UUSIMMAT

Battlefield 3 -moninpeliennakko (PC, PS3, Xbox 360)

14.10.2011 14:45 | Heikki Takala

Tekijä: Digital Illusions
Julkaisija: Electronic Arts
Testattu: PC
Saatavilla: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Laitevaatimukset/minimi: Windows Vista/7, Core 2 Duo 2.4 GHz tai Althon X2 2.7 GHz, 2 Gt muistia, Radeon 3870 tai parempi, 15 Gt levytilaa
Laitevaatimukset/suositus: Windows 7 64 Bit, neliytiminen AMD tai Intel, 4 Gt muistia, GTX 560 tai vastaava näytönohjain, 15 Gt levytilaa
Pelaajia: 1 (samalla koneella), 2-64 (internetissä)
Pelin kotisivu: http://www.battlefield.com/battlefield3
Testaaja: Heikki Takala

Keskeneräisen koodin kokeileminen on turhauttavaa kahdellakin tasolla. Ensiksi pelistä ei koskaan saa todellista kuvaa,. Ja toiseksi: vaikka ensimmäinen reaktio on yleensä se oikea, takaraivossa hehkuu silti jatkuva toivonkipinä että kaikki tulee olemaan paremmin julkaisussa.

Mutta kun julkaisu tapahtuu noin kahden viikon kuluttua, ei voi olla olematta hieman pessimistinen asioiden todellisesta toimivuudesta. Ennakoidessa suurin osa mölyistä pidetään kuitenkin mahassa, joten tässä on tarkka ja totuudenmukainen kuvaus Battlefield 3:n moninpelisessiosta.

Mutta ensin, oletko jo lukenut yksinpeliennakon?

Battlefield 3 -yksinpeliennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Battlefield 3 on miltei keskuudessamme. Pelkästään pelin beta on kohdannut typerryttävät ennakko-odotukset, ja myrsky on hiljalleen kuplinut vesilasissa useista sen ongelmista. Siksi jätämme ne  edelleen hautumaan, ja pidämme peukkuja pystyssä odotellen myrskyn muuttumista hurrikaaniksi.

Sen sijaan sukellamme yksinpelikampanjan saloihin jota Dice esitteli neljän tehtävän verran Tukholmassa, yhdessä Hit n’ Runiksi nimetyn co-op tehtävän rinnalla. Koetun perusteella tiedossa on melkoinen vuoristorata, mutta luultavasti lyhyt sellainen.

Sorry, no Dice

Kun noin miljoona ihmistä iskeytyy samanaikaisesti linjoille, ovat moninpelien ongelmat täysin ymmärrettäviä. Serverit ja palvelut sisältävät aina jonkinlaisia pullonkauloja, ja nämä kurotaan yleensä nopeasti umpeen. Bad Company 2:n tapauksessa suurin ongelma oli palvelin joka käsitteli sisäänkirjautumista. Vaivaisen kuukauden jälkeen pääsin jo pelaamaan halutessani, eikä vain silloin kun peli sattui olemaan sillä tuulella, että serveri käsitteli pyyntöjä edes jonkinlaisessa ajassa.

Miljoona ihmistä on kuitenkin kovin eri asia kuin kaksitoista. Moninpelisessiot alkoivat lupaavasti. Testattavana olivat kartat Grand Bazaar ja Operation Firestorm, yhdessä joidenkin vanhemmista peleistä tuttujen karttojen kanssa. Koko peli oli rakennettu jo toimimaan yhdessä Battlelogin kanssa, joka vaikutti varsin toimivalta ratkaisulta. Battlelog on pohjimmiltaan Battlefieldin oma pieni Facebook, joka pitää kokonaisuuden kasassa. Battlelogista pystyy seuraamaan niin omia kuin ystävien saavutuksia, K/D-suhdetta, pelattua kokonaisaikaa sekä ylipäätään kaikkea mitä Battlefieldissa tapahtuu.

