Uusimmat

Arvostelu: Mortal Shell osoittaa, että Dark Soulsia voi matkia myös hyvällä menestyksellä

25.08.2020 13:15 Henrik Savonen

Cold Symmetryn uusi Mortal Shell -roolipeli kykenee juuristaan huolimatta seisomaan omilla jaloillaan.


Julkaisupäivä: 18.8.2020
Studio: Cold Symmetry
Julkaisija: Playstack
Lajityyppi: Toiminta, roolipeli
Alustat: PC (Windows, testattu), PlayStation 4 & Xbox One
Pelaajia: 1
Peliä pelattu arvostelua varten: Yli 10 tuntia


Japanilaiskehittäjä FromSoftwaren Demon’s Souls ja sen hengessä jatkanut Dark Souls -sarja keräsivät julkaisunsa aikoihin ympärilleen vankan pelaajakunnan sadomasokistisen jyrkällä vaikeuskäyrällään, joka osaltaan vaikutti myös uuden Souls-like-genren syntyyn. Suosion saattelemana monet ovat sittemmin yrittäneet tehdä saman perässä – hieman vaihtelevalla lopputuloksella. Cold Symmetryn Mortal Shell kokeilee uutta lähestymistapaa Souls-pelien apajilla peittelemättä myöskään inspiraationlähteitään. Indie-studion pieneen tiimiin nähden suuri taidonnäyte jättääkin monet sieluttomista kilpailijoistaan rantaviivalle nuolemaan näppejään.

Mortal Shell on Souls-pelien tapaan vaikea. Painosanalla vaikea. Joskaan ei esikuviensa tapaan yhtä armottomalta tuntuva. Siinä missä Dark Souls -pelit saattavat tuntua pelaajista silkkana itsensä kiduttamiselta, ovat Mortal Shellin kehittäjät löysänneet siimaa parilla ydintempulla, mikä tekee pelistä vähintäänkin kokeilemisen arvoisen myös Souls-pelejä aiemmin pelaamattomille.

Pelaaja aloittaa kärsimystä ja kuolemaa lupailevan matkansa nimettömänä kuolevaisena, jonka kohtalo ja motiivi jäävät aina yhtä hämärää alkuasetelmaa myöten hieman pimentoon. Jostain tuonpuoleisen ja elävien kirjojen rajamailta pois päästyään sankarimme tie käy Fallgrimin valtakuntaan, joka koostuu sokkelomaisesta suoalueesta ja sen ympärille pystytetyistä, The Legend of Zelda -vivahteisista temppeliluolastoista. Muihin Souls-lajikkeisiin verrattuna Mortal Shellin maailma pitäytyy varsin kompaktina, mutta kuitenkin moniulotteisena, joka kannustaa pelaajaa koluamaan synkimmätkin nurkat huolella.

Tarinaa ei lähdetä sen liiemmin avaamaan mysteerien täyttämässä maailmassa, vaan pelaajan on itse toiminnan lomassa perehdyttävä ympäristönsä piileviin saloihin alueilta löytyvien tiedonjyvien pohjalta sekä tekoälyhahmoille rupattelemalla. Siis niille, joilta ei saa miekasta otsaan. Myös pelialueilta löydettävät varusteet eivät juurikaan anna kuulua itsestään suurempia kuvailuja. Monien esineiden käyttötarkoitus ja niiden hyötysuhde tulevatkin matkan varrella tutuiksi niitä kokeilemalla, mikä tekee paitsi taisteluista, myös esineiden käytöstä jatkuvaa pientä reunalla elämistä.

Juonikuviot eivät siis ole kovin suuressa osassa kuviota, minkä johdosta pelin maailma ja sen hahmot saattavat näyttäytyä osalle pelaajista jokseenkin elottomilta. Lisäksi varsinainen hyppytoiminto loistaa poissaolollaan, mikä tekee erityisesti epätasaisemmilla alueilla liikkumisesta ajoittain hyvinkin vaivalloista.

Valttikorttinaan pelaajan hahmolla on kyky jähmettyä väliaikaisesti iskunkestäväksi kivipatsaaksi, joka tuo uudenlaista tulokulmaa niin vihollisen vahingolta suojautumiseen kuin omien liikeratojen ajoittamiseen. Kivettyminen tapahtuu hetkessä yhden napin painalluksella ja loppuu painikkeesta irti päästämällä. Aika ja paikka eivät katso mahdollisuutta kivettyä, sillä pelaaja voi seisauttaa hahmonsa paikoilleen vaikka kesken yläilmoista suoritettavan hyökkäyksen. Kivettymisestä palauduttua seuraa muutaman sekunnin palautumisaika ennen seuraavaa käyttökertaa, mikä pitää kyvyllä keinottelun sopivasti kurissa syömästä kuitenkaan peli-iloa.

