Uusimmat

Arvostelu: ”Kiertäkää kaukaa” – Robinson: The Journey on kirjaimellisesti oksettava VR-peli

28.11.2016 10:19 Miikka Lehtonen

Robinson the JourneyTekijä: Crytek
Julkaisija: Crytek
Testattu: PlayStation 4 / PlayStation VR
Saatavilla: PlayStation 4 / PlayStation VR
Tulossa: PC
Pelaajia: 1
Muuta: Vaatii PlayStation VR:n
Arvostelija: Miikka Lehtonen

robinson_thejourney_arv_02

Robinson: The Journey on ensimmäinen peli, joka on saanut Domen pelitoimittajan oksentamaan.

PlayStationille julkaistu Robinson: The Journey on paperilla hyvin tyypillinen VR-peli. Saksalaisen Crytekin luomus näyttää firman tyylille uskollisesti äärimmäisen kauniilta. Tapahtumapaikkana toimiva viidakkoplaneetta tarjoilee uskottavan näköistä ja komeaa maisemaa jatkuvalla syötöllä. Myös planeettaa asuttavat dinosaurukset näyttävät hyviltä, joskin usein hieman turhan sarjakuvamaisilta.

Muuten pelistä ei sitten jääkään jälkipolville kamalasti kerrottavaa. Se on hyvin perustason fysiikkapuzzlepeli, jossa nostellaan, siirrellään ja kanniskellaan esineitä paikasta toiseen.

Niin, ja samaan aikaan myös nieleskellään oksennusta ja taistellaan pahaa oloa vastaan.

Robinson the Journey

Yksin dinojen keskellä

Robinson: The Journey kertoo tarinan nuoresta pojasta, jota kuljettanut avaruusalus syöksyy dinosaurusten täyttämälle viidakkoplaneetalle. Näyttäisi kovasti siltä kuin poika olisi tuhon ainoa selviytyjä, eikä hänenkään tulevaisuutensa ole valoisa. Toivoa pelastuksesta ei ole, vaan edessä on kuukausien elelyä seuralaisina vain robotti ja kesytetty tyrannosaurus rex -pentu.

Peli keskittyy pitkälti selviytymisen ympärille, sillä puzzlet ovat aiheeltaan aika arkisia. Raahataan esineitä paikasta toiseen, tyhjennetään tukkoon menneen vesiturbiinin pyöriä, nostellaan pystyyn myrskyn kaatamia tolppia ja niin edelleen. Välillä mukana on toiminnallisempiakin osioita, mutta ne ovat harvassa. Se on myös hyvä juttu, sillä nytkin peli oli liikaa minulle.

En ole perinteisesti kokenut mitään suurta VR-pahoinvointia, mutta Robinsonin tapauksessa paha olo alkoi miltei välittömästi ja kulminoitui lopulta siihen, että heitin lasit sohvan nurkkaan ja säntäsin vessaan laattaamaan lounaani pihalle.

Robinson the Journey

Syy pahoinvointiin löytyy pelin kontrolleista. Robinsonia kun pelataan kuin mitä tahansa perinteistä FPS:ää. Vasen tikku liikkuu, oikealla tikulla käännellään pelihahmon vartaloa joko pehmeästi tai noin 45 asteen kulmissa. Omaa päätä liikuttelemalla ohjataan siis katsetta. Hieman oudosti pelihahmolla on kädessään selvästi Move-ohjaimen näköinen kapula – kädet ovat fyysiset objektit pelimaailmassa, joten oletettavasti Robinsonia on jossain prototyypissä pelattu Move-ohjaimen kautta.

VR-FPS-pelien ohjaaminen perinteisten pelien tapaan on yleisen käsityksen ja ymmärryksen mukaan huono juttu, sillä kun pelihahmoa liikutetaan normaalin kävelyn tapaan ohjaimella, pelaajan silmät väittävät aivoille, että nyt liikutaan eteenpäin. Samaan aikaan välikorva kuitenkin viestii, että ei, kyllä tässä ihan paikallaan ollaan. Tuloksena oleva ristiriita saa aikaan välitöntä meripahoinvointia muistuttavan ilmiön, joka pahimmillaan johtaa juuri Robinsonin kaltaisiin lopputuloksiin. En ole myöskään ongelman kanssa yksin, sillä nopea googlaus paljastaa paljon muitakin Robinsonin kanssa pahoinvoineita.

Olen hieman yllättynyt siitä, että Crytekin kaltaiset veteraanit ovat kompastuneet näin perustason juttuun. Joskin ehkä pitkä linja olikin tässä ongelmana: ”näin ne asiat on aina ennenkin tehty, miksei siis nytkin?”

Robinson the Journey

Ei vastinetta rahoille

Vaikka Robinson ei saisikaan aikaan kirjaimellista laattausta, se ei olisi hankinnan arvoinen peli. Kauniin grafiikan ja kovan immersion ohella tarjolla ei ole nimittäin juuri mitään.

Pelin vääntää läpi parissa tunnissa. Pituutta kokemukselle voisi tuoda se, että Robinson ei ole hyvä selittämään, mitä pelaajan pitäisi milloinkin tehdä, joten usein pelaaminen pysähtyy virtuaalista päänraapimista varten.

Tällaiset ”parin tunnin tiukka kokemus” -paketit ovat tietenkin VR:n alkutaipaleella aivan peruskamaa ja niitä löytyy nytkin PlayStation Storesta jo useita. Robinson eroaakin massasta sillä, että sitä ei myydä noin parin kympin hintaan, vaan Crytek haluaisi siitä 60 euroa. Se on suorastaan rikollisen korkea hinta, varsinkin kun mukaan pitäisi laskea vielä lounaan menettäminen VR:n jumalille.

Kiertäkää kaukaa.

Robinson the Journey