Uusimmat

Brink (PC, PS3, Xbox 360)

01.06.2011 17:00 Tero Lehtiniemi

Tekijä: Splash Damage
Julkaisija: Bethesda Softworks
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Laitevaatimukset: Intel Core 2 Duo E7500 2.96Ghz/Phenom II X2 555 Black Edition, Geforce GTS 250/Radeon HD 3870, 3Gt RAM
Pelaajia: 1, 2-16 (internetissä)
Pelin kotisivu: www.brinkthegame.com
Arvostelija: Tero Lehtiniemi

Verkkopeliominaisuudet ovat olleet olennainen osa FPS-genreä jo lähes lajityypin alkuajoista asti, mutta viime vuosina tämä on vain korostunut. Pelien elinkaari ja samalla niiden jatko-osion markkinointi ja niillä rahastaminen erilaisten DLC-pakettien sun muiden avulla on pelialan kovinta bisnestä.

Aiemmin  Enemy Territories -peleistä tutun Splash Damagen Brink on ensimmäisen persoonan räiskintäpeli, joka pyrkii eroon koko moninpelin konseptista. Mitään erikseen jaoteltuja osa-alueita ei ole, vaan yksinpeli ja moninpeli on nivottu saumattomasti yhteen. Idea on mainio, kiinnostavampaa onkin että toimiiko se.

Brink sijoittuu ei-niin-kaukaiseen tulevaisuuteen, jossa merenpinnan nousu on ajanut ihmiskunnan pois suurkaupungeista, sivistyksen keskittyessä jättimäiseen, meressä kelluvaan The Ark -nimiseen kaupunkiin. Arkin suunnitellut insinööriporukka ei vissiin ole pelannut Bioshockeja tai käynyt ruotsinlaivalla. Molempien kokemusten pitäisi muistuttaa siitä, että kun ihmisiä pakataan ahtaasti merelle, seurauksena on vain rähinää ja konflikteja. Näin siis myös The Arkissa.

Pelin ideana on kaupungissa epätoivoisesti järjestystä pitävien turvallisuusjoukkojen ja sieltä pakenemaan pyrkivien kapinallisten välinen konflikti. Äkkiseltään tuntuu hieman typerältä miksi kaksi osapuolta, joista toinen haluaa pysyä The Arkissa ja toinen lähteä sieltä pois, ajautuvat veriseen konfliktiin, enkä rehellisesti sanoen tajua sitä oikein vieläkään.

Pelin pakollinen juonitila näyttää konfliktin etenemisen molempien sisällissodan osapuolien riveistä, mutta juonipelien tehtävät ovat käytännössä lyhyillä välianimaatioilla yhteen sidottuja erilaisten aikarajoitettujen perustavoitteiden pätkiä.

Yksinpelinä juonitilan pelaaminen on melko brutaalia itsensä kidutusta. Luvassa on nimittäin harvinaisen tuskallista matsaamista bottiarmeijaa vastaan. Tiimikavereiden ja vihollisten tekoäly kykenee ainoastaan jumittavaan asemasotaan, ja varsinaisten tavoitteiden saavuttamiseksi pelaaja joutuu yleensä taistelemaan yksin neljää-viittä vihollista vastaan.

Huumoria totta kai lisää se, että tapetut viholliset joko herätetään lääkintämiehen toimesta hyvin pian, tai sitten nämä yksinkertaisesti syntyvät uudestaan ja juoksevat takaisin tapahtumapaikalle. Lopputulos on parhaimmillaan tervanjuontia, pahimmillaan suurin piirtein hammastikkujen silmiin työntämiseen verrattava kokemus.

Kimppakivaa

Sanomattakin liene selvää, että erillisiä haastetiloja lukuun ottamatta kenenkään mielenterveys tuskin kestää Brinkiä yksinpelinä kovinkaan montaa tuntia. Yksinpelissä kerätty kokemus kyllä kelpaa sellaisenaan myös moninpelissä, koska kaikki pelin komponentit on sidottu yhteen. Jokainen esimerkiksi kampanjapelissä näkyvä liittolainen tai vihollinen voidaan ideaalitilassa miehittää ihmispelaajalla, ja hupsista, aiemmasta keskiaikaisesta kidutuksesta siirrytäänkin fiksuun ja hauskaan moninpeliin.

