Arvostelu: Elder Scrolls V Skyrim Special Edition tarjoilee liian vähän uutta

09.11.2016 12:03 | Miikka Lehtonen

elderscrollsvskyrimspecialedition_arv_0kansiTekijä: Bethesda Game Studios
Julkaisija: Bethesda Softworks
Testattu: PlayStation 4
Saatavilla: PC, PlayStation 4, Xbox One
Tulossa: Nintendo Switch
Laitevaatimukset: PC Windows 7 tai uudempi, Intel i5-750, 8 G muistia, nVidia GTX 470
Pelaajia: 1
Arvostelija: Miikka Lehtonen

elderscrollsvskyrimspecialedition_arv_035

Bethesdan The Elder Scrolls V: Skyrim on modernin roolipelaamisen rakastetuimpia ja pelatuimpia teoksia. Jo viiden vuoden ikään ehtinyt peli on saanut runsaasti lisää elinikää modien ja fanituunausten kautta.

Nyt edessä on uusi alku, sillä Bethesda on väkertänyt Skyrimistä remasteroidun painoksen, jonka suurin meriitti on siirtyminen uusimmille konsolialustoille. Muuten Special Edition ei ole rehellisesti sanoen kovinkaan erikoinen.

Odotukset Skyrimin Special Editionin suhteen olivat ennakkoon sangen korkealla. Bethesda hehkutti peliin tehtäviä uudistuksia, tuunauksia ja parannuksia. Kieltämättä panokset olivat myös aika korkeat, sillä varsinkin PC-puolella ”Skyrim komeampana ja tuunauksilla” ei ole ollut enää vuosiin ihmeellinen asia. Kolmannen osapuolen työkalujen avulla Skyrimistä on jo aikaa sitten saanut hillittömän kauniin pelin, eikä Special Edition yllä lähellekään samaa tasoa.

Toisaalta ehkä odotukset olisi pitänyt alkujaankin kalibroida vähän paremmin, sillä odotimme ehkä liikoja pelistä, jonka Bethesda jakoi ilmaiseksi kaikille PC-version omistajille. Niinpä nyt pureudummekin Skyrimiin hieman erilaisesta perspektiivistä: uuden sukupolven konsolipelinä.

Elder Scrolls V Skyrim Special Edition

Maineensa arvoinen?

Skyrim on legendaarinen roolipeli monestakin syystä. Se ei tietenkään ollut ensimmäinen suuren yleisön tajunnan räjäyttänyt länsimainen roolipeli, mutta kylläkin jatkoa moiselle. Aikanaan Skyrimiä edeltävä Elder Scrolls -peli eli Oblivion oli Xbox 360:lla ja PlayStation 3:lla aivan hillitön yllätyshitti. Niinpä pelin jatko-osa oli tietenkin myös kova juttu, varsinkin kun se sijoittui viikinkihenkiseen Skyrimin maahan.

Eikä Skyrim myöskään pettänyt odotuksia. Se on valtavan kokoinen roolipeli, jossa riittää tekemistä helposti yli sadaksi tunniksi jo ennen laajoja DLC-lisäsisältöjä, jotka tulevat myös Special Editionin mukana oletusarvoisesti. Yhteenlaskettuna kasassa on peli, jonka parissa viihtyy kuukausien ajan ja josta löytyy uudelleenpeliarvoa vuosiksi.

Onhan Skyrimissä toki pienet puutteensa ja ongelmansa. Special Edition ei pysty paikkaamaan sitä, että kyseessä on viisi vuotta vanha roolipeli, joka pyörii Bethesdan pelimoottorin päällä.  Ja tuo pelimoottorinhan on tunnettu (hyvässä ja pahassa) siitä, että se tökkii ja bugailee vähän väliä.

Myös Special Editionissa pieniä bugeja ja outouksia tulee vastaan vähän väliä, mutta useimmiten ne huvittavat. Kun tapettu vihollinen lähtee kuolleena liukumaan vuoren seinämää ylös ja sitten lentää sen laelta horisonttiin kuin hyppyristä konsanaan, on helppo naureskella mukana. Kun tehtävän skriptaus menee niin solmuun, että ainoa keino on ladata aiempia tallennuksia ja toivoa parasta, huvituksen määrä on vähäisempi.

