Black Desert Online on veistetty koreamorppien rasittavimmasta grindipuusta (PC)

11.03.2016 18:00 | Miikka Lehtonen

blackdesertonline_arv_0kansiTekijä: Pearl Abyss
Julkaisija: Daum Communications
Testattu: PC Windows 10, Intel Core i5-4670k, 16 Gt muistia, GeForce GTX 970
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows 7 tai uudempi, Core i3-530, 4 Gt muistia, GeForce GTS 250
Pelaajia: tuhansia
Muuta: ladattava peli, vaatii aktiivisen nettiyhteyden. Hinta 49,99 euroa, sisältää mikromaksuja.
Pelin kotisivu: http://blackdesertonline.com
Arvostelija: Miikka Lehtonen

blackdesertonline_arv_02

 

Black Desert Online saa aikaan voimakkaita flashbackeja. Toista kymmentä vuotta sitten pelasin Lineage II –peliä ja hajosin siihen, miten uskomattoman hidasta, kankeaa ja rasittavaa MMO-suunnittelu pystyikään korealaisimmillaan olemaan.

Vuosia on kulunut ja genre on kehittynyt, mutta rehellisesti sanoen sen huomaa ehkä lähinnä grafiikasta. Muuten meno on edelleen niin korealaista, että.

Kevään suuri MMO-sensaatio on kiistatta Black Desert Online. Osittain tämä johtuu ehkä siitä, että se on se ainoa merkittävä MMO-uutuus aikoihin, mutta on siinä takana ehkä enemmänkin. Peli on pyörinyt Koreassa jo useamman vuoden ajan ja sillä on ollut pieni, mutta äänekäs länsimainen fanittajaporukkansa. Tämä kollektiivinen foorumihypetys on saanut monet hyppäämään kelkkaan innoissaan, mutta sitten tulee aika ikävä yllätys. Black Desert Online kun on niin korealainen MMO kuin MMO voi suinkin olla.

Black Desert Online

Barbaari sanoo mur

Aloitetaan siitä asiasta, joka Black Desert Onlinessä toimii, eli taistelusta. Tarjolla on kahdeksan hahmoluokkaa, jotka on sangen oudosti kaikki lukittu tiettyihin sukupuoliin ja rotuihin. Niinpä jos haluaa olla vaikka jousipyssyllä räiskivä ranger, kannattaa samalla tykätä myös haltiatytöistä (kukapa ei!) (toim. huom: niinpä! -JOK), sillä vaihtoehtoja ei ole tarjolla. Kaikki barbaarit ovat myös kaksimetrisiä miehiä ja niin edelleen. Outoa!

Tarjolla on laaja valikoima erilaisia arkkityyppejä: kilvellä ja miekalla varustettu miessoturi tai naisvalkyria saavat seuraa noidista, velhottarista, velhoista, rangereista, kesyttäjistä ja berserkeistä. Kullakin on omat pelityylinsä, jotka eroavat melkoisesti muista hahmoluokista. Erona toimivat velhot ja noidat, jotka ovat käytännössä sama hahmoluokka. Ilmeisesti pelissä ei vain voitu tyytyä parrakkaisiin Gandalf-kopioihin, vaan piti saada mukaan myös minihameeseen sonnustautunut koulutyttöversio samasta hahmoluokasta?

Tarkkasilmäiset ovat ehkä huomanneet, että Black Desert Onlinen korealaisessa versiossa hahmoluokkia on neljä enemmän. Kyse ei ole siitä, että arvostelija olisi tullut seniiliksi, vaan versioiden välisestä erosta. Ainakin osa puuttuvista luokista tulee päivityksenä myös länsimaiseen versioon, mutta siihen menee vielä hetki. Niinpä nyt on tyytyminen kahdeksaan luokkaan.

Pelasi millä luokalla tahansa, Black Desert Onlinen taistelu on hauskaa ja toimivaa. Toisin kuin monissa muissa MMO-peleissä, pelaaja ei lukitse huomiotaan mihinkään tiettyyn kohteeseen, vaan hyökkäykset lähtevät kursorin osoittamaan suuntaan. Eikä kykyjä myöskään aktivoida paikallaan seisten ja numeronäppäimiä painellen, vaan näppäinyhdistelmillä.

