Arvostelu: Warcraft III: Reforged sai kriitikon kiroilemaan, mutta peli on silti mainettaan parempi

10.02.2020 20:05 | Joonas Pikkarainen

Blizzardin RTS-klassikon uudelleenpäivitys saapui markkinoille kohun saattelemana, mikä jää valitettavasti pelin ikirautaisuudesta huolimatta myös sen tunnetuimmaksi piirteeksi.


Julkaisupäivä: 28.1.2020
Studio: Blizzard Entertainment
Julkaisija: Blizzard Entertainment
Saatavilla: PC (Windows)
Pelaajia: 1-12
Ikäraja: 12
Peliä pelattu arvostelua varten: 13 tuntia


Blizzardia ei käy kateeksi. Paremmat kledjut päälleen saaneen StarCraft: Remasteredin suosion siivittämänä yhtiö aikoi toisintaa menestyskaavan uusiksi toisen klassikkoteoksen, Warcraft III: Reign of Chaosin, kanssa. Tällä kertaa tarkoitus oli tosin viedä homma pelkkää remasterointia aavistuksen pidemmälle, mistä syystä myös ”täydellistä uudelleenlämmittelyä” kutsuttiin Warcraft III: Reforgediksi.

Roimasti ehostetun ulkoasun lisäksi pelitasapainoa paranneltaisiin entisestään, vanhentunut käyttöliittymä ja verkkotoiminnallisuudet modernisoitaisiin ja tarina nivottaisiin osin uusiksi vastaamaan likemmin suositun World of Warcraftin sittemmin kanonisoimia kuvioita. Samalla ääninäyttelijät päivitettäisiin nykyisiin ja välianimaatiot toteutettaisiin kerronnallisesti nykypäivän ehdoilla, mutta pelattavuus säilytettäisiin tuttuna, turvallisena ja monien rakastamana ennallaan. Toisin sanoen herätettäisiin klassikko uudelleen eloon nykyisille ja uusille pelaajille tuoreena sovituksena.

Vaan sitten tulivat fanit ja sanoivat: ”Mitään ei muuteta!”

Ja Blizzard totteli.

Julkaisuun päätynyt versio on saanut kyllä tasapainopäivitykset, nykyaikaiset verkkotoiminnallisuudet – lue: eivät siis toimi – ja visuaalisesti näyttävämmän ulkoasun. Luvatut elokuvallisemmat välianimaatiot, tarinan sovittaminen nykykaanoniin ja muut tarinalliset muutokset on sen sijaan hylätty autenttisemman kokemuksen edestä (ja niistä tiedotettu jo viime vuonna -toim. huom). Toisin sanoen Blizzun jalat ovat pyörineet ennätysvauhtia takapakkia polkien jättäen jäljelle vain pelkän tavallisen remasteroinnin.

Ja sitten fanit palasivat itkemään: ”Mitään ei ole muutettu!”

V*tun fanit.

Ok, totuus ei ole aivan näin mustavalkoinen, eikä Warcraft III: Reforgedin julkaisua voi hyvällä tahdollakaan väittää onnistuneeksi. Epäselväksi jäänyt markkinointi on vain pienin paha siihen nähden, etteivät alkuperäisen Warcraft III:n omistajat päässeet julkaisussa pelaamaan verkkopelejä lainkaan, sillä yhteysongelmien lisäksi muun muassa klaanit, turnaukset, kilpailullisen ranked-pelit ja kustomoidut kampanjat olivat kadonnut clientien yhdistymisen myötä kokonaan. Samalla EULAa päivitettiin niin, ettei seuraava Dota katoa enää kilpailijalle, vaan kaikki käyttäjien tekemät kartat ovat jatkossa Blizzardin omistuksessa.

”Huppista!”

Lopputuloksena Warcraft III: Reforged on saanut historiallisen huonot käyttäjäarvosanat Metacriticissä, mikä on osaltaan johtanut Blizzardin heltymään jakamaan hyvityksiä näitä vaativille asiakkaille. ”Puuttuvat” toiminnot lupaillaan lisättävän peliin lähikuukausina, mikä nykyisten Games as a Service -pelien aikakaudella ei ole mitään uutta. Poikkeus on vain siinä, että nämä toiminnallisuudet olivat jo olemassa alkuperäisen Warcraft III:n ostaneilla, mutta eivät ole enää. Ja sekös varmasti harmittaa peliä aktiivisesti pelanneita nyt, kun clientit ovat yksi ja sama ongelmineen päivineen.

Pakollisten taustojen läpikäymisen jälkeen onkin sitten hyvä sukeltaa itse pelin kimppuun.

