Arvostelu: Yakuza Kiwami on hyvin tehty PC-versio loistopelistä – ja vieläpä järkihintaan

19.02.2019 20:39 | Joonas Koivisto

Yakuza Kiwami on alkujaan vuonna 2005 PlayStation 2:lle ilmestyneen Yakuza-sarjan ensimmäisen pelin uudelleenjulkaisu. Kiwami on toteutettu käyttäen Yakuza Zerosta tuttua pelimoottoria. Sen myötä kyseessä on loistava ja myös PC:llä hyvin toimiva uudelleenjulkaisu.


Julkaistu (PC), ilmestynyt (PS4, PS3) / Studio: Sega CS1 / Julkaisija: Deep Silver / Julkaistu: PS3, PS4 & PC (testattu) / Kokoonpano: Ryzen 7 2700x, 16 Gt RAM, Radeon RX 480 8Gt & Win10 / Peliä pelattu arvostelua varten: 25 tuntia


Yakuza Kiwami jatkaa suoraan siitä mihin vuonna 2015 tehty esiosa Yakuza Zero loppui. Peli seuraa Kazuma Kiryun matkaa vankilasta takaisin alamaailmaan. Kymmenen linnassa vietetyn vuoden jälkeen sankarilla on selvittämättä välit Nishikiin. Päänvaivaa tuottavat myös oma asema alamaailmassa ja äitiään etsivä 11-vuotias Haruka. Nämä tarinat ja monta muuta kietoutuvat lopulta yhteen – japanilaiseen tyyliin monen juonenkäänteen ja petoksen kautta.

Tarinaa ei ole pääosiltaan muutettu peliä tehdessä, ja ympäristönä toimii edelleen Kamarucho samoilla virikkeillä varustettuna. Tarinan eteneminen sisältää kuitenkin aiempaa enemmän viittauksia menneisyyteen, kiitos Zero-pelin. Lisäksi Yakuza Kiwamin dialogi on käännetty kokonaan uudestaan. Kehittäjät myönsivät itsekin hävenneensä alkuperäisen pelin kliseistä ja one-linereihin perustunutta käsikirjoitusta.

Parempi käännös ja kokonaisuutena hyvä toteutus päästävät Yakuza-pelien huumorin ja niiden luonteen kukkimaan todella. Koko 20 tunnin pelisessio on jälleen yhtä juhlaa, jossa on sekaisin hullun yliampuvia toimintakohtauksia sekä naiivin päähahmon aikaansaamaa, enemmän ja vähemmän arkisiin tilanteisiin perustuvaa huumoria. Yakuzan menoa seuraa herkeämättä ja pöljä hymy naamalla.

Pääasiallinen pelimekaniikka on Yakuza-sarjan tuttuun tyyliin taistelu. Taisteluihin on otettu mukaan Zeron järjestelmä, eli Kiruylla on neljä eri tyyliä: raskas; keskivaihe; kevyt, mutta liikkuva ja eri tyylien ominaisuuksia yhdistelevä Dojiman lohikäärmeen tyyli. Kolmea perustyyliä kehitetään taisteluista ja tehtävistä saadun kokemuksen avulla, kun taas lohikäärmetyyli opitaan pääosin Majiman kanssa taistelemalla.

Taisteluita kohtaa jatkuvasti kaupungilla kulkiessa. Yakuza Kiwamin tarinaa kuljetetaan välivideoiden lisäksi käytännössä vain kamppailuilla. Vastustajia on yleensä useita ja hyökkäyksiä jokaisessa taistelutyylissä kaksi. Potkujen ja lyöntien lisäksi voi käyttää ympäristön esineitä hyväkseen sekä ihastella erikoisiskujen animaatioita.

Yksi iso muutos pelin perusmekaniikoissa onkin juuri Majiman rooli. “Majima missä vain” -systeemin myötä tämä humoristinen ja monella tapaa Batmanin Jokeria muistuttava mafioso saa pelissä ison roolin. Majima voi ilmestyä tappelemaan milloin vain kaupungilla kulkiessa, kaupoissa käydessä tai kesken viihdykkeiden. Mitä enemmän näitä tappeluita suorittaa, sitä pidemmälle lohikäärmetaistelutyyli kehittyy.

