UUSIMMAT

Arvostelu: Heaven’s Vault on kiehtova seikkailupeli, joka kuitenkin jakaa pelaajat varmasti kahteen leiriin

05.05.2019 10:23 | Joonas Pikkarainen

Inkle palaa kerronnallisten pelien pariin uudella mielenkiintoisella tuotoksella, joka pelillistää kielitieteen suorastaan herkullisella tavalla.


Julkaisupäivä: 16.4.2019
Studio: Inkle
Julkaisija: Inkle
Saatavilla: PC (Windows, testattu) & PlayStation 4
Pelaajia: 1
Ikäraja: 16
Peliä pelattu arvostelua varten: 25 tuntia


Huolimatta suomalaisten synnynnäisestä vastenmielisyydestä länsinaapurimme tuputettua kieltä kohtaan, vieraiden kielten oppiminen on palkitsevaa. Siinä on jotain hyvin nautinnollista, kun alkujaan silkkaa hepreaa olleet merkit muuttuvat ensin tunnistettaviksi, sitten hiljalleen ymmärrettäviksi ja lopulta osaksi omaa kielitaitoa. Ne lukemattomat tunnit kieliopin ja sanaston parissa katoavat ennen pitkään mielestä, kun kielen muodostus sekä ymmärrys tulevat kuin luonnostaan.

Ja juuri tässä piilee Heaven’s Vaultin taivaallinen viehätys.

Indie-studio Inklen uutukainen pyörii nimittäin täysin vieraan kielen ympärillä sonnustaessaan pelaajat virtuaalisiksi arkeologeiksi. Ruoska ja tuplapistoolit eivät tosin kuulu päähenkilö Aliya Elasran varusteisiin, mutta niitäkin tärkeämpi muistivihko kyllä. Etsiessään kadonnutta tieteilijää Aliya törmää toistuvasti muinaisen kulttuurin jäänteisiin ja heidän jälkeensä jättämiin hieroglyfeihin, jotka symboli symbolilta paljastavat unohdettua historiaa – mutta vain jos niitä osaa tulkita oikein.

Heaven’s Vaultin ainoa pelillinen mekaniikka on sidottu kehittäjien luomaan kirjoitettuun kieleen. Aivan kuten oikeita kieliä aloittaessa, myös peliin luodun kanssa ensimmäiset tunnit menevät pitkälti arvatessa. Sanaston ja kieliopin puuttuessa pelaaja tulkitsee näkemiään merkkejä pitkälti kontekstin ja muodon pohjalta. Kaivoon kirjoitetussa raaputuksessa voi olla kaksi aaltomaista viivaa, joten sen voisi olettaa tarkoittavan vettä. Peli antaa kuitenkin aina useita vaihtoehtoja ja etenee tehdystä valinnasta riippumatta, joten omat tulkinnat voivat johtaa myös väärään.

Yrityksen ja erehdyksen kautta symboleille saa tosin pian vankempia pohjia. Jos sama aaltomainen merkki toistuu myöhemmin samanlaisten asiayhteyksien kohdalla, kuten vaikkapa kannussa ja juomalasissa, alkuun tehty päätelmä on todennäköisesti ollut oikea. Riittävän monen oikean tulkinnan jälkeen Aliya vahvistaa merkityksen tai vaihtoehtoisesti ruksaa sen yli vääränä, jolloin jäljellä olevia vaihtoehtoja on yksi vähemmän.

Mekaniikan varsinainen nerous syntyy siitä, kun näitä symboleita aletaan yhdistelemään. Tai toisin sanoen: kun sen kielioppia lähdetään opettelemaan. Heaven’s Vaultin fiktiivinen kieli on tehty täysin kielitieteen sääntöjä noudattaen, joten subjekteille, verbeille, affikseille ja muille peruskoulun unohdetuille äidinkielen termeille on siunattu omat symbolit. Kun silmiensä eteen saa ratkottavaksi lauseita toisen perään, nämä toistuvat elementit alkavat nousta esiin. Pian pelaaja huomaakin tunnistavansa subjektit suoraan, vaikka sitä kuvastavien määreiden yhteydessä oleva symboli olisikin vieras. Tämä puolestaan rajaa vaihtoehtoja, minkä lisäksi myös kaikki aiemmin tehdyt vastaavanlaiset tulkinnat helpottavat kääntämään uutta symbolia – edellyttäen jälleen, että aiemmat tulkinnat ovat olleet oikeita.

Tässä vaiheessa jotakuinkin kaikki äidinkieltä vihanneet ovat todennäköisesti siirtyneet toisaalle – mikä pirun affiksi!?! – enkä sinänsä ihmettelisi. Heaven’s Vaultin mekaniikkaa on vaikea pukea sanoiksi mielekkäästi, mutta sen luoma nautinto on äärimmäisen tyydyttävää. Kielen salojen ymmärtäminen vastaa oikeastaan Trials– tai Dark Souls -sarjojen viehätystä, sillä pelaajana voit nähdä konkreettisesti taitojesi vain paranevan ajan ja panostuksen myötä. Tosin ylitsepääsemättömältä tuntuneen esteen tai mahdottomalta vaikuttaneen hirviön sijaan kyseessä on harakanvarpailta näyttänyt symboli.

