aikaa verrattuna PUBGiin tai Fortniteen.

Toistaiseksi tarjolla on kahdeksan erilaista hahmoluokkaa, joiden erikoiskyvyt ja roolit kolmihenkisessä joukkueessa vaihtelevat. Jokaisella hahmolla on ainakin yksi passiivinen ja yksi aktiivinen peruskyky sekä yksi tehokkaampi latausta vaativa ultimate-kyky.

Esimerkiksi vihollisten jäljittämiseen erikoistunut Bloodhound näkee pelimaailmassa onko jokin ovi avattu tai suljettu lähiaikoina ja osaa kertoa, jos kartalla näkyy liikettä jossain tietyssä kohdassa. Wrath voi muuttua hetkellisesti lähes näkymättömäksi, ja luoda pelimaailmaan portaaleja itsensä ja joukkuetovereidensa käyttöön. Pathfinder helpottaa joukkueen liikettä ampumalla köysiratoja, kun taas Gibraltar suojaa tovereita suojakilvillä. Bangalore heittää savukranaatteja ja tilaa ohjusiskuja kohteeseen, Lifelinen keskittyessä kaatuneiden joukkuetovereiden henkiin herättämiseen.

Heti alusta saakka pelaajien käytössä on kuusi edellämainittua hahmoluokkaa. Caustic ja Mirage pitää avata käyttöön joko pelaamalla hankitun rahan tai mikromaksujen avustuksella. Hahmojen lukitseminen mikromaksujen taakse ei ehkä ole kaikkien mielestä reilua tasapainon kannalta, mutta toisaalta Apex Legendsin tapauksessa hahmojen erikoiskyvyt eivät ole yhtä suuressa roolissa kuin vaikkapa Overwatchissa.

Vaikka hahmojen kyvyillä on toki strategista merkitystä, on Apex Legendsin pääpaino selkeästi räiskinnässä. Siinä missä Overwatchissa eri hahmoluokat toimivat omanlaisellaan kivi-paperi-sakset-menetelmällä ollen toistensa ”countereita”, voittaa Apex Legendsissa se pelaaja joka osaa ampua paremmin. Aseet tekevät kuitenkin kohtuullisen vähän vahinkoa, joten toisen pelaajan tuhoaminen vaatii yleensä useamman osuman.

Asevalikoimaan kuuluu rynnäkkökivääreitä, haulikkoja, pistooleja, konepistooleja, tarkkuuskiväärejä sekä futuristisia energia-aseita. Apex Legends asentaa pelaajan inventaariosta automaattisesti parhaat päivitykset aseisiin kiinni, mikä on varsin hyvä idea ja tekee uuteen aseeseen vaihtamisen todella helpoksi.

Ensivaikutelma Apex Legendsista onkin hyvin positiivinen. Peli ei ehkä tuo mukanaan mitään kovin mullistavaa, eikä se ole välttämättä kovin omaperäinen. Sen sijaan se keskittyy hiomaan muista peleistä tuttuja ideoita varsin vakuuttavaksi kokonaisuudeksi.

Positiivista on ennen kaikkea se, ettei kyse ole ”jälleen yhdestä keskeneräisenä julkaistusta Early Access battle royale -rahasammosta”, jolla julkaisijat yrittävät ratsastaa pelimaailman kuumimman trendin selässä. Sen sijaan Apex Legends on oikeasti hiottu pelijulkaisu, joka on viilattu myös teknisesti hyvin toimivaksi kokonaisuudeksi.

Bugeja ei tullut vastaan, ja ruudunpäivitysnopeus pysyi 2600x ja RTX 2070 -yhdistelmällä 1440p-resoluutiollakin pelattuna kohtuullisen korkealla, noin 80-100fps paikkeilla. Samalla sarjakuvamaiset grafiikat näyttävät varsin kivoilta.

Apex Legendsin pelaaminen on hauskaa. Se eroaa juuri sopivasti PUBGista ja Fortnitesta, jotta se tuntuu tuoreelta. Toisaalta se säilyttää molemmista peleistä tutut elementit, jotka ovat nostaneet battle royalet pelimaailman suosion huipulle.

Pelin tulevaisuus näyttääkin hyvin valoisalta. Apex Legends keräsi 72 tunnissa yli 10 miljoonaa pelaajaa, ja se on onnistunut ohittamaan jopa Fortniten Twitchin katsotuimpana pelinä. Respawn on luvannut lisätä peliin jatkossa uutta sisältöä hahmoluokkien, karttojen, aseiden ja skinien muodossa, mikä tekee pelistä jatkuvasti muuttuvan ja tuoreena pysyvän kokonaisuuden.

Kun tähän yhdistetään reilu rahoitusmalli, jossa mikromaksuilla ei voi ostaa itselleen epäreilua etua muihin pelaajiin verrattuna, on Apex Legends ehdottomasti kokeilemisen arvoinen räiskintä josta kuullaan vielä pitkään.

APEX LEGENDS 

”Apex Legends on hyvin hiottu battle royale -peli, joka on varteenotettava haastaja niin PlayerUnknown’s Battlegroundsille kuin Fortnitellekin.”

Keskustelu

Xbox ilmoittaa ikärajan olevan 16, MuroBBS 12. Mistä eri tulkinnat johtuvat?

Ei toimi Intel core 2 Quad prossulla, tässä tapauksessa Q9550.

Muropaketin uusimmat