Arvostelu: Batman – Arkham VR on kehno peli, mutta upea kokemus

08.11.2016 11:52 | Jukka O. Kauppinen

Batman: Arkham VRKehittäjä: Rocksteady
Julkaisija: Warner Bros
Testattu: PlayStation 4 / PlayStation VR
Saatavilla: PlayStation 4 / PlayStation VR
Pelaajia: 1
Muuta: Vaatii PlayStation VR:n. Ladattava peli, hinta 19,99 euroa
Arvostelija: Miikka Lehtonen

batman_arkhamvr_arv_04

Virtuaalitodellisuutta on toistaiseksi myyty pelaajille lähinnä kokemuksilla. Todelliset, oikeasti teknologiasta hyödyn irti ottavat pelit ovat vasta (toivottavasti) tulossa, joten nyt mennään lyhyiden ”tätä et voi kokea muualla” -henkisten palasten ehdoilla.

Tästä perspektiivistä tarkasteltuna Batman: Arkham VR on erinomainen kokemus. Pelinä ei niinkään.

Moni odotti ennakkoon Batman: Arkham VR:ltä vaikka mitä. Olihan kyseessä kuitenkin laajalti demottu ja  paljon huomiota kerännyt teos, jota kehitti erinomaisista Batman-peleistä tunnettu Rocksteady. Lopulta paketista paljastuu peli, joka on monilla tavoin hyvin rajoittunut, osittain sangen kömpelö ja vielä lyhytkin.

Miksi se sitten tulee jäämään mieleeni yhtenä vuoden parhaista kokemuksista?

Batman: Arkham VR on lyhyt virtuaalitodellisuuskokemus, joka sijoittuu Batman-pelien jatkumossa aikaan Arkham Cityn jälkeen. Saadakseen kaiken irti Batmanista pelaaja tarvitsee niiden pakollisten PlayStation VR -lasien ohella myös kaksi Move-ohjainta sekä pari metriä liikkumatilaa – Batmania kun pelataan ihanteellisessa tilanteessa seisaaltaan. Tämä ei ole ehdotonta, mutta seisominen tekee kokemuksesta paljon paremman. Ja kun sen kokemuksen perässä nyt nimenomaan liikutaan, kannattaa siitä ottaa kaikki irti.

Batman: Arkham VR

Batman: Arkham VR tuo mieleen tyypilliset HTC Vive -pelit. Pelaaja sijoittuu Batmanin pään sisään ja ottaa tämän paikan pelimaailmassa. Mitään vapaata liikkumista pelissä ei harjoiteta, vaan kussakin kohtauksessa on kiintopisteitä, joiden luo Batman voi teleportata ohjainta osoittamalla ja nappia painamalla. Tämä ei ole ehkä ihanteellista ainakaan paperilla, mutta virtuaalitodellisuus on vielä uusi juttu ja kehittäjät yrittävät parhaillaan ratkoa aika keskeisiä pähkinöitä – kuten sen, miten pelaaja saadaan liikkumaan tilassa ilman että silmien välittämä liikkumisen tunne ja välikorvan ”hei, sinä olet paikallaan” -ristiriita saavat oksennuksen lentämään.

Varsinainen pelimekaniikka onkin pienen liikkumisen ohella Batmanin käsien käyttely.

Esineitä voi poimia, sijoitella toisten esineiden sijaan (tai antaa vastaantulijoille), ovia availla ja niin edelleen omia käsiään käyttämällä. Tämän lisäksi Arkham VR antaa pelaajalle käyttöön Batmanin rikospaikkaskannerin, kiipeilykoukun ja loputtoman varaston batarangeja. Kaikki esineet valitaan hyvin loogisesti ja intuitiivisesti: ne saadessaan pelaaja ripustaa kapineet vyölleen .

Kun vaikka haluaa ottaa skannerin käteensä, niin käsi vain viedään vasemmalle lantiolle ja puristetaan Move-ohjaimen liipaisinta, jolloin skanneri aktivoituu.

Tämä kuulostaa ehkä pieneltä jutulta, mutta käytännössä ratkaisu toimii hillittömän hyvin. Ei mennyt aikaakaan, ennen kuin kaikki tuli suoraan selkärangasta. Paremman termin puutteessa: on älyttömän hienoa vaikkapa kurkkia jonkin huonekalun taakse hieman kumartumalla, samalla kun vaiston varaisesti ottaa skannerin vyöltään tarkempaa analysointia varten.