Huomattavan hyvältä tuntuva tuttavuus olivat Platoon-työkalut, jotka luultavasti rohkaisevat suuren määrän pelaajia perustamaan omia klaanejaan. Klaanin luominen tapahtui noin kolmella klikkauksella, jonka jälkeen pelaajat pystyivät pyytämään pääsyä sen riveihin. Platoon pitää sisällään oikeastaan kaiken tarvittavan. Saavutukset, statistiikan, oman pienen seinän jossa pelaajat voivat keskustella, sekä jokaisen ottelun parhaat pelaajat tiettyjen parametrien mukaan. Kuka jakoi eniten ammuksia, kuka oli taitavin hävittäjän puikoissa ja niin edelleen.

Battlelog ei ole pelkästään PC-pelaajille, vaan myös konsoleilla pelaavat näkevät pelistään joka ikisen nippelitiedon. Se tukee ystävien tuomista niin Facebook- PSN- ja Xbox Live  -tileiltä, joten jokaista kaveria ei tarvitse etsiä yksitellen. PC-puolella Battlelogin kautta liitytään myös otteluihin, jota käytettiin moninpelisessioiden kanssa. Ainakin silloin kun serverit toimivat.

Dicen Suuri Suunnitelma oli seuraava. Ensin testaillaan moninpeliä omassa rauhassa, sitten pohjoismaiden mediat ottavat toisistaan mittaa. Norjalaisten peliä katsoessa totesimme jo Suomi-pojkarnan kanssa ottavamme turpaan, ja varauduimme täydelliseen nöyryytykseen.

Suomi välttyi kuitenkin nöyryytykseltä Battlefieldissa, vaikka samanaikainen jalkapallo-ottelu ei mennyt niin hyvin. Serverit ottivat ja kaatuivat kesken leikin. Useammin kuin kerran. Hetken häsläyksen ja muutaman sähkökatkoksen jälkeen kaikki saatiin jälleen toimimaan, jolloin kohtasimme uuden ongelman.

Moni varmasti haluaisi kuulla että Squad Management osio toimii nyt täydellisesti. Valitettavasti tästä ei voi sanoa juuta eikä jaata, sillä ainoa tapa päästä samaan tiimiin oli Dicen teoria, joka liittyi tavalla tai toisella järjestykseen jossa peliin liityttiin. Teoria osoittautui vääräksi, serveri kaatui jälleen ja meidät ohjattiin syömään banaaneja taukotilaan.

Tässä vaiheessa olisi ollut varsin mukava haastatella pelin tuottajaa Patrick Liuta, ja kuulla hänen vakuuttelunsa kuinka kaikki tulee kääntymään hyvin julkaisun aattona. Valitettavasti herra otti ja häipyi, sillä koko sähläys oli venyttänyt aikataulua jo kahdella tunnilla. Emme siis voi tarjota minkäänlaisia lainauksia teknisistä ongelmista.

Mutta tämä raportti ei ole kronologinen. Ennen suurta turnausta moninpeliä pääsi näkemään ja kokemaan käytännössä. Ja hiiteen betan ongelmat, Battlefield rokkaa ensi testien perusteella kovaa.

Rush!

Dice vakuutteli että beta on nimenomaan beta, ja käytännössä ainoastaan testi servereille. He olivat oikeassa. Betan ja nyt nähdyn version välillä on paljon eroja, joista suurimmat ovat luonnollisesti tekniset. Niin Grand Bazaar kuin Operation Firestorm olivat käytännössä bugittomia. Betan hitreg-ongelmat olivat tyystin kaikonneet kenties kahta poikkeusta lukuun ottamatta, eikä graafisia ongelmia esiintynyt käytännössä missään tilanteissa. Mikä parasta, esitellyt kartat sisälsivät sitä kuuluisaa Battlefield-henkeä.

