Uusimmat

Command: Modern Naval Air Operations (PC)

24.02.2014 17:31 Lasse Haverinen

Tekijä: Warfare Sims
Julkaisija: Matrix Games
Testattu: PC Windows 7 64-bit, AMD X4 955, 8 Gt muistia, Nvidia Geforce 560Ti
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: 1 GHz, 1 Gt muistia, DirectX 9.0c yhteensopiva näytönohjain 16 Mt muistilla, 10 Gt levytilaa
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.warfaresims.com
Arvostelija: Lasse Haverinen

4,5/5

Harpoonin kaltaisia realistisia meri- ja ilmasotaa simuloivia pelejä ei julkaista turhan usein. Norjalaisten kehittämä Naval War: Arctic Circle vuonna 2012 oli pienimuotoinen yllätys ja oli mukiinmenevä pelikin, mutta tekijätiimi heitti hanskat tiskiin harmillisen nopeasti. Ilman tukea NWAC jäi hitaasti riutumaan pois.

Ikä painaa kovasti myös pelisarjan kantaisän Harpoonin kolmosversiota, joka erilaisia pieniä päivityksiä lukuun ottamatta julkaistiin jo 2001. Epäilemättä osalle Domen lukijoista kokonainen elinikä sitten. Tätä taustaa vasten ainakin itselläni oli Command: Modern Naval Air Operationsille (COMANO) kovat odotukset.

 

Nimensä mukaisesti COMANO keskittyy nykyaikaiseen ilma- ja merisotaan henkisen edeltäjänsä Harpoonin tyyliin. Näyttämönä on koko planeetta 3d-maapallon muodossa ja pelin tietokannasta löytyvät käytännössä kaikki 1950 -luvun jälkeen sotilaskäyttöön valmistetut ilma- ja meriyksiköt plus lähes kaikki niiden aseistusvaihtoehdot. Myös maayksiköitä on mukana jonkin verran, lähinnä erilaisia ilmatorjunta- ja ohjusyksiköitä. Jokainen näistä on mallinnettu viimeistä järjestelmää ja suorituskykyyn vaikuttavaa parametria myöten.

Lisäksi tietokannasta löytyy hirvittävä määrä eri maiden kiinteitä sotilasrakennelmia oikeilla koordinaateilla – esimerkiksi Kiinan lentokentät jokaista hangaaria myöten, kotimaiset valvontatutkat ja maantietukikohdat tai vaikkapa Yhdysvaltojen mannertenvälisten ohjusten laukaisualustat. Tietokannan kasaamiseen on tehty valtava työ ja vain vempainten kuvat puuttuvat, mutta tätäkin puutetta on jo kompensoitu pelaajayhteisön tuottamilla kuvapaketeilla.

Tekoäly taktikoi, pelaaja strategioi

Pelin tuoksinassa joukkojen komentamisen ydin on tehtäväajattelussa. Esimerkiksi halutessani ilmaiskun kohteeseen X luon sille tehtävän, jonka tyypiksi määritän iskun maakohdetta vastaan. Seuraavaksi valitsen tehtävän varsinaiset kohteet, esimerkiksi lentokentältä lennonjohtotornin ja hangaarin numero 4., ja tehtävään määrätyn kaluston ja tehtävän aktivointiajan. Tämän jälkeen jatko sujuu teoriassa tekoälyn ohjaamana niin, että tekoäly käskee tehtävään määrätyt koneet taivaalle, määrittää niille lentoreitit, hoitaa aseiden käytön ja tuo koneet takaisin tukikohtiin.

Käytännössä tehtävätekoäly on sen verran yksinkertainen, että yhtään monimutkaisemmissa tehtävissä joutuu turvautumaan yksittäisten koneiden ja osastojen suoraan käskyttämiseen parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Esimerkiksi lentoreitti on yllä kuvatun kaltaisissa tehtävissä aina suorin mahdollinen ja maksimikorkeudessa, mikä on harvoin toivottavaa.

Koneet myös saapuvat kohteelle eri aikaan ja synkronoidun yhteishyökkäyksen rakentaminen ei tehtävätoiminnolla onnistu. Pienemmissä rutiinitehtävissä, kuten määrätyn alueen ilmapuolustuksessa, tankkauskoneiden operaatioissa tai sukellusveneiden torjunnassa homma toimii hyvin.

Parhaimmillaan tehtävät ja niitä pyörittävä tekoäly vapauttaa pelaajan miettimään kokonaistilannetta ja monimutkaisempia operaatioita, tekoälyn hoitaessa rutiinitoimintoja kautta. Heikoimmillaan tekoäly nostaa v-käyrää sekä haaskaa koneita ja ammuksia. Niinpä kiivaissa ilmataistelutilanteissa on monesti helpointa kytkeä koneet kokonaan irti tehtävistä, jotta tekoäly ei pääse sotkemaan hienoja manöövereitä.

Tein itse ja säästin

COMANOssa on tämänkaltaisen pelin pitkäikäisyydelle tärkein ominaisuus eli skenaarioeditori. Editorilla kuka tahansa voi luoda mitä erilaisimpia sota- ja kriisitilanneskenaarioita omaksi ja muiden iloksi. Skenaarioiden pelaajan eteen asettamat tilanteet skaalautuvat pienistä Isku Mogadishuun tyylisistä muutaman yksikön paikallisoperaatioista aina mannertenväliseen strategiseen ydinsotaan asti. Ainoa rajoittava tekijä skenaarioiden koossa on oikeastaan tietokoneen laskentakapasiteetti. Oma viilaamani vuoteen 2013 sijoittuva Taiwaninsalmen sotaskenaarioni sisältää yhteensä noin 5000 yksikköä eri osapuolten kesken, ja tietokoneeni jaksaa ajaa sitä vain hieman tosiaikaa suuremmalla ajannopeutuksella.

