Arvostelu: BattleTech on lähes viiden tähden strategiaherkku taistelumechojen ystäville

02.05.2018 20:30 | Joonas Pikkarainen

Kunnon mech-strategiaa kaivanneet voivat kääntää katseensa huoletta BattleTechiin, sillä taistelutantereelle astui juuri genren uusi kuningas. 


Julkaisupäivä: julkaistu / Tekijä: Harebrained Schemes / Julkaisija: Paradox Interactive / Saatavilla (alustat): PC / Testattu: PC / Pelaajia: 2/ Ikäraja: 12 / Peliä pelattu arvostelua varten: 39 tuntia


Olen nähnyt asioita, joita te ette uskoisi. Taistelumechoja tulessa Valdivesin aavikolla. Olen katsellut pulssilasereiden kimaltelua pimeässä lähellä Nautilusin porttia. Kaikki nuo hetket katoavat aikanaan, kuin kyyneleet sateeseen…

Aika etsiä uusi työnantaja.

Palkkasoturin arki on julmaa, vaan ei halpaa. Harebrained Schemes tuo rahanahneet sotilaat taas videopelattavaan muotoon, kun FASA Corporationin suosittu BattleTech-universumi sovitetaan onnistuneeksi strategiapeliksi. Kun kehityksessä ovat vielä mukana alkuperäisteoksen luonut Jordan Weisman sekä muun muassa erinomaisen MechCommanderin tuottaja Mitch Gitelman, ei toteutuksessa voida mennä hirveästi pieleen.

Vuosi on 3025.

Tunnettu maailmankaikkeus on jakaantunut lukuisten hallitsijasukujen valtavaksi leikkikentäksi, jossa alituiset sodat, juonittelut ja vallankaappaukset ovat arkea. Siinäpä oiva kasvuympäristö palkkasotureille, joiden riveissä myös BattleTechin pelaaja pääsee tekemään uraa pienen komppanian johdossa. Kampanja itsessään seuraa vallasta syöstyn Arano-suvun uudelleennousua valtaistuimelle hyvin eeppisiksi yltävissä juonenkäänteissä. Tahtoessaan pelaaja voi kuitenkin sivuuttaa koko avaruusoopperan ja keskittyä siihen, mistä palkkasoturit parhaiten tunnetaan: taitojensa myymiseen eniten tarjoaville.

BattleTech antaa pelaajien temmellyskentäksi valtavan avaruuden, jota voi lähteä tutkimaan joko tarinaa edeten tai omaan tahtiin. Kymmeniin eri tähtijärjestelmiin voi lentää lähes milloin vain joko toimeksiantojen tai parempien varustetäkyjen perässä. Kullakin planeetalla on lisäksi omat hallitsijat ja arvot, jotka kertovat, mitä kaikkea näiltä voi odottaa.

Palkkasoturikomppanian johdossa raha on tosin se tärkein motivaattori, joten avaruuspurtiloa ei lennätetä pitkälle ilman maksavia asiakkaita. Kahisevalla maksetaan palkat, huolletaan ja varustetaan kalusto, turvataan tähtienvälinen matkustus ja pidetään velkojat loitolla. Rahakkaita toimeksiantoja tarjotaan aina automaattisesti lähialueelta, mutta halutessaan pelaaja voi jälleen kokeilla onneaan matkustamalla itse toisiin tähtijärjestelmiin. Matkojen aikana kohdataan myös satunnaisia monivalintatapahtumia, jotka vaihtelevista lopputuloksista huolimatta käyvät pikaisesti toistamaan itseään.

Onnistuneista tehtävistä seuraa palkkapäivän seuraksi mainetta ja tantereelle jäänyttä kalustoa.

Ennen varsinaista toimeksiantoa pelaaja pääsee neuvottelemaan sopimuksesta, jolloin painotus voi olla rahan sijaan esimerkiksi ensivalintaoikeudet taistelun jäämistöön tai maineboosti työnantajaa kohtaan. Parhaillaan kahakoiden jälkipuinneista voi saada haltuunsa kokonaisia mechoja, mutta toisaalta paremmalla maineella taataan alennuksia kaupoista ja entistä rahakkaampia töitä tulevaisuudessa. Tosin on hyvä muistaa, että yhdelle suvulle kumartaessa pyllistää usein toiselle.

Kun pakollisista palkkaneuvotteluista on viimein selvitty, on aika nauttia itse pihvistä.

BattleTech näyttää todelliset hampaansa siirtyessään planeettojen kamaralle. Vuoropohjaiseksi muuttuva taktisen tason strategiaosuus on niin hekumallisen monipuolinen, että opittavaa riittää tuntikausiksi. Pelkästään eri mechoja on pelissä kymmenittäin, ja kullakin on omat erikoisuutensa taisteluissa. Kevyt Firestarter kaatuu hetkessä, mutta auta armias, jos sen päästää kuumottamaan liekinheittimineen oman mechin rinnalle. Raskassarjalainen Catapult puolestaan seivästää kestävimmänkin kolossin hetkessä tupla-PPC-kanuunoillaan tai kaataa kanveesiin pitkän kantaman ohjuksillaan.

Näiden lisäksi jokaista mechia voi muokata mieleisekseen.

Haluatko vaihtaa keskimatkan laserit lyhyen kantaman ohjuksiin? Onnistuu! Entä pistää olkapäälle kaikkein raskaimman autocannonin? No ilman muuta!

