Uusimmat

Arvostelu Road 96 on vuoden parhaita indie-pelejä, mutta Nintendo Switchillä sitä ei kannata pelata

10.09.2021 20:33 Henrik Savonen

Kiitostakin keränneen Road 96:n Switch-version rönsyilevä ruudunpäivitys ja matalaksi pistetyt tekstuurit syövät peli-iloa mielenkiintoiselta peliltä.


Road 96Julkaisupäivä: 16.8.2021
Studio: DigixArt
Julkaisija: DigixArt, Plug In Digital
Saatavilla: Nintendo Switch (testattu) & PC (Windows)
Pelaajia: 1
Ikäraja: 16
Peliä pelattu arvostelua varten: 20 tuntia


Eletään kesää 1996. Totalitarismiin kallistunut, Yhdysvaltoja muistuttava Petrian valtio on presidentinvaalien kynnyksellä. Kovaan kuriin uskova Tyrak ei kaihda kovien keinojen käyttöä. Turvassa eivät ole myöskään ne myötätuntoisempaa vastaehdokasta Florresia kannattavat nuoret, jotka passitetaan telkien taakse jäätyään kiinni mielenosoituksista tai maanpaon yrittämisestä.

Omasta tulevaisuudestaan huolestunut joukko teinejä päättää pyrkiä Road 96:n tarinassa maan pohjoisrajan yli kohti vapautta. Algoritmin arpoma tapahtumajärjestys sekoittaa tarinaa hieman uudenlaiseksi jokaisella läpipeluukerralla, mikä itsessään tekee Road 96:sta yhden vuoden kiinnostavimmista indie-nimikkeistä. Kokonaisuus olisi kuitenkin voinut olla pelinautinnon kannalta viilatumpi.

Pelaaja ohjastaa kerrallaan yhtä rajan yli pyrkivää teiniä, jonka onnistumiset ja epäonnistumiset heijastuvat paitsi seuraavan teinin edesottamuksiin myös viimeisen episodin päässä häämöttävään loppuun. Proseduraalisesti etenevä roadtrip koostuu useammasta valmiiksi kirjoitetusta tapahtumasta ja kohtaamisesta, joiden sattumanvaraisella järjestyksellä on vaikutusta juonenkulkuun. Tarinapainotteisuuden ja dialogivalintojen suhteen Road 96:tta voisi verrata esimerkiksi Telltalen The Walking Deadin tai Life is Strangen kaltaisiin peleihin. Ero viimeksi mainittuihin näyttäytyy kuitenkin tapahtumien täydessä satunnaisuudessa. Tämä tekee Road 96:sta omanlaisensa kokemuksen, jossa kaikkea on mahdotonta nähdä yhdellä jos toisellakaan läpipeluukerralla.

Road 96

Tarkasti vartioidun rajan ylittäminen ei ole mutkatonta, mutta sitäkin monivivahteisempaa. Rahatilanteesta riippuen osan matkasta voi taittaa taksin tai bussin kyydissä. Jos kolikot ovat vähissä, pelaajan on mahdollista turvautua myös esimerkiksi liftaamiseen tai sitten ihan vain kävelyyn maili kerrallaan. Mikäli hahmolla kuitenkin viilettää menemään vailla ruokaa ja unta, voi pakotaival päättyä ennen kuin se on kunnolla alkanutkaan. Energiamittarin saa pidettyä hyvänä riittävällä ravinnon tankkaamisella sekä nukkumalla. Rahaa voi puolestaan ansaita esimerkiksi vastaantulevilta hahmoilta joko rehellisin keinoin tai sitten myös ihan varastamalla. Lisäksi pelaaja voi helpottaa matkantekoaan hahmoilta saatavilla kyvyillä, jotka vaihtelevat tiirikoinnista hakkerointiin.

Road 96:n ympäristöt koostuvat pienistä avoimista alueista, jotka vaihtelevat tien varrella sijaitsevasta ravintolasta ja asuntovaunujen täyttämästä leiristä kivikkoiseen maastoon. Graafiselta ulkoasultaan pelin lääni muistuttaa jossain määrin parin vuoden takaista Firewatchia. Valitettavasti Switch-version tekstuurit on jouduttu pitämään pelattavuuden takaamiseksi melkoisen alhaalla, mikä syö hieman tunnelmaa noin muuten hyvin toteutetulta miljööltä. Kenttäsuunnittelussa itsessään ei ole kuitenkaan suurempaa moittimista, minkä lisäksi 90-luvun henkeen istuva soundtrack sekä hyvin kirjoitetut hahmot pitävät mielenkiinnon koholla.