Otetaan esimerkki: velho heittää tulipallon, kun painaa samanaikaisesti S-nappia (eli liikkumista taaksepäin) ja hiiren vasenta nappia. Jos taas haluaisi tulipallon sijaan heittää salaman, painetaankin S:ää ja F:ää. Yhtäläisesti vihollisten hyökkäyksiä voi väistellä eri suuntiin.

Mukana on myös vahvaa kombottelua, sillä monet hyökkäykset ovat mahdollisia vain toisten seuraajina. Otetaanpa taas se velhon tulipallo. Se on jo yksistään ihan siisti juttu, mutta mitä jos vastassa on kokonainen huoneellinen mulkvisteja, jotka pitäisi räjäyttää kerralla? Tällöin voi tulipallon lentäessä painaa vielä hiiren oikeaa nappia, jolloin pientä räjähdystä seuraa sellainen Fat Man –tason pamaus.

Eikä vihollisia vastaan taistella missään 1v1-tilanteessa, vaan keskellä suunnattomia tonttulaumoja. Vihuja kaatuu kuin ranskalaisia Verdunissa ja kaikki hyökkäykset ovat sopivan yliampuvia. Itse pelailin enimmäkseen berserkillä, joka tuo vahvasti mieleen ammattipainijat. Taisteluun lähdetään kunnon loikalla, joka muuttuu elbow dropiksi. Kirvesiskujen väliin voi sekoittaa hyvin vaikka painikehästä tutun chokeslamin, jossa vihollinen nostetaan kaulasta taivaisiin ja sitten lyödään pää edellä takaisin turpeeseen. Tarvittaessa vaikka kymmenmetrisen liekehtivän loikan päätteeksi.

Taistelut ovat nopeatempoista efektitykitystä, joiden aikana voi mainiosti nollailla aivojaan ja nauttia vain siitä, miten vihollisia kuolee, kuolee ja kuolee. Tämä on myös hyvä juttu, sillä taisteleminen on se tapa, jolla Black Desert Onlinessä hankitaan kokemustasoja. Questeja kyllä riittää paljonkin, mutta niistä ei saa juuri yhtään kokemuspisteitä. Niinpä tie 50. tasolle kulkee miljoonan vihollisen ruumiiden ylitse.

Black Desert Online

Työn orjat, sorron yöstä nouskaa

Black Desert Online on niin sanottu hiekkalaatikko-MMO. Tämä tarkoittaa tyylieroa vaikkapa World of Warcraftin tapaisiin huvipuisto-morppeihin, joissa tarkoituksena on kokea asioita. Nähdä paikkoja, putsata luolastoja, tappaa pomoja, saada kokemuksia. Niitä Black Desert Onlinestä ei löydy, vaan pelin henkenä on, että hupi pitäisi tehdä itse pelin moninaisia mekanismeja hyödyntämällä.

Paperilla tekemistä onkin valtavasti. Tutkimusmatkailun ja hirviöiden lahtaamisen ohella voi ryhtyä vaikka farmariksi, kalastajaksi tai kauppaimperiumin pyörittäjäksi. Jos moisesta pitää, voi koko peliaikansa keskittää vaikka siihen, että rakentaa koneiston, joka tuottaa vaikka huonekaluja ja sitten kuljettaa niitä valmistuspaikoista kärryillä myytäväksi pitkin pelin maailmaa.

Jos on sellainen pelaajatyyppi, joka saa tällaisesta nautintoa, edessä onkin varmasti suunnaton määrä antoisia pelihetkiä. Useimmille meistä kokemus on vähän toisenlainen, sillä Black Desert Online turhauttaa ja hämmentää vähän joka käänteessä.