Kaikkea määrää mechan oma kantorajoitus ja asepaikat, jotka kasvavat luonnollisesti mitä raskaammasta luokasta on kysymys. Näiden ohella pitää huolehtia myös suojauksesta ja jäähdytyksestä. Käteen on turha asentaa valtavaa vahinkoa tekevää ja arvokasta PPC:tä, jos hentoisinkin osuma muuttaa mechan saman tien yksikätiseksi rosvoksi. Vastaavasti kymmenen keskimatkan laseria saattaa kuulostaa paperilta lyömättömältä yhdistelmältä, mutta jos et voi ylikuumenemisriskin takia ampua niitä lainkaan taistelussa, ei niistä ole suurtakaan hyötyä.

Yksityiskohtaisen kustomoinnin ohella itse kentissä on rutkasti vaihtelua. Pelkästään erilaisia tehtävätyyppejä on useita, joskin nämä voisivat olla tarinatehtävien tavoin paljon monivaihteisempia. Planeetat vaihtelevat kuitenkin hyytävistä tundroista läkähdyttäviin aavikoihin ja valtavien korkeuserojen riepottelemiin vuoristoihin. Nämä kaikki tuovat oman taktisen lisän taisteluihin. Metsät antavat pientä suojaa, järvet jäähdyttävät luontaisesti ja tyhjiössä ylikuumentuminen on puolestaan jatkuva riesa. Proseduraalisesti luodut tehtävät onnistuvat yllättämään monipuolisuudellaan vielä kymmenien pelituntienkin jälkeen.

Enkä ole päässyt vielä edes varsinaiseen pelattavuuteen. Pelaajan osuus kaiken yllä olevan opettelun ohella on taistelusuunnitelman laatiminen ja toteuttaminen. Matsit on jaettu viiteen vaiheeseen, joiden sisälle mechat on jaoteltu aloitekyvyn mukaan. Kussakin vaiheessa osapuolet kontrolloivat vuoronperään vain yhtä yksikköä, joten toisinaan erinomaisen ampumapaikan saattaa joutua skippaamaan, jotta väijytykseen ajautuneen heikomman mechan saa pelastettua varmalta tuholta. Vaihtoehtoisesti omaa aloitetta voi myös aina tiputtaa yhden alaspäin, mikä lisää kokonaan uuden ulottuvuuden strategisuudelle.

Useimmat tehtävät käydään lisäksi määrällisesti suurempaa ylivoimaa vastaan, joten ympäristöä ja viekkautta täytyy käyttää avuksi.

Maastoa voi hyödyntää erinomaisesti kilpenä, ja se toimii toisinaan loistavana pullonkaulana motituksille. Lähikantaman tutkat pitävät huolen kuitenkin siitä, ettei selkään pääse kiertämään täysin huomaamatta. Tähdätyt laukaukset ovat taas omiaan rampauttamaan jopa raskaasti panssaroidun mechan, jos sillä ei ole enää jäljellä aseita, joilla ampua. Ja ilman jalkoja on vaikea liikkua. Tähtäys maksaa kuitenkin muiden erikoiskykyjen tapaan inspiraatiopisteitä, joten sitä ei voi käyttää alituiseen. Selässä suojat ovat heikoimmillaan, mikä kannattaa muistaa niin vihollismechoja metsästäessä kuin omia sijoitellessa.

Omia palkkasotureitaan pääsee puolestaan parantamaan tehtävistä saatavalla kokemuksella, jolloin hahmoja voi erikoistaa tiettyihin toimenkuviin. Sensor Lockilla voi paljastaa näkökantaman ulkopuolelle jäävät yksiköt ohjuskeskitystä varten tai eliminoida vikkelimpien mechojen väistöbonukset. Bulwark puolittaa liikkumisen kustannuksella kaiken edestä ja sivuista tulevan normaali- ja vakausvahingon, jolloin keskelle aukeaa jääminen voi toisinaan olla se paras vaihtoehto. Erilaisia muodostettavia kombinaatioita on lopulta muutamia, minkä lisäksi kokemuspisteet nostavat esimerkiksi sotilaan osumatarkkuutta, nopeutta tai kestävyyttä.

Kaiken kaikkiaan tämä kaikki johtaa siihen, että BattleTech on nykymuodossaan yksi nautittavimmista, monipuolisimmista ja haastavimmista strategiapeleistä pitkään aikaan. Yksinkertaisiltakin vaikuttavat tehtävät voivat muuttua kädenkäänteessä toivottomiksi puolustustaisteluiksi vihollisen onnekkaan laukauksen ansiosta tai odottamattomien lisävahvistusten rynnätessä pelaajan kylkeen, jolloin omaa seuraavaa liikettä joutuu miettimään minuuttitolkulla. Monet haastavat taistot ovatkin puhtaita jännitysnäytelmiä, joissa silkat onnenkantamoiset, epätoivoiset vetäytymiset ja uhkarohkeat ryntäykset vuorottelevat keskenään sotanäyttämöllä.

BattleTech onnistuukin kerta toisensa jälkeen yllättämään juuri silloin, kun matsit alkavat tuntua helpoilta. Ja monesti nämä yllätykset ovat päätyneet useita viikkoja kestäviin kalliisiin mechojen korjauksiin, pilottien haavojen hoivaamisiin ja uusien strategioiden suunnitteluun. Loistava tekoäly pitää nimittäin huolen siitä, että kun kuritusta tulee, niin se kohdistetaan sitten oikeasti niihin ryhmän heikoimpiin jäseniin.

Ja jos tämä ei herätä sisäistä nojatuolikenraaliasi komennukselle, niin aina on mahdollisuus etsiä paremmin tarjoava asiakas.

BATTLETECH

”Vuoropohjaisten strategiapelien joukko täydentyi juuri uudella valioyksilöllä.”