Special Editionin arvostelussa on sinänsä turha puhua sen enempää Skyrimin pelillisistä ansioista, sillä niistä kiinnostunut voi palata takaisin lukemaan sen alkuperäisen arvostelumme. Se pitää edelleen oikein hyvin paikkansa.

Mutta entä sitten se Special Edition?

Elder Scrolls V Skyrim Special Edition

Vähän uutta. Liian vähän?

Skyrimin Special Edition on mielestäni olemassaolonsa ansainnut puhtaasti sen takia, että se tuo Skyrimin moderneille konsoleille. Ja vieläpä ihan asiallisena – joskaan ei erinomaisena – versiona. Ensin ne hyvät uutiset. Special Editionin resoluutio on oikeasti 1080p ilman mitään huomattavia dynaamisia resoluution pudotuksia tai muita kikkoja. Kun alkuperäinen peli pyöri konsoleilla 720p-resoluutiolla, uudistus on tervetullut. Toki se on myös aika tarkkaan vähimmäisvaatimus viisi vuotta vanhalta peliltä.

Special Edition näyttää myös paremmalta kuin alkuperäinen Skyrim, mutta ei mitenkään suunnattomasti. Mukaan on heitetty hieman parempaa reunanpehmennystä ja graafisia efektejä, jotka tekevät paljon tunnelman parantamiseksi, mutta esimerkiksi hahmomallit ja maisemat näyttävät kovin tutuilta.

Skyrimin PC-version on jo aikaa sitten saanut modien ja SweetFX:n kaltaisten viritelmien avulla näyttämään paljon paremmaltakin.

Odotettua vaisumman ulkoasun huomioiden on hieman yllättävää ja jopa harmillista, että Skyrim pyörii vain 30 FPS:n nopeudella. Olisin odottanut, että se viisi vuotta vanha paketti pyörisi 60 FPS:n nopeudella, mutta toisaalta taustalla on Bethesdan antiikkinen pelimoottori, joten ehkä odotin liikoja. Skyrimin eduksi on todettava, että ainakin se tuntuu pyörivän vakaasti 30 FPS:n nopeudella, eikä ainakaan testiviikon aikana vastaan tullut mitään muistivuotoja tai muita alkuperäisen konsoliversion todellisia ongelmia.

Eräs Special Editionin ennakkoon odotetuimmista ominaisuuksista oli modituen lisääminen myös konsoliversioon. Itse pelasin peliä PlayStation 4:llä, jolle modien tulo näytti viime hetkeen asti epävarmalta Sonyn empiessä. Lopulta kompromissina PlayStation 4 -version modeista on karsittu pois joitain ominaisuuksia, joita vastaavien modien PC-versioista löytyy. PlayStation 4:n modit voivat myös käyttää vain pelin omia assetteja, mikä on myös hieman ikävää. Modivalikoimista löytyy silti niitä tärkeimpiä juttuja: kantokykyä nostavia esineitä, uusia loitsuja, peliä tasapainottavia modeja ja muuta mukavaa.

Ikävämmin yhdenkin modin asentaminen sammuttaa pelistä mahdollisuuden kerätä trophyja.

Elder Scrolls V Skyrim Special Edition

Hankala valinta

Lopullista tuomiota julistaessa tilanne on ristiriitainen.

Skyrim on yhä hyvä peli ja sitä pelaa oikein mielellään, mutta rehellisesti sanoen Special Edition ei ole aivan niin erityinen kuin olisin odottanut ja toivonut. Se on parempi, nätimpi ja sujuvampi kokemus kuin konsoleilla aikanaan, mutta ei sitä vuoden 2016 peliksi menisi mitenkään kuvittelemaan grafiikaltaan tai sisällöltään. Taustalla olevat ongelmat kun ovat yhä mukana, ja pelisuunnittelussakin ollaan menty tietyiltä osin viime vuosina eteenpäin.

