Uusimmat

Cities XL (PC)

22.02.2010 16:49 Eric Hartin

Kaupunginrakennukseen keskittyvät pelit ovat sikäli harvinaisia, että niitä dominoi vieläkin lähes yksi ainokainen sarja. SimCityn uusinkin versio on suhteellisen vanhaa perua jo, joten uutta verta kaivataan kipeästi.

Cities XL yrittää tuoda hiljaiseen genreen uusia ideoita ja uudistaa sitä uudelle sukupolvelle. Onnistutaanko tässä vai kannattaako pysyä klassikoiden parissa?

Cities XL koettaa uudistaa genreä tuomalla siihen nettiominaisuuksia. Pelaaja ei ole välttämättä ole ainoa kaupunginrakentaja, vaan muutkin tekevät samaa. Tämä mahdollistaa yhteistyön ja virtuaalipippelin esittelyn. Paperilla moinen kuulostaa toki hyvältä, mutta toteutuksessa on petraamisen varaa.

Yksinpelattavana kaupunginrakentelupelinä Cities XL on suhteellisen yksinkertainen. Täysin mikromanagerointiin pohjautuvasta peligenrestä on poistettu toisaalta tarpeettomia kilkkeitä, mutta mukana on mennyt moni sellainenkin asia, joka olisi tehnyt pelaamisesta yksinkertaisempaa. Esimerkiksi öljykentät ja sairaalat toimivat täydellä paahdolla koko ajan ja vievät täten koko ajan varoja. Sitä, millä kapasiteetilla moiset toimivat, ei voi säätää. Toisaalta rakennusten pystyttämisen jälkeen kaikki toimii sen verran autopilotilla, ettei paljoakaan mahdollisuutta minmaxailuun oikein anneta.

Ropeominaisuutena pelin kansalaiset nousevat tasoissa. Tietyntasoisia kansalaisia vaaditaan, jotta kaupunkiin saa parempia palveluita. Idea on hyvä ja uusien rakennusten mahdollistumisesta saa samankaltaisia kiksejä kuin tasonnoususta nettiroolipelissä.

Toisaalta kolmella klikkauksella hoidettujen teiden ja siltojen rakentelu on helppoa ja yksinkertaista, kunhan reitit ja maa, joihin rakentaa ovat yhtä yksinkertaisia. Jos luvassa on jotain vähänkin monimutkaisempaa, haraa käyttöliittymä heti vastaan. Peli ei myöskään sisällä lentokenttiä tai laitureita, joten tiet ovat pelin ainoa liikennöintimahdollisuus.

Nettipuolella alku vaikuttaa lupaavalta: ensin valitaan planeetta, sitten kaupungille oma paikka.   Kaupanteko muiden kanssa on tosin vaikeampaa kuin saisi olla, mistä kiitos lähes täysin kelvottomalle kauppajärjestelmälle. Lisäksi pelaajia on verrattain vähän. Tämä ei toki muutoin haittaisi, mutta nettipuolen hienouksista nauttiakseen kauppaa on käytännössä pakko käydä.

Valitettavasti toiveet nettipuolen parannuksesta ovat turhia, sillä palvelimet sulkeutuvat jo maaliskuun puolella. Ilmeisesti tekijät ovat huomanneet saman, minkä arvostelijakin: pelaajia ei ole ja palvelimien pitäminen on kallista.

Se on sääli, sillä yksinpelinä Cities XL on jopa tarpeettoman yksinkertainen. Pelkkä potentiaali ei auta, jos siihen ei päästä.

Loppuun täytyy vielä hämmästellä pelin uskomatonta tehosyöppöyttä. Cities XL kyllä näyttää ajoittain kauniilta, muttei niin kauniilta, että laitevaatimukset olisivat mitenkään perustellut. Tähänkään tuskin kannattaa toivoa parannusta.

 

Tekijä: Monte Cristo
Julkaisija: Monte Cristo
Testattu: PC, Windows 7, Intel Core 2 Duo E6700, Geforce GTX 260, 4 Gt muistia
Tulossa:
Laitevaatimukset: PC, Windows XP, Core 2, 2 Gt muistia, 512 Mt näytönohjain
Pelaajia: 1
Pelin kotisivut: http://www.citiesxl.com
Eric Hartin

 

Lue myös

Heavy Rain (PS3)

Mass Effect 2 (PC, Xbox 360)

Medieval Games (Wii)

Race On (PC)

Sky Crawlers: Innocent Aces (Wii)

Star Trek Online (PC)

Vancouver 2010 (PC, PS3, Xbox 360)

White Knight Chronicles (PS3)