Uusimmat

Blazing Angels: Squadrons of WW2 –ennakko (pc, Xbox, Xbox 360)

06.03.2006 00:00 Jukka O. Kauppinen

Konsolien lentopelit ovat perinteisesti täynnä kiihkeää toimintaa ja dramaattista tarinaa. Niin myös Ubisoftin Blazing Angelsissa. Peli pomppii huolettomasti pitkin toisen maailmansodan näyttämöitä, ilmataistelusta toiseen.

Julkaisijan mukaan peli kuvaa yhden lentolaivueen urakkaa toisen maailmansodan pyörteissä, ja sen kehittymistä taistelujen myötä. Taistelulistaa silmäillessä tämä särähtää silmään, sillä yksikään todellinen laivue ei todellakaan pomppinut tällä tapaa pitkin poikin maailmaa, rintamalta toiselle, milloin minkäkin maan väreissä lentäen. Mutta annetaan tämä anteeksi pelillisen sisällönluonnin merkeissä.

Luvassa on villiä lentelyä. Kokonaisuus on lähempänä Codemastersin Heroes of the Pacificiä kuin konsolimaailman vallitsevia lentopelejä, japanilaistyylisiä vahvasti tarinapohjaisia lentoräiskintöjä. Blazing Angels matkaa huolettomasti rintamalta toiselle, ilman sen suurempia selittelyjä tai tekosyitä. Ensin puolustetaan Iso-Britanniaa taivaan täyttäviltä saksalaisarmadoilta, sitten ollaankin Afrikan kautta jo Pearl Harborissa japanilaisten lentohyökkäyksen keskellä.

Viholliskoneet ovat lähinnä savikiekkoja, jotka lentävät sokeasti omia tehtäviään, rynnäköivät kohteisiin ja häviävät pelaajalle sauvanvetämisen jalossa taidossa. Ytimeltään pelaaminen tuntuu olevan puhdasta kaartotaistelua, jossa liipasinta pidetään koko ajan pohjassa. Loputtomat ammukset pitävät huolen siitä, ettei konsolilentäjällä tule ikävä laivueen asemiestä.

Koelentojen pohjalta Blazingin tunnusomaisimmalta piirteeltä tuntuu sen tavallista synkempi ja tummempi graafinen olemus. Pelissä lennetään usein kovaa ja matalalla, tummien pilven ja tulipalojen savujen keskellä.

Peli ottaakin uudella konsolialustalla tässä suhteessa selvää pesäeroa muihin lentoräiskintöihin. Yleensä lentäminen tapahtuu korkealla, jopa merialueen yläpuolella. Näin konsolien rajattu teho säästyy itse lentotoimintaan, eikä laitteen tarvitse piirtää maastoa, ainakaan kovin yksityiskohtaisesti. Nyt maastolla ja maan yksityiskohdilla herkutellaan. Xbox 360:n vääntö riittää laajojen ja talo talolta kuvattujen maisemien, jopa kaupunkien, kuvaamiseen. Tätä on hyödynnetty tehokkaasti.

Visuaalinen vaikutelma on komea, kun taistelun alettua maasta nousee tulipalojen liekkejä ja savuja vihollishyökkäysten riehuessa. Lentokoneet puikkelehtivat savupatsaiden välissä ja maalit katoavat välillä jopa näkymättömiin. Jälki on tunnelmallista ja vaikuttavaa.

Pelillisesti meininki on tavanomaisempaa. Viholliset tulevat aalloittain ja pelaajalle annetaan alitehtävä toisensa perään. Kun yhdestä vaiheesta selviää, pistävät uudet käskyt uutta vipinää punttiin.

Lentosota on hauskaa. Kontrollit toimivat ja omalaatuinen visuaalinen toteutus tuo lentelyyn omaa tunnelmaa. Hyvältä siis vaikuttaa.

Tekijä: Ubisoft
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: Xbox 360
Tulossa: pc, Xbox, Xbox 360, maaliskuu 2006
Pelaajia: samalla koneella 1-2, lähiverkossa 2-4, onlinessa 2-16
Pelin kotisivu: blazing-angels.com