Arvostelu: The Legend of Zelda: Link’s Awakening on lähes täydellinen remake 26-vuotiaasta klassikkopelistä

14.10.2019 10:00 | Ilari Hauhia

The Legend of Zelda: Link’s Awakening on jo 26-vuotias peli, mutta kuten Nintendo Switchille julkaistu uudisversio osoittaa, on se loistava seikkailu vielä nykypäivänkin mittapuulla. 


Julkaisupäivä: 20.9.2019
Studio: Grezzo
Julkaisija: Nintendo
Saatavilla: Nintendo Switch
Pelaajia: 1
Ikäraja: 7
Peliä pelattu arvostelua varten: noin 14 tuntia


The Legend of Zelda: Link’s Awakening on Zelda-kaanonissa varsin epätavallinen seikkailu. Nimestään huolimatta Link to the Pastin jälkeiseen aikaan sijoittuvassa Link’s Awakeningissa ei nähdä edes Zeldaa, ja myös Ganondorf ja Triforce loistavat poissaolollaan.

Peli alkaa, kun Linkin lautta tuhoutuu kovassa merenkäynnissä ja vihreänuttuinen sankari haaksirikkoutuu Koholintin saarelle. Link herää pienessä mökissä ja tapaa Marinin sekä hänen isänsä Tarinin. Pian pelaajalle selviää, että ainut tapa päästä takaisin Hyruleen on herättää Wind Fish kahdeksan saarelta löytyvän instrumentin avulla.

Link’s Awakening on täydellisyyttä hipova remake. Peli on pidetty hyvin pitkälti ennallaan verrattuna 26 vuoden takaiseen alkuperäisseikkailuun, mutta mukaan on lisätty muutamia moderneja parannuksia. Pelissä on nyt mukana automaattinen tallennus, parannellut valikot ja enemmän keräilyesineitä. Saarella liikkumista on nopeutettu uusien pikamatkustuspisteiden avulla. Lisäksi mukaan on lisätty Mario-peleistä tuttuja cameoita, kuten Goombia ja Piranha Planteja, jotka istuvat Koholintin saarelle luontevasti.

Uutta on myös Super Mario Makeria muistuttava Chamber Dungeons -pelitila, jossa pelaajat pääsevät luomaan omia luolastojaan. Kokemus jää kuitenkin kehnoksi ja rajoittuneeksi, sillä uusia luolastoja voi koota uudelleen vain jo pelissä valmiiksi olevista huoneista. Lisäksi omien luomusten jakaminen on tehty tarpeettoman vaikeaksi, sillä se onnistuu vain fyysisesti amiibojen avulla konsolista toiseen.

Parasta Link’s Awakeningissa on sen graafinen toteutus. Alun perin pikseligrafiikoilla toteutetun pelin sovittaminen televisiolle ei ole ollut helppo tehtävä, mutta siitä on suoriuduttu erittäin hyvin. Link ja muut Koholintin saaren asukkaat näyttävät kuin pieniltä vahasta veistetyiltä lelu-ukkeleilta, jotka ovat kauniita ja ennen kaikkea halittavan söpöjä. Värikäs pelimaailma onnistuu herättämään lapsuudesta tutun nostalgisen pelikokemuksen jälleen henkiin ja Koholintin saarella seikkailusta tulee hyvä mieli.

Tarinan ja pelimaailmansa puolesta Link’s Awakening on lähes yksi yhteen -kopio alkuperäisestä seikkailusta, mikä on loistava asia. Pelillisesti Link’s Awakening onnistunut ja ikivihreä seikkailu, vaikka sitä vertaisi moderneihinkin peleihin. Koholintin saari ei ole yhtä massiivinen kokonaisuus kuin vaikkapa The Legend of Zelda: Breath of the Wildin pelimaailma, mutta se ei tee Link’s Awakeningista yhtään sen huonompaa peliä.

Koholintin saari on avoin ja siellä saa liikkua täysin oman mielensä mukaan, vaikkakin osa pelialueista voi vaatia esimerkiksi avaimen löytämistä. Link’s Awakening ei pidä kädestä kiinni eikä maailmassa näy opastavia nuolia. Sen sijaan pelaajan täytyy itse hoksata, mihin seuraavaksi tulee edetä. Eksyminen on silti harvoin turhauttavaa.

Tarjolla on kaksi vaikeustasoa. Niistä tavallinen on varsin leppoisa, kun taas korkeampi vaikeusaste tekee pelaamisesta jo hieman vaativampaa. Silti mistään älyttömän vaikeasta pelistä ei ole kyse edes korkeammalla vaikeustasolla seikkailtaessa.

Mikäli alkuperäinen seikkailu on vielä hyvin muistissa, voi Link’s Awakeningin todennäköisesti läpäistä alle kymmenessä tunnissa. Uusille pelaajille läpäisyaika kasvanee kuitenkin 10-15 tunnin paikkeille. Mikäli Link’s Awakeningista innostuu etsimään keräilytavaroita tai Chamber Dungeonsiin haluaa käyttää enemmän aikaa, saa peliin upotettua vielä reilusti lisätunteja.

Kokonaisuudessaan Link’s Awakening on malliesimerkki onnistuneesta remakesta. Alkuperäinen 26-vuotias peliklassikko on säilytetty pohjalla lähes kokonaan, mutta kokemusta on paranneltu ja ehostettu sieltä sun täältä, jotta se täyttää myös modernit standardit. Ainoina nillityksen aiheina Chamber Dungeons tuntuu keskeneräiseltä ja pelin ruudunpäivitysnopeus tippuu silloin tällöin häiritsevän alhaiseksi.

Noin 50 euron hintalappu voi äkkiseltään kuulostaa ylihintaiselta, kun kyse on periaatteessa 26 vuotta vanhasta pelistä. Näin ei kuitenkaan ole, sillä Link’s Awakening on mitä mainion seikkailu jonka luulisi tyydyttävän sekä alkuperäisen seikkailun kokeneiden konkareiden että uusien pelaajien vaatimukset heittämällä.

THE LEGEND OF ZELDA: LINK’S AWAKENING

”The Legend of Zelda: Link’s Awakening on syötävän suloinen ja kaikin puolin onnistunut remake pelihistorian klassikosta.”