Arvostelu: Command & Conquer: Rivals on varsin yksinkertainen, mutta yllättävän koukuttava mobiilistrategiapeli
Command & Conquer: Rivals todistaa, että reaaliaikainen strategia sopii hyvin myös kosketusnäytölle. Strategiapeli on melko yksinkertainen ja erät ovat lyhyitä, mutta kokonaisuus on joka tapauksessa yllättävän koukuttava.
Julkaistu / Tekijä ja julkaisija: EA / Saatavilla: iOS & Android / Testattu: Android – Nokia 8 / Pelaajia: 1 / Peliä pelattu arvostelua varten: 6 tuntia
Kun EA julkisti viime kesän E3-pelimessuilla täysiverisen strategiapelin sijasta yksinkertaistetun mobiilipeli Command & Conquer: Rivalsin, oli uutinen varsinkin sarjan pitkäikäisimmille faneille ainakin aluksi melkoinen pettymys. Monet Command & Conquereiden ystävät varautuivat ymmärrettävästi jälleen yhteen mikromaksuilla pilattuun mobiilikikkareeseen, jolla ei ole nimen lisäksi mitään tekemistä alkuperäisen sarjan kanssa.
Tiedän tämän, koska olin yksi heistä.
Avasinkin Command & Conquer Rivalsin jo valmiiksi hieman ennakkoluuloisena. Muutaman tunnin pelisession jälkeen mieli oli kuitenkin muuttunut. Tämähän on oikeasti hauskaa!
Command & Conquer: Rivals toimii yksinkertaisten perussääntöjen varassa. Pienellä kartalla on yksi tai useampia valtausalueita. Se pelaaja, kumpi hallitsee sillä hetkellä enemmän valtauspisteitä omilla joukoillaan saa ladata ydinohjusta, joka läsähtää mittarin täyttyessä vastustajan tukikohtaan. Pelin voittaa se, joka onnistuu laukaisemaan ensimmäisenä kaksi ydinohjusta.
Raketin lataustaso ei kuitenkaan palaa nollaan, mikäli toinen pelaaja onnistuu nappaamaan valtauspisteiden hallinnan itselleen. Näin ollen peli pysyy loppuun saakka jännittävänä – Jos vastustaja saa jo valmiiksi 95 prosenttisesti ladatun raketin itselleen, on oma tukikohta yhtäkkiä suuressa vaarassa.
Tarjolla on paljon erilaisia yksiköitä, joista taisteluun voi valita kuusi erilaista. Yksiköt on jaettu kolmeen luokkaan: jalkaväkeen, ajoneuvoihin ja lentokoneisiin. Jokainen eri yksikkö on hyvä tiettyjä vastustajia vastaan ja esimerkiksi singolla varustettu jalkaväki tuhoaa nopeasti vastustajan autot, mutta on heikko rynnäkkökivääreillä taistelevia sotilaita vastaan. Näin ollen yksikköjen välille syntyy taistelussa kivi-paperi-sakset-asetelma.
Lisäksi tarjolla on taktisia lisäyksikköjä kuten kartalle vapaasti asetettava tykkitorni sekä resurssien keräämistä nopeuttava Harvester.
Ensimmäiset alimmilla ranking-tasoilla pelatut ottelut ovat todella helppoja. Kun oma taso nousee, alkaa strategian merkitys otteluissa nousta kuitenkin selvästi. Pelaaja voi esimerkiksi yrittää voittaa pelin nopeasti ja pumpata ulos halpaa jalkaväkeä ja marssia niiden avulla suoraan valtauspisteille. Toisaalta vaihtoehtona on antaa vastustajalle hieman etumatkaa, kerätä Harvesterin avulla paljon resursseja ja päihittää vihollinen kalliilla mutta hyvin tulivoimaisilla yksiköillä
Myös reaaliaikainen strategia ja omien yksiköiden asettelu vaatii ajatustyötä. Command & Conquer: Rivalsin kartta muodostuu pienistä kuusikulmioista, joista jokaisen päälle mahtuu yksi yksikkö. Vain pieni osa yksiköistä kykenee ampumaan ja liikkumaan yhtä aikaa, joten mikäli viholliset joutuvat kävelemään omia joukkoja päin, on puolustajalla merkittävä etulyöntiasema. Yksiköt kannattaa myös asetella niin, että ne kaikki pääsevät hyökkäämään eivätkä jää esimerkiksi toistensa taakse jumiin.
Omia joukkoja ohjaillaan koskettamalla ensin haluttua yksikköä ja tämän jälkeen joko kohderuutua tai vihollista. Ohjaustapa on muuten varsin toimiva, mutta mikäli ruudulla alkaa olla ruuhkaa, sattuu virhepainalluksia herkästi.
Command & Conquer: Rivals on ilmaispelattava peli ja ikävä kyllä mikromaksuilla voi ostaa etua muihin pelaajiin nähden, sillä niiden avulla voi päivittää omia yksiköitä paljon tavallista nopeammin. Mikromaksut eivät kuitenkaan ainakaan ensimmäisten testituntien kohdalla tuntuneet kovin epäreiluilta, sillä jokaisessa liigassa on yksiköiden tasoraja. Näin ollen uusia ja aloittelevia pelaajia ei voi tulla jyräämään tappiin koulutetuilla ammattisotilailla. Muutenkin matchmaking tuntuu löytävän alun jälkeen varsin tasaväkisiä pelejä.
Pelaaminen on hauskaa myös ilmaiseksi, sillä joukkoja aukeaa aluksi käyttöön tasaisella tahdilla eikä progressiota ole lukittu maksumuurin taakse. Joukkojen päivitystahti kuitenkin hidastuu jo muutaman tunnin jälkeen melkoiseksi mateluksi joka vaatii kärsivällisyyttä.
Kokonaisuudessaan Command & Conquer: Rivals on silti varsin positiivinen yllätys. Se ei edes yritä olla yhtä suuri ja vaikuttava kuin perinteiset Command & Conquerit, mutta aiempien pelien henki on säilynyt myös mobiilipelissä. Pelierät ovat juuri sopivan lyhyitä ja yhden sodan ehtii pelata helposti vaikkapa bussia odotellessa.
COMMAND & CONQUER: RIVALS
”Command & Conquer Rivalsin tarjoama yksinkertainen mobiilistrategia koukuttaa yllättävän pahasti.”