Warcraft III: Reforged ei ole tosiaan enää alkujaan luvattu kokonaan uudelleen taottu näkemys vuonna 2002 julkaistusta klassikosta, vaan ennemminkin vain prameammat uudet vaatteet päälleen saanut klassikko. Blizzardin ensimmäisenä 3D-pelinä ero vanhaan on tosin merkittävä, vaikka yhteensopivuuspakko alkuperäisen kanssa on tuonut omat rajoitukset ehostukseen. Reforged näyttää silti hyvältä ja menee melkein uudehkosta reaaliaikanaksuttelusta, joista ei totta puhuen nyt mitään ylitarjontaakaan ole markkinoilla.

Täysi-ikäisyys näkyy sen sijaan varsinaisessa pelattavuudessa. Kartat, tehtävävariaatiot ja osin kerronta ovat silkkaa vuosituhannen vaihdetta, joskaan Warcraft III:a ei suotta pidetä klassikkona. Sen monet kerronnalliset ja pelimekaaniset ratkaisut, kuten kehittyvät sankarit, ovat jättäneet pitkän jäljen nykyisiin peleihin, joista parhaana esimerkkinä Valven nykyinen lypsykone ja alkujaan Warcraft III:n modina alkunsa saanut MOBA-hitti Dota 2. Nämä samaiset elementit vetoavat onneksi edelleen, mikä osaltaan auttaa sietämään pelin muita antiikkimaisuuksia.

Olisin silti mieluusti nähnyt Blizzardin alkuperäisen vision, jossa nämä puutteet olisi ainakin osittain korjattu vastaamaan nykypäivää.

Positiiviset puolet päihittävät silti negatiiviset, ja ikonisten hahmojen johdattaminen läpi kutkuttavien kampanjoiden niin Reign of Chaosin kuin tätä jatkaneen The Frozen Throne -laajennuksen parissa on vetovoimaista puuhaa. Pelin ikimuistoiset sankarit, yllättävät juonenkäänteet ja eeppiset kohtaamiset siirtyivät sittemmin World of Warcraftin polttoaineeksi, mutta Warcraft III on yhä niitä harvoja RTS-pelejä, jotka ovat onnistuneet yhdistämään kerronnan saumattomaksi osaksi pelattavuutta.

Lisäksi pelattavana on neljä keskenään täysin erilaista rotua, jotka tuovat runsaasti vaihtelua naksutteluun.

Ihmisten ja örkkien lisäksi kuvioissa ovat epäkuolleet ja yöhaltijat, joiden uniikit pelityylit sekä erikoiskyvyillä varustetut yksiköt tarjoavat runsaasti variaatiota toimintaan. Puhumattakaan kokemusta ja parempia varusteita keräävistä sankareista, joilla johdattaa genren perinteitä aavistuksen pienempiä joukko-osastoja taisteluun. Ja kaikkea tätä ruokitaan tietty genrelle tyypillisesti resursseja keräämällä, omaa tukikohtaa kasvattamalla ja yksiköitä päivittämällä.

Yksinpelikampanjan ohella pelitunteja voi kasvattaa valtavassa Custom-pelikatalogissa, joka tarjoaa sisäänrakennetun rikkaan editorin vuoksi lähes kaikkea MOBA-peleistä torninpuolustuksiin ja selviytymistaisteluihin. Toki uudistettu EULA estää varmasti Warcraft III:n aikaisen luomiskulttuurin renessanssia, mutta erilaista pelattavaa riittää silti jo nyt kiitettävästi. Ja turpaansa voi aina ottaa myös verkkomatseissa tuntemattomia ja näiden yliluonnollisen vilkkaita sormia vastaan. Kiitos aktiivisen Warcraft III -pelaajakannan sekä näiden yhdistymisen yhdeksi, pelaajia pitäisi myös riittää pitkäksi aikaa.

Vaikka kielteinen mediamyllytys ei ole tehnyt hyvää Warcraft III: Reforgedin maineelle, varsinainen reaaliaikanaksuttelu kaiken sen melun alla on onneksi vielä lähes kahden vuosikymmenenkin jälkeen rautainen kokemus. Uuden pintamaalauksen myötä se näyttää huomattavasti modernimmalta, mutta valitettavasti siihen Reforgedin ainoa saavutus jää – silkaksi pinnaksi. Emmekä saane koskaan tietää, miltä Blizzardin alkuperäinen visio olisi lopulta näyttänyt, jos studio ei olisi alistunut fanien painostukseen ja tyytynyt pelkkään remasterointiin.

Luultavasti paremmalta.

V*tun Blizzard.

WARCRAFT III: REFORGED

”RTS-klassikon uusi taru jää harmillisesti pelkästään pinnaltaan kuorrutetuksi uudistukseksi.”