Arvostelu: Mobiilihitti Pako – Car Chase Simulator toimii myös PC:llä, mutta hinta hirvittää

15.02.2017 11:00 | Miikka Lehtonen | 1102

Pako – Car Chase SimulatorTekijä: Tree Men Games
Julkaisija: Tree Men Games
Testattu: PC Windows 10, Intel Core i5-4670k, 16 Gt muistia, GeForce GTX 1080
Saatavilla: Android, iOS, Mac, PC, Windows Phone
Laitevaatimukset: PC Windows 8.1 tai uudempi, 2,53 GHz tuplaydinprosessori, 4 Gt muistia
Pelaajia: 1, 2-4 (jaetulla ruudulla)
Muuta: Ladattava peli, hinta 7,99 euroa (Steam)
Arvostelija: Miikka Lehtonen

Kukapa ei pitäisi kunnon takaa-ajoista? Lukemattomat elokuvat ovat keränneet huomiota jännittävillä huristelukohtauksillaan, joten idea voisi toimia myös pelinä.

Teoriaa testasi menestyksekkäästi suomalainen Tree Men Games, jonka takaa-ajopeli Pako on hillitön mobiilihitti. Nyt suuntana on PC. Riittääkö bensa?

Suomalainen Pako on ilahduttavan suosittu mobiilihitti. Äärimmäisen simppeli, mutta addiktiivinen rällästelypeli löysi yleisönsä ja keräsi runsaasti huomiota.

En ihmettele sitä pätkääkään, sillä Pako sopii ihanteellisesti mobiiliympäristöön.  Se on tyylikäs,  pelaamisen oppii hetkessä ja sessiot ovat sen verran lyhyitä, etteivät vessaistunnot venähdä puuduttaviksi. Mobiilimarkkinoiden valloittamisen jälkeen tiimi on kääntänyt huomionsa PC:lle ja julkaissut Pako-pelin Steamissa. Myös Steam-versio tekee erinomaisen hyvän ensivaikutelman, mutta sitten hymy hieman hyytyy.

Pako – Car Chase Simulator

Paon perusidea on hyvin simppeli: olet autossa, poliisit ovat perässäsi, aja karkuun niin kauan kuin pystyt. Auto kaasuttaa jatkuvasti automaattisesti eteenpäin ja pelaajan vastuulle jää ohjauksen lisäksi painella jarrua ja turboa sopivissa paikoissa. Loputtomiin pakeneminen ei onnistu mitenkään, joten tavoitteena onkin pysyä hengissä mahdollisimman kauan.

Perään syntyy jatkuvalla tahdilla uusia poliisiautoja, jotka yrittävät yksinkertaisesti törmätä pelaajaan, jolloin peli päättyy kertaosumasta. Poliiseita vastaan voi yrittää taistella kentältä löytyvien, satunnaisten esineiden avulla, mutta niiden tähtääminen on sen verran kiikkerää, että tehokkaampaa on kurvailla, kunnes poliisit törmäävät toisiinsa ja räjähtävät.

Pako – Car Chase Simulator

Kussakin pelin kentässä on oma tavoiteaikansa, jonka täyttämällä saa avattua uuden kentän. Alun parkkipaikan jälkeen suunnataan muun muassa zombien täyttämälle hautuumaalle, panssarivaunujen keskelle, autiomaaralliin, sekä eksoottiseen Suomeen. Pitäähän sitä kotiin päin vetää!

Pako näyttää todella kivalta. Grafiikka on todella yksinkertaista, mutta ilmettä piristää hauska filtteri. Kuva vääristyy ja ottaa häiriöitä aivan kuin katselisi lähetystä harava-antennin kautta vastaanotetun TV-lähetyksen kautta. Taustalla jumputtaa musiikki, joka saa pulssin kohoamaan ja tempo on hirmuinen. Niinpä lyhyissä annoksissa nautittuna Pako viihdyttääkin kovasti, ainakin aluksi.

Pelin edetessä vastus nousee tasaista vauhtia, kun tavoiteajat kasvavat minuutin paremmalle puolelle. Aina vaikeus ei tunnu ihan reilulta. Itse pelailin 16:9-resoluutioisella monitorilla, joten pystysuunnassa näkökenttä on kovin rajoittunut. Kun vauhtia riittää, huonoon aikaan eteen spawnaavaa poliisia ei yksinkertaisesti ehdi väistämään ajoissa. Sitten lähtee henki, kirosanat lehahtavat kohti kattoa ja yritetään uudelleen. Ja uudelleen. Ja uudelleen.

Pako – Car Chase Simulator

Pako – Car Chase Simulatorin suurin ongelma liittyy hintalappuun. Alkuperäinen mobiilipeli kustansi kaksi euroa, PC-versiosta saa pulittaa kahdeksan. Mukana on toki jonkin verran uutta sisältöä, tuunauksia ja pieniä juttuja, joita mobiiliversiossa ei ollut. Kaikki lisäykset eivät kuitenkaan ole ihan huikeita.

Esimerkiksi Steam-saavutukset eivät Pako – Car Chase Simulatorin arvostelujakson aikana toimineet lainkaan ja tuliaseiden tähtääminen on täyttä tuskaa, sillä poliisiautojen hitboxit tuntuvat olevan kovin pieniä. Usein selvästi osumalta näyttävä kuti menee ohi ja koska laukaukset tehdään suoraan eteenpäin, toista ei sitten ehdi enää ampumaankaan, koska poliisit ovat jo konepellillä.

Mukana olisi myös jaetun ruudun moninpeli 2-4 pelaajalle, eli käytännössä mahdollisuus pelata samoja selviytymistehtäviä tai deathmatchia entistä suuremmalla kaaoksella. Moninpeli sai raadilta tylyn tuomion: ei kovin kivaa. Kun ennestään ahdas ruutu puristetaan puoleen kokoon tai neljännekseen, pelaaminen muuttuu entistä hankalammaksi.

Pako – Car Chase Simulator

On toki aivan peruskamaa, että PC-versiot maksavat enemmän kuin mobiilioriginaalit, mutta kahdeksan euroa tuntuu silti turhan kovalta hinnalta pienestä välipalapelistä, joka on tarkoitettu satunnaisiin, lyhyisiin pelisessioihin.

Kehitystiimi pyörii aktiivisesti pelinsä foorumeilla ja on jo päivittänyt sitä, sekä luvannut, että lisää on tulossa. Päivityksiä saa silti tulla aika tavalla, jotta kahdeksan euron hintalappu tuntuisi oikeutetulta, joten ehkä Pako kannattaa jättää odottamaan Steam-alennusmyyntiä.

Muutaman euron hintaan ostos tuntuisi paljon helpommalta perustella.