Atelier Iris: Eternal Mana (PS2)

08.02.2006 00:00 | Tero Lehtiniemi | 72

Japanilaisen Nippon Ichi Softwaren taktiset roolipelit ovat itsessään jo käsite, mutta täysin samaa kaavaa noudattavien tuotoksien vastapainoksi NIS:ltä on hissukseen toivottu myös erilaisia pelejä. Askeleeksi parempaan suuntaan voidaan katsoa yhtiön uusin tempaus: varsin tuntemattoman GUST-firman Atelier Iris -roolipelin julkaiseminen. Peli on itse asiassa sarjan kuudes osa, mutta Japanin ulkopuolelle Atelier-pelejä ei ole aikaisemmin kulkeutunut.

Vaikka Atelier Iris: Eternal Mana ei olekaan Nippon Ichin omaa käsialaa, pelistä löytyy hyvin paljon yhtäläisyyksiä yhtiön omiin peleihin. Se kertoo hyväntahtoisen, erittäin perinteisen rooliseikkailutarinan Klein Kiesling -nimisestä alkemistista, jonka hinku päästä tutkimaan mystistä Avenberryn kaupunkia johtaa loppujen lopuksi paljon isompiin kuvioihin. Matkan varrella Kleinin mukaan liittyy pieni mutta sitäkin persoonallisempi joukko seuralaisia.

Atelier Iriksen suurin Nippon Ichi -yhtäläisyys on ehdottomasti sen ulkonäkö. Suurien, kaksiulotteisella grafiikalla toteutettujen hahmojen ja NIS:n taktisista roolipeleistä tutun kuvakulman ansiosta maailmassa on heti kuin kotonaan. Alueet ovat pinta-alallisesti pieniä, eikä niitä ei ole kovin monta, mutta silti niistä löytyy yllättävän paljon tutkittavaa.

Loitsujen kemiaa

Koska pelin päähenkilö on alkemisti, kyseisen ammatin harjoittamiselta ei voi välttyä pelin aikana. Alueet ovat täynnä kerättäviä tavaroita, joita voi käyttää esimerkiksi uusien esineiden valmistamiseen. Puut, kivet ja muut elottomat luontokappaleet voi muuttaa alkemiaan tarvittavien Mana-henkien vaatimaksi polttoaineeksi. Alkemia-idean hyödyntäminen on kuitenkin jätetty käytännössä puolitiehen, ja tällaisenaan systeemi on lähinnä uusiin vaatteisiin puettu taikapistesysteemi. Tulipallo on tulipallo, vaikka sen nimi olisikin räjähtävä pullo.

Muuten taistelu on tyypillistä roolipelimenoa. Ryhmäläiset ja viholliset mätkivät toisiaan vuorotellen, ja tappeluun osallistuvan kolmikon kokoonpanoa voi vaihtaa lennossa. Kätevänä ominaisuutena pudonneen taistelijan tilalle hyppää vaihtopenkiltä automaattisesti uusi yrittäjä. Systeemi toimii ja karsii ikävät yllätykset minimiin, vaikka taistelut eivät pääosin mitään kauhean vaikeita olekaan.

Atelier Iris: Eternal Mana on hyvin perinteinen konsoliroolipeli niin hyvässä kuin pahassakin. Toisaalta se tuo ilahduttavasti mieleen lajityypin alkuajat, mutta toisaalta se ei juuri tarjoa yllätyksiä tai uutta lajityypille. Hyvähenkinen tarina, humoristiset henkilöt ja peliin sisällytetty japaninkielinen ääniraita luovat yhdessä kuitenkin pelin, jonka ääressä on aina hyvä mieli. Erittäin hyvä välipala esimerkiksi Dragon Quest VIII:n Euroopan-julkaisua odotellessa.

Tekijä: GUST
Julkaisija: Koei
Testattu: PlayStation 2
Saatavilla: PlayStation 2, maaliskuu 2006
Pelin kotisivu: nisamerica.com/games/a6