Road 96

Tarinan varrella pelaajan tiet risteävät useamman hahmon kanssa, joista kullakin on oma tarinansa kerrottavanaan. Tapahtumien satunnaisuuden vuoksi pelaaja saattaa löytää itsensä milloin mistäkin. Eräällä kerralla saatetaan esimerkiksi päätyä rikolliskaksikko Stanin ja Mitchin meneillään olevalle ryöstökeikalle, mistä selviydyttyä ajaudutaan rekkakuski Johnin kyyditsemänä julkkisjuontaja Sonyan seuralaiseksi paremman väen bileisiin. Toisinaan matka voi huonossa tapauksessa päätyä myös karkuteillä olevia teinejä etsivän poliisin haaviin, josta selviytyminen voi vaatia pelaajalta kipeitä päätöksiä.

Kohtaamisten aika ja paikka sekä tietyn hahmon esiintyvyden määrä läpipeluun aikana voivat vaihdella paljonkin muun muassa sen mukaan, millä kulkuneuvolla pelaaja valitsee minkäkin osan matkasta taittaa. Tämä tuo myös jo entuudestaan tuttuihin kohtaamisiin tietynlaista uuden tuntua, vaikka peluukertoja sattuisi olemaan jo useampi takana. Jokaisen hahmon tarinaa ei ole myöskään mahdollista yhden läpipeluun puitteissa, mikä kannustaa koluamaan seikkailun useampaan otteeseen.

Road 96

Lähes jokaisella läpipeluun aikana tehdyllä sanavalinnalla ja teolla on vaikutusta siihen, miten pelaaja onnistuu itsensä rajan yli lopulta keplottelemaan. Hahmojen kanssa käydyt keskustelut tuntuivat pääosin kuljettavan pelaajaa omaan dialogivalinnasta johtuvaan suuntaansa. Muutamissa kohtauksissa eroavat vastaukset eivät kuitenkaan muuttaneet tilannetta oikein miksikään, vaikka valittu vaihtoehto tiettyyn kommenttiin olisikin poikennut sanomaltaan täysin edellisestä pelikerrasta. Toisinaan valitsemani dialogipätkä ei myöskään ollut sen liiemmin linjassa hahmolta saadun vastauksen kanssa ja seuraukset tuppasivat jäämään hieman pimentoon tilanteen vaihtuessa jo toisaalle. Vaikka valitut sanat ja teot muuttivatkin tapahtumien kulkua valtaosan peliajasta, ei syy-seuraussuhde tuntunut menevän odotetusti aivan joka repliikin kohdalla.

Vuorovaikutusta pelaajan ja hahmojen välillä olisi mielestäni toki voitu myös vahvistaa ohjattavan karkurin edes osittaisella näkymisellä ja omalla ääninäyttelyllä, sillä mustaan yläkulmassa näkyvään naamasiluettiin tyytyminen sekä dialogivalinnoista seuraava hiljaisuus saivat tuntumaan kuin pelaajan tehtävä olisi olla pelkkä sivustaseuraaja. Liekö tämä sitten ollut kehittäjien tarkoitus.

Road 96

Arvioon saatu Switch-versio osoittautui paikoitellen tökkiväksi ruudunpäivityksen osalta, joka tuntui tipahtelevan aika ajoin hyvin alhaisissa lukemissa. Matalalla pidetyt tekstuurit huomioon ottaen olisi kuvitellut, että pelikokemus pysyisi Switchillä edes jotakuinkin vakaampana. Myös Joy-Conilla peluu olisi voinut olla mielekkäämpää, sillä ohjaintatilla liikkuminen tuntui valtaosan peliajasta melko kankealta. Koska Switchillä liftailu aiheutti ristiriitaisia tuntemuksia, päätin testata myös pelin PC-versiosta ladattavaa demoa, joka tuntui ruudunpäivityksen osalta lähes kuin eri peliltä – tekstuureista ja hiirellä ohjauksesta toki puhumattakaan.

Road 96:n arvosana heitteli läpipeluun aikana mielessä laidasta laitaan, sillä Switchin suorituskyky ei palvellut noin muuten idealtaan toimivaa ja viihdyttävää kokonaisuutta. Ruudunpäivityksen putoilun ja nykivän ohjauksen alta pilkistää kuitenkin mukaansatempaava pakomatka, josta haluaisi nauttia täysin rinnoin – jos vain konsolin tehot eivät tulisi niin ärhäkästi vastaan.

Pakomatkalle suuntaavat PC-pelaajat voivat siis huoletta ripotella teokselle ainakin yhden tähden lisää. Vaikka peli kustantaakin vain noin 20 euroa, on konsoliversiota harkitsevien kuitenkin hyvä punnita ostopäätöstään Switchin kaupasta löytyvän demon perusteella.

ROAD 96

Arvosana: 2/5

”’Tarinallaan ja ysäritunnelmallaan vakuuttava Road 96 rönsyilee Switchillä pelatessa.‘”