Uusimmat

Arvostelu: Super Mario Makerin 3DS-versio on outo rimanalitus Nintendolta

15.12.2016 14:59 Miikka Lehtonen

Super Mario MakerTekijä: Nintendo
Julkaisija: Nintendo
Testattu: 3DS
Saatavilla: Wii U & 3DS
Pelaajia: 1
Arvostelija: Miikka Lehtonen

supermariomaker3ds_02

Super Mario Maker 3DS on Nintendon aivopieru, jota on vaikea ihmisen ymmärtää.

Kun viime vuoden parhaisiin peleihin kuulunut Wii U -timantti Super Mario Maker julkistettiin 3DS-konsolille, reaktioni oli ensin hyvin innostunut. Kun Nintendo sitten kertoi, mitä kaikkia ominaisuuksia 3DS-versiosta tulisi puuttumaan, olin aivan varma, että nyt oli tapahtunut kommunikaatiokatkos.

Eiväthän ne voineet olla tosissaan?

Olivat ne. Super Mario Maker for Nintendo 3DS on käsittämättömästi rampautettu versio hienosta pelistä. Sitä pelaamalla tulee lähinnä kiukkuiseksi.

Pelinä Super Mario Maker on entisellään. Se on edelleen työkalusetti, jolla voi tehdä – ja tietenkin pelata – omia kenttiään. Tapahtumapaikaksi voi valita Super Mario Brosin, Super Mario Bros 3:n, Super Mario Worldin tai New Super Mario Brosin. Valinta vaikuttaa käytössä olevien esineiden valikoimiin ja jopa kentän fysiikkaan. Tarjolla on hirmuiset määrät erilaisia rakennuspalikoita, joilla kentistään voi tehdä niin sujuvia, hauskoja tai sadistisen vaikeita kuin vain haluaa.

Kenttien tekeminen onnistuu 3DS-versiossa ihan asiallisesti, joskaan kaikkia Wii U -version ominaisuuksia pelistä ei löydy. Esimerkiksi omia ääniään ei voi nauhoittaa, mikä tuntuu vähän oudolta rajoitukselta. Samaten kaikki vaihtoehtoiset hahmot ja Marion muuttavat sienet puuttuvat pelistä kokonaan.

Super Mario Maker

3DS-version typerin puute on isku vasten kasvoja: itse tehtyjä kenttiä voi jakaa vain, jos joku muu pelin omistava tulee kylään.

Jako siis tapahtuu siirtämällä kentät lähiverkon yli käsikonsolilta toiselle. Tämä puute riittäisi jo sinänsä kaatamaan Super Mario Maker for Nintendo 3DS:n, sillä mitä hiton järkeä kenttiä on tehtailla, hioa ja viilailla, jos ne voi jakaa ainoastaan lähellä istuvien kanssa tai Streetpassin välityksellä? En ymmärrä, miksi ihmeessä ominaisuus on poistettu pelistä, sillä kenttien vaihtelun toinen puoli, latailu, kyllä onnistuu 3DS-versiolta – ei tosin sekään hyvin.

Wii U -version avulla pystyy seuraamaan haluamiaan kehittäjiä, etsimään ja filtteröimään kenttiä monipuolisesti, saamaan tilastoja maailman parhaista ajoista ja kisaamaan itsekin parhaista saavutuksista. 3DS-versiossa ei. Siinä voi valita haluamansa kentän vaikeustason ja painaa sitten nappia, joka dumppaa esiin kourallisen satunnaisia Wii U:lla tehtyjä kenttiä. Eikö miellyttänyt? No, ainahan nappia voi painaa uudelleen.

Eivätkä puutteet valitettavasti siihen lopu. Niin vaikea kuin se onkin uskoa, Super Mario Maker tökkii säännöllisesti aika pahasti. Varsinkin jos grafiikkasetiksi on valittu New Super Mario Bros, saa olla oikeasti tarkkana, mitä kenttäänsä pistää ettei peli meni turhan takkuiseksi. Tämä ei selity myöskään 3D-ominaisuuden aiheuttamana lisäkuormana, sillä Super Mario Maker ei 3D:tä tue.

3DS:llä. Oikeasti.

Nintendo on siis onnistunut vesittämään totaalisesti Super Mario Makerin keskeisen idean, kenttien tehtailun ja jakamisen. Moisen ystävänä joudun toteamaan, että Super Mario Maker for Nintendo 3DS on paitsi paha pettymys, myös suorastaan huono peli.

Ei kuitenkaan täysin arvoton sellainen.

Super Mario Maker

Super Mario Maker for Nintendo 3DS sisältää yhden uuden ominaisuuden Wii U -versioon verrattuna: siinä on mukana runsaasti Nintendon tekemiä kenttiä. Niiden ympärille on kyhätty pelitila, jossa pitää läpäistä 18 maailmaa ja pelastaa prinsessa. Näin tekemällä avaa editoriin uusia palikoita, mutta se ei ole ainoa juju. Kaikissa kentissä on nimittäin kaksi haastetavoitetta, jotka pakottavat pelaamaan eri tavalla kuin Mario-pelejä yleensä. Joskus mitalin saa kannettuaan kilpikonnan kuoren mukanaan maaliin, toisinaan kentän aikana ei saa painaa lainkaan ohjaimen vasenta nuolipainiketta.

Nintendon kentät ovat hauskoja, viihdyttäviä ja tavoitteidensa ansiosta vielä kohtalaisen haastavia. Ehkä tässä olisikin ollut se oikeampi tapa ajatella ja markkinoida Super Mario Maker for Nintendo 3DS:ää? Noin 40 euron hintaisen, rampautetun ja turhauttavan Mario Maker -kokemuksen sijaan pelin olisi voinut myydä paljon halvempaan hintaan ilman editoria ja pelkällä mahdollisuudella pelata Nintendon tekemiä kenttiä ja netistä ladattuja satunnaispaloja. Sellaisena olisin pystynyt nielaisemaan pelin paljon helpommin, mutta nyt se närästää.

Super Mario Maker for Nintendo 3DS soveltuu ehkä sellaisille, jotka vaihtelevat kenttiä lähinnä kaveriporukkansa kanssa ja ehkä sellaiseksi peli on myössuunniteltu. On silti käsittämätöntä, että Wii U -version maineeseen nostaneet ominaisuudet on jätetty pelistä pois ilman sen suurempaa selitystä. En aina ihan ymmärrä Nintendoa.