Uusimmat

Braid (360)

25.08.2008 17:45 Simon Elo

Indiepelinkehittäjä Jonathan Blow on yksinäinen susi. Hän on jo pitkään kritisoinut nykypelejä samalla kun näiden budjetit kasvavat kasvamistaan. Blow on valinnut toisen tien – hän rahoitti yli 180 000 dollaria maksaneen Braidin omasta kukkarostaan. Summa kuulostaa isolta, mutta on murto-osa nykyisten pelituotantojen budjeteista ja sisältää kolmen vuoden kehityskulut.

Nyt huikean arvostelu- ja myyntimenestyksen jälkeen voimme todeta, että riski kannatti. Xbox 360:n Live Arcade -palvelussa julkaistu Braid on pelimaailman tämän hetken kuumimpia nimiä.

Prinsessa ei ole täällä

Braidin pääosassa on Tim, kadonnutta prinsessaa etsivä mies. Kuulostaako tutulta? Tim tietysti löytää jokaisen kentän lopussa linnan, arvatkaapa onko prinsessa siellä? Sysäykseen etsintään tuo tuskallinen menneisyys, jota Tim katuu. Hän teki suhteessaan virheen, jota ei pelissä selitetä sen tarkemmin, joten sen laadusta jokainen pelaaja voi tehdä oman tulkintansa.

Juoni etenee lukemalla matkalla olevia kirjoja samalla kun pelaaja etenee pelin kuudessa maailmassa. Tarina on aikuismainen ja runollinen, eikä aukea täysin ilman pientä mietintää ja allegorian ymmärrystä. Se käsittelee katumusta, syyllisyyttä ja lähimmäisenkaipuuta. Aiheita, joihin peleissä harvoin puututaan. Prinsessa on vain metafora sielunkumppanista, joka on aina toisessa linnassa. Braid vetoaa tunteisiin pintaa syvemmällä tavalla.

Herkkupalat

Ensinäkemältä Braid vaikuttaa perinteiseltä Super Marion tyyliseltä, joskin epätavallisen kauniilta tasoloikalta, mutta kuten sen tarinan kohdalla, ennakkokäsitykset on parasta unohtaa.

Tim etenee kentästä toiseen ratkaisemalla pulmia ja etsimällä jokaisen maailman 12 palapelin palaa, joista muodostetaan lopuksi yhtenäinen kuva. Paloja voi jättää ensimmäisellä kerralla keräämättä ja palata pulmien ääreen myöhemmin. Jokainen pala on nimittäin hankalassa paikassa, jonne ei pääse ilman harmaiden aivosolujen ahkeraa työtä.

Idea on toimiva, sillä kaikki tietävät miten kootaan palapelejä ja kaikki pelejä pelanneet tietävät, että tasoloikissa kerätään ties minkälaista turhaa tilpehööriä. Tällä kertaa keräilyllä on todellinen tarkoitus, sillä palapelikuva valaisee tarinaa ja perinteikkäämpään tyyliin avaa viimeisen maailman.

Aika on ystäväni

Kaikki ongelmat liittyvät tavalla tai toisella ajan manipuloimiseen, esimerkiksi ajan kelaamiseen eteen- ja taaksepäin. Ajan manipuloiminen ei ole mikään halpa temppu, vaan pelin ydin. Pelaajan on mentävä taaksepäin päästäkseen eteenpäin.

Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittaa sitä, että pelaaja ei kuole koskaan, sillä aina voi kelata taaksepäin. Erikoisempia ovat esimerkiksi vihreällä värillä merkityt esineet, jotka eivät välitä ajan kahleista. Jos avaat normaalilla avaimella vihreän oven, kelaa taaksepäin ja voilá, voit avata samalla avaimella toisen oven, mutta vihreä ovi säilyy avattuna.

Jokainen pulma on ainutlaatuinen ja jokaisessa maailmassa on omat sääntönsä, jotta pelaaja ei kyllästyisi ja arvaisi ongelmia ennalta. Esimerkiksi yhdessä maailmoista aika etenee vain kun pelaaja liikkuu eteenpäin.

Braid ei koskaan pelkää sitä, että saisi pelaajan tuntemaan itsensä hölmöksi – se suorastaan pyrkii siihen. Pelaajan myöhemmin ratkaistessa lähes mahdottomana pitämänsä pulman hän palkitsee itse itsensä. Vaikka pulmat ovat haastavia, Braid ei koskaan tuskastuta. Ratkaisu on aina looginen ja ongelmat ovat henkeäsalpaavan kekseliäitä.

Hintansa väärti

Ensiluokkainen tarina ja pelattavuus yhdistyvät David Hellmanin piirtämiin omaperäisiin pastelli- ja vesivärisiin taustoihin ja hahmoihin, joille ei peleissä oikein löydy vertailupohjaa. Taustalla soi kaunis kansanmusiikki, joten Braid on taattu nautinto aisteille.

Blowin luomuksen kaltaisia videopelejä uudelleen määritteleviä teoksia ilmestyy harvoin. Kaksiulotteiset pelit ovat osoittaneet voimansa myös sellaisilla teoksilla kuin Viewtiful Joe, joten toivottavasti raskaan sarjan pelitalot eivät pidä kolmiulotteisuutta itseisarvona.

Braid maksaa enemmän kuin useimmat Live Arcaden pelit, mutta on myös useimpia valovuosia edellä. Se on tunteisiin ja älyyn vetoava, kaunis tarina ihmiselämästä. Braid on vuoden parhaita pelejä ja varmasti tuleva ikivihreä klassikko.

PC-versio on kehityksessä ja tulee myöhemmin tänä vuonna, eikä Blow ole sulkenut PlayStation 3 –versiota pois laskuista.

 

Tekijä: Number None Inc.
Julkaisija: Microsoft Game Studios
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: Xbox 360
Tulossa: PC
Laitevaatimukset: Xbox 360
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.braid-game.com

 

Lue myös

Aarteita pelihistorian hämäristä 2: Race Drivin’

Fallout 3 – avointa seikkailemista ja mustaa huumoria (osa 3)

Final Fantasy Tactics A2 – Grimoire of the Rift (DS)

Multiwinia: Survival of the Flattest -ennakko (PC, Mac, 360)

Naruto Uzumaki Chronicles 2 (PS2)

SBK 08: Superbike World Championship (PC, PS3, 360)

Soul Calibur IV (PS3, 360)

 

Indie-pelit ovat...

Katso tilanne vastaamatta

Muropaketin uusimmat