Jos Skyrim on pelaamatta, valinta on helppo: pelaa ihmeessä. Samaten jos kotoa löytyy vain vanhoja konsoliversioita, päivitys on sen verran merkittävä, että sitä voi pitää hintalapun arvoisena. PC-pelaajien taas ei kannata vaivautua. Modit ja grafiikkaherkut eivät ole PC-puolella mikään uusi juttu, ja Skyriminsä saa näyttämään paljon Special Editionia komeammalta pienellä vaivalla.

Toki jos sattui jo omistamaan alkuperäisen Skyrimin PC-version sekä kaiken DLC:n, Special Editionin sai jo ilmaisena päivityksenä. Mutta ostamaan en sitä PC:llä menisi.

Erinomainen peli jaksaa yhä kiinnostaa, mutta olisin toivonut, että Special Edition olisi ollut kunnianhimoisempi paketti. Sen Skyrim olisi ansainnut.

Keskustelu

Yep. Se 64-bittisyys on tällä kertaa oikeasti merkityksellinen asia. Ei se muuta kesää talveksi, mutta se antaa melkoisesti lisää liikkumatilaa.

Ihmettelen suuresti miksi Miikka odotit, että uusioversio pyörisi 60 framen nopeudella. Puhutaan nyt kuitenkin uusista konsoleista, jotka ovat täysiä nuhapumppuja, ja Skyrimista, joka käyttää Bethesdan surkeasti optimoitua pelimoottoria. Alkuperäisen julkaisun aikaanhan oli suorastaan ihme, jos pelin sai pyörimään silloisella keskiverto-PC:llä yli 60 framen nopeudella, ja sellaisessa on sentään aika paljon enemmän vääntöä vielä nytkin kuin missään konsolissa.

Itsellä tuo Special Edition pyörii huomattavasti jouheammin ja paremman näköisenä kuin alkuperäinen. Eri asia on mitä sitten tapahtuu kun ultra-asetusten päälle kasaa sadoittain modeja, niin kuin on Skyrimin kohdalla väistämätöntä. Toistaiseksi olennaisimmat modit SKSE ja SkyUi odottavat päivitystä mitä luultavimmin vielä hyvinkin pitkään, joten modailu ei välttämättä koe mitään räjähdysmäistä revitalisaatiota.

Onhan tässä, ainakin PC-versiossa siis, 64-bittinen moottori joka kestää huomattavasti enemmän tavaraa ruudulla, varsinkin niitä modeja varten, kuin se alkuperäinen.

Jokuhan tuon jo testasi miten sadat NPC:t tappelevat keskenään (vanhassa AI resurssit loppuivat ja osa seisoi tekemättä mitään, peli hyytyi pahemmin, jne).

Tuohon yhtälöön kun lisää ne uusitut versiot modeista niin luvassa on hyvää.

Muutenkin typerää verrata modattua Skyrimiä ja vanilla Special Editionia, toisessa on potentiaali tapissa ja toisessa se on vielä lähes avaamatta.

Olisivat kyllä saaneet virallisesti siirtää kaikki kaupungit ja pienimmät rotankolot pääkartalle, omien latautuvien karttojen sijaan. Sen kun on saanut tehtyä modilla jo pitkään, mutta koska kaikki muut modit eivät ole tehty uuden koordinaattijärjestelmän varaan, niin ne eivät toimi keskenään. Tuon asian kun olisivat ratkaisseet dev-tuella, niin olisi jo alkanut olemaan rahan arvoinen uudistus.

Bethesda alusta asti mainosti, että Skyrim Special Edition on sama peli kuin alkuperäinen siirrettynä uudelle konsolisukupolvelle, ei enempää eikä vähempää. Mitään oikeasti uutta ei koskaan luvattu, aivan varmasti tulee pettymään, mikäli odotti jotain muuta.

Mikäli Skyrim kokonaan kokematta, on SSE erittäin suositeltava. Mikäli on jo edellisellä konsolilla kokenut, kannattaa miettiä, onko peli uudelleenoston arvoinen. Sama peli, samat bugit (ja kasa uusia), vain ulkonäköä on paranneltu.

PC-pelaajathan hyötyvät vähiten, siksi saimme sen ilmaiseksi omistamalla alkuperäisen kaikkine delsuineen. SSE kun tarjoaa meille lähinnä vakaamman modialustan, kiitos 64-bit tuen.

Muropaketin uusimmat