Battlefield 2 (pc)

17.08.2005 00:00 | Miika Huttunen

Älä korjaa sitä mikä ei ole rikki, kuuluu vanha sanonta. Niinpä Battlefield 2 onkin perusidealtaan edelleen sama kuin aikaisemmatkin sarjan pelit: pelaajat lentävät, juoksevat, ajavat ja sotivat muiden pelaajien kanssa virtuaalisilla taistelukentillä erilaisten sotakulkuneuvojen ja aseiden avulla. Sotiminen on selkeästi enemmän viihteellistä kuin simulaatiomaista, vaikka ulkoisesti haetaankin realismia. Taisteluissa voi tapahtua mitä kummallisimpia asioita, minkä vuoksi peliä voikin kutsua suureksi sirkukseksi.

Moderneillakin aseilla taito ratkaisee

BF2 jättää pelisarjan edellisien osien käsittelemät toisen maailmansodan ja Vietnamin taakseen. Pelin taistelusirkukset sijoittuvat lähitulevaisuuden taistelutantereille, joissa osapuolina ovat USA, Kiina ja kuvitteellinen Lähi-idän koalitio joukkoineen. Poliittisesta sanomasta pelissä ei ole tietoakaan. Kentillä soditaan tietyistä tavoitepisteistä ja sen puolen voittoa haetaan, jonka riveissä soditaan. Joukot eroavat vain jonkin verran aseiltaan ja ajoneuvoiltaan. Ulkoisesti on tietenkin menty eteenpäin. Hahmomallit ja ajoneuvot on mallinnettu todella yksityiskohtaisesti ja muutenkin pelimaailma tuntuu aidolta.

Modernit asejärjestelmät tuovat mukanaan mahdollisia tasapainotusongelmia, mutta aseet on mallinnettu peliin aidonoloisesti unohtamatta silti pelin räiskintäluonnetta. Lentokoneiden ja helikoptereiden lentäminen vaatii edelleen taitoa, ja oikeissa käsissä ne kylvävät suurta tuhoa. Toisaalta ilmatorjuntapesäkkeet ohjuksineen ovat myös tehokkaampia ja niitä löytyy joka kulmasta, kuten myös panssarintorjunta-asemia. Siksipä nopeat panssariajoneuvotkaan eivät pääse liian ylivoimaiseen asemaan.

Modernit jalkaväkiaseet ampuvat lähes kaikki sarjatulta ja ovat periaatteessa tarkempia kuin BF1942:ssa mallinnetut aseet, mutta kaikkien aseiden tulen hajontaa on lisätty. Siksipä suurin osa jalkaväkiaseista on tehokkaita lähimatkoilla, mutta pitkillä matkoilla tappavaan tarkkuuteen tarvitaan kiikarikivääriä tai tuuria. Hyvää on myös se, että nyt mikä tahansa puulaatikko tai ohut aita ei välttämättä suojaa vihollistulelta. Riippuen ampuvan aseen tehosta tulitus voi tulla suojien läpi. Pian oppiikin erottomaan maastosta oikeasti suojaavat esteet, muiden takana lymyillään ja toivotaan parasta.

Kolmen kokoluokan sotaa

Se kalustosta, mutta mikä pelissä sitten on uutta? Ensimmäinen asia on pelaajien koon mukaan suhteutetut pelikartat. Kaikki kartat on suunniteltu kolmella eri pelaajamäärällä pelattavaksi. Kartan pelialue on tietyn kokoinen pelaajien määrästä riippuen. Kuudellatoista pelaajalla käytössä on vain keskeisin osa, 32:lla vähän laajempi ja 64:llä koko kartta. Näin on saatu loistavasti tasapainotettua pelaajien määrä saatavilla oleviin ajoneuvoihin ja tavoitepisteisiin, jolloin taistelut pysyvät tapahtumarikkaina, vaikka pelaajia olisikin vähemmän.