Editorin ehkä pahin ongelma on se, että tietokoneen ohjaaman puolen toiminnot joutuu rakentamaan tehtävien kautta ja tällöin kaikki aiemmin kuvatut tehtävätekoälyn rasitteet ovat läsnä. Osaavissa käsissä näillä työkaluilla voi silti luoda todella kiehtovia skenaarioita, sen huomaa heti muiden skenaarioita kokeillessa.

Pelin mukana tulevia valmiita skenaarioita on noin 40 kappaletta, joista suurin osa on verrattain pieniä rähinöitä eikä mukana ollut yhtään kunnollista Pohjois-Atlantin kolmatta maailmasotaa saattuetaisteluineen, mikä on perinteisesti yksi kiinnostavimmista asetelmista. Ilmeisesti syynä oli se, että julkaisuvaiheessa pelin suorituskyky oli niin heikko, että ainoastaan pienemmät skenaariot olivat mahdollisia.

Pelaajayhteisö on kuitenkin tuottanut useita uusia korkealuokkaisia taisteluja, joiden joukossa on myös kaipaamiani Pohjois-Atlantin skenaarioita. Julkaisuhetkellä pelissä oli runsaasti bugeja, mutta kehittäjätiimi on ollut todella aktiivinen koko syksyn ja julkaissut päivityksiä tasaisella tahdilla. Bugeja on korjattu, uusia hyödyllisiä ominaisuuksia on lisätty ja pelin koodia optimoitu niin, että isommatkin skenaariot alkavat onnistua suorituskyvyn puolesta. Uusin versio alkaa olla jo melkoisen hyvässä kunnossa, mutta alusta asti peliä vaivannut paha kaatumatauti ilmenee yhä silloin tällöin.

Simulaatiotyökalu

Ulkoasultaan COMANO muistuttaa normaalia Windowsin työpöytäohjelmistoa, sillä se on kasattu pitkälti Windowsin käyttöliittymäkirjaston vakiokomponenteista. Käyttöliittymä ajaa asiansa, mutta siellä täällä reunoilla on vielä jäljellä runsaasti teräviä hiomattomia kohtia. Monia niistä on jo korjattu paremmiksi julkaisun jälkeisillä päivityksillä, mutta työsarkaa riittää vielä. Ääniä ei julkaisuversiossa ollut, mutta jotain yksinkertaisia ääniefektejä on tuotu mukaan päivityksissä. Kytken äänet aina pois päältä, sillä esimerkiksi ohjuslaukaisujen tai uusien viholliskontaktien merkkiäänet ovat pidemmän päälle todella rasittavia.

On jotenkin hassua kutsua COMANOa peliksi. Parempi termi voisi olla simulaatiotyökalu, jolla on myös viihdearvoa. Jotain kertonee myös se, että Yhdysvaltojen laivastoinstituutti julkaisi arvostelun, jossa COMANOlla arvioitiin olevan hyötykäyttöä sotilaiden, valtion virkamiesten ja poliittisen päättäjien kannalta.

En epäile hetkeäkään etteikö COMANOlla olisi edessään pitkä ja valoisa tulevaisuus raskaiden sotapelien ystävien joukoissa. Siitä pitävät huolen skenaarioeditorin tuoma valtava uudelleenpeluuarvo, pelin monipuolinen tietokanta ja yksinkertaisesti se, ettei tämänkaltaisia pelejä tehdä kovin usein. Arvelen COMANOn pysyvän asennettuna koneellani pidempään kuin yksikään muu viime vuosina julkaistu peli.

 

Lisää aiheesta

Larry Bond’s Harpoon – Commander’s Edition (PC)

Ihka ensimmäinen Harpoon on ollut niin hämmästyttävän hyvä peli, että se on pysynyt pinnalla, vaikka jatko-osiakin on tullut ja mennyt. Uusin Commander’s Edition yhdistää kaikki kahden vuosikymmenen aikana julkaistut parannukset ja laajennukset yhteen pakettiin, minkä lisäksi peli toimii nyt sulavasti myös nykyisillä pelikoneilla. Jos siis etsit kunnon sotapeliä, tässä se on.

Naval War Arctic Circle (PC)

Naval War Arctic Circlen maalailemassa tulevaisuudessa vuonna 2030 pohjoisessa käydään kuumina. Paitsi että ilmastonmuutos on sulattanut Titanicin tappajat ja Pohjoinen jäämeri tunnetaan enää vain Pohjoisena merenä, myös alueen luonnonvarat herättävät lisääntynyttä kilpailua alueen merimahtien kesken.

Lue myös

Adventure Time: Explore the Dungeon Because I DON’T KNOW! (3DS, PC, PS3, Wii U, Xbox 360)

Al Emmo and the Lost Dutchman’s Mine (PC)

Battlefield 4: China Rising DLC (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)

OlliOlli (PSV)

Rayman Legends (PS4, Xbox One)

Titanfall –ennakko (PC, Xbox 360, Xbox One)