Ongelma ei ole yksin siinä, että peli ei selitä juuri mitään näistä mekanismeistaan käytännön tai teorian tasolla. Käytännössä kaikki tieto pitää onkia pelin ulkopuolelta, lukemalla pelaajien kirjoittamia ja oikeasti monisatasivuisia oppaita. Vielä huolestuttavampaa on se, että usein peli ei edes kerro, että jotain asiaa voi tehdä! Niinpä ennen kuin voi selvittää, että miten vaikka kauppaimperiumin ja hevoskärryjen kanssa menetellään, pitäisi ylipäätään tajuta, että niiden kanssa voi ylipäätään puuhastella.

Black Desert Online

Tätä ei voi pitää millään mittarilla hyvänä pelisuunnitteluna. Jossain on menty metsään ja urakalla, kun sellainenkin perusjuttu kuin craftaus vaatii tuntikausien lukemista, selvittelyä ja hämmennystä, jotta edes ymmärtää, miten koko systeemi toimii mekaanisesti.

Ja niin on menty monessa muussakin asiassa. Tuntuu siltä kuin koko Black Desert Online olisi suunniteltu yhdeksi suunnattomaksi hidasteeksi. Kaikki kestää tarpeettoman kauan ja kaikessa on aivan liikaa välivaiheita, joiden tarkoituksena on selkeästi vain pistää pelaaja odottamaan. Kun kyseessä on kuukausimaksuton MMO, tämä tuntuu hyvin hämmentävältä suunnitteluratkaisulta. Pelaajalta on saatu jo rahat, jotta peliä voi edes pelata, joten miksi asettaa tielle turhia hidasteita ja keinotekoisia rajoituksia?

Otetaan käytännön esimerkki. Haluan tehdä tehtaillani Ihmehärpäkkeitä, koska niistä saa kivasti rahaa. Pitkällisen selvittelyn ja ihmettelyn jälkeen käy ilmi, että yhden Ihmehärpäkkeen tekoon tarvitaan puoli tusinaa erilaista raaka-ainetta. Osan näistä voin käydä itse farmaamassa käyttäen energiaa, joka palautuu vain lepäämällä tai sivutehtäviä tekemällä (ja työkaluilla, jotka kuluvat), mutta osaa en. Mistäs ne saadaan? No tietenkin värväämällä johonkin kaupunkiin työläisiä, jotka hankkivat aineita puolestani!

Tämäkin tapahtuu tietenkin käyttämällä paitsi rahaa, myös free to play –henkistä energiaa. Pitää hankkia duunareille työhuoneita ja sitten rekrytä torilta sopiva työmies. Jos sopivaa ei löydy, voi koittaa uudelleen taas lisää energiaa polttaen. Mutta ehkä käy tuuri ja työmies löytyy ilman, että pitää ensin nukkua yö välissä ja ladata akkuja.

Black Desert Online

Sitten suunnataan pelin kartalle ihmettelemään, missä päin maailmaa on lähin resurssialue, joka tuottaa tarvittavia raaka-aineita. Kun sellainen löytyy, täytyy ratsastaa lähimmästä kaupungista yksi resurssialue kerrallaan kohti määränpäätä ja polttaa taas energiaa, jotta saa valloitettua välissä olevat resurssialueet myös itselleen.

Kun eeppinen operaatio on vihdoin valmis, voidaan viimeinkin käydä vuokraamassa kaupungista uudet työhuoneet ja palkata uudet työläiset (varmistaen, että työhuone sopii Ihmehärpäkkeiden tekoon!) ja nakittaa nämä töihin. Tähän menee hetki jos toinenkin ja kun työt on tehty, duunarit täytyy syöttää ja juottaa, tai työteho kärsii. Jos kyseessä on vähänkään monimutkaisempi esine, väliin mahtuu vielä useita jalostusvaiheita, joissa raaka-aineita pitää muuttaa muodosta toiseen jälleen aikaa ja energiaa polttaen.

Homma kuulostaa ehkä aivan himpun verran turhan monimutkaiselta, varsinkaan kun käytännössä mitään siitä ei selitetä pelissä. Joko kunnolla tai lainkaan. Tieto täytyy hankkia lukemalla pelaajien oppaita ja foorumeita, sekä toki sen jälkeen yrityksen ja erehdyksen kautta kokeilemalla.