Tämä henki ainakin itselläni koostuu valtavista kartoista. Ja valtavia ne tulevat olemaan. Conquest Operation Firestorm kartalla oli uskomattoman hauskaa. Heti spawnin jalkeen useimmat olivat täysin hukassa, sillä kartta näytti täysin tolkuttomia etäisyyksiä. 500 metriä lähimpään tavoitteeseen, tuhatkunta toiselle. Ainoa tapa päästä määräpaikkaan oli ottaa jeeppi alle ja tehdä sokkona  kamikaze-isku tavoitteeseen. Vastapuolen suunnitelmat olivat samat, sillä törmäsin päätäpahkaa vihollisen kulkuneuvoon – ja kuolo korjasi molemmat. Hetken kuluttua koko paikka oli revitty hajalle niin tankkien kuin hävittäjien toimesta, sotilaiden juostessa ristiin rastiin tavoitteen ympärillä.

Battlefield 3 kannustaa tiimipohjaiseen pelaamiseen jo pelkästään rakenteensa puolesta. Betan Metro-kartta ei tehnyt tätä valitettavasti kovinkaan selväksi. Mutta se mitä Dice esitteli nyt, oli Battlefieldia parhaimmillaan. Hitaasti etenevä taktiikoin toimiva tiimi dominoi käytännössä mitä tahansa tilannetta, ramboilijoiden jäädessä auttamatta jalkoihin. Hahmoluokat vaikuttavat tasapainoisilta, vaikkakin melko virtaviivaistetuilta. Pisteiden jakaminen otteluissa täydentää luokkia mukavasti, sillä nyt rankit nousevat nopeasti myös lääke- sekä ammuspakkausten jakamisesta, kuin suojatulen antamisesta.

Massiiviset kartat tarkoittavat  myös mahdollisuuksia ajoneuvojen ystäville. Suuren suosion takia pääsin vain joitakin kertoja hävittäjän puikkoihin. Ja vaikka Magnusson kuinka vakuutteli lentämisen olevan helppoa, se ei sitä ole. Ensikertalainen luultavasti saa koneen ilmaan, mutta siellä pysyminen on toinen juttu. Varsinkin kun maajoukoilla tuntui olevan jatkuvasti it-ohjuksia matkassa. Muuten ajoneuvot käyttäytyivät kuten kaikissa muissakin sarjan peleissä, eivätkä tarjonneet juurikaan yllätyksiä.

Conquest ja Rush ovat pohjimmiltaan Battlefieldin huippuhetkiä. Ne ovat juuri sitä mitä fanit rakastavat, eikä Dice ole rukannut niitä liiaksi uusiksi. Koko turnaussäädön jälkeen Dice päätti lohdutuksena esitellä vielä deathmatchia, joka oli pohjimmiltaan pettymys. Suuret kartat eivät oikeastaan tarjoa järkevää premissiä pelkästään deathmatchia varten, jonka takia koko ottelu muuttui puuduttavaksi kämppäämiseksi kiikarikivääreillä. Tämä luultavasti tulee olemaan se kaikkein vähiten pelattu pelimuoto, vaikka jotkut siitä varmasti pitävätkin.

Battlefield tekee ennakon perusteella loisteliaan moninpelicomebackin. Se on juuri sitä mitä fanit haluavat, ja jonka Dice osaa toimittaa. Nähtäväksi vain jää kuinka serverit kestävät kurituksen joka niille on loppukuusta tiedossa. Myös squad management on tällä hetkellä avoin kysymys, johon saadaan todennäköisesti vastaus vasta kun peli saapuu kauppojen hyllyille.

Fanit voivat joka tapauksessa olla rauhassa. Battlefield 3 vaikuttaa turnauksen ongelmia lukuun ottamatta teknisesti eheältä kokonaisuudelta. Ja varsinkin hyvässä porukassa pelattuna se on äärimmäisen hyvää ajanvietettä jokaiselle, jota ei kiinnosta katsella röllipukuun ja akimbohaulikkoihin sonnustautuneita sprinttaajia ahtailla käytävillä.

