Arvostelu | It Takes Two on upea toimintaseikkailu ja varmasti yksi vuoden 2021 parhaista peleistä

25.03.2021 20:54 | Joonas Pikkarainen

Kaksinpelit ovat saaneet uuden kuninkaan riemastuttavan monipuolisesta ja taianomaisesta toimintaseikkailusta.


Julkaisupäivä: 26.3.2021
Studio: Hazelight Studios
Julkaisija: Electronis Arts
Saatavilla: PC (Windows, testattu), PlayStation 4/5, Xbox One / Series
Pelaajia: 2
Ikäraja: 12
Peliä pelattu arvostelua varten: 11 tuntia


Pelialan villikortti Josef Fares tunnetaan räväköistä lausunnoistaan ja kaksinpeleihin erikoistuneen Hazelight Studiosin pomona. Miehen uutukainen on romanttiseksi komediaksi tituleerattu It Takes Two, jonka ensikosketus hurmasi myös Muropaketin raavaat toimittajat kuukausi takaperin. Lempi ei onneksi jäänyt lyhyeksi.

Studion aiempaa tuotosta mukaillen It Takes Two on ainoastaan kaksinpelattava toimintaseikkailu, jossa eron partaalla oleva pariskunta joutuu turvautumaan toisiinsa selvitäkseen eteenpäin. Taianomaisesti kahdeksi pikkuruiseksi nukeksi kutistuneet May ja Cody saavat seurakseen yli-innokkaan parisuhdekoutsi Dr. Hakimin, joka viljelee viiden pennin filosofioitaan parantaakseen murtuneet sydämet, mutta välienselvittelyn sijaan molemmat tahtovat vain takaisin omiin ruumiisiin ja pois toistensa luota.

Kaksikon erokriiseilyä seurataan ihastuttavan maagisissa ympäristöissä, jotka vievät kaksikon puutarhoista ullakolle ja käkikelloista pyrypalloihin. Tavanomaiset maisemat ovat onneksi täynnä taikuutta ja lapsuuden nostalgiaa, jotka korostuvat hahmojen pienen koon vuoksi. Pihalla olevat sienet toimivat esimerkiksi valtavina trampoliineina, kun taas briomaiset junaradat kuljettavat päähenkilöitä eteenpäin läpi Playmobilien, Disneyn satujen, C-kasettien ja sohvatyynyistä kasattujen linnakkeiden.

Varsinkin näin kasarin kasvatille It Takes Two tuntuu lämpöiseltä fantasialta omaan lapsuuteen, joskin mielikuvitukselliset kentät ja lelut ovat aivan varmasti arkea myös nykypäivän lapsille. Suomalaisnäkökulmasta touhu tuntuu kuitenkin erityisen kotoisalta, sillä naapurimaassamme Ruotsissa sijaitsevat tekijät ovat hyödyntäneet kenttäsuunnittelussaan hyvin paljon samoja brändejä ja suosittuja leluja, joita myös Suomessa on nähty valtoimenaan.

Vaikka nostalginen sukellus lapsuuteen on eittämättä vahva läpi pelin, se ei jää kuitenkaan It Takes Twon ainoaksi anniksi. Fares nousi jo esiin ennen peliä lupaillen tonnia sille, joka kyllästyy studion tulevaan tuotokseen. Ohjaajansa onneksi lupaukselle on katetta, sillä reilun kymmentuntisen seikkailun aikana touhu muuttuu jatkuvasti joko paikkojen, pelattavuuden tai jopa genren osalta. Toki tietyt lainalaisuudet toistuvat ja kaikki ei ole aivan yhtä timanttista pelattavuudeltaan, mutta silti peliä on miltei mahdoton syyttää innovatiivisuuden tai monipuolisuuden puutteesta.

Näistä nerokkain on täysin kahden pelaajan harteilla lepäävä jatkuvasti muuttuva mekaniikka, jossa peliä ei yksinkertaisesti voi läpäistä ilman toisen tukea. Oli edessä sitten este tai vihollinen, noin 99 % tapauksista siitä selviää ainoastaan kummankin pelaajan apuihin turvautuen. Toisinaan toinen pelaajista saattaa esimerkiksi naulata vihollisen paikoilleen toisen kurmotettavaksi, kun taas toisaalla pelaajat hyödyntävät vastavoimaisia magneetteja selvitäkseen kohtauksista yhdessä eteenpäin.

Peli ei missään vaiheessa jää pyörimään minkään yksittäisen mekaniikan ympärille liian pitkäksi aikaa, vaan päähenkilöiden käytössä olevia välineitä vaihdetaan nopeasti uusiin. Parhaimmillaan It Takes Two loikkii jopa genreissä, jotka kumartavat milloin Street Fighterille tai Diablolle. Paljon pelanneille yksittäiset mekaniikat eivät välttämättä tarjoa mitään uutta, mutta yhden pelin sisällä nähtävä vaihtelevuuden kirjo ei ole koskaan ollut It Takes Twota laajempi.

Tasapaino päähenkilöiden toimeliaisuuden välillä on myös pääasiallisesti hyvä, joskin toisinaan tehtävärakenne on suunniteltu siten, ettei toiselle jää aina hirveästi tekemistä toisen ohjatessa esimerkiksi paattia. Harmillisesti myös pomovastukset vaihtelevat samoissa ääripäissä joidenkin ollessa äärimmäisen nerokkaita koitoksia ja toiset taas perin tylsiä tuttavuuksia.

Kummankin päähenkilön eriävät roolit tarkoittavat myös sitä, että pelin uudelleenpeluu eri hahmoilla tuntuu aidosti erilaiselta ja pulmat taas tuoreilta.

Muutoin kenttiin ei ole piilotettu mitään vaihtoehtoista kerättävää, mutta maailmat houkuttelevat silti tutkimaan ja ovat usein täynnä joko pieniä salaisuuksia tai aktiviteetteja. Käytännössä jokaisessa kentässä on myös yksi tai useampi minipeli, joissa Cody ja May voivat ottaa toisistaan leikkimielisesti mittaa muun muassa whack-a-molen, shakin, lentopallon tai muunlaisten kisailujen merkeissä.

Huoletonta seikkailua tukevat myös yksityiskohtaiset ja eläviksi luodut ympäristöt, joista löytyy paljon viittauksia juuri omaan lapsuuteen, muihin pelisarjoihin sekä muuten vain ihailtavaa detaljeihin paneutumista. Alueet myös vaihtelevat ihailtavasti aidohkon oloisista ympäristöistä taianomaisiksi saduiksi ja täysin psykedeelisiksi kokeiluiksi.

It Takes Two on upea, vaihteleva ja taianomainen toimintaseikkailu, joka vie pelaajat huikealle matkalle läpi lapsuuden, useiden eri genrejen ja pelikirjojen. Vaikka tarinallisesti jäädään hieman vajaaksi, pelattavuudeltaan meno on ihailtavan monipuolista läpi pelin. Romanttisen komedian leiman ei kannatakaan antaa hämätä, sillä kyseessä on yksi parhaimpia kaksinpelejä pitkään aikaan.

IT TAKES TWO

”It Takes Twon lumoava seikkailu vie kaksinpelit uudelle tasolle”

 

Muropaketin uusimmat