Tämä ei olisi automaattisesti huono juttu. Ovathan esimerkiksi erinomaiset Dark Souls –pelitkin kovin samanlaisia filosofialtaan. Niissäkään asioita ei aina selitetä, vaan pelaajan täytyy itse opetella kaikki yrityksen ja erehdyksen kautta. Jotenkin vain se, mikä Dark Soulsissa tuntuu palkitsevalta ja haastavalta, tuntuu Black Desertissä vain rasittavalta ja ärsyttävältä.

Ehkä osasyy on siinä, että monet mekanismit voisivat ihan hyvin olla paljon sujuvampia ja toimivampia, mutta ne on alunperin suunniteltu free to play –peliin, jossa pelaajien hidastelu on ollut osa perussuunnittelua. Kun peli sitten on julkaistu länsimaissa ja rahoitusmalli on vaihdettu buy to playksi, kukaan ei jaksanut tai halunnut oikoa mutkia tai poistaa nyt turhia hidasteita joka välistä.

Oli syy mikä oli, Black Desert Onlinen parissa ei ollut kivaa. Mutta voisiko olla?

Black Desert Online

Toivo nousee killoista?

Black Desert Online –kokemukseni voisi tiivistää näin: taisteleminen on kivaa, mutta juuri mikään muu ei. Suunnilleen kaikki muu pelissä tuntuu hämmentävältä, ärsyttävältä ja rasittavalta. On harmi, että näin toimivaa, kivaa ja vauhdikasta taistelua ei ole saatu upotettua parempaan ja viihdyttävämpään peliin!

Osittain kyse on toki länsimaisten ja korealaisten MMO-pelien suunnittelueroissa. Korealaisissa peleissä tällainen grindaus ja kaiken hirmuisen työlääksi tekeminen on hyvä ja tavoittelemisen arvoinen juttu. Ja mikäs siinä, onnea heille ja tällaisista peleistä pitäville. Minä en vain ole siinä porukassa.

Mutta ehkä voisin olla. Jos minulla olisi enemmän vapaa-aikaa ja olisin aktiivisessa killassa, ehkä Black Desert Online voisi olla hauska peli. Ehkä kiltojen väliset sodat ja niihin valmistautuminen, kiltatehtävien tekeminen ja yhteen hiileen puhaltaminen olisivat ne ainekset, jotka tekisivät pelistä toimivan. Ehkä jos en yrittäisi selvittää kömpelöitä ja luotaantyöntäviä mekanismeja, vaan leikkisin kiltakavereiden kanssa merirosvoja, pelikin olisi hauska.

blackdesertonline_arv_07

Ehkä. Mutta ei sekään kaikkia ongelmia poistaisi. Käyttöliittymä ei muuttuisi yhtään toimivammaksi, eikä grindi yhtään loivemmaksi. Pelin ”mikromaksut” 30 euron vaatteineen ja 10 euron lemmikkeineen – vaatteet ovat käytännössä ainoa keino muuttaa hahmon ulkoasua merkittävästi ja lemmikkejä tarvitaan moneenkin asiaan – eivät olisi yhtään helpommin sulatettavissa.

Oli miten oli, oma aikani Black Desert Onlinen parissa päättyy tähän. Hauska taistelu ei riitä paikkaamaan sitä, että koko muu peli on sekava, luotaantyöntävä ja rasittava grindi, jonka läpäisemisestä palkitaan vain uudemmilla ja vittumaisemmilla grindeillä. Ei kiitos – elämä on liian lyhyt.

 

blackdesertonline_arv_08

 

Lisää aiheesta

Final Fantasy XIV A Realm Reborn (PC, PS3, PS4)

Guild Wars 2: Heart of Thorns (Mac, PC)

H1Z1-ennakko (PC)

The Elder Scrolls Online (Mac, PC)

Total War Battles: Kingdom (iOS, Mac, PC)

Wildstar (PC)

World of Warcraft: Warlords of Draenor (Mac, PC)