 

 

Lisää aiheesta

Battlefield 3 -yksinpeliennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Battlefield 3 on miltei keskuudessamme. Pelkästään pelin beta on kohdannut typerryttävät ennakko-odotukset, ja myrsky on hiljalleen kuplinut vesilasissa useista sen ongelmista. Siksi jätämme ne  edelleen hautumaan, ja pidämme peukkuja pystyssä odotellen myrskyn muuttumista hurrikaaniksi.

Sen sijaan sukellamme yksinpelikampanjan saloihin jota Dice esitteli neljän tehtävän verran Tukholmassa, yhdessä Hit n’ Runiksi nimetyn co-op tehtävän rinnalla. Koetun perusteella tiedossa on melkoinen vuoristorata, mutta luultavasti lyhyt sellainen.

Lue myös

Bodycount (PS3, Xbox 360)

Crimson Alliance (Xbox 360)

Deus Ex Human Revolution: The Missing Link -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Fallout: New Vegas Lonesome Road DLC (PC, PS3, Xbox 360) 

FIFA 12 (PC, PS3, Xbox 360)

Gears of War 3 (Xbox 360)

Rage (PC, PS3, Xbox 360)

Williams Pinball Classics (PS3, Wii, Xbox 360)

 

Keskustelu

toi kakkoskuvan kynäniska tuijottaa ruutua ihan koomassa. Pakko olla hyvä peli

”serveri kaatui jälleen ja meidät ohjattiin syömään banaaneja taukotilaan.”

Banaanit tuli. Kirjaimellisesti.

Oli kyllä surkea peli. Justiinsa pääsin läpi enkä toista kertaa pelaa.

@7 Eipä se Rush BC2:ssa mitään nautinnollista pelattavaa ollu. Vuorotellen toinen tiimi camppi ja toinen juoksi snipa/kk-muuriin tapettavaks. Eikä niissä putkissa voinu kiertää edes mitenkään selustaan.

LaDeX, äläs dissaile Rushia, ihan kivaa pelattavaa se on. Tokihan sitä edusti betassa ajoneuvoista riisuttu versio Metro-kartasta, joka oli tarkoitettu lähinnä CoD-Jonnejen iloksi. Pelimuotona silti aivan loistava ja tuttu jo vuosien takaa.

Toimii myös satunnaispelaajien kanssa paremmin.

Kyllä. Useampi sata tuntia tahkottu kaikkea paitsi 2142-osaa. Aika kaksijakoiseltahan vastaanotto vaikuttaa. Käytännössä yli puolet ennakkokokeiluun päässeistä pitiv’ät pelistä, toinen puoli oli enemmän tai vähemmän ”meh” linjalla.

Ja rush oli aivopieru. Anywhoo, en ole koskaan katsonut sarjaa vaalenapunaisten tai muunkaan väristen lasien läpi. Homma toimii kun se toimii.

Peräti 500m kohteelle… voi että, kylhän tuossa menisi jo jalat puuroksi! Ja että kilometri seuraavalle? huhhuh, kylläpä nyt pistetään kovia lukuja pöytään…

(toisinsanoen ei mitään bf2 isompaa…)

Niin siis ja onko nuo BF-veteraanit pelanneet vain betaa? Jos näin, niin kuullostaapa aika turhalta vikinältä. Ja mistäpä nämä ”veteraanit” eivätpä valittaisi. Kaikki uusi on paskaa, ”BF2 forever in our hearts!!!111”

Saanko kysyä onko Heikki pelannut sarjan ensimmäisi pelejä ollenkaan? Mitä olen toisilta sivuilta lukenut, eivät BF veteraanit ole kovinkaan ilahtuneet moninpeli kartoista, ja tiimi pelistä yleensäkään.

Eiköhän se ole pelaajasta kiinni. Itse ainakin pidin Rushista enemmän kuin Conquestista. Rushissa sentään on selkeä päämäärä eikä päätöntä juoksemista lipulta toiselle kun publalla pelataan.

Toki Conquest menee täälläkin välillä ei siinä mitään. Molempi parempi..

”Conquest ja Rush ovat pohjimmiltaan Battlefieldin huippuhetki.”
Mitä Rush tekee lauseessa?

Muropaketin uusimmat