Tai siis siirryttäisiin, jos se toimisi kunnolla. Ainakin Xbox 360:n moninpeliä piinaavat tällä hetkellä sen verran pahat lagiongelmat, ettei pohjimmiltaan kiinnostavaa moninpelikonseptia juuri houkuta kokeilla. Bethesda/Splash Damage on kuitenkin tiedostanut ongelman, ja luvannut pelille jo sekä varsin kattavalta kuulostavan DLC-paketin että oletettavasti aivan tämän arvostelun ulosajon aikoihin ilmestyvän nettipelin toimivuutta parantavan päivityksen.

Brink on tällä hetkellä hieman harmittavassa tilassa. Sen Enemy Territoriesin linjoilla jatkava, neljän toisistaan eroavan hahmoluokan välinen toiminta on pohjimmiltaan hyvin tehty. Parkour-henkinen liikkuminen, jossa hahmot voivat ottaa esimerkiksi kiinni kielekkeistä ja vastaavista, on myös hetken opettelun jälkeen todella sujuvaa. Lisäksi yksin- ja moninpelin täydellinen yhteensulauttaminen on jollain metafyysisellä tasolla tehty todella vaikuttavasti.

Ongelma on vain se, että vaikka näiden osa-alueiden pitäisi Brinkissä olla nivottuna yhteen, siinä on tällä hetkellä vain kaksi osa-aluetta, joista kumpikaan ei toimi. Yksinpeliä ei kukaan täysjärkinen pelaa, eikä moninpelikään houkuta verkkoviiveen takia. Aika näyttää onnistutaanko peli pätsäämään toimintakuntoon ajoissa. Kiire tulee.

 

 

Toinen mielipide

Brink kuuluu niihin peleihin, joista olisi niin mukava tykätä. Innovatiivisuutta ja ideoita, kyllä kelpaa. Muutoksia iänikuiseen verkkoräiskintäkaavaan, dynaamisuutta, liikkuvuutta ja mikä parasta, yksinpelin ja moninpelin saumaton yhteenliittymä. Voi kun se vielä toimisi.

Ongelmia riittää, pahimpana niistä pelaajapula. Xbox 360 -pelit kumisevat tyhjyyttään. Kun ei kaveriksi riitä ihmisiä, on pakko tyytyä botteihin ja se ei näin tehtäväpainotteisessa pelissä toimi. Erityisesti hyökkääjän puolella taistellessa pään hakkaaminen seinään turhauttaa ja pahasti. Puolustajalla on helppoa, ei tarvitse kuin osoittaa kohti vihollista ja ampua. Hyökkääjän pitäisi osata yhtä aikaa vallata kohdetta ja suojata tehtävää suorittavia hahmoja. Ei onnistu tekoälyltä moinen, ei, ja se näkyy. Turhauttaa.

Taisteluiden kasaantuminen pääkohteen ympärille harmittaa myös. Kentät tuntuvat kokoaan ahtaammilta, kun vain yhdessä pisteessä räiskyy. Hieno tehtäväjärjestelmäkin menee pitkälti hukkaan. Mahdollisuuksia väläytellään, mutta niihin ei osata tarttua kunnolla. Edes parkour-tyylistä liikkumisjärjestelmää ei hyödynnetä niin tehokkaasti kuin toivoisi, vaikka se antaakin tiettyihin pelitilanteisiin oman kiinnostavan lisämausteensa.

Silloin kun se toimii, se toimii hyvin, on luonnehdinta, joka kuvaa Brinkiä kivuliaan hyvin. Potentiaalia ja ideoita riittäisi pariinkin verkkopeliin, mutta ne eivät realisoidu hyväksi pelikokemukseksi. Niin hyviä kuin ne hyvät hetket ovatkin, niiden välillä joutuu kestämään aivan liikaa tympeää bottisotaa ja teknisiä ongelmia. Jos muutosta ei tapahdu hyvin nopeasti, Brink päätyy hyvin nopeasti epäonnistuneiden verkkoräiskintöjen hautausmaalle.

Juho Anttila

 

Lue myös

Deus Ex: Human Revolution -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Dungeons & Dragons: Daggerdale (PC, PS3, Xbox 360)

Final Fantasy IV: The Complete Collection (PSP)

L.A Noire (PS3, Xbox 360)

Mortal Kombat (PS3, Xbox 360)

Operation Flashpoint Red River (PC, PS3, Xbox 360)

Steel Diver (3DS)

The Witcher 2 (PC)