Jos on pelannut viime vuosina ilmestyneitä Yakuza-pelejä, huomaa minipelien olevan alkuperäisessä pelissä huomattavasti pienemmässä roolissa. Minipelejä kyllä on, mutta pidempiaikaisemmat manageroinnit eivät kuuluneet vielä ensimmäisen Yakuzan repertuaariin. Minipeleihin kuluukin nyt vähemmän aikaa kuin uudemmissa osissa. Kiwamissa voi jatkaa Zerosta alkanutta RC-autojen tarinaa, pelata Segan klassikkopelejä, lyödä baseballia ja treffata seuraa cabaret-klubeilta.

Seksuaalisävytteistä sisältöä pelissä on viime vuosien Yakuzoja vähemmän. PlayStation 2:n aikana ei ilmeisesti vielä uskallettu hyödyntää niin paljon vähäpukeisia naisia kuin nyt. Pohjamateriaalin ikä näkyy myös sivutehtävien pituudessa. Useat sivutehtävät voi juosta läpi aivan parissa minuutissa. Lisäksi ne sisältävät ehkä vain yhden taistelukohtauksen. Kiwamiin on kuitenkin lisätty uusia pidempiäkin sivutehtäviä ja niitä on kokonaisuudessaan yli seitsemänkymmentä. Välillä erottaa helposti mitkä tehtävät ovat uudempia ja mitkä jo alkuperäisestä pelistä.

PC-versio näyttää ja kuulostaa todella hyvältä. Ääninäyttelijät ovat Zerosta tutut ja graafinen suorituskyky todella hyvä. Pelin toiminta ja hahmomallit pääsevät todella hyvin oikeuksiinsa korkean resoluution ja nopean ruudunpäivityksen kanssa. Tämän myötä etenkin taistelut tuntuvat konsoliversioita paljon jouhevammilta. Myös vikkeliä latausaikoja oppii arvostamaan nopeasti.

Kiwami suosittelee alusta alkaen itseään pelattavaksi ohjaimella, ja tästä on helppo olla samaa mieltä. Kaikki komennot on suunniteltu PlayStationien versioista tutuilla tavoilla Xbox 360- ja Xbox One -ohjaimille. Näppäimistöllä ja hiirellä voi kyllä pelata, mutta kolmannen persoonan beat-em’-up -taistelut tuntuvat huomattavasti luonnollisemmalta ohjaimella. Näppäimistön ja hiiren komennot on toteutettu samalla tavalla kuten esimerkiksi Batman: Arkham -peleissä.

Yakuza Kiwami on loistava paketti. Yksi sen parhaista puolista on edullinen hinta. PC-version saa jo nyt vain 20 eurolla, ja Yakuza Kiwami on siinä kohtaa ehdottomasti hintansa arvoinen. Jos haluaa kahlata tarinan jälkeen vielä kaikki minipelit ja sivutehtävät, löytyy sisältöä varmasti ainakin 30 tuntia.

Yakuza-sarjan peluu kannattaa aloittaa Zerosta, josta siirtyy Kiwamiin ja Kiwami 2:een. Sarjan pelit ovat keskenään hyvin samanlaisia, joten pieni tauko pelien välillä tekee myös hyvää. Pelien systeemit ja huumori jaksavat viihdyttää juuri yhden pelin verran, mutta kaksi putkeen olisi varmasti puuduttava kokemus. Lisää Yakuzaa haluava iloitsee varmasti, kun Yakuza 3 on julkaistu jo uudestaan Japanissa nykysukupolvelle päivitettynä, ja Yakuza 4:n uudelleenjulkaisukin on luvassa pian. Eurooppalaisia julkaisuja näistä versioista pidetään todennäköisinä, mutta aivan virallista vahvistusta Sega ei vielä ole niiden suhteen antanut.

YAKUZA KIWAMI

”Yakuza Kiwami on hyvin tehty uudelleenjulkaisu, joka lämmittää myös PC-pelaajan sydäntä.”