Ja tästä sitten lähteekin syy sille, miksi Batman: Arkham VR vei sydämeni ongelmistaan huolimatta.

Batman: Arkham VR

Arkham VR:n tarinassa Batmanin nuoret suojatit, Robin ja Nightwing, ovat jättäneet palaamatta öiseltä partioltaan. Kun kumpaankaan ei saada yhteyttä, Alfred alkaa epäillä pahinta. Onko kaksikolle sattunut jotain? Kukapa sitä paremmin selvittäisi kuin Batman.

Tästä alkaa parituntinen seikkailu, jonka aikana tutkitaan rikospaikkoja, luodaan uudelleen tapahtumia, kuulustellaan epäiltyjä, ratkotaan pirullisia ansoja ja muutenkin lepakoidaan kympillä. Joku olisi voinut kaivata peliltä enemmän toimintaa, mutta itse pidän rauhallisempaa tahtia hyvänä juttuna paristakin syystä.

Ensinnäkin on hauska myös tutkia sitä Batmanin henkisempää puolta tämän roolissa maailman parhaana etsivänä. On siistiä kokea rauhassa paikkojen tunnelmaa, etsiä lepakkoluolasta (tai vaikka ruumishuoneelta) pieniä leluja, kätkettyjä yksityiskohtia ja viittauksia Batmanin suuriin hetkiin. Lisäksi nopeatempoisempi peli ei välttämättä olisi toiminut kovinkaan hyvin, sillä tekniikalla on haasteita nytkin.

Monen muun VR-pelin tavoin myös Arkham VR haluaisi, että pelaaja seisoo tietyllä etäisyydellä kamerasta. Tämä on vähän ongelmallista, sillä PlayStationin kameran vertikaalinen kuva-alue ei ole hirmuisen suuri. Niinpä itse ajauduin tilanteisiin, joissa kurottaessani ylös, alas tai sivuille ohjaimet eivät enää näkyneet, jolloin Batmanin kädet mystisesti häviävät. Tämä on ihan siedettävää kun asiat voi tehdä rauhassa ja ottaa uudelleen pariin kertaan ilman ongelmia. Jos näin pitäisi tehdä jotain toiminnallista ja peli päättyisi vähän väliä siihen, että Move-ohjain oli kameran näkökentän ulkopuolella, ärräpäät lentelisivät.

Yhtä ärsyttävää olisi sekin, jos peliä olisi tahallaan helpotettu, että tökkivä tekniikka ei pilaisi kokemusta. Tuttua tuhannesta huonosta Kinect-pelistä.

Batman: Arkham VR
Arkham VR:ssä on yksi parhaista tilantunnuista, joita olen tähän mennessä VR:n parissa kokenut.

Kun seisoin pimeällä kujalla katselemassa kahden elävän kokoisen hahmon taistelua, huomasin vaistomaisesti vetäytyväni syrjempään, etten jäisi alle. Hyvillä kuulokkeilla koettuna Arkham VR onnistuu hämmentävän hyvin siirtämään pelaajansa toiseen maailmaan. Sellaiseen, jossa unohtaa pelaavansa peliä ja jossa voi hetkeksi uppoutua täysillä tarinan vietäväksi, nauttia tunnelmasta, kurkkia roskisten taakse tai tuntea olevansa nero kun keksii, miten joku puzzle ratkaistaan loogisesti oikean elämän toimintoja tekemällä.

Arkham VR ei välttämättä ole hyvä peli, vaikkakin se on toimivimpia PlayStation VR:n liikkumista vaativia pelejä. Sen ohjaus näet vaeltaa mukavan vähän ja esimerkiksi Job Simulatorista tuttua oikean seisomakohdan haahuilua ei tapahtunut lainkaan.

Etenkin kokemuksena peli on kuitenkin erinomainen. En ostaisi PlayStation VR:ää yksistään sen takia, mutta jos laitteisto jo löytyy, on Arkham VR lyhyestä kestostaan huolimatta upeimpia kokemuksia, joita sillä voi tällä hetkellä saada.

Lisää aiheesta

Arvostelu: Batman – Return to Arkham kompuroi tekniikassa, mutta pelit toimivat yhä