Kivisuojan hallitseminen avaa mahdollisuudet mitä erilaisimpiin kokeiluihin ja sitä kautta itselleen mieluisan pelityylin löytämiseen sekä hyödyntämiseen. Patsastelun lisäksi pelaajalla on käytössään neljä hahmon suojana toimivaa kehoa, Mortal Shelliä, joista kukin istuu valitsemansa pelitavan suhteen harteille muita paremmin. Kehojen poikkeavuudet toisistaan näkyvät elämä- ja kestävyyspalkin pituudessa sekä kyvyissä, joista jälkimmäisen kehittäminen luonnistuu pelin tallennuspisteillä Tar-valuuttaa vastaan. Esimerkiksi seikkailun ensimetreillä löytyvä Harros-haarniska tasapainottelee sopivasti välimaastossa siinä missä liikeradoissaan hitaampi ja kestävyydeltään nopeammin väsyvä Eredrim jaksaa ottaa enemmän iskuja vastaan pidemmän elämäpalkin ansiosta.

Pienikin virheliike heittää pelaajan helposti alakynteen – erityisesti pomovastuksia vastaan sinnitellessä. Kuolettavan tällin saadessaan pelaajan hahmo lentää pois tämän valitsemastaan kehosta, jota ilman tämä on melko heikossa hapessa. Pelaajalla on kuitenkin mahdollisuus hypätä takaisin paikalleen jähmettyneeseen ulkokuoreensa, mikäli vihollislinjan keskeltä suinkin kykenee ja jatkaa taistelua täyteen palautuneella elämäpalkilla. Varsinaista hahmonkehitystä peli ei oikeastaan sisällä, sillä roolipelielementit näkyvät pääosin pelaajan hyödyntämissä kehoissa ja niiden ympärille kehitettyjen kykypuiden avaamisena.

Neljä taidoiltaan ja kyvyiltään hyvinkin poikkeavaa Mortal Shell -haarniskaa pitävät taistelun monipuolisena ja vaihtekevan virkeänä. Jokaisen haarniskan kyvyt avatakseen seikkailu on myös syytä koluta läpi useampaan otteeseen, mihin peli kannustaakin ensimmäisen läpipeluun jälkeen avautuvalla New Game Plus -tilalla.

Arvioon saatu pc-versio pyöri koneella valtaosan ajastaan ilman huomattavaa ruudunpäivityksen putoilua grafiikka-asetukset tapissa pidettynä. Myös vaihto näppäimistö-hiiri-ohjauksesta PS4:n DualShock 4 -kapulaan luonnistui sekin ilman ylimääräistä säätöä. Vastoinkäymisiltä ei kuitenkaan aivan säästytty. Aluksi pelillä nimittäin ilmeni pahoja vaikeuksia tallentamisen kanssa, sillä tallennuspisteelle päästyä ja pelistä poistuttua oli seikkailu kuitenkin aloitettava täysin puhtaalta pöydältä. Kaikeksi onneksi kyseinen vika on sittemmin saatu korjattua. Peli kärsi myös satunnaisesta kaatuilusta, mikä ei hellittänyt edes julkaisupäivän alla saadun ajuripäivityksen myötä. Toivoa kuitenkin sopii, että arvioinnin aikana esiintyneet ongelmat saataisiin vielä päiviteltyä  pois kuljeksimasta.

Pienen studion esikoisteoksena Mortal Shell ei tarjoa ehkä aivan yhtä pitkäkestoista taipaletta kuin monet lajityypin vastineensa. Kyseessä on tästä huolimatta kaikin puolin hyvin kasassa pysyvä Souls-lajityypin kokemus, joka ei ole pelännyt lähteä leikittelemään uusilla ideoilla. Mikäli siis Souls-nälkä pääsee yllättämään, on Mortal Shell – myös noin 30 euron suositushintansa puolesta – oikein mainio valinta tarpeen tyydyttämiseen.

Mortal Shellin pc-versio on saatavilla toistaiseksi vain Epic Games Storessa, josta se on vapaa levittäytymään Steamiin ja muille kauppapaikoille vuoden 2021 puolella.

MORTAL SHELL

”Mortal Shell on kivenkova tulokas Souls-like-viritelmien kirjoon.”