Kielen hallinta nitoutuu kiinteästi pelin seikkailulliseen puoleen, sillä Heaven’s Vault on seikkailupeli sanan todellisessa merkityksessä. Kaivaessaan lisää muinaisia artefakteja ja tulkitessaan näiden hieroglyfejä, Aliya pystyy paikantamaan uusia vierailtavia kohteita Nebulassa. Nämä puolestaan johtavat jälleen uusien esineiden ja hieroglyfien jäljille, jotka kertovat samalla enemmän maailmasta ja sen historiasta. Tästä voi tosin jo päätellä, ettei Heaven’s Vault tarjoa tältä osin järin vaihtelevaa pelattavuutta. Alun ja lopun välillä ei ole pelillisesti juurikaan eroa.

Tämä ei onneksi nouse aivan niin haittaavaksi tekijäksi kuin voisi kuvitella. Ensinnäkin kielen opiskelu on toistostaan huolimatta äärimmäisen koukuttavaa puuhaa, ja toiseksi pelin maailmanrakennus on ensiluokkaista ja vähintään yhtä koukuttava. Siinä missä useat pelit jättävät taustatarinan nimenomaan erillisten historiankirjojen sivulle, Heaven’s Vaultissa pelaajat kirjaimellisesti tutkivat historiaa itse. Tunnetun tiedon ja arkeologisten löytöjen myötä paljastuvien uusien jyvästen välinen vastakkainasettelu on herkullinen, mitä korostetaan entisestään pelaajan omien tulkintojen synnyttämällä epävarmuudella. Potentiaalista temppeliä silmäilee aivan eri silmin riippuen siitä, tulkitsiko sen kylkeen kirjoitetun symbolin elämäksi vai kuolemaksi.

Tieteiskirjallisuudesta tuttu sense of wonder -termi onkin vahvasti läsnä Heaven’s Vaultia pelatessa. Käytännössä kaikille haudatuista roboteista avaruutta halkoviin jokiin saakka on käsikirjoitettu jonkinlainen merkitys tai historia, joka paljastuu muinaisia tekstejä tulkitsemalla tai paikoin hengen salpaavan upeissa paikoissa vieraillessa. Pienistä murusista kasautuu loppua kohden kirjaimellisesti tuhansia vuosia kattava taustatarina, joka samalla käsittelee kirjoitetun historian sekä ajankulun merkitystä kulttuurien synnyssä.

Pelin rikkaaseen historiaan pääsee tutustumaan tarkemmin erillisellä aikajanalla, joka pitää kirjaa kaikista pelaajan löydöistä sekä tekemisistä ja ajoittaa ne oikeisiin paikkoihin. Eri kategorioihin jaoteltu historiikki onkin mielenkiintoinen vaikka hieman sekava tapa tutustua pelimaailmaan. Samalla se toimii oivana lähdeviitteenä miettiessä mahdollisia uusia käännösvaihtoehtoja aiemmille löydöksille, joskin jäin kaipaamaan myös kunnollista sanakirjaa jo opituista symboleista.

Löytöretkeilyn huumaa värittävät lisäksi upeasti kirjoitetut hahmot, joista etenkin Aliyan ja tämän matkassa kulkevan Six-robotin välinen kemia on rakennettu onnistuneesti. Keskinäisen naljailun ohella kaksikon väliseen sanailuun kätkeytyy myös paljon lämpöä, huumoria ja ihmetystä, jotka auttavat tekemään maailmasta entistä todellisemman. Kaikki dialogi pohjautuu valintoihin, joten ensiluokkaista tekstiä on luettavissa runsaasti ja ne vaikuttavat myös kerronnan kulkuun. Automaattinen tallennus pitää samalla huolen, että tehdyillä valinnoilla on todellista painoa, joskin New Game+ -tila päästää korjaamaan vääryydet säilyttämällä jo kertaalleen opitut sanat tallessa.

Vaikka nautin Heaven’s Vaultista suunnattomasti sen pienistä puutteista huolimatta – yksi isommista korjattiin juuri päivityksellä lisäämällä peliin kunnollinen pikamatkustus – sitä on silti vaikea suositella varauksetta. Sen tarjoama kokemus on hyvin omalaatuinen ja uniikki, mikä jo itsessään on kannattava syy kokea peli, mutta samalla sen itseään toistava mekaniikka ei kannattele aivan loppuun asti. Toisaalta virtuaaliarkeologiaa ja hyvää tarinankerrontaa kaivanneet eivät todennäköisesti pety uskaltautuessaan sukeltaa uuteen uljaaseen maailmaan.

HEAVEN’S VAULT

”Heaven’s Vaultin mielenkiintoinen maailma ja sen sitominen osaksi kutkuttavaa mekaniikkaa on omaperäinen kokemus, joka ei sovi kaikille.”