Kenttien suuremman koon vuoksi ajoneuvoille on myös enemmän käyttöä jo puhtaasti kuljetuksellisessa roolissa. Suuremman koon ansiosta myös ilmataistelut ovat oikeasti mahdollisia ilman, että ne olisivat vain pelkkää vihollisen ympärillä pyörimistä pienessä ympyrässä. Pelissä on yli 30 erilaista kulkuneuvoa veneistä lentokoneisiin, jeeppeihin ja tankkeihin. Ajofysiikka on raskaamman tuntuinen, ja menopelit käyttäytyvät juuri tarpeeksi aidonoloisesti, mutta hauskuuden tielle ei ajotuntuma silti tule. Kuljetusajoneuvojen ikkunoista voi nyt ampua matkustettaessa. Ei siis tarvitse vain istua sisällä ja toivoa, että kuski tietää mitä tekee. Pientä miinusta pitää antaa kuitenkin siitä, että pienet esteet, kuten puskat tai ohuet putket, pysäyttävät tankit edelleen kuin seinään.

Kotkat kuuntelevat

Kaikki edellä mainittu tekee pelistä vauhdikkaan, sodanmakuisen ja hyvin rullaavan verkkopelikokemuksen. Battlefield 2 ei sisällä varsinaista yksinpeliä. Moninpelikarttoja voi harjoitella tekoälyn ohjaamien sotilaiden kanssa. Tekoäly antaakin yllättävän kovan vastuksen, joten jos verkkopeliseura ei maistu, on yksin pelaaminenkin ihan kohtuullinen vaihtoehto.

Yksinäänkin voi siis pitää hauskaa, mutta vasta kun alkaa toimia yhdessä muiden pelaajien kanssa, Battlefield 2 pääsee oikeuksiinsa. Järjestäytyminen muiden pelaajien kanssa on tehty hyvin helpoksi. Pelaaja voi liittyä jonkun muun pelaajan johtamaan ryhmään tai yrittää itse ryhmänjohtajaksi. Johtajat voivat antaa alaisilleen hyökkäys- ja puolustuskäskyjä, jotka näkyvät kaikkien ryhmäläisten minikartoilla suuntaviivoina. Ryhmänjohtaja toimii myös liikkuvana jälleensyntymispisteenä muille ryhmäläisille, joten ryhmä pysyy kasassa tappioista huolimatta. Ryhmänjohtajien lisäksi kummallakin osapuolella on yksi komentaja, joka kykenee antamaan käskyjä kaikille ryhmille ja voi määrittää kohteita tykistöiskuille sekä tutkakeilauksille, joka paljastaa hetkellisesti vihollisten asemat. Varsinkin tykistöiskut oikeisiin paikkoihin voivat hetkellisesti ratkaista taistelun kulun.

On toki selvää, että jos muut pelaajat eivät halua toimia ryhmänjohtajien tai komentajien käskyjen mukaan, ei johtamisesta ole paljoa hyötyä. Käskyttäminen ei kuitenkaan ole kovin vaikeaa, ja jos pelaajat toimivat yhdessä, toiminta on tehokasta ja pelaamisessa aidon sodan makua. Yhteispeliä helpottaa myös toimiva sisäänrakennettu äänikommunikaatio-ohjelma, joten erillistä softaa ei tarvitse pelin alla ajaa. Ainakin julkisen demoversion antaman tuntuman mukaan pelaajat pelaisivat melko tehokkaasti yhteen, joten pelko johtamisen jäämisestä vain kuriositeetiksi taitaa olla turha.

Battlefield 2 ei siis varsinaisesti keksi uutta, mutta jalostaa vanhaa ideaa entistäkin monipuolisempaan ja toimivampaan suuntaan. Enempää tuskin voi Battlefield 1942:n seuraajalta odottaakaan. Taistelukentillä tavataan!

Tekijä: Digital Illusions
Julkaisija: EA Games
Testattu: pc
Saatavilla: pc (dvd)
Pelaajia: 1-64
Pelin kotisivu: www.eagames.